POLECAMY
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Efektem kilkuletnich poszukiwań naukowych i badań empirycznych prowadzonych w trakcie studiów doktoranckich, a także zainteresowań bliskich tyflopedagogice stała się empiryczna analiza sytuacji edukacyjnej i społecznej uczniów z niepełnosprawnością wzroku kształcących się w szkołach ogólnodostępnych, integracyjnych oraz specjalnych. Przedmiotem żywych dyskusji, zarówno wśród naukowców, jak i decydentów oświatowych, nauczycieli oraz rodziców, jest w ostatnich latach edukacja włączająca. Niniejsza pozycja stanowi kolejny głos w dialogu na temat założeń teoretycznych i potencjału praktycznego tej, coraz bardziej popularnej, koncepcji kształcenia niesegregacyjnego na tle innych możliwości realizowania obowiązku szkolnego: edukacji integracyjnej i specjalnej. Weryfikacja cech swoistych dla każdej z form edukacji odbyła się z udziałem grupy uczniów szczególnie wymagających adekwatnej reakcji szkoły na specjalne potrzeby edukacyjne, a jednocześnie wrażliwych na jej brak – uczniów z niepełnosprawnością wzroku.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 230 |
Kategoria | Pedagogika specjalna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-933-0 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Od autorki | 7 |
Wstep | 9 |
Rozdział I. Uczeń z niepełnosprawnością wzroku w trzech formach organizacyjnych kształcenia | 13 |
1. System szkolnictwa specjalnego | 13 |
1.1. Kształcenie specjalne – ustalenia terminologiczne | 13 |
1.2. Uczeń z niepełnosprawnością wzroku w szkolnictwie specjalnym | 17 |
1.3. Uczeń z niepełnosprawnością wzroku w edukacji integracyjnej | 23 |
1.4. Uczeń z niepełnosprawnością wzroku w edukacji właczajacej | 34 |
Rozdział II. Dziecko z niepełnosprawnością w rolach społecznych w przestrzeni szkolnej 45 | |
1. Charakterystyka ról społecznych dziecka w wieku szkolnym | 45 |
2. Niepełnosprawnosc a role szkolne | 50 |
2.1. Modele pojmowania niepełnosprawnosci | 51 |
2.2. Uczen niepełnosprawny w strukturalno-funkcjonalnym paradygmacie socjalizacji szkolnej – implikacje dla modelu kształcenia segregacyjnego | 54 |
2.3. Uczen niepełnosprawny w interakcjonistycznym paradygmacie socjalizacji szkolnej – implikacje dla modelu kształcenia inkluzyjnego | 57 |
2.4. Osadzenie idei kształcenia integracyjnego w paradygmatach socjalizacji szkolnej | 60 |
Rozdział III. Funkcjonowanie dzieci z niepełnosprawnością wzroku w rolach szkolnych na etapie edukacji podstawowej | 65 |
1. Definicje i klasyfikacje niepełnosprawnosci wzroku | 65 |
2. Uwarunkowania pełnienia roli ucznia przez dziecko z niepełnosprawnością wzroku | 67 |
2.1. Uwarunkowania realizacji roli ucznia – czynniki tkwiace w specyfice niepełnosprawności | 69 |
2.2. Uwarunkowania realizacji roli ucznia – czynniki tkwiace w systemie szkolnym | 78 |
3. Uwarunkowania pełnienia roli członka społeczności szkolnej przez dziecko z niepełnosprawnością wzroku | 83 |
3.1. Uwarunkowania realizacji roli członka społeczności szkolnej – czynniki tkwiace w dziecku | 85 |
3.2. Uwarunkowania realizacji roli członka społeczności szkolnej – czynniki tkwiace w otoczeniu | 91 |
Rozdział IV. Metodologiczne podstawy i organizacja badan własnych 97 | |
1. Teoretyczny kontekst badan własnych | 97 |
2. Problematyka, przedmiot i cele badań | 100 |
3. Problemy badawcze i hipotezy robocze | 101 |
4. Typologia zmiennych i ich wskazniki | 107 |
5. Metody, techniki i narzedzia badawcze | 109 |
6. Organizacja i przebieg badań | 113 |
7. Charakterystyka badanej grupy | 114 |
Rozdział V. Analiza i interpretacja wyników badan własnych 125 | |
1. Funkcjonowanie w roli ucznia dzieci z niepełnosprawnością wzroku w swietle wyników badan własnych | 125 |
1.1. Ocena funkcjonowania w roli ucznia dzieci z niepełnosprawnością wzroku w swietle wyników Skali Oszacowan do Oceny Funkcjonowania Młodziezy w Rolach Społecznych | 125 |
1.2. Analiza porównawcza osiagniec dydaktycznych uczniów z niepełnosprawnością wzroku ze szkół ogólnodostepnych, integracyjnych i specjalnych | 129 |
1.3. Samoocena motywacji do nauki w swietle wyników Kwestionariusza Integracji Uczniów adaptacji G. Szumskiego | 133 |
1.4. Dydaktyczne aspekty pracy z dziecmi z niepełnosprawnością wzroku w opiniach nauczycieli | 138 |
Podsumowanie | 151 |
2. Funkcjonowanie w roli członka społeczności szkolnej dzieci z niepełnosprawnością wzroku w swietle badan własnych | 155 |
2.1. Ocena funkcjonowania w roli towarzyskiej dzieci z niepełnosprawnością wzroku w swietle wyników Skali Oszacowan do Oceny Funkcjonowania Młodziezy w Rolach Społecznych | 155 |
2.2. Samoocena integracji społecznej w swietle wyników Kwestionariusza Integracji Uczniów w adaptacji G. Szumskiego | 160 |
2.3. Samoocena integracji emocjonalnej w swietle wyników Kwestionariusza Integracji Uczniów w adaptacji G. Szumskiego | 164 |
2.4. Pozycja socjometryczna w klasie szkolnej uczniów z niepełnosprawnością wzroku kształcacych sie w integracji i inkluzji | 168 |
Podsumowanie | 173 |
3. Funkcjonowanie w rolach szkolnych uczniów z niepełnosprawnością wzroku – podsumowanie wyników badan | 177 |
3.1. Uwarunkowania funkcjonowania w rolach szkolnych uczniów z niepełnosprawnością wzroku w trzech formach organizacyjnych kształcenia | 177 |
3.2. Funkcjonowanie w rolach szkolnych uczniów z niepełnosprawnością wzroku w trzech formach organizacyjnych kształcenia – zestawienie analizowanych obszarów | 184 |
3.3. Wskazania dla praktyki w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością wzroku w systemie kształcenia niesegregacyjnego | 188 |
Zakończenie | 197 |
Bibliografia | 203 |
Spis tabel | 215 |
Spis rysunków i wykresów | 217 |
Aneksy | 219 |