POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Autor podjął się niezwykle trudnego zadania, polegającego na analizie dwóch zjawisk, które w obecnej sytuacji społeczno-politycznej mają szczególne znaczenie. Otóż na przeciwległych biegunach swoich rozważań umieścił dwie wartości: globalizację i miłosierdzie. Stara się uzasadnić, że te dwie różne wartości otwierają się na siebie w ludzkiej (indywidualnej i zorganizowanej) działalności samarytańskiej, prowadzonej w skali światowej. Rozprawa ma charakter interdyscyplinarny, usytuowana jest w nurcie edukacji polonistycznej, która scala procesy kształcenia kulturowo-literackiego i językowego, nacechowane aksjologicznie.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 320 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Uniwersytet Pedagogiczny Kraków |
ISBN-13 | 978-83-7271-600-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 5 |
Rozdział I. Metodologia badań | 9 |
1. Cele i metody badań | 9 |
2. Dobór i charakterystyka badanych grup uczniów | 15 |
Rozdział II. O edukacji polonistycznej w aspekcie aksjologicznym | 18 |
1. Kilka uwag wstępnych | 18 |
2. Kultura wysoka a kultura popularna – wyzwania edukacyjne | 21 |
3. Kultura narodowa | 25 |
3.1. Wartości rdzenne | 25 |
3.2. Wartości chrześcijańskie | 26 |
4. Kultura postmodernistyczna – chaos aksjologiczny | 28 |
5. Wychowanie do wartości | 32 |
5.1. Jak wprowadzać w świat wartości? | 32 |
5.2. Wychowanie personalistyczne | 44 |
5.3. Cywilizacja miłości w ujęciu Jana Pawła II | 47 |
5.4. Aksjologiczny wymiar edukacji globalnej | 48 |
5.5. Edukacja regionalna – otwieranie na wartości rdzenne i globalne | 53 |
5.6. Edukacja ustawiczna jako „rewolucja w uczeniu” | 57 |
Rozdział III. Znaczenia słownikowe słowa miłosierdzie | 63 |
Rozdział IV. Rozumienie słowa miłosierdzie w Starym Testamencie | 66 |
1. Miłosierdzie Boże | 66 |
1.1. Aspekt osobowy | 68 |
1.2. Aspekt uczuciowy | 71 |
1.3. Aspekt działaniowy | 80 |
1.4. Podmiot miłosierdzia Bożego | 81 |
1.5. Adresat miłosierdzia Bożego | 81 |
1.6. Cele miłosierdzia Bożego | 81 |
1.7. Cechy miłosierdzia Bożego | 81 |
1.8. Sposoby pozyskiwania miłosierdzia Bożego | 82 |
1.9. Miłosierdzie Boże a inne wartości | 82 |
1.10. Synonimy miłosierdzia Bożego | 84 |
1.11. Antonimy miłosierdzia Bożego | 84 |
1.12. Brak miłosierdzia Bożego | 85 |
2. Miłosierdzie ludzkie | 87 |
2.1. Aspekt uczuciowo-etyczny | 88 |
2.2. Aspekt społeczny | 91 |
2.3. Podmiot miłosierdzia ludzkiego | 94 |
2.4. Adresat miłosierdzia ludzkiego | 95 |
2.5. Cele miłosierdzia ludzkiego | 95 |
2.6. Cechy miłosierdzia ludzkiego | 95 |
2.7. Miłosierdzie ludzkie a inne wartości | 95 |
2.8. Synonimy miłosierdzia ludzkiego | 97 |
2.9. Antonimy miłosierdzia ludzkiego | 97 |
2.10. Brak miłosierdzia ludzkiego | 97 |
Rozdział V. Rozumienie słowa miłosierdzie w Nowym Testamencie | 102 |
1. Miłosierdzie Boże | 102 |
1.1. Aspekt osobowy | 103 |
1.2. Aspekt uczuciowy | 104 |
1.3. Aspekt społeczny | 112 |
1.4. Aspekt etyczny | 118 |
1.5. Podmiot miłosierdzia Bożego | 119 |
1.6. Adresat miłosierdzia Bożego | 119 |
1.7. Cele miłosierdzia Bożego | 120 |
1.8. Cechy miłosierdzia Bożego | 120 |
