INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Książka składa się z czterech głównych rozdziałów stanowiących określone sekcje tematyczne. Pierwsza sekcja przedstawia kulturowe uwarunkowania systemu edukacji w Chinach. Za pomocą autorskiej interpretacji pokazano kulturowe fundamenty edukacji w Państwie Środka. Opisano tradycje konfucjanizmu, buddyzmu, taoizmu oraz legalizmu w edukacji, chińską tradycję guanxi oraz podejście do zmian globalizacyjnych w obszarze edukacji. W drugiej sekcji czytelnik odnajdzie opis systemu edukacji (perspektywa makro) i wyjaśnienie jak działa i jak skonstruowany jest chiński system pod względem organizacyjnym ale także zarządzania, monitorowania i finansowania edukacji. Kolejna sekcja jest poświęcona wybranym aspektom edukacyjnym w dobie przemian globalizacyjnych (perspektywa mezo) w świetle zmian prawa edukacyjnego, ogłoszonego w maju 2021 roku, które oficjalnie nakazuje kształcenie oraz wychowanie w „duchu chińskim”, takim jak: kształcenie moralne, testowanie uczniów, wykorzystanie SI w edukacji, edukacji specjalnej, edukacji „pozaszkolnej” czy edukacji mniejszości etnicznych. Czwarta, ostatnia sekcja przedstawia trzech głównych aktorów systemu edukacji (perspektywa mikro) i wyjaśnia jak w chińskim systemie edukacyjnym funkcjonują nauczyciele, rodzice i uczniowie.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 278 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-4019-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
CZĘŚĆ I. Kulturowe uwarunkowania edukacji 17 | |
Filozoficzno-religijny kontekst edukacji chińskiej | 17 |
Inspiracje konfucjańskie w chińskiej myśli pedagogicznej | 23 |
Koncepcje i założenia buddyzmu dla praktyki edukacyjnej | 28 |
Znaczenie taoizmu w praktykach szkolnych | 30 |
Legalizm jako nurt idei edukacyjnych | 32 |
Chińskie guanxi | 35 |
Lokalne i globalne trendy w chińskiej praktyce edukacyjnej | 39 |
CZĘŚĆ II. Podstawy organizacji i funkcjonowania systemu edukacji 47 | |
Główne fazy rozwoju edukacji chińskiej | 47 |
Zarządzanie, monitorowanie i finansowanie systemu edukacji | 59 |
Struktura systemu edukacji | 70 |
Instytucje opieki dziennej i wczesnej edukacji | 76 |
Edukacja obowiązkowa | 82 |
Edukacja na poziomie szkoły średniej | 89 |
Edukacja zawodowa i techniczna | 93 |
Szkolnictwo wyższe | 98 |
Studia trzeciego stopnia | 110 |
Idea całożyciowego uczenia się i edukacji na odległość | 117 |
CZĘŚĆ III. Wyzwania chińskiego szkolnictwa w dobie globalnych przemian | 129 |
Edukacja moralna dzieci, młodzieży i dorosłych | 129 |
Chińska historia kształcenia „w” i „dla” moralności | 132 |
Współczesna wizja moralnego ucznia-obywatela | 136 |
Przykłady innych poza- i okołoszkolnych praktyk kształcenia moralnego | 139 |
Egzaminowanie w szkole chińskiej | |
Metody sprawdzania wiedzy w chińskiej szkole | 145 |
Zhong kao – egzamin do szkoły średniej drugiego stopnia | 147 |
Gaokao – egzamin podsumowujący naukę w szkole średniej drugiego stopnia | 149 |
Zastosowanie sztucznej inteligencji w szkołach | 154 |
Przykłady wykorzystania SI w placówkach opiekuńczych i edukacyjnych | 156 |
Przykłady firm edukacyjnych wykorzystujących SI | 159 |
Program orientacji zawodowej oraz poradnictwa zawodowego dla młodzieży | 165 |
Funkcje i zadania poradnictwa zawodowego | 167 |
Praktyki prowadzenia orientacji zawodowej | 168 |
Prawo do pracy i orientacja zawodowa | 171 |
Szkoły specjalne | 173 |
Rozwój szkół specjalnych | 175 |
Charakterystyka systemu szkolnego dla osób z niepełnosprawnościami | 177 |
Szkoły prywatne i edukacja „poza szkołą” | 178 |
Rozwój prywatnego sektora edukacji | 179 |
Prywatne szkoły obowiązkowe – typy i rodzaje placówek | 184 |
Odbiorcy prywatnych usług edukacyjnych | 185 |
Edukacja mniejszości etnicznych | 189 |
Wiele kultur – jedno państwo | 190 |
Mniejszości etniczne w systemie edukacji | 192 |
Język „nauczania i uczenia się” w wielokulturowych Chinach | |
CZĘŚĆ IV. Aktorzy chińskiego systemu edukacji | 201 |
Nauczyciel w systemie szkolnym | 201 |
Oczekiwania społeczne wobec nauczycieli | 202 |
Kształcenie i doskonalenie nauczycieli | 203 |
Praca w zawodzie nauczyciela | 207 |
Doskonalenie zawodowe nauczycieli | 208 |
Status społeczny nauczyciela | 211 |
Rodzic w systemie szkolnym | 215 |
Chińskie tradycje i praktyki rodzicielskie | 215 |
Współczesne relacje rodzic–dziecko | 218 |
Charakterystyka chińskiego rodzica | 222 |
Osiągnięcia szkolne dzieci a bycie rodzicem | 224 |
Dziecko w systemie szkolnym | 228 |
Inwestycje w rozwój kolejnych pokoleń | 235 |
Dzieci migrantów chińskich | 237 |
Szanse i możliwości edukacyjne dzieci z różnym kapitałem społeczno-kulturowym | 238 |
Zakończenie | 243 |
Bibliografia | 247 |
Summary | 277 |