Integracja sztuk

Integracja sztuk

Liryka w edukacji dziecka

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Praca prezentuje poszukiwania badawcze i doświadczenia pedagogiczne i literaturoznawcze w kontaktach z dzieckiem, nad zagadnieniami integracji sztuk w obszarze literatury dziecięcej, w tym liryki. Zawarte tu przemyślenia są wynikiem studiów teoretycznych oraz praktycznych zajęć z dziećmi. Autorka wychodzi z założenia, że poezja liryczna wymaga specjalnej wrażliwości na słowo i innego podejścia metodycznego niż tradycyjny tekst dydaktyczny, a jej recepcja uwrażliwia i czyni odbiorcę bardziej empatycznym. Odbiór poezji lirycznej wpisuje się więc w edukację humanistyczną, która respektuje wartości wychowania przez sztukę. W tym nurcie przedstawiono w monografii, poza treściami teoretycznymi, propozycje autorskich warsztatów literackich osadzonych w perspektywie integracji literatury, plastyki, muzyki. Książka zawiera ponadto wyniki badań jakościowych dotyczących „ważnych tematów” podejmowanych przez badane dzieci.


Rok wydania2021
Liczba stron229
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
ISBN-13978-83-7996-973-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  ROZDZIAŁ 1. Gdy małe dziecko spotyka się ze sztuką     23
  1.1. Dziecko wśród sztuk     23
  1.2. Program edukacji a potrzeby dziecka     30
  1.3. Gdy myślę o wychowaniu przez sztukę…     44
  1.4. Poezja dla dzieci – próby klasyfikacji     50
  1.5. Zapomniany ląd – wiersze, których brakuje w edukacji współczesnego dziecka     66
  1.6. Głos wychowawców w edukacji literackiej dziecka     86
  ROZDZIAŁ 2. Refleksje pedagogiczne w kontekście poszukiwań badawczych – liryka w recepcji dzieci     91
  2.1. Sposoby poszukiwania refleksji dziecka w procesie edukacyjnym     91
  2.2. Utwór liryczny jako punkt wyjścia do rozmowy z dzieckiem     95
  ROZDZIAŁ 3. Integrowanie sztuk na przykładzie pracy z wierszem w edukacji elementarnej     110
  3.1. Przykłady zintegrowanych zajęć z dziećmi z wykorzystaniem liryki, malarstwa i przekładu intersemiotycznego     110
  3.2. Spotkanie pierwsze – rytm, kolor, nastrój, melodia – Janina Porazińska A kiedy utniemy…, Piet Mondrian Szachownica w jasnych kolorach (poezja, malarstwo, taniec, muzyka)     118
  3.3. Spotkanie drugie – obraz, kolor, refleksja – Danuta Wawiłow Morze, Józef Ratajczak Morze, Joanna Papuzińska Jezioro, Paul Klee Fish Magic (poezja, plastyka, origami)     131
  3.4. Spotkanie trzecie – rytm, obraz, emocje, ruch – Danuta Wawiłow Drynda, Carlo Carrá Dorożka (poezja, muzyka, kineza, plastyka)     145
  3.5. Spotkanie czwarte – dramaturgia, ekspresja, rytm, emocje – Danuta Wawiłow Zawalił się pałac (poezja, plastyka, kineza, drama)     161
  3.6. Spotkanie piąte – refleksja, obraz – Joanna Papuzińska Ja, Olga Boznańska Dziewczynka z chryzantemami, Amedeo Modigliani Portret studenta, Pablo Picasso Portret Dory Maar, malarz nieznany Władysław IV Waza (poezja, plastyka)     175
  3.7. Podsumowanie     189
  ROZDZIAŁ 4. Wnioski dla praktyki pedagogicznej     192
  4.1. „Ważne tematy” jako wynik dialogowego podejścia do dziecka w edukacji zintegrowanej     192
  4.2. Stosunek uczestników do warsztatów literackich     203
  Zamiast zakończenia     209
  Bibliografia     215
RozwińZwiń