Doświadczanie międzykulturowości

Na podstawie narracji młodych osób dorosłych pochodzenia żydowskiego

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

20,86  27,45

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 27,45 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 16,47 zł  


20,86

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Współczesność daje możliwość poznawania wielu różnych kultur, jednak doświadczanie międzykulturowości niejednokrotnie bywa wyzwaniem dla osób pochodzenia żydowskiego. Wymaga przezwyciężenia wielu trudności, ale też przyczynia się do rozwoju. Symboliczną inspiracją do podjęcia badań stała się historia Łodzi – miasta, które w początkach swego istnienia było związane z kulturą żydowską. Autorka przeprowadziła je w orientacji jakościowej, a do analizy zebranego materiału opracowała metodę językowo-narracyjną.
*
Kwestie zróżnicowania kulturowego i jego pedagogicznych konsekwencji nigdy nie były tak wyraziste, jak dziś. Autorka dotyka ważnego zagadnienia związanego z obecnością Żydów w Polsce. Jej badania nakładają się na renesans odzyskiwanej tożsamości w wymiarze społeczno-kulturowym. Wielu młodych ludzi, często wbrew niesprzyjającym okolicznościom, odkrywa swoje kulturowe korzenie, nadając im znaczenie w kreowanej tożsamości. Odgrywa to istotną rolę w konstruowaniu dojrzałej tożsamości społeczno-kulturowej w końcowej fazie adolescencji. Walorem monografii jest ukazanie problematyki w warunkach łódzkiego genius loci. Autorka umiejętnie wykorzystuje swój potencjał intelektualny oraz dostępne zasoby. Zaprezentowane w publikacji badania stanowią znakomity przykład podejścia interdyscyplinarnego poprzez zastosowanie wybranych aspektów gramatyki komunikacyjnej i narratologii – obecnych w językoznawstwie i literaturoznawstwie – w analizach z zakresu nauk społecznych, głównie pedagogiki. Autorka cechuje się ponadprzeciętną wnikliwością i refleksyjnością, co jest szczególnie znaczące w badaniach jakościowych. Doskonale panuje nad prowadzoną przez siebie narracją, trafnie operuje słowem, będąc precyzyjną w wyrażaniu myśli, a nade wszystko komunikatywną.
Z recenzji
PROF. DR. HAB. MIROSŁAWA SOBECKIEGO


Rok wydania2023
Liczba stron286
KategoriaPedagogika społeczna
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8331-137-1
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WPROWADZENIE    9
  
  ROZDZIAŁ PIERWSZY. TEORETYCZNE PODSTAWY PRACY
  1. Sposoby ujmowania międzykulturowości w literaturze. Pogranicze w doświadczeniach osobistych    17
  1.1. Wieloaspektowość ujmowania kultury    17
  1.2. Perspektywa pedagogiki międzykulturowej w odniesieniu do prowadzonych badań    24
  1.2.1. Geneza pedagogiki międzykulturowej    24
  1.2.2. Wymiary wielo- i międzykulturowości    29
  1.2.3. Nadrzędny cel pedagogiki międzykulturowej – kształcenie kompetencji międzykulturowej oraz uczenie dialogu    33
  1.3. Pogranicze administracyjne i symboliczne    36
  2. Od bohatera literackiego do bohatera dnia codziennego. Narracja o doświadczaniu międzykulturowości    41
  2.1. Narracja o doświadczaniu międzykulturowości    41
  2.1.1. Od formalizmu do współczesnej narratologii    43
  2.1.2. Znaczenie narracji poza literaturoznawstwem    50
  2.1.3. Podmioty narracji    53
  2.1.4. Praktyczne znaczenie (auto)narracji    56
  2.1.5. Doświadczenia międzykulturowe zawarte w narracji. Podsumowanie    58
  2.2. Miejsce doświadczenia w życiu człowieka    60
  2.2.1. Doświadczanie międzykulturowości. Podsumowanie    62
  
