Mikroekonomia

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Od pierwszego wydania Mikroekonomii upłynęły dwadzieścia dwa lata