Ocenianie wspierające w budowaniu jakości praktyki edukacyjnej szkoły

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

24,95

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 14,97 zł  


24,95

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Publikacja poświęcona jest zagadnieniu oceniania wspierającego, jego obecności we współczesnej dydaktyce i metodyce kształcenia, a także jego wielowymiarowym i zróżnicowanym aspektom oddziaływań, skupionym głównie na budowaniu jakości praktyki edukacyjnej szkoły. Problematyka oceny szkolnych osiągnięć ucznia, jak również pojęcie jakości szkoły należą do najbardziej istotnych zagadnień obecnych we współczesnych systemach edukacyjnych.
Ze Wstępu
Recenzowana rozprawa jest w pierwszej kolejności adresowana do szeroko rozumianego środowiska pedagogicznego, zaangażowanego w proces dydaktyczny i poszukującego twórczych rozwiązań. Jednakże ogólny charakter problemów w niej zawartych daleko prowadzi poza problematykę oceniania wspierającego i otwiera potrzebę dyskusji nad przemianami polskiej edukacji. Zatem zainteresowane winny być także inne środowiska: psychologowie, socjologowie, filozofowie, politycy.
Z recenzji prof. dr. Sławomira Sztobryna
Opracowanie stanowi ważny obszar refleksji o dużym znaczeniu dla teorii i praktyki pedagogicznej. Z tego względu warto, by publikacja została skierowana zarówno do nauczycieli akademickich, jak i edukatorów systemu doskonalenia zawodowego nauczycieli i kierowniczych kadr oświatowych w naszym kraju. Ważną rolę powinna również odegrać w przygotowaniu nauczycieli do zawodu – na podstawie książki można opracować kursy doskonalące nauczycieli i kadrę kierowniczą.
Z recenzji prof. dr hab. lnetty Nowosad


Rok wydania2021
Liczba stron346
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8220-709-5
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  
  CZĘŚĆ I. TEORETYCZNE PODSTAWY PRACY     11
  
  Rozdział 1. Zróżnicowane konteksty jakości szkoły – teoretyczny zarys problematyki    13
  1.1. Jakość szkoły – współczesne zakresy definicyjne i znaczeniowe    14
  1.2. Szkoła i jej jakość w aspekcie zmian polityki zarządzania oświatą    23
  1.3. Pomiar jakości pracy szkoły – mierzenie, diagnoza, ewaluacja    33
  1.4. Planowanie systemu jakości szkoły    57
  1.5. Ocenianie w kształtowaniu jakości szkoły    66
  1.6. Podsumowanie    72
  
  Rozdział 2. Ocenianie jako element praktyki edukacyjnej szkoły    75
  2.1. Ocena i ocenianie w ujęciach definicyjnych    76
  2.2. Cele i założenia procesu oceniania    82
  2.3. Przedmiot oceny    100
  2.4. Współczesne modele i systemy oceniania    109
  2.5. Metodyka oceniania szkolnego    126
  2.6. Podsumowanie    140
  
  Rozdział 3. Perspektywa i warunki oceniania wspierającego    143
  3.1. Przygotowanie do procesu oceniania wspierającego    144
  3.2. Komunikowanie ocen w procesie edukacyjnym     155
  3.3. Podsumowanie    169
  
  CZĘŚĆ II. METODOLOGICZNE PODSTAWY PRACY    171
  
  Rozdział 4. Założenia metodologiczne badań własnych    173
  4.1. Ogólny zarys problematyki badawczej     173
  4.2. Problemy i pytania badawcze     179
  4.3. Metody i narzędzia badawcze    184
  4.4. Przebieg badań    191
  4.5. Charakterystyka badanych    192
  4.6. Podsumowanie    194
  
  CZĘŚĆ III. ANALIZA WYNIKÓW BADAŃ    195
  
  Rozdział 5. Ocenianie szkolne w perspektywie założeń oceniania wspierającego    197
  5.1. Ocenianie w świadomości nauczycieli    197
  5.1.1. Wiedza i opinie nauczycieli na temat procesu oceniania szkolnego    198
  5.1.2. Nauczycielskie doświadczenia z dydaktycznej praktyki oceniania    204
  5.1.3. Ocenianie jako element relacji nauczycieli z uczniami    213
  5.1.4. Ocenianie wspierające w opiniach nauczycieli    215
  5.2. Ocenianie w recepcji uczniów    225
  5.2.1. Wiedza i opinie uczniów na temat procesu oceniania szkolnego    226
  5.2.2. Uczniowskie doświadczenia ze szkolnej praktyki oceniania    229
  5.2.3. Ocenianie jako element relacji uczniów z nauczycielami    235
  5.2.4. Ocenianie wspierające w opiniach uczniów    238
  5.3. Przebieg procesu oceniania w szkolnej praktyce edukacyjnej    247
  5.4. Podsumowanie    256
  
  Rozdział 6. Ocenianie wspierające w praktyce edukacyjnej wybranych szkół    265
  6.1. Ocenianie w świadomości nauczycieli    267
  6.1.1. Różnice w wiedzy i opiniach nauczycieli na temat procesu oceniania szkolnego    267
  6.1.2. Różnice w nauczycielskich doświadczeniach z dydaktycznej praktyki oceniania    273
  6.1.3. Różnice w ocenianiu jako obszarze kształtowania relacji nauczycieli z uczniami    282
  6.1.4. Różnice w zakresie oceniania wspierającego w opiniach nauczycieli    284
  6.2. Ocenianie w recepcji uczniów    295
  6.2.1. Różnice w wiedzy i opiniach uczniów na temat procesu oceniania szkolnego    296
  6.2.2. Różnice w uczniowskich doświadczeniach ze szkolnej praktyki oceniania    299
  6.2.3. Różnice w ocenianiu jako elemencie kształtowania relacji uczniów z nauczycielami    303
  6.2.4. Różnice w zakresie oceniania wspierającego w opiniach uczniów    305
  6.3. Różnice w przebiegu procesu oceniania w szkolnej praktyce edukacyjnej    315
  6.4. Podsumowanie    323
  
  Rozdział 7. Ocenianie wspierające a dziedziny kształcenia szkolnego     327
  
  Zakończenie    335
  
  Bibliografia    341
RozwińZwiń