INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Współczesność daje możliwość poznawania wielu różnych kultur, jednak doświadczanie międzykulturowości niejednokrotnie bywa wyzwaniem dla osób pochodzenia żydowskiego. Wymaga przezwyciężenia wielu trudności, ale też przyczynia się do rozwoju. Symboliczną inspiracją do podjęcia badań stała się historia Łodzi – miasta, które w początkach swego istnienia było związane z kulturą żydowską. Autorka przeprowadziła je w orientacji jakościowej, a do analizy zebranego materiału opracowała metodę językowo-narracyjną.
*
Kwestie zróżnicowania kulturowego i jego pedagogicznych konsekwencji nigdy nie były tak wyraziste, jak dziś. Autorka dotyka ważnego zagadnienia związanego z obecnością Żydów w Polsce. Jej badania nakładają się na renesans odzyskiwanej tożsamości w wymiarze społeczno-kulturowym. Wielu młodych ludzi, często wbrew niesprzyjającym okolicznościom, odkrywa swoje kulturowe korzenie, nadając im znaczenie w kreowanej tożsamości. Odgrywa to istotną rolę w konstruowaniu dojrzałej tożsamości społeczno-kulturowej w końcowej fazie adolescencji. Walorem monografii jest ukazanie problematyki w warunkach łódzkiego genius loci. Autorka umiejętnie wykorzystuje swój potencjał intelektualny oraz dostępne zasoby. Zaprezentowane w publikacji badania stanowią znakomity przykład podejścia interdyscyplinarnego poprzez zastosowanie wybranych aspektów gramatyki komunikacyjnej i narratologii – obecnych w językoznawstwie i literaturoznawstwie – w analizach z zakresu nauk społecznych, głównie pedagogiki. Autorka cechuje się ponadprzeciętną wnikliwością i refleksyjnością, co jest szczególnie znaczące w badaniach jakościowych. Doskonale panuje nad prowadzoną przez siebie narracją, trafnie operuje słowem, będąc precyzyjną w wyrażaniu myśli, a nade wszystko komunikatywną.
Z recenzji
PROF. DR. HAB. MIROSŁAWA SOBECKIEGO
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 286 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8331-137-1 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WPROWADZENIE | 9 |
ROZDZIAŁ PIERWSZY. TEORETYCZNE PODSTAWY PRACY | |
1. Sposoby ujmowania międzykulturowości w literaturze. Pogranicze w doświadczeniach osobistych | 17 |
1.1. Wieloaspektowość ujmowania kultury | 17 |
1.2. Perspektywa pedagogiki międzykulturowej w odniesieniu do prowadzonych badań | 24 |
1.2.1. Geneza pedagogiki międzykulturowej | 24 |
1.2.2. Wymiary wielo- i międzykulturowości | 29 |
1.2.3. Nadrzędny cel pedagogiki międzykulturowej – kształcenie kompetencji międzykulturowej oraz uczenie dialogu | 33 |
1.3. Pogranicze administracyjne i symboliczne | 36 |
2. Od bohatera literackiego do bohatera dnia codziennego. Narracja o doświadczaniu międzykulturowości | 41 |
2.1. Narracja o doświadczaniu międzykulturowości | 41 |
2.1.1. Od formalizmu do współczesnej narratologii | 43 |
2.1.2. Znaczenie narracji poza literaturoznawstwem | 50 |
2.1.3. Podmioty narracji | 53 |
2.1.4. Praktyczne znaczenie (auto)narracji | 56 |
2.1.5. Doświadczenia międzykulturowe zawarte w narracji. Podsumowanie | 58 |
2.2. Miejsce doświadczenia w życiu człowieka | 60 |
