Edukacja w Chinach Studium systemu edukacji i jego społeczno-kulturowych uwarunkowań

Edukacja w Chinach Studium systemu edukacji i jego społeczno-kulturowych uwarunkowań

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka składa się z czterech głównych rozdziałów stanowiących określone sekcje tematyczne. Pierwsza sekcja przedstawia kulturowe uwarunkowania systemu edukacji w Chinach. Za pomocą autorskiej interpretacji pokazano kulturowe fundamenty edukacji w Państwie Środka. Opisano tradycje konfucjanizmu, buddyzmu, taoizmu oraz legalizmu w edukacji, chińską tradycję guanxi oraz podejście do zmian globalizacyjnych w obszarze edukacji. W drugiej sekcji czytelnik odnajdzie opis systemu edukacji (perspektywa makro) i wyjaśnienie jak działa i jak skonstruowany jest chiński system pod względem organizacyjnym ale także zarządzania, monitorowania i finansowania edukacji. Kolejna sekcja jest poświęcona wybranym aspektom edukacyjnym w dobie przemian globalizacyjnych (perspektywa mezo) w świetle zmian prawa edukacyjnego, ogłoszonego w maju 2021 roku, które oficjalnie nakazuje kształcenie oraz wychowanie w „duchu chińskim”, takim jak: kształcenie moralne, testowanie uczniów, wykorzystanie SI w edukacji, edukacji specjalnej, edukacji „pozaszkolnej” czy edukacji mniejszości etnicznych. Czwarta, ostatnia sekcja przedstawia trzech głównych aktorów systemu edukacji (perspektywa mikro) i wyjaśnia jak w chińskim systemie edukacyjnym funkcjonują nauczyciele, rodzice i uczniowie.


Rok wydania2022
Liczba stron278
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-4019-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  CZĘŚĆ I. Kulturowe uwarunkowania edukacji 17
    Filozoficzno-religijny kontekst edukacji chińskiej    17
    Inspiracje konfucjańskie w chińskiej myśli pedagogicznej    23
    Koncepcje i założenia buddyzmu dla praktyki edukacyjnej    28
    Znaczenie taoizmu w praktykach szkolnych    30
    Legalizm jako nurt idei edukacyjnych    32
    Chińskie guanxi    35
    Lokalne i globalne trendy w chińskiej praktyce edukacyjnej    39
  CZĘŚĆ II. Podstawy organizacji i funkcjonowania systemu edukacji 47
    Główne fazy rozwoju edukacji chińskiej    47
    Zarządzanie, monitorowanie i finansowanie systemu edukacji    59
    Struktura systemu edukacji    70
    Instytucje opieki dziennej i wczesnej edukacji    76
    Edukacja obowiązkowa    82
    Edukacja na poziomie szkoły średniej    89
    Edukacja zawodowa i techniczna    93
    Szkolnictwo wyższe    98
    Studia trzeciego stopnia    110
    Idea całożyciowego uczenia się i edukacji na odległość    117
  CZĘŚĆ III. Wyzwania chińskiego szkolnictwa w dobie globalnych przemian    129
    Edukacja moralna dzieci, młodzieży i dorosłych    129
    Chińska historia kształcenia „w” i „dla” moralności    132
    Współczesna wizja moralnego ucznia-obywatela    136
    Przykłady innych poza- i okołoszkolnych praktyk kształcenia moralnego    139
    Egzaminowanie w szkole chińskiej
    Metody sprawdzania wiedzy w chińskiej szkole    145
    Zhong kao – egzamin do szkoły średniej drugiego stopnia    147
    Gaokao – egzamin podsumowujący naukę w szkole średniej drugiego stopnia    149
    Zastosowanie sztucznej inteligencji w szkołach    154
    Przykłady wykorzystania SI w placówkach opiekuńczych i edukacyjnych    156
    Przykłady firm edukacyjnych wykorzystujących SI    159
    Program orientacji zawodowej oraz poradnictwa zawodowego dla młodzieży    165
    Funkcje i zadania poradnictwa zawodowego    167
    Praktyki prowadzenia orientacji zawodowej    168
    Prawo do pracy i orientacja zawodowa    171
    Szkoły specjalne    173
    Rozwój szkół specjalnych    175
    Charakterystyka systemu szkolnego dla osób z niepełnosprawnościami    177
    Szkoły prywatne i edukacja „poza szkołą”    178
    Rozwój prywatnego sektora edukacji    179
    Prywatne szkoły obowiązkowe – typy i rodzaje placówek    184
    Odbiorcy prywatnych usług edukacyjnych    185
    Edukacja mniejszości etnicznych    189
    Wiele kultur – jedno państwo    190
    Mniejszości etniczne w systemie edukacji    192
    Język „nauczania i uczenia się” w wielokulturowych Chinach
  CZĘŚĆ IV. Aktorzy chińskiego systemu edukacji    201
    Nauczyciel w systemie szkolnym    201
    Oczekiwania społeczne wobec nauczycieli    202
    Kształcenie i doskonalenie nauczycieli    203
    Praca w zawodzie nauczyciela    207
    Doskonalenie zawodowe nauczycieli    208
    Status społeczny nauczyciela    211
    Rodzic w systemie szkolnym    215
    Chińskie tradycje i praktyki rodzicielskie    215
    Współczesne relacje rodzic–dziecko    218
    Charakterystyka chińskiego rodzica    222
    Osiągnięcia szkolne dzieci a bycie rodzicem    224
    Dziecko w systemie szkolnym    228
    Inwestycje w rozwój kolejnych pokoleń    235
    Dzieci migrantów chińskich    237
    Szanse i możliwości edukacyjne dzieci z różnym kapitałem społeczno-kulturowym    238
  Zakończenie    243
  Bibliografia    247
  Summary    277
RozwińZwiń