POLECAMY
Format:
ibuk
Książka Edukacja i społeczeństwo. Dynamika socjopedagogicznych konstrukcji wpisuje się w dyskusję na temat roli edukacji w społeczeństwie, która posiada swoją długą tradycję i wyraźnie zaznaczone tendencje, zarówno na płaszczyźnie akademickiej, w dyskursie prasowym a także na poziomie potocznej świadomości. Niekiedy postrzega się edukację jako potencjalne panaceum na wszystkie problemy społeczne, innym razem widzi się w niej przyczynę problemów i kryzysów. Zwykle przy tym występuje w tych dyskusjach pewien paradoks: oto uznaje się zawsze, że edukacja stanowi integralną część życia społecznego, jednakże często też idealistyczne rozpatruje się jej funkcjonowanie tak, jakby istniała poza społeczeństwem, stanowiła jakąś enklawę. Nie można jednak wynieść edukacji poza społeczeństwo, oderwać ją od innych sfer życia społecznego. Edukacja jest i zawsze była przedmiotem oddziaływania politycznego i ideologicznego, płaszczyzną na której praktykowana jest władza. Autonomia sfery edukacyjnej jest iluzją, przynajmniej na poziomie makrospołecznym, chociaż oczywiście w mikro-interakcjach może znaleźć ona swoje urzeczywistnienie.
Relacje między edukacją a innymi sferami życia społecznego mają charakter socjopedagicznych konstrukcji, których charakter zmienia się, jest dynamiczny w czasie i przestrzeni. Celem książki jest przedstawienie wybranych kontekstów tych relacji, w różnych odsłonach i perspektywach. Autorzy poszczególnych tekstów podejmują zagadnienia ważne, chociaż niekiedy związane z bardzo szczególnymi edukacyjnymi fenomenami, ale przecież nawet mikrozjawiska zasługują na uwagę, ponieważ są ważne i bardzo realne dla ich uczestników. Jednocześnie w tomie przedstawiono próby tworzenia pewnych względnie całościowych wizerunków – i to na poziomie makrospołecznym. Dlatego zebrane teksty, w swojej całości potwierdzają interdyscyplinarny charakter nauk pedagogicznych, wpisując się w dyskusje na temat roli edukacji w społeczeństwie.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 270 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3424-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie (Agnieszka Gromkowska-Melosik, Emilia Grzesiak, Jarema Drozdowicz, Marcin Gierczyk) | 7 |
Agnieszka Gromkowska-Melosik Edukacja, (nie)równość i rywalizacja. Teoretyczne interpretacje | 9 |
Renata Nowakowska-Siuta Lehr – und Lernfreiheit współcześnie. Uniwersytet neoliberalny… w konfrontacji ze społecznym zamówieniem | 37 |
Ewa Bielska Trauma społeczno-kulturowa – strategie i ambiwalencje rekonstrukcji pamięci poprzez narracje | 53 |
Marek Walancik Losy historyczne, cechy kulturowe, symbole Zagłębia Dąbrowskiego… w działaniach edukacyjnych i oświatowych | 65 |
Emilia Grzesiak Aktywność kobiet w obszarze STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics)… – między selekcją a socjalizacją | 85 |
Beata A. Orłowska Młode pokolenie Łemków – definicja czy redefinicja tożsamości? | 99 |
Andrzej Boczkowski Społeczne funkcje edukacji – priorytety i zaniechania | 111 |
Jarema Drozdowicz Wielokulturowe symulakrum. Czy w edukacji nadal jest miejsce na różnorodność? | 127 |
Marcin Gierczyk Segregacja uczniów w perspektywie uzdolnień | 139 |
Piotr Bauć Rekonstrukcja funkcjonalnych dynamizmów aktualnej edukacji. Poręczność i użyteczność | 151 |
Piotr Długosz Walka klas w społeczeństwie posttransformacyjnym na przykładzie zjawiska korepetycji… w Polsce i na Ukrainie | 161 |
Hubert Kotarski Społeczno-kulturowe uwarunkowania korzystania z korepetycji… – na przykładzie studentów uniwersytetu | 177 |
Damian Labiak Rola szkoły muzycznej w kształtowaniu uczestnictwa w kulturze młodych ludzi | 191 |
Kinga Lisowska Rytuały w niższych diecezjalnych seminariach duchownych w Polsce w XX i XXI w. – droga ku wspólnocie alumnów | 201 |
Michał Borda Papieski model wychowania w Amoris laetitia | 215 |
Marzena Walaszek Kryteria rekrutacji do szkół jako narzędzie selekcji uczniów. Przykład szkół podstawowych w Poznaniu | 229 |
Anna Sobczak Rekonstrukcje tożsamości młodzieży współczesnej – studium przypadku… na przykładzie pokolenia Y | 243 |
Jakub A. Adamczewski Edukacja muzyczna w klasach I–III. Dobre praktyki edukacyjne w fińskich szkołach… podstawowych | 257 |
Noty o autorach | 269 |