  ROZDZIAŁ DRUGI. TEORETYCZNO-METODOLOGICZNE PODŁOŻE BADAŃ
  1. Teoretyczno-metodologiczne podstawy pracy    65
  1.1. Przedmiot badań i jego teoretyczne założenia    65
  1.2. Problematyka i cel badań    68
  1.3. Zasady doboru i charakterystyka próby badawczej    71
  1.4. Charakterystyka metody badawczej    77
  1.4.1. Sposób gromadzenia materiału badawczego    77
  1.4.2. W poszukiwaniu metody interpretacji    78
  1.4.3. Charakterystyka metody analizy i interpretacji    82
  1.4.4. Porządkowanie tekstu    87
  1.4.5. Językowo-narracyjna analiza tekstu    88
  1.4.6. Podsumowanie    103
  1.5. Sposób prezentacji analizy danych    104
  
  ROZDZIAŁ TRZECI. PRZYPADKI KLUCZOWE
  1. N1: „Jestem […] raczej samotnikiem”    107
  1.1. Przebieg życia – konteksty gromadzenia doświadczeń    108
  1.2. Rekonstrukcja doświadczeń międzykulturowych    111
  1.3. Podsumowanie    117
  2. N4: „Ja to tak wierzę, że jak zaczyna się robić to, co się ma robić, to nagle cały świat temu sprzyja”    119
  2.1. Przebieg życia – konteksty gromadzenia doświadczeń    121
  2.2. Rekonstrukcja doświadczeń międzykulturowych    123
  2.3. Podsumowanie    134
  3. N5: „Żeby przetrwać, trzeba mieć wiedzę”    136
  3.1. Przebieg życia – konteksty gromadzenia doświadczeń    138
  3.2. Rekonstrukcja doświadczeń międzykulturowych    140
  3.3. Podsumowanie    151
  4. N9: „Ja nie wiedziałem, że jestem Żydem. Ja po prostu robiłem żydostwo”    152
  4.1. Przebieg życia – konteksty gromadzenia doświadczeń    153
  4.2. Rekonstrukcja doświadczeń międzykulturowych    155
  4.3. Podsumowanie    165
  
  ROZDZIAŁ CZWARTY. KONTEKSTY DOŚWIADCZANIA MIĘDZYKULTUROWOŚCI
  1. Źródła wiedzy o własnym pochodzeniu    167
  1.1. Sposoby transmisji kultury żydowskiej w rodzinie pochodzenia    167
  1.2. Stosunek rodziców i rodzeństwa do kultury żydowskiej    174
  1.2.1. Rodzice    174
  1.2.2. Rodzeństwo    178
  1.3. Międzygeneracyjny przekaz traumy    181
  2. Obszary spotkania dwóch (lub więcej) kultur    187
  2.1. Rodzina pochodzenia jako miejsce pierwszych doświadczeń kulturowych     187
  2.2. Początki bycia Żydem wśród znajomych    193
  2.3. Międzykulturowe wartości w rodzinie prokreacji    199
  3. Potrzeba wspólnotowości    209
  3.1. Wspólnota w kręgach towarzyskich    209
  3.2. Organizacje żydowskie jako (mikro) wspólnoty    213
  3.2.1. Okoliczności wstąpienia do organizacji żydowskich    215
  3.2.2. Organizacje żydowskie jako wspólnota doświadczeń kulturowych    219
  3.3. Miejsce Izraela w życiu narratorów    226
  4. Intelektualizm i mistycyzm jako przeciwległe bieguny kultury żydowskiej    230
  4.1. Edukacja jako wartość kulturowa dla osób pochodzenia żydowskiego    231
  4.1.1. Otwartość rodziny pochodzenia na wiedzę    231
  4.1.2. Opinie narratorów na temat edukacji katolickiej    235
  4.2. Mistycyzm jako wyjaśnianie niewyjaśnialnego    239
  5. Znaczenie pochodzenia żydowskiego    241
  5.1. Definiowanie własnego pochodzenia    241
  5.2. Elementy kultury żydowskiej obecne w teraźniejszym życiu    249
  
  ZAKOŃCZENIE    253
  
  OSOBISTE ZNACZENIE BADAŃ    267
  
  BIBLIOGRAFIA    271
  
  SPIS TABEL    283
  
  ANEKS    285
RozwińZwiń