2.2.1. Doświadczanie międzykulturowości. Podsumowanie | 62 |
ROZDZIAŁ DRUGI. TEORETYCZNO-METODOLOGICZNE PODŁOŻE BADAŃ | |
1. Teoretyczno-metodologiczne podstawy pracy | 65 |
1.1. Przedmiot badań i jego teoretyczne założenia | 65 |
1.2. Problematyka i cel badań | 68 |
1.3. Zasady doboru i charakterystyka próby badawczej | 71 |
1.4. Charakterystyka metody badawczej | 77 |
1.4.1. Sposób gromadzenia materiału badawczego | 77 |
1.4.2. W poszukiwaniu metody interpretacji | 78 |
1.4.3. Charakterystyka metody analizy i interpretacji | 82 |
1.4.4. Porządkowanie tekstu | 87 |
1.4.5. Językowo-narracyjna analiza tekstu | 88 |
1.4.6. Podsumowanie | 103 |
1.5. Sposób prezentacji analizy danych | 104 |
ROZDZIAŁ TRZECI. PRZYPADKI KLUCZOWE | |
1. N1: „Jestem […] raczej samotnikiem” | 107 |
1.1. Przebieg życia – konteksty gromadzenia doświadczeń | 108 |
1.2. Rekonstrukcja doświadczeń międzykulturowych | 111 |
1.3. Podsumowanie | 117 |
2. N4: „Ja to tak wierzę, że jak zaczyna się robić to, co się ma robić, to nagle cały świat temu sprzyja” | 119 |
2.1. Przebieg życia – konteksty gromadzenia doświadczeń | 121 |
2.2. Rekonstrukcja doświadczeń międzykulturowych | 123 |
2.3. Podsumowanie | 134 |
3. N5: „Żeby przetrwać, trzeba mieć wiedzę” | 136 |
3.1. Przebieg życia – konteksty gromadzenia doświadczeń | 138 |
3.2. Rekonstrukcja doświadczeń międzykulturowych | 140 |
3.3. Podsumowanie | 151 |
4. N9: „Ja nie wiedziałem, że jestem Żydem. Ja po prostu robiłem żydostwo” | 152 |
4.1. Przebieg życia – konteksty gromadzenia doświadczeń | 153 |
4.2. Rekonstrukcja doświadczeń międzykulturowych | 155 |
4.3. Podsumowanie | 165 |
ROZDZIAŁ CZWARTY. KONTEKSTY DOŚWIADCZANIA MIĘDZYKULTUROWOŚCI | |
1. Źródła wiedzy o własnym pochodzeniu | 167 |
1.1. Sposoby transmisji kultury żydowskiej w rodzinie pochodzenia | 167 |
1.2. Stosunek rodziców i rodzeństwa do kultury żydowskiej | 174 |
1.2.1. Rodzice | 174 |
1.2.2. Rodzeństwo | 178 |
1.3. Międzygeneracyjny przekaz traumy | 181 |
2. Obszary spotkania dwóch (lub więcej) kultur | 187 |
2.1. Rodzina pochodzenia jako miejsce pierwszych doświadczeń kulturowych | 187 |
2.2. Początki bycia Żydem wśród znajomych | 193 |
2.3. Międzykulturowe wartości w rodzinie prokreacji | 199 |
3. Potrzeba wspólnotowości | 209 |
3.1. Wspólnota w kręgach towarzyskich | 209 |
3.2. Organizacje żydowskie jako (mikro) wspólnoty | 213 |
3.2.1. Okoliczności wstąpienia do organizacji żydowskich | 215 |
3.2.2. Organizacje żydowskie jako wspólnota doświadczeń kulturowych | 219 |
3.3. Miejsce Izraela w życiu narratorów | 226 |
4. Intelektualizm i mistycyzm jako przeciwległe bieguny kultury żydowskiej | 230 |
4.1. Edukacja jako wartość kulturowa dla osób pochodzenia żydowskiego | 231 |
4.1.1. Otwartość rodziny pochodzenia na wiedzę | 231 |
4.1.2. Opinie narratorów na temat edukacji katolickiej | 235 |
4.2. Mistycyzm jako wyjaśnianie niewyjaśnialnego | 239 |
5. Znaczenie pochodzenia żydowskiego | 241 |
5.1. Definiowanie własnego pochodzenia | 241 |
5.2. Elementy kultury żydowskiej obecne w teraźniejszym życiu | 249 |
ZAKOŃCZENIE | 253 |
OSOBISTE ZNACZENIE BADAŃ | 267 |
BIBLIOGRAFIA | 271 |
SPIS TABEL | 283 |
ANEKS | 285 |