Kraje Grupy Wyszehradzkiej i ich gospodarka a praca, aktywność zawodowa i przedsiębiorczość młodego pokolenia

-24%

Kraje Grupy Wyszehradzkiej i ich gospodarka a praca, aktywność zawodowa i przedsiębiorczość młodego pokolenia

Analiza porównawcza

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

15,20  20,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 20,00 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 15,20 zł  


15,20

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka napisana przez Autorów dwóch specjalności – ekonomistę i socjolożkę – prezentuje i omawia społeczeństwo i gospodarkę krajów Grupy Wyszehradzkiej ze szczególnym uwzględnieniem problematyki młodego pokolenia. Ukazano w niej stan świadomości ekonomicznej członków V4 w aspekcie pracy zawodowej, aktywności gospodarczej i przedsiębiorczości, pokazano pozytywne i negatywne skutki podejmowania pracy zawodowej przez studentów i ich motywacje ku temu, jak również zanalizowano plany zawodowe tej grupy społecznej i jej mobilność. W rezultacie rozważań przedstawiono podobieństwa i różnice występujące między młodzieżą krajów Grupy Wyszehradzkiej. Publikacja powstała we współpracy z Uniwersytetem Śląskim w Katowicach.


Rok wydania2021
Liczba stron222
KategoriaInne
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
ISBN-13978-83-7875-705-4
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    11
  
  Rozdział    1
  Grupa Wyszehradzka – geneza, powstanie i rozwój    15
  Wprowadzenie    15
  1.1. Geneza Grupy Wyszehradzkiej    16
  1.2. Powstanie Trójkąta Wyszehradzkiego i Grupy Wyszehradzkiej    18
  1.3. Współpraca w ramach Grupy Wyszehradzkiej w okresie przedakcesyjnym    19
  1.4. Funkcjonowanie Grupy Wyszehradzkiej po przystąpieniu do Unii Europejskiej    22
  1.5. Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki    25
  Podsumowanie    27
  
  Rozdział    2
  Kraje Grupy Wyszehradzkiej – społeczeństwo i gospodarka    29
  Wprowadzenie    29
  2.1. Kraje Grupy Wyszehradzkiej – obszar, ludność oraz gęstość zaludnienia    30
  2.2. Społeczeństwo krajów Grupy Wyszehradzkiej    31
  2.2.1. Religia, grupy etniczne, język    31
  2.2.2. Wskaźniki demograficzne    32
  2.2.3. Poziom urbanizacji    34
  2.2.4. Nierówności dochodowe    35
  2.3. Gospodarka krajów Grupy Wyszehradzkiej    36
  2.3.1. Produkt Krajowy Brutto (PKB) i jego struktura    36
  2.3.2. Tempo wzrostu gospodarczego i rozwoju społeczno-gospodarczego    38
  2.3.3. Bezrobocie    42
  2.3.4. Inflacja    43
  2.3.5. Deficyt budżetowy    45
  2.3.6. Dług publiczny    46
  2.3.7. Ranking krajów Grupy Wyszehradzkiej pod względem kształtowania się poziomu i zmian podstawowych wskaźników makroekonomicznych    48
  2.4. Miejsce krajów Grupy Wyszehradzkiej w rankingach międzynarodowych    50
  2.4.1. Indeks demokracji    50
  2.4.2. Indeks wolności gospodarczej    52
  2.4.3. Indeks łatwości prowadzenia biznesu    54
  2.4.4. Indeks globalizacji    56
  Podsumowanie    58
  
  Rozdział    3
  Młode pokolenie krajów Grupy Wyszehradzkiej    61
  Wprowadzenie    61
  3.1. Populacja młodzieży    62
  3.2. Edukacja młodzieży    65
  3.3. Młodzież na rynku pracy    70
  Podsumowanie    79
  
  Rozdział    4
  Założenia teoretyczne i metodologiczne badań    81
  4.1. Pojęcie pokolenia    81
  4.2. Młode pokolenie. Problematyka badawcza    83
  4.2.1. Młode pokolenie, młodzież – zagadnienia definicyjne    83
  4.2.2. Millenialsi – pokolenie Y    88
  4.3. Praca, aktywność gospodarcza i przedsiębiorczość jako elementy świadomości ekonomicznej młodego pokolenia    89
  4.3.1. Świadomość ekonomiczna – zagadnienia definicyjne    89
  4.3.2. Praca jako element świadomości ekonomicznej    91
  4.3.3. Przedsiębiorczość jako element świadomości ekonomicznej    94
  4.4. Metodologiczne podstawy badań    96
  
  Rozdział    5
  Struktura demograficzno-społeczna badanych studentów krajów Grupy Wyszehradzkiej    99
  Wprowadzenie    99
  5.1. Płeć i wiek studentów, kierunek studiów, miejsce zamieszkania    99
  5.2. Sytuacja rodzinna badanych studentów, wykształcenie rodziców    105
  5.3. Sytuacja materialna studentów    110
  Podsumowanie    117
  
  Rozdział    6
  Aktywność czy pasywność? Co dominuje w młodym pokoleniu?    119
  Wprowadzenie    119
  6.1. Postawy aktywne i pasywne. Która przeważa?    120
  6.2. Kapitał kulturowy a postawy aktywne/pasywne studentów    128
  6.3. Aktywność/pasywność a miejsce zamieszkania studentów    134
  Podsumowanie    139
  
  Rozdział    7
  Praca zawodowa. Rola pracy w życiu studentów krajów Grupy Wyszehradzkiej    141
  Wprowadzenie    141
  7.1. Podejmowanie pracy zawodowej przez studentów    142
  7.2. Rodzaj podejmowanej pracy    149
  7.3. Motywy podejmowania pracy zawodowej przez studentów    153
  7.4. Łączenie pracy zawodowej ze studiami – sukces czy porażka?    161
  7.5. Co dalej po studiach? Perspektywa pracy zawodowej    169
  7.6. Mobilność w poszukiwaniu odpowiedniej pracy    172
  Podsumowanie    176
  
  Rozdział    8
  Przedsiębiorczość i aktywność gospodarcza młodego pokolenia krajów Grupy Wyszehradzkiej    178
  Wprowadzenie    178
  8.1. Ocena warunków przedsiębiorczości    179
  8.2. Prowadzenie własnej działalności gospodarczej    184
  8.3. Własna działalność gospodarcza w planach studentów    189
  8.4. Co szczególnie decyduje o przedsiębiorczości i aktywności gospodarczej?    195
  Podsumowanie    199
  
  Zakończenie    203
  Bibliografia    209
  Spis tabel    219
RozwińZwiń