INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Publikacja poświęcona jest zagadnieniu oceniania wspierającego, jego obecności we współczesnej dydaktyce i metodyce kształcenia, a także jego wielowymiarowym i zróżnicowanym aspektom oddziaływań, skupionym głównie na budowaniu jakości praktyki edukacyjnej szkoły. Problematyka oceny szkolnych osiągnięć ucznia, jak również pojęcie jakości szkoły należą do najbardziej istotnych zagadnień obecnych we współczesnych systemach edukacyjnych.
Ze Wstępu
Recenzowana rozprawa jest w pierwszej kolejności adresowana do szeroko rozumianego środowiska pedagogicznego, zaangażowanego w proces dydaktyczny i poszukującego twórczych rozwiązań. Jednakże ogólny charakter problemów w niej zawartych daleko prowadzi poza problematykę oceniania wspierającego i otwiera potrzebę dyskusji nad przemianami polskiej edukacji. Zatem zainteresowane winny być także inne środowiska: psychologowie, socjologowie, filozofowie, politycy.
Z recenzji prof. dr. Sławomira Sztobryna
Opracowanie stanowi ważny obszar refleksji o dużym znaczeniu dla teorii i praktyki pedagogicznej. Z tego względu warto, by publikacja została skierowana zarówno do nauczycieli akademickich, jak i edukatorów systemu doskonalenia zawodowego nauczycieli i kierowniczych kadr oświatowych w naszym kraju. Ważną rolę powinna również odegrać w przygotowaniu nauczycieli do zawodu – na podstawie książki można opracować kursy doskonalące nauczycieli i kadrę kierowniczą.
Z recenzji prof. dr hab. lnetty Nowosad
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 346 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8220-709-5 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
CZĘŚĆ I. TEORETYCZNE PODSTAWY PRACY | 11 |
Rozdział 1. Zróżnicowane konteksty jakości szkoły – teoretyczny zarys problematyki | 13 |
1.1. Jakość szkoły – współczesne zakresy definicyjne i znaczeniowe | 14 |
1.2. Szkoła i jej jakość w aspekcie zmian polityki zarządzania oświatą | 23 |
1.3. Pomiar jakości pracy szkoły – mierzenie, diagnoza, ewaluacja | 33 |
1.4. Planowanie systemu jakości szkoły | 57 |
1.5. Ocenianie w kształtowaniu jakości szkoły | 66 |
1.6. Podsumowanie | 72 |
Rozdział 2. Ocenianie jako element praktyki edukacyjnej szkoły | 75 |
2.1. Ocena i ocenianie w ujęciach definicyjnych | 76 |
2.2. Cele i założenia procesu oceniania | 82 |
2.3. Przedmiot oceny | 100 |
2.4. Współczesne modele i systemy oceniania | 109 |
2.5. Metodyka oceniania szkolnego | 126 |
2.6. Podsumowanie | 140 |
Rozdział 3. Perspektywa i warunki oceniania wspierającego | 143 |
3.1. Przygotowanie do procesu oceniania wspierającego | 144 |
3.2. Komunikowanie ocen w procesie edukacyjnym | 155 |
3.3. Podsumowanie | 169 |
CZĘŚĆ II. METODOLOGICZNE PODSTAWY PRACY | 171 |
Rozdział 4. Założenia metodologiczne badań własnych | 173 |
4.1. Ogólny zarys problematyki badawczej | 173 |
4.2. Problemy i pytania badawcze | 179 |
4.3. Metody i narzędzia badawcze | 184 |
4.4. Przebieg badań | 191 |
4.5. Charakterystyka badanych | 192 |
4.6. Podsumowanie | 194 |
CZĘŚĆ III. ANALIZA WYNIKÓW BADAŃ | 195 |
Rozdział 5. Ocenianie szkolne w perspektywie założeń oceniania wspierającego | 197 |
5.1. Ocenianie w świadomości nauczycieli | 197 |
5.1.1. Wiedza i opinie nauczycieli na temat procesu oceniania szkolnego | 198 |
5.1.2. Nauczycielskie doświadczenia z dydaktycznej praktyki oceniania | 204 |
5.1.3. Ocenianie jako element relacji nauczycieli z uczniami | 213 |
5.1.4. Ocenianie wspierające w opiniach nauczycieli | 215 |
5.2. Ocenianie w recepcji uczniów | 225 |
5.2.1. Wiedza i opinie uczniów na temat procesu oceniania szkolnego | 226 |
5.2.2. Uczniowskie doświadczenia ze szkolnej praktyki oceniania | 229 |
5.2.3. Ocenianie jako element relacji uczniów z nauczycielami | 235 |
5.2.4. Ocenianie wspierające w opiniach uczniów | 238 |
5.3. Przebieg procesu oceniania w szkolnej praktyce edukacyjnej | 247 |
5.4. Podsumowanie | 256 |
Rozdział 6. Ocenianie wspierające w praktyce edukacyjnej wybranych szkół | 265 |
6.1. Ocenianie w świadomości nauczycieli | 267 |
6.1.1. Różnice w wiedzy i opiniach nauczycieli na temat procesu oceniania szkolnego | 267 |
6.1.2. Różnice w nauczycielskich doświadczeniach z dydaktycznej praktyki oceniania | 273 |
6.1.3. Różnice w ocenianiu jako obszarze kształtowania relacji nauczycieli z uczniami | 282 |
6.1.4. Różnice w zakresie oceniania wspierającego w opiniach nauczycieli | 284 |
6.2. Ocenianie w recepcji uczniów | 295 |
6.2.1. Różnice w wiedzy i opiniach uczniów na temat procesu oceniania szkolnego | 296 |
6.2.2. Różnice w uczniowskich doświadczeniach ze szkolnej praktyki oceniania | 299 |
6.2.3. Różnice w ocenianiu jako elemencie kształtowania relacji uczniów z nauczycielami | 303 |
6.2.4. Różnice w zakresie oceniania wspierającego w opiniach uczniów | 305 |
6.3. Różnice w przebiegu procesu oceniania w szkolnej praktyce edukacyjnej | 315 |
6.4. Podsumowanie | 323 |
Rozdział 7. Ocenianie wspierające a dziedziny kształcenia szkolnego | 327 |
Zakończenie | 335 |
Bibliografia | 341 |