Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej

-30%

Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

54,60  78,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

54,6078,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

Książka obejmuje 25 lat współpracy Autorów na rzecz dyskursu krytycznego o publicznej misji edukacji, wieńcząc jubileusz 20-lecia Oficyny Wydawniczej „Impuls”


Henry A. Giroux :


Jestem ogromnie zobowiązany i wdzięczny za to, że moje prace są czytane w Polsce, i głęboko doceniam – oraz jestem poruszony przez – naród polski za jego nieustającą siłę, odwagę i wytrwałość w walce o sprawiedliwość, wolność i godność ludzką. Jestem zaszczycony faktem tłumaczenia moich prac na język polski i dziękuję mojemu przyjacielowi Lechowi Witkowskiemu za tę możliwość publikacji.


Lech Witkowski :


Mam głęboką nadzieję, że inicjatywą tej publikacji umożliwię bardziej intensywny kontakt polskich pedagogów z przenikliwością poznawczą, determinacją intelektualną i szlachetną postawą duchową i profesjonalizmem akademickim znakomitego uczonego amerykańskiego i humanisty – Henry’ego Armanda Giroux .


Możliwość kontaktu z jego tekstami od lat 80., przez stan wojenny i dalej, a zwłaszcza osobiste poznanie go, dostarczyły mi wielu inspiracji i radości, które niniejsza książka dokumentuje i nią też staram się spłacić przyjacielski dług wdzięczności intelektualnej młodszego kolegi akademickiego, otwierając tę przestrzeń dla kolejnych pokoleń polskich pedagogów.


Liczba stron526
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7587-536-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

