Dziecko z niepełnosprawnością wzroku w roli ucznia szkoły ogólnodostępnej integracyjnej i specjalnej

Dziecko z niepełnosprawnością wzroku w roli ucznia szkoły ogólnodostępnej integracyjnej i specjalnej

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

33,60

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 33,60 zł  


33,60

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Efektem kilkuletnich poszukiwań naukowych i badań empirycznych prowadzonych w trakcie studiów doktoranckich, a także zainteresowań bliskich tyflopedagogice stała się empiryczna analiza sytuacji edukacyjnej i społecznej uczniów z niepełnosprawnością wzroku kształcących się w szkołach ogólnodostępnych, integracyjnych oraz specjalnych. Przedmiotem żywych dyskusji, zarówno wśród naukowców, jak i decydentów oświatowych, nauczycieli oraz rodziców, jest w ostatnich latach edukacja włączająca. Niniejsza pozycja stanowi kolejny głos w dialogu na temat założeń teoretycznych i potencjału praktycznego tej, coraz bardziej popularnej, koncepcji kształcenia niesegregacyjnego na tle innych możliwości realizowania obowiązku szkolnego: edukacji integracyjnej i specjalnej. Weryfikacja cech swoistych dla każdej z form edukacji odbyła się z udziałem grupy uczniów szczególnie wymagających adekwatnej reakcji szkoły na specjalne potrzeby edukacyjne, a jednocześnie wrażliwych na jej brak – uczniów z niepełnosprawnością wzroku.


Rok wydania2017
Liczba stron230
KategoriaPedagogika specjalna
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-7784-933-0
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Od autorki     7
  Wstep     9
  Rozdział I. Uczeń z niepełnosprawnością wzroku w trzech formach organizacyjnych kształcenia    13
    1. System szkolnictwa specjalnego    13
      1.1. Kształcenie specjalne – ustalenia terminologiczne    13
      1.2. Uczeń z niepełnosprawnością wzroku w szkolnictwie specjalnym    17
      1.3. Uczeń z niepełnosprawnością wzroku w edukacji integracyjnej     23
      1.4. Uczeń z niepełnosprawnością wzroku w edukacji właczajacej    34
  Rozdział II. Dziecko z niepełnosprawnością w rolach społecznych w przestrzeni szkolnej 45
    1. Charakterystyka ról społecznych dziecka w wieku szkolnym    45
    2. Niepełnosprawnosc a role szkolne    50
      2.1. Modele pojmowania niepełnosprawnosci    51
      2.2. Uczen niepełnosprawny w strukturalno-funkcjonalnym paradygmacie socjalizacji szkolnej – implikacje dla modelu kształcenia segregacyjnego    54
      2.3. Uczen niepełnosprawny w interakcjonistycznym paradygmacie socjalizacji szkolnej – implikacje dla modelu kształcenia inkluzyjnego    57
      2.4. Osadzenie idei kształcenia integracyjnego w paradygmatach socjalizacji szkolnej    60
  Rozdział III. Funkcjonowanie dzieci z niepełnosprawnością wzroku w rolach szkolnych na etapie edukacji podstawowej    65
    1. Definicje i klasyfikacje niepełnosprawnosci wzroku    65
    2. Uwarunkowania pełnienia roli ucznia przez dziecko z niepełnosprawnością wzroku    67
      2.1. Uwarunkowania realizacji roli ucznia – czynniki tkwiace w specyfice niepełnosprawności    69
      2.2. Uwarunkowania realizacji roli ucznia – czynniki tkwiace w systemie szkolnym    78
    3. Uwarunkowania pełnienia roli członka społeczności szkolnej przez dziecko z niepełnosprawnością wzroku    83
      3.1. Uwarunkowania realizacji roli członka społeczności szkolnej – czynniki tkwiace w dziecku    85
      3.2. Uwarunkowania realizacji roli członka społeczności szkolnej – czynniki tkwiace w otoczeniu    91
  Rozdział IV. Metodologiczne podstawy i organizacja badan własnych 97
    1. Teoretyczny kontekst badan własnych    97
    2. Problematyka, przedmiot i cele badań    100
    3. Problemy badawcze i hipotezy robocze    101
    4. Typologia zmiennych i ich wskazniki    107
    5. Metody, techniki i narzedzia badawcze    109
    6. Organizacja i przebieg badań    113
    7. Charakterystyka badanej grupy    114
  Rozdział V. Analiza i interpretacja wyników badan własnych 125
    1. Funkcjonowanie w roli ucznia dzieci z niepełnosprawnością wzroku w swietle wyników badan własnych    125
      1.1. Ocena funkcjonowania w roli ucznia dzieci z niepełnosprawnością wzroku w swietle wyników Skali Oszacowan do Oceny Funkcjonowania Młodziezy w Rolach Społecznych    125
      1.2. Analiza porównawcza osiagniec dydaktycznych uczniów z niepełnosprawnością wzroku ze szkół ogólnodostepnych, integracyjnych i specjalnych    129
      1.3. Samoocena motywacji do nauki w swietle wyników Kwestionariusza Integracji Uczniów adaptacji G. Szumskiego    133
      1.4. Dydaktyczne aspekty pracy z dziecmi z niepełnosprawnością wzroku w opiniach nauczycieli    138
  Podsumowanie    151
    2. Funkcjonowanie w roli członka społeczności szkolnej dzieci z niepełnosprawnością wzroku w swietle badan własnych    155
      2.1. Ocena funkcjonowania w roli towarzyskiej dzieci z niepełnosprawnością wzroku w swietle wyników Skali Oszacowan do Oceny Funkcjonowania Młodziezy w Rolach Społecznych    155
      2.2. Samoocena integracji społecznej w swietle wyników Kwestionariusza Integracji Uczniów w adaptacji G. Szumskiego    160
      2.3. Samoocena integracji emocjonalnej w swietle wyników Kwestionariusza Integracji Uczniów w adaptacji G. Szumskiego    164
      2.4. Pozycja socjometryczna w klasie szkolnej uczniów z niepełnosprawnością wzroku kształcacych sie w integracji i inkluzji    168
  Podsumowanie    173
    3. Funkcjonowanie w rolach szkolnych uczniów z niepełnosprawnością wzroku – podsumowanie wyników badan    177
      3.1. Uwarunkowania funkcjonowania w rolach szkolnych uczniów z niepełnosprawnością wzroku w trzech formach organizacyjnych kształcenia    177
      3.2. Funkcjonowanie w rolach szkolnych uczniów z niepełnosprawnością wzroku w trzech formach organizacyjnych kształcenia – zestawienie analizowanych obszarów    184
      3.3. Wskazania dla praktyki w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością wzroku w systemie kształcenia niesegregacyjnego    188
  Zakończenie    197
  Bibliografia    203
  Spis tabel     215
  Spis rysunków i wykresów    217
  Aneksy     219
RozwińZwiń