POLECAMY
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka składa się z dwóch komplementarnych części. Pierwsza część – zatytułowana Podstawy teoretyczne analizowanych zagadnień – obejmuje trzy główne rozdziały. W rozdziale pierwszym – zawierającym Charakterystykę wybranych zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży – dokonano prezentacji uzależnień, agresji w relacjach społecznych i ryzykownych zachowań seksualnych, występujących w populacji dzieci i młodzieży. W drugim rozdziale Profesjonalna profilaktyka zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży – cele, zadania, założenia podjęte zostały zagadnienia związane z różnymi sposobami definiowania pojęcia profilaktyki społecznej, opisano typy i poziomy oddziaływań profilaktycznych oraz scharakteryzowano sylwetkę i warsztat metodyczny nauczyciela, prowadzącego zajęcia profilaktyczno-wychowawcze. Kolejny rozdział Rodzaje programów profilaktycznych. Zasady konstruowania programu odnosi się do skuteczności dotychczasowych działań profilaktycznych. Scharakteryzowano w nim poszczególne etapy planowania oddziaływań z zakresu profilaktyki. Zawiera również opis strategii działań profilaktycznych w obszarach związanych z używaniem substancji psychoaktywnych, prezentowaniem zachowań agresywnych i przemocowych oraz z ryzykownymi zachowaniami seksualnymi.
Druga część książki zawiera propozycje ćwiczeń warsztatowych ujętych w pięciu blokach tematycznych: Blok integracyjny; Blok „Jaki jestem?”; Blok dotyczący zdrowotnych i psychospołecznych konsekwencji zachowań ryzykownych; Blok dotyczący umiejętności psychologicznych; Blok dotyczący umiejętności społecznych. Opis poszczególnych ćwiczeń obejmuje ich cele, pomoce i przebieg. Część praktyczna w zamyśle ma na celu uzupełnienie przedstawionych w pracy wiadomości teoretycznych. Zarazem ma stanowić pomoc w praktycznym wdrażaniu oddziaływań profilaktycznych.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 182 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-226-2322-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
SPIS TREŚCI | |
Wstęp | 7 |
PODSTAWY TEORETYCZNE ANALIZOWANYCH ZAGADNIEŃ | |
Charakterystyka wybranych zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży | 13 |
Uzależnienia | 13 |
Agresja w relacjach społecznych | 42 |
Zachowania seksualne | 58 |
Profesjonalna profilaktyka zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży – cele, zadania, założenia | 72 |
Wprowadzenie w problematykę profilaktyki społecznej | 72 |
Typy i poziomy profilaktyki | 75 |
Nauczyciel profilaktyk i jego warsztat metodyczny | 80 |
Rodzaje programów profilaktycznych. Zasady konstruowania programu | 86 |
Rodzaje programów profilaktycznych a ich skuteczność | 86 |
Etapy konstruowania programu profilaktycznego | 92 |
Profilaktyczne strategie zapobiegania wybranym zachowaniom problemowym | 97 |
PROPOZYCJE PRAKTYCZNO-METODYCZNE: BLOKI TEMATYCZNE | |
Blok integracyjny | 105 |
Blok „Jaki jestem?” | 117 |
Blok dotyczący zdrowotnych i psychospołecznych konsekwencji zachowań ryzykownych | 127 |
Blok dotyczący umiejętności psychologicznych | 139 |
Blok dotyczący umiejętności społecznych | 149 |
Zakończenie | 167 |
Bibliografia | 169 |
Sumary | 179 |
Zusammenfassung | 180 |