Neoliberalizm a edukacja obywatelska

Neoliberalizm a edukacja obywatelska

Studium porównawcze na przykładzie publicznych szkół średnich w Polsce i Kanadzie.

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

15,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Celem badawczym książki jest analiza, na ile dominujący obecnie w świecie dyskurs neoliberalny – inspirowany i podsycany działalnością organizacji międzynarodowych, a rozpowszechniany poprzez procesy globalizacyjne – jest obecny w sektorze edukacji, w szczególności w jednym jego segmencie, tzn. edukacji obywatelskiej. Przedmiotem badań było przedstawienie oddziaływania ideologii neoliberalnej, a zwłaszcza jej koncepcji obywatela, na proces przeformułowywania podstaw programowych przedmiotów wiedza o społeczeństwie i civics oraz konstruowania treści podręczników, służących do nauczania edukacji obywatelskiej w publicznych szkołach średnich w Polsce i w prowincji Ontario.
Uważny obserwator życia społecznego, śledząc podejmowane w ostatnich latach działania rządu polskiego i kanadyjskiego oraz wsłuchując się w język, jakim posługiwali się politycy oświatowi, zrozumie, że nieustanne reformowanie systemu edukacji w Polsce i Kanadzie jest częścią większego planu. Używanie pojęcia „klient” czy „konsument” w odniesieniu do ucznia, mówienie o „usługach edukacyjnych” zamiast o kształceniu i wychowaniu, stosowanie w nadzorze procedur znanych z tzw. kompleksowego zarządzania jakością, podkreślanie konieczności zróżnicowania placówek oświatowych i szkół wyższych po to, by mogły ze sobą konkurować na zasadach rynkowych oraz próba ograniczenia zasięgu edukacji publicznej na rzecz edukacji niepublicznej są widocznymi znakami, że edukacja stała się kolejną dziedziną podlegającą neoliberalnej koncepcji zarządzania, znanej już wcześniej z administracji publicznej (New Public Management).
Książka przeznaczona jest dla szerokiego grona czytelników, zwłaszcza teoretyków edukacji i ich studentów, a także nauczycieli.


Liczba stron218
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2423-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  ROZDZIAŁ 1. Obraz świata w dobie dominacji ideologii neoliberalnej    15
  1.1. Wokół pojęć „ideologia” i „neoliberalizm”    15
  1.2. Neoliberalna koncepcja człowieka i obywatela    27
  1.3. Neoliberalna polityka oświatowa    42
  Rozdział 2. Edukacja obywatelska – przegląd literatury polskiej i kanadyjskiej    48
  2.1. Definiowanie i rozumienie pojęcia „edukacja obywatelska”    48
  2.2. Edukacja obywatelska w różnych ujęciach i orientacjach naukowych    56
  2.3. Wdrażanie założeń teoretycznych w sferze praktyki edukacyjnej – krytyka, polemika, dyskusja    66
  2.4. Rola szkoły w nauczaniu edukacji obywatelskiej – wyzwania i możliwości    73
  ROZDZIAŁ 3. Realizacja edukacji obywatelskiej w szkołach Polski i Kanady (prowincji Ontario) oraz jej efekty w świetle dotychczasowych badań    79
  3.1. Zajęcia z edukacji obywatelskiej w szkołach średnich w Polsce i w Ontario    79
  3.2. Program nauczania edukacji obywatelskiej (wiedza o społeczeństwie/civics) w publicznych szkołach średnich    80
  3.3. Zaangażowanie obywatelskie uczniów i jego przejawy w działaniach szkolnych i pozaszkolnych    93
  3.4. Cele edukacji obywatelskiej a warunki jej realizacji    96
  ROZDZIAŁ 4. Metodologiczne podstawy badań własnych oraz organizacja procesu badawczego    101
  4.1. Zastosowane procedury badawcze    103
  4.2. Wykorzystane elementy orientacji jakościowej    103
  4.3. Schemat realizacji badań    104
  ROZDZIAŁ 5. Spostrzeżenia i uwagi wynikające z analizy źródeł wtórnych    107
  5.1. Założenia, podstawy ideologiczne i kierunki polityki oświatowej w Polsce i Ontario    109
  5.1.1. Neoliberalna polityka oświatowa w Polsce    110
  5.1.2. Neoliberalna polityka oświatowa w Ontario    113
  5.2. Analiza i interpretacja dokumentów    119
  5.2.1. Podstawa programowa wiedzy o społeczeństwie w Polsce    119
  5.2.2. Profil przedmiotu civics w Ontario    129
  ROZDZIAŁ 6. Rezultaty prowadzonych wywiadów    139
  6.1. Pojmowanie edukacji obywatelskiej przez nauczycieli    142
  6.2. Konieczne zmiany w edukacji obywatelskiej w świetle doświadczeń nauczycieli    151
  6.2.1. Dokładne określenie celu i treści edukacji obywatelskiej    152
  6.2.2. Wprowadzanie nowych treści w nauczaniu edukacji obywatelskiej    153
  6.2.3. Konieczne zmiany w sposobach pracy na zajęciach z edukacji obywatelskiej    159
  6.2.4. Nauczyciel jako aktywny obywatel model    163
  6.2.5. Edukacja obywatelska jako priorytetowy przedmiot nauczania    165
  6.3. Miejsca realizacji edukacji obywatelskiej    165
  6.4. Wizja edukacji obywatelskiej w przyszłości    167
  6.5. Bariery i wyzwania w nauczaniu edukacji obywatelskiej    169
  ROZDZIAŁ 7. Rezultaty zastosowania KAD do analizy podręczników szkolnych    174
  7.1. Pojęcie „obywatel” – kwestie związane z obywatelstwem i obywatelskością w podręcznikach polskich (wybrane przykłady)    178
  7.2. Pojęcie „obywatel” – kwestie związane z obywatelstwem i obywatelskością w podręcznikach w Ontario (wybrane przykłady)    187
  7.3. Różnice i podobieństwa pomiędzy treściami zamieszczonymi w podręcznikach w Polsce i w Ontario    193
  Podsumowanie    197
  Bibliografia    205
  Neoliberalism and citizenship education. Comparative study of public secondary schools in Poland and Canada (Summary)    217
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia