Wybrane rynki produktów rolnospożywczych po wejściu Polski do Unii Europejskiej

Wybrane rynki produktów rolnospożywczych po wejściu Polski do Unii Europejskiej

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W monografii przedstawiono wpływ akcesji Polski do Unii Europejskiej na główne rynki rolno-spożywcze. Badania dotyczyły lat 2004-2018. Główne cele autorów stanowiły analiza i ocena zmian zachodzących na poszczególnych rynkach – trendów i zmian strukturalnych – oraz poszukiwanie prawidłowości w zakresie podaży, popytu, cen oraz w handlu wybranymi produktami rolnymi i żywnościowymi. Podstawą analizy były dane publikowane przez GUS oraz opracowania Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej – Państwowego Instytutu Badawczego. Publikacja jest skierowana do studentów uczelni ekonomicznych, rolniczych i innych, a także do praktyków zajmujących się produkcją rolną, handlem i przetwórstwem produktów rolnych.


Rok wydania2021
Liczba stron179
KategoriaUnia Europejska
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
ISBN-13978-83-7695-878-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  1. Rynek zbóż (Joanna Szymańska)    11
    1.1. Podaż zbóż    11
    1.2. Popyt na zboża i ich przetwory    17
    1.3. Ceny skupu zbóż chlebowych i ceny detaliczne wybranych produktów    23
    1.4. Handel zagraniczny zbożami i ich przetworami    26
  2. Rynek owoców (Anna Kowalska)    30
    2.1. Uprawy sadownicze    31
    2.2. Przetwórstwo i ceny owoców    35
    2.3. Spożycie owoców i ich przetworów    40
    2.4. Handel zagraniczny owocami i ich przetworami    41
  3. Rynek warzyw (Klaudia Gurkowa)    50
    3.1. Podaż warzyw    50
    3.2. Popyt na warzywa    54
    3.3. Ceny    56
    3.4. Handel zagraniczny warzywami i ich przetworami    59
    3.5. Zmiany i trendy oddziaływujące na rynek warzyw w Polsce    63
    3.6. Prognozy dla rynku warzyw    65
  4. Rynek cukru (Filip Karpiński) 67
    4.1. Wybrane uwarunkowania funkcjonowania rynku cukru    67
    4.2. Limity produkcji cukru w Polsce i UE    67
    4.3. Przemysł cukrowniczy    68
    4.4. Produkcja buraków cukrowych w Polsce    72
    4.5. Handel zagraniczny cukrem    76
    4.6. Spożycie cukru    78
    4.7. Perspektywy cukrownictwa w Polsce    79
  5. Rynek ziemniaków (Arkadiusz Piwowar) 81
    5.1. Podaż ziemniaków    83
    5.2. Popyt na ziemniaki    86
    5.3. Ceny ziemniaków i wybranych przetworów ziemniaczanych    89
    5.4. Handel zagraniczny ziemniakami i ich przetworami    90
    5.5. Sytuacja na rynku ziemniaków w Unii Europejskiej    91
  6. Rynek mleka (Anna Kowalska, Klaudia Gurkowa)    94
    6.1. Produkcja i podaż mleka    94
    6.2. Produkcja i popyt na mleko    100
    6.3. Ceny mleka i produktów mlecznych    103
    6.4. Handel zagraniczny mlekiem i produktami z mleka    107
  7. Rynek mięsa wieprzowego i wołowego (Anna Olszańska)    115
    7.1. Wybrane uwarunkowania funkcjonowania rynków mięsa czerwonego    115
    7.2. Chów bydła i trzody chlewnej    116
    7.3. Krajowa produkcja mięsa czerwonego    122
    7.4. Popyt i ceny    124
    7.5. Handel zagraniczny mięsem czerwonym i produktami    128
    7.6. Produkcja wołowiny i wieprzowiny w Polsce na tle Unii Europejskiej    132
  8. Rynek drobiu (Anna Olszańska) 136
    8.1. Wybrane uwarunkowania funkcjonowania rynków mięsa drobiowego    136
    8.2. Produkcja drobiu    137
    8.3. Skup drobiu w relacji do skupu pozostałych gatunków mięsa czerwonego    140
    8.4. Popyt na mięso i produkty mięsne    142
    8.5. Ceny skupu żywca drobiowego i ceny zbytu i detaliczne produktów drobiowych    144
    8.6. Handel zagraniczny i pozycja polskich producentów mięsa drobiowego na rynku Unii Europejskiej    149
  9. Rynek ryb (Joanna Szymańska)    154
    9.1. Podaż ryb    154
    9.2. Produkcja sektora przetwórstwa rybnego    159
    9.3. Podaż konsumpcyjnych ryb i owoców morza na rynek krajowy    160
    9.4. Popyt na ryby    161
    9.5. Ceny ryb na różnych poziomach rynku    163
    9.6. Handel zagraniczny    167
  Zakończenie    171
  Spis rysunków    177
  Spis tabel    173
  Summary    178
RozwińZwiń