INNE EBOOKI AUTORA
-24%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Książka napisana przez Autorów dwóch specjalności – ekonomistę i socjolożkę – prezentuje i omawia społeczeństwo i gospodarkę krajów Grupy Wyszehradzkiej ze szczególnym uwzględnieniem problematyki młodego pokolenia. Ukazano w niej stan świadomości ekonomicznej członków V4 w aspekcie pracy zawodowej, aktywności gospodarczej i przedsiębiorczości, pokazano pozytywne i negatywne skutki podejmowania pracy zawodowej przez studentów i ich motywacje ku temu, jak również zanalizowano plany zawodowe tej grupy społecznej i jej mobilność. W rezultacie rozważań przedstawiono podobieństwa i różnice występujące między młodzieżą krajów Grupy Wyszehradzkiej. Publikacja powstała we współpracy z Uniwersytetem Śląskim w Katowicach.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 222 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach |
ISBN-13 | 978-83-7875-705-4 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 11 |
Rozdział | 1 |
Grupa Wyszehradzka – geneza, powstanie i rozwój | 15 |
Wprowadzenie | 15 |
1.1. Geneza Grupy Wyszehradzkiej | 16 |
1.2. Powstanie Trójkąta Wyszehradzkiego i Grupy Wyszehradzkiej | 18 |
1.3. Współpraca w ramach Grupy Wyszehradzkiej w okresie przedakcesyjnym | 19 |
1.4. Funkcjonowanie Grupy Wyszehradzkiej po przystąpieniu do Unii Europejskiej | 22 |
1.5. Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki | 25 |
Podsumowanie | 27 |
Rozdział | 2 |
Kraje Grupy Wyszehradzkiej – społeczeństwo i gospodarka | 29 |
Wprowadzenie | 29 |
2.1. Kraje Grupy Wyszehradzkiej – obszar, ludność oraz gęstość zaludnienia | 30 |
2.2. Społeczeństwo krajów Grupy Wyszehradzkiej | 31 |
2.2.1. Religia, grupy etniczne, język | 31 |
2.2.2. Wskaźniki demograficzne | 32 |
2.2.3. Poziom urbanizacji | 34 |
2.2.4. Nierówności dochodowe | 35 |
2.3. Gospodarka krajów Grupy Wyszehradzkiej | 36 |
2.3.1. Produkt Krajowy Brutto (PKB) i jego struktura | 36 |
2.3.2. Tempo wzrostu gospodarczego i rozwoju społeczno-gospodarczego | 38 |
2.3.3. Bezrobocie | 42 |
2.3.4. Inflacja | 43 |
2.3.5. Deficyt budżetowy | 45 |
2.3.6. Dług publiczny | 46 |
2.3.7. Ranking krajów Grupy Wyszehradzkiej pod względem kształtowania się poziomu i zmian podstawowych wskaźników makroekonomicznych | 48 |
2.4. Miejsce krajów Grupy Wyszehradzkiej w rankingach międzynarodowych | 50 |
2.4.1. Indeks demokracji | 50 |
2.4.2. Indeks wolności gospodarczej | 52 |
2.4.3. Indeks łatwości prowadzenia biznesu | 54 |
2.4.4. Indeks globalizacji | 56 |
Podsumowanie | 58 |
Rozdział | 3 |
Młode pokolenie krajów Grupy Wyszehradzkiej | 61 |
Wprowadzenie | 61 |
3.1. Populacja młodzieży | 62 |
3.2. Edukacja młodzieży | 65 |
3.3. Młodzież na rynku pracy | 70 |
Podsumowanie | 79 |
Rozdział | 4 |
Założenia teoretyczne i metodologiczne badań | 81 |
4.1. Pojęcie pokolenia | 81 |
4.2. Młode pokolenie. Problematyka badawcza | 83 |
4.2.1. Młode pokolenie, młodzież – zagadnienia definicyjne | 83 |
4.2.2. Millenialsi – pokolenie Y | 88 |
4.3. Praca, aktywność gospodarcza i przedsiębiorczość jako elementy świadomości ekonomicznej młodego pokolenia | 89 |
4.3.1. Świadomość ekonomiczna – zagadnienia definicyjne | 89 |
4.3.2. Praca jako element świadomości ekonomicznej | 91 |
4.3.3. Przedsiębiorczość jako element świadomości ekonomicznej | 94 |
4.4. Metodologiczne podstawy badań | 96 |
Rozdział | 5 |
Struktura demograficzno-społeczna badanych studentów krajów Grupy Wyszehradzkiej | 99 |
Wprowadzenie | 99 |
5.1. Płeć i wiek studentów, kierunek studiów, miejsce zamieszkania | 99 |
5.2. Sytuacja rodzinna badanych studentów, wykształcenie rodziców | 105 |
5.3. Sytuacja materialna studentów | 110 |
Podsumowanie | 117 |
Rozdział | 6 |
Aktywność czy pasywność? Co dominuje w młodym pokoleniu? | 119 |
Wprowadzenie | 119 |
6.1. Postawy aktywne i pasywne. Która przeważa? | 120 |
6.2. Kapitał kulturowy a postawy aktywne/pasywne studentów | 128 |
6.3. Aktywność/pasywność a miejsce zamieszkania studentów | 134 |
Podsumowanie | 139 |
Rozdział | 7 |
Praca zawodowa. Rola pracy w życiu studentów krajów Grupy Wyszehradzkiej | 141 |
Wprowadzenie | 141 |
7.1. Podejmowanie pracy zawodowej przez studentów | 142 |
7.2. Rodzaj podejmowanej pracy | 149 |
7.3. Motywy podejmowania pracy zawodowej przez studentów | 153 |
7.4. Łączenie pracy zawodowej ze studiami – sukces czy porażka? | 161 |
7.5. Co dalej po studiach? Perspektywa pracy zawodowej | 169 |
7.6. Mobilność w poszukiwaniu odpowiedniej pracy | 172 |
Podsumowanie | 176 |
Rozdział | 8 |
Przedsiębiorczość i aktywność gospodarcza młodego pokolenia krajów Grupy Wyszehradzkiej | 178 |
Wprowadzenie | 178 |
8.1. Ocena warunków przedsiębiorczości | 179 |
8.2. Prowadzenie własnej działalności gospodarczej | 184 |
8.3. Własna działalność gospodarcza w planach studentów | 189 |
8.4. Co szczególnie decyduje o przedsiębiorczości i aktywności gospodarczej? | 195 |
Podsumowanie | 199 |
Zakończenie | 203 |
Bibliografia | 209 |
Spis tabel | 219 |