1.9. Sposoby pozyskiwania miłosierdzia Bożego | 120 |
1.10. Miłosierdzie Boże a inne wartości | 121 |
1.11. Synonimy miłosierdzia Bożego | 124 |
1.12. Antonimy miłosierdzia Bożego | 124 |
1.13. Brak miłosierdzia Bożego | 124 |
2. Miłosierdzie ludzkie | 126 |
2.1. Aspekt uczuciowo-moralny | 127 |
2.2. Aspekt społeczny | 127 |
2.3. Aspekt religijny | 128 |
2.4. Podmiot miłosierdzia ludzkiego | 129 |
2.5. Adresat miłosierdzia ludzkiego | 129 |
2.6. Cele miłosierdzia ludzkiego | 129 |
2.7. Cechy miłosierdzia ludzkiego | 130 |
2.8. Miłosierdzie ludzkie a inne wartości | 130 |
2.9. Synonimy miłosierdzia ludzkiego | 132 |
2.10. Antonimy miłosierdzia ludzkiego | 132 |
2.11. Brak miłosierdzia ludzkiego | 132 |
Rozdział VI. Idea chrześcijańskiego miłosierdzia | 138 |
1. Miłosierdzie w starożytnej kulturze greckiej i rzymskiej | 138 |
1.1. Miłosierdzie a pojęcia pokrewne | 138 |
1.2. Problem miłosierdzia w ujęciu filozofów greckich | 140 |
1.3. Problem miłosierdzia w ujęciu filozofów łacińskich | 141 |
2. Miłosierdzie w starożytnej kulturze chrześcijańskiej | 141 |
3. Miłosierdzie w kulturze średniowiecza i nowożytnej | 145 |
4. Personalistyczna koncepcja miłosierdzia | 151 |
Rozdział VII. Rozumienie słowa miłosierdzie przez gimnazjalistów | 156 |
1. Uczniowskie interpretacje słowa miłosierdzie | 156 |
1.1. Aspekt uczuciowo-etyczny | 156 |
1.2. Aspekt społeczny | 162 |
1.3. Aspekt religijny | 164 |
1.4. Podmiot miłosierdzia ludzkiego | 168 |
1.5. Adresat miłosierdzia ludzkiego | 168 |
1.6. Cele miłosierdzia | 169 |
1.7. Cechy miłosierdzia | 169 |
1.8. Miłosierdzie a inne wartości | 169 |
1.9. Synonimy słowa miłosierdzie | 172 |
1.10. Antonimy słowa miłosierdzie | 174 |
1.11. Brak miłosierdzia ludzkiego | 174 |
1.12. Motywy uczniowskiego miłosierdzia | 176 |
1.13. Nieokazywanie miłosierdzia przez uczniów | 180 |
2. Implikacje dydaktyczne | 184 |
Rozdział VIII Oblicza globalizacji | 195 |
1. Znaczenia słownikowe słowa globalizacja | 195 |
2. Definiowanie słowa globalizacja przez przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych | 197 |
2.1. Globalizacja w aspekcie socjologicznym | 197 |
2.2. Globalizacja w aspekcie ekonomicznym | 201 |
2.3. Globalizacja w aspekcie politycznym | 212 |
2.4. Globalizacja w aspekcie społecznym | 221 |
2.5. Globalizacja w aspekcie kulturowym | 225 |
2.6. Globalizacja w aspekcie edukacyjnym | 232 |
Rozdział IX Rozumienie słów globalizacja i regionalizacja przez licealistów | 242 |
1. Uczniowskie interpretacje słowa globalizacja | 242 |
1.1. Aspekt ekonomiczny | 242 |
1.2. Aspekt komunikacyjny | 245 |
1.3. Aspekt kulturowy | 247 |
1.4. Aspekt społeczny | 250 |
1.5. Aspekt polityczny | 251 |
1.6. Eksplicytne wartościowanie globalizacji | 252 |
2. Uczniowskie interpretacje słowa regionalizacja | 257 |
2.1. Aspekt kontekstowy | 257 |
2.2. Aspekt kulturowy | 260 |
2.3. Aspekt ekonomiczny | 262 |
2.4. Eksplicytne wartościowanie regionalizacji | 263 |
3. Implikacje dydaktyczne | 267 |
3.1. O globalizacji na lekcjach języka polskiego | 268 |
3.2. Regionalizm. Regionalizacja | 282 |
Zakończenie. Wychowywać według wartości. Według jakich wartości? | 286 |
Bibliografia | 298 |
Aneks | 318 |
Indeks nazwisk | 321 |