POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Praca prezentuje poszukiwania badawcze i doświadczenia pedagogiczne i literaturoznawcze w kontaktach z dzieckiem, nad zagadnieniami integracji sztuk w obszarze literatury dziecięcej, w tym liryki. Zawarte tu przemyślenia są wynikiem studiów teoretycznych oraz praktycznych zajęć z dziećmi. Autorka wychodzi z założenia, że poezja liryczna wymaga specjalnej wrażliwości na słowo i innego podejścia metodycznego niż tradycyjny tekst dydaktyczny, a jej recepcja uwrażliwia i czyni odbiorcę bardziej empatycznym. Odbiór poezji lirycznej wpisuje się więc w edukację humanistyczną, która respektuje wartości wychowania przez sztukę. W tym nurcie przedstawiono w monografii, poza treściami teoretycznymi, propozycje autorskich warsztatów literackich osadzonych w perspektywie integracji literatury, plastyki, muzyki. Książka zawiera ponadto wyniki badań jakościowych dotyczących „ważnych tematów” podejmowanych przez badane dzieci.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 229 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego |
ISBN-13 | 978-83-7996-973-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
ROZDZIAŁ 1. Gdy małe dziecko spotyka się ze sztuką | 23 |
1.1. Dziecko wśród sztuk | 23 |
1.2. Program edukacji a potrzeby dziecka | 30 |
1.3. Gdy myślę o wychowaniu przez sztukę… | 44 |
1.4. Poezja dla dzieci – próby klasyfikacji | 50 |
1.5. Zapomniany ląd – wiersze, których brakuje w edukacji współczesnego dziecka | 66 |
1.6. Głos wychowawców w edukacji literackiej dziecka | 86 |
ROZDZIAŁ 2. Refleksje pedagogiczne w kontekście poszukiwań badawczych – liryka w recepcji dzieci | 91 |
2.1. Sposoby poszukiwania refleksji dziecka w procesie edukacyjnym | 91 |
2.2. Utwór liryczny jako punkt wyjścia do rozmowy z dzieckiem | 95 |
ROZDZIAŁ 3. Integrowanie sztuk na przykładzie pracy z wierszem w edukacji elementarnej | 110 |
3.1. Przykłady zintegrowanych zajęć z dziećmi z wykorzystaniem liryki, malarstwa i przekładu intersemiotycznego | 110 |
3.2. Spotkanie pierwsze – rytm, kolor, nastrój, melodia – Janina Porazińska A kiedy utniemy…, Piet Mondrian Szachownica w jasnych kolorach (poezja, malarstwo, taniec, muzyka) | 118 |
3.3. Spotkanie drugie – obraz, kolor, refleksja – Danuta Wawiłow Morze, Józef Ratajczak Morze, Joanna Papuzińska Jezioro, Paul Klee Fish Magic (poezja, plastyka, origami) | 131 |
3.4. Spotkanie trzecie – rytm, obraz, emocje, ruch – Danuta Wawiłow Drynda, Carlo Carrá Dorożka (poezja, muzyka, kineza, plastyka) | 145 |
3.5. Spotkanie czwarte – dramaturgia, ekspresja, rytm, emocje – Danuta Wawiłow Zawalił się pałac (poezja, plastyka, kineza, drama) | 161 |
3.6. Spotkanie piąte – refleksja, obraz – Joanna Papuzińska Ja, Olga Boznańska Dziewczynka z chryzantemami, Amedeo Modigliani Portret studenta, Pablo Picasso Portret Dory Maar, malarz nieznany Władysław IV Waza (poezja, plastyka) | 175 |
3.7. Podsumowanie | 189 |
ROZDZIAŁ 4. Wnioski dla praktyki pedagogicznej | 192 |
4.1. „Ważne tematy” jako wynik dialogowego podejścia do dziecka w edukacji zintegrowanej | 192 |
4.2. Stosunek uczestników do warsztatów literackich | 203 |
Zamiast zakończenia | 209 |
Bibliografia | 215 |