Nauczyciele akademiccy wobec systemu oceniania okresowego pracowników

1 opinia

Format:

ibuk

W monografii poruszono ważną z punktu widzenia funkcjonowania szkoły wyższej kwestię okresowych ocen pracowniczych. Podjęto próbę zidentyfikowania czynników związanych z prezentowanymi przez nauczycieli akademickich postawami wobec oceniania, dokonano analizy problemów występujących w systemach oceniania, a także przedstawiono rekomendacje w zakresie budowania, wdrażania i wykorzystania systemów oceniania okresowego na uczelniach.
W dobie zmian, jakim obecnie podlega szkolnictwo wyższe, publikacja może być szczególnie interesująca dla pracowników uczelni, a zwłaszcza osób odpowiedzialnych za wprowadzenie systemów oceniania okresowego nauczycieli akademickich.


Rok wydania2019
Liczba stron288
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8142-626-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    9
  
  Rozdział 1. System oceniania okresowego pracowników    15
  1.1. Dylematy terminologiczne    15
  1.2. Główne elementy systemu oceniania okresowego pracowników     20
  1.2.1. Cele oceniania okresowego     21
  1.2.2. Zasady oceniania    23
  1.2.3. Kryteria oceny    25
  1.2.4. Metody i techniki oceniania    27
  1.2.5. Uczestnicy procesu oceniania    29
  1.2.6. Częstotliwość oceniania    31
  1.2.7. Narzędzia oceniania okresowego    32
  1.2.8. Procedury oceniania    32
  1.3. System oceniania okresowego jako narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi    33
  1.4. Ocenianie okresowe nauczycieli akademickich jako narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi uczelni wyższych    36
  1.4.1. Regulacje prawne oceniania okresowego na uczelniach    36
  1.4.2. Systemy oceniania okresowego nauczycieli akademickich – opinie i postulaty    38
  1.4.3. Wybrane systemy oceniania okresowego nauczycieli akademickich w polskich uniwersytetach    41
  
  Rozdział 2. Postawy wobec systemu oceniania okresowego pracowników i ich kształtowanie    45
  2.1. Postawa – ujęcie terminologiczne     45
  2.1.1. Teorie i definicje postaw w nurcie behawiorystycznym, socjologicznym i poznawczym    45
  2.1.2. Koncepcje modeli postaw    52
  2.1.3. Podsumowanie ujęcia definicyjnego postaw    58
  2.2. Znaczenie postaw    58
  2.2.1. Pośredni wpływ postaw na zachowanie    59
  2.2.2. Bezpośredni wpływ postaw na zachowanie    60
  2.3. Kształtowanie postaw    61
  2.3.1. Mechanizmy kształtowania postaw    62
  2.3.2. Wybrane modele perswazji    64
  2.3.3. Kształtowanie postaw w organizacji    66
  2.3.4. Postawy wobec systemu oceniania okresowego pracowników    66
  2.3.5. Przegląd wyników badań dotyczących czynników kształtujących postawy wobec systemów oceniania okresowego pracowników    67
  
  Rozdział 3. Metodyka badania postaw nauczycieli akademickich zatrudnionych na Uniwersytecie X wobec systemu oceniania okresowego pracowników    81
  3.1. Podejście, metoda i techniki badawcze    81
  3.2. Wskaźniki postaw wobec SOOP    87
  3.3. Przebieg badań i charakterystyka grupy badanej    90
  3.4. System oceniania okresowego nauczycieli akademickich Uniwersytetu X    93
  3.4.1. System oceniania okresowego na Uniwersytecie X – szczebel ogólnouczelniany    93
  3.4.2. System oceniania okresowego nauczycieli akademickich na Uniwersytecie X – porównanie rozwiązań wydziałowych    96
  3.4.3. Zmiany w systemie oceniania okresowego na Uniwersytecie X po roku 2017    103
  
  Rozdział 4. Postawy nauczycieli akademickich wobec oceniania okresowego    107
  4.1. Pozytywne postawy nauczycieli akademickich wobec systemu oceniania okresowego pracowników     109
  4.2. Negatywne postawy nauczycieli akademickich wobec systemu oceniania okresowego pracowników     117
  4.3. Ambiwalentne postawy nauczycieli akademickich wobec systemu oceniania okresowego pracowników     122
  4.4. Zróżnicowanie postaw pracowników wobec SOOP w zależności od miejsca zatrudnienia, wieku, stanowiska oraz stopnia/tytułu naukowego    128
  4.4.1. Miejsce zatrudnienia a postawy wobec SOOP    128
  4.4.2. Płeć a postawy wobec SOOP    131
  4.4.3. Wiek a postawy wobec SOOP    131
  4.4.4. Stopień/tytuł naukowy a postawy wobec SOOP    132
  4.4.5. Stanowisko a postawy wobec SOOP    133
  
  Rozdział 5. Procesy wdrożenia, modyfikacji i komunikacji w systemie oceniania okresowego pracowników jako czynniki postaw wobec SOOP    137
  5.1. Wprowadzenie i modyfikacje SOOP z perspektywy nauczycieli akademickich zatrudnionych na Uniwersytecie X    137
  5.2. Komunikacja w systemie oceniania a postawy pracowników wobec SOOP    152
  
  Rozdział 6. Postrzeganie przez pracowników głównych elementów systemu oceniania a ich postawy wobec SOOP    161
  6.1. Cele oceniania    161
  6.2. Obszary wykorzystania wyników oceny    168
  6.3. Częstotliwość dokonywania oceny    174
  6.4. Podmioty dokonujące oceny okresowej i ich rola w SOOP    178
  6.4.1. Rola bezpośredniego przełożonego w SOOP    178
  6.4.2. Ocena roli komisji oceniającej a postawy wobec SOOP    187
  6.4.3. Ocena zajęć przez studentów a postawy wobec SOOP    188
  
  Rozdział 7. Kryteria oceniania jako kluczowy czynnik postaw wobec SOOP    195
  7.1. Ocena pracy naukowej w opiniach pracowników Uniwersytetu X    196
  7.2. Ocena pracy dydaktycznej w opiniach pracowników Uniwersytetu X    205
  7.3. Ocena pracy organizacyjnej w opiniach pracowników Uniwersytetu X    210
  7.4. Podstawowe cechy kryteriów oceniania a postawy wobec SOOP    215
  7.4.1. Zrozumiałość kryteriów a postawy wobec SOOP    215
  7.4.2. Liczba kryteriów a postawy wobec SOOP    217
  7.4.3. Postrzegana sprawiedliwość punktacji osiągnięć a postawy wobec SOOP    219
  7.4.4. Postrzegany stopień odnoszenia się kryteriów oceniania do ważnych aspektów pracy a postawy wobec SOOP    221
  7.4.5. Opinia na temat minimów punktowych koniecznych do uzyskania oceny pozytywnej a postawy wobec SOOP    222
  7.4.6. Arkusz oceny    228
  
  Rozdział 8. Kształtowanie postaw pracowniczych wobec oceniania okresowego. Wnioski i rekomendacje    233
  8.1. Model czynników kształtujących postawy wobec SOOP    233
  8.2. Rekomendacje dotyczące kształtowania postaw nauczycieli akademickich wobec SOOP    241
  
  Zakończenie    251
  Bibliografia    255
  Spis tabel    269
  Spis rysunków    273
  Aneks 1. Dyspozycje do wywiadu    275
  Aneks 2. Karta wywiadu    279
  Aneks 3. Sondaż diagnostyczny – charakterystyka grupy badanej    281
  Aneks 4. Charakterystyka wskaźników postaw dla wydziałów Uniwersytetu X     285
RozwińZwiń