Aspiracje i system wartości uczniów w okresie adolescencji

-20%

Aspiracje i system wartości uczniów w okresie adolescencji

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

16,80  21,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 21,00 zł (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 16,80 zł  


16,80

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autor, jako nauczyciel praktyk, miał możliwość obserwować młodzież podejmującą naukę w liceach profilowanych i w trakcie tych obserwacji zauważył, że samoistnie powstało środowisko do tej pory nieznane i szczególne. Owa inność objawiała się między innymi pojawianiem się wśród uczniów zachowań wychowawczo trudnych i skrajnie nieakceptowanych, dużej liczby niepowodzeń szkolnych, ogólnego zniechęcenia do nauki, braku wytrwałości i konsekwencji w działaniach, rezygnacji z kontynuowania nauki czy przystąpienia do egzaminu maturalnego – zupełnie innym patrzeniem na świat i własne możliwości oraz pragnienia. Nie ulega jednak wątpliwości, że znaczny wpływ na sposób postrzegania świata ma, ukształtowany na podstawie doświadczeń wyniesionych z różnych środowisk, system wartości, który z kolei stwarza podwaliny aspiracji. Analiza badań wyrażanych przez młodzież aspiracji wykazała głównie ich dążenia do zaspokajania potrzeb własnych, z ukierunkowaniem na materializm i konformizm. Konsekwencją tego zjawiska stała się możliwość zdefiniowania pojęcia aspiracji nie tylko pod kątem nauk psychologicznych i socjologicznych, ale także z punktu widzenia pedagogicznego.
Intencją autora było uzyskanie odpowiedzi na pytanie, które przybrało następnie formę głównego problemu: czy i jaka jest zależność między czynnikami środowiskowymi i zamierzeniami edukacyjnymi badanej młodzieży a jej aspiracjami życiowymi oraz postrzeganymi wartościami? Oddzielnym zagadnieniem stała się próba rozpoznania wewnętrznej dynamiki wartości w kontekście wartości uznawanych i odczuwanych. Ustalenia w tej dziedzinie mogą okazać się przydatne w edukacji i naukach o niej, zwłaszcza w opracowywaniu programów dydaktyczno-wychowawczych oraz w administracji państwowej niezmiennie eksperymentującej na płaszczyźnie kształcenia ogólnego i zawodowego młodzieży na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej.
Praca, będąca wynikiem określonych w tytule badań, ma charakter diagnostyczny i składa się z sześciu rozdziałów oraz podsumowujących je wniosków (Ze Wstępu).


Rok wydania2014
Liczba stron282
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku
ISBN-13978-83-7467-222-1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     5
  
  Rozdział I
  Aspiracje życiowe młodzieży w literaturze przedmiotu    8
  1. Pojęcie aspiracji     8
  Propozycje terminologiczne    9
  2. Rodzaje aspiracji     16
  3. Uwarunkowania aspiracji    23
  Uwarunkowania osobowościowe    23
  Uwarunkowania środowiskowe    25
  Uwarunkowania pedagogiczne    29
  4. Struktura aspiracji     31
  
  Rozdział II
  Rola wartości w edukacji     35
  1. Pojęcie wartości     35
  2. Rodzaje wartości     42
  3. Systemy wartości     46
  4. Klaryfikacja wartości     54
  
  Rozdział III
  Aspiracje i wartości preferowane przez młodzież    61
  1. Cele, dążenia życiowe oraz poziom aspiracji młodzieży    61
  2. Hierarchia celów życiowych młodzieży    68
  3. Młodzież o własnych i cudzych celach życiowych    74
  4. Wpływ zmian systemowych po 1989 roku na aspiracje młodzieży     81
  
  Rozdział IV
  Metodologiczne podstawy badań    87
  1. Przedmiot i cele badań    87
  2. Problemy badawcze     92
  3. Zmienne i ich wskaźniki    97
  4. Metody, techniki i narzędzia badawcze    103
  5. Organizacja i przebieg badań    108
  Procedura doboru próby    110
  
  Rozdział V
  Aspiracje życiowe młodzieży w świetle wyników badań własnych    111
  1. Poziom aspiracji życiowych badanej młodzieży    111
  2. Miejsce zamieszkania a poziom aspiracji życiowych młodzieży    120
  3. Liczba rodzeństwa a aspiracje życiowe młodzieży    132
  4. Wykształcenie rodziców a aspiracje życiowe młodzieży    150
  5. Środowisko społeczne a aspiracje życiowe młodzieży    168
  6. Aspiracje młodzieży w dziedzinie zamierzeń edukacyjnych    187
  
  Rozdział VI
  System wartości i ich hierarchia w świetle wyników badań własnych     203
  1. Uznawany przez badanych system wartości i ich hierarchia    203
  2. Wpływ miejsca zamieszkania na system i hierarchię wartości młodzieży     208
  3. Wpływ dzietności rodziny na system i hierarchię wartości młodzieży     212
  4. Wpływ poziomu wykształcenia rodziców na system i hierarchię wartości młodzieży    216
  5. Wpływ środowiska społecznego na system i hierarchię wartości uznawanych przez młodzież    219
  6. Wpływ aspiracji edukacyjnych na system i hierarchię wartości młodzieży     221
  7. Charakterystyka wartości odczuwanych przez badaną młodzież     228
  
  Wnioski     240
  Zakończenie     261
  Bibliografia     263
  Aneks     269
RozwińZwiń