EBOOKI WYDAWCY

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Podziękowania od Autorów    13
  Zbigniew Kwieciński Przedmowa: dyskurs konieczny    17
  Henry A. Giroux, Lech Witkowski    21
    Wstęp    21
    O wzajemnych kontaktach    21
    O zamyśle książki    26
    O nas samych    27
  Część I. Próba bilansu i nowego otwarcia    36
    Lech Witkowski O stanie i problemach recepcji amerykańskiej pedagogiki radykalnej w Polsce. Próba świadectwa osobistego i refl eksji o „doświadczeniu pokoleniowym”    37
      Wstęp i teza: jest inna pedagogika – pedagogika jest inna    37
      O (po)wadze spotkania z Henrym A. Giroux    39
      O oporze i odporze recepcyjnym: przykład polski i niemiecki    44
      Przejawy otwarcia w Polsce: cztery fale recepcji    49
      O naszej inicjacji pokoleniowej    52
      Spór o zakres pedagogiki radykalnej    56
      O obosieczności etykietek dla pedagogiki: przykład alternatywności    60
      Zakończenie: pytanie o minimum radykalności i filozoficzności    62
    Rozmowy: O wyzwaniach, marzeniach i uczelniach    67
      Edukacja wobec wyzwania demokracji. Rozmowa Lecha Witkowskiego z Henrym A. Giroux    67
      Marzenia o edukacji radykalnej. Wywiad Bernarda Murchlanda z Henrym A. Giroux    81
      Czy jest miejsce dla pedagogiki krytycznej na uniwersytecie? Manuela Guilherme rozmawia z Henrym A. Giroux    96
  Część II. Od reprodukcji, przez troskę o tożsamość, ideę pogranicza i walkę o media po odzyskiwanie uniwersytetu    110
    Henry A. Giroux Reprodukcja. Opór i akomodacja    111
      Podsumowanie przeglądu i krytyki teorii reprodukcji społecznej    111
      Teorie reprodukcji kulturowej    112
        Pierre Bourdieu    112
        Basil Bernstein    120
      Poza teorie reprodukcji społecznej i kulturowej    122
      W stronę teorii oporu    133
    Henry A. Giroux W kierunku nowej sfery publicznej    139
    Henry A. Giroux Teoria krytyczna i racjonalność w edukacji obywatelskiej    149
      Wstęp    149
      Teoretyczne podstawy w teorii i praktyce edukacji    153
        Racjonalność    153
        Pole problemowe    154
      Ideologia amerykańska    154
        Społeczna i kulturowa reprodukcja w szkołach    155
        Dominująca racjonalność    156
      Trzy typy racjonalności    158
        Racjonalność techniczna    158
        Racjonalność techniczna i edukacja obywatelska    159
        Racjonalność hermeneutyczna    165
        Racjonalność emancypacyjna    172
        Racjonalność emancypacyjna a edukacja obywatelska    173
      Uwagi do teorii edukacji obywatelskiej    174
        Zmieniające się społeczeństwo    174
        Świadomość nauczycielska    175
        Pedagogika klasy szkolnej a edukacja obywatelska    182
    Paulo Freire, Henry A. Giroux Edukacja, polityka i ideologia    185
      Edukacja i „prawe towarzystwo”: lata 70.    187
        Nowe kierunki w latach 80.    188
        Konserwatywne, liberalne i radykalne recepty na oświatę    190
          Konserwatyści    191
          Liberałowie    193
          Radykałowie    194
        Którędy do amerykańskich marzeń?    197
        A co z przyszłością?    199
    Henry A. Giroux Wobec wyzwań tożsamości i różnicy (poza dyskurs edukacji wielokulturowej)    201
      Neokonserwatyzm i polityka tożsamości    206
      Trudności z różnicą    211
      W stronę polityki artykulacji    214
      Zakończenie    216
    Henry A. Giroux Pedagogia pogranicza w wieku postmodernizmu    221
      Wstęp    221
      Pedagogia pogranicza: wprowadzenie    226
      Pedagogia pogranicza jako kontrtekst    227
      Pedagogia pogranicza oraz praktyka pamięci społecznej    231
      Pedagogia pogranicza i polityka [wobec] różnicy    236
    Henry A. Giroux, Peter L. McLaren America 2000 i polityka wymazywania: demokracja i różnice kulturowe w oblężeniu    243
      Wstęp    243
      Opakowując przyszłość    246
      Polityka wyboru    247
      Testowanie i normy analfabetyczne    251
      Nauczyciele jako cyborgi    254
      Ameryka 2000 i polityka wymazywania    256
    Henry A. Giroux Odzyskiwanie uniwersytetu jako demokratycznej sfery publicznej (by to, co pedagogiczne, było bardziej polityczne)    265
      Reklamacja tego, co publiczne w pracy akademickiej    270
      Rzucanie wyzwania kompleksowi militarno-przemysłowo-akademickiemu    272
    Henry A. Giroux Naga pedagogia i przekleństwo neoliberalizmu: przemyśleć edukację wyższą jako praktykę wolności    281
      Wstęp    281
      Pytanie o pedagogikę i odzyskiwanie uniwersytetu    287
      Przemyśleć dzieło Paulo Freirego    292
  Część III. O radykalizacji dyskursu: od kolonizacji podmiotu i rytualizacji edukacyjnej po wyzwanie autorytetu    300
    Lech Witkowski Radykalne wizje podmiotu w dramacie współczesności    301
      Podmiotowość i tożsamość człowieka (wobec modelu ameby)    302
      Jak istnieje podmiot edukacji? Kres przejrzystości i scentrowania    310
      O postnowoczesnym wyjałowieniu podmiotowości (wymuszenie schizofreniczne i upadek kanonów uniwersalności)    315
      Problem kolonizacji „świata życia” (dławienie alienacji anomią kultury masowej)    319
      W kręgu „posthumanistycznego” rozumienia człowieka (przeciw skłonności do autodestrukcji)    326
    Lech Witkowski Szkoła i walka o sferę publiczną    329
      Lech Witkowski W kręgu pedagogiki radykalnej (dekonstrukcja – walka – etyczność)    337
        Wstęp    337
        Dekonstrukcyjny trop w pedagogice radykalnej    339
        Walka w kulturze    349
          Edukacja wobec fenomenu kolonizacji „świata życia”    349
          Edukacja a walka polityczna    354
          O publicznym uwikłaniu szkoły    361
        Wyzwanie etyczności    364
          O wyzwaniu prawicy społecznej i etycznej bezsilności lewicy    364
          Problem etyczności w teorii i praktyce edukacyjnej    368
          Słowo o liberalizmie etycznym    375
        Jak jest możliwa „radykalna etyka” w pedagogice krytycznej?    378
    Lech Witkowski Wokół teorii i praktyki rytuałów szkolnych. Studium recenzyjne    385
      Wstęp    385
      O zjawisku rytualizacji: jego warunki, rodzaje i stany interakcji    386
      O randze „antystruktury” oporu    394
      Walka o ciało i „drama”    398
      Zamiast zakończenia    401
    Lech Witkowski Autorytet przeciw dominacji. Radykalna wizja autorytetu w pedagogice amerykańskiej (Larry Grossberg, Henry A. Giroux i Peter L. McLaren)    403
      Wstęp    403
      Cztery typy elitaryzmu i autorytetu w edukacji    405
      Źródła walki o autorytet (w) edukacji    412
      Autorytet między dominacją a hierarchią    413
      Zadanie pracy wobec autorytetu    416
      Autorytet i intelektualiści    419
      Jak bronić autorytetu przed konserwatyzmem i liberalizmem?    421
      Autorytet w perspektywie trójwymiarowej niewspółobecności    423
      W stronę głosu jako przejawu autorytetu    426
      Trzy sposoby widzenia kryzysu autorytetu    428
      Od zysku z krytyki autorytetu do odzysku autorytetu (dla) krytyki    430
      Peter L. McLaren o językowym i etycznym upełnomocnieniu do walki o autorytet    437
      Edukacja jako walka o nowe oblicze autorytetu    442
    Miejsca pierwodruku    449
    Bibliografia    453
  Posłowie    478
    Tomasz Szkudlarek Po co nam dziś pedagogika krytyczna?    479
  Aneks    490
    Bogusław Śliwerski Pedagogika krytyczna widziana liberalnie Glossa do książki H.A. Giroux i L. Witkowskiego    491
    Zbyszko Melosik Recenzja w trybie refl eksji na temat wpływu pedagogiki krytycznej na moją tożsamość naukową    505
  Indeks nazwisk    513
  Contents    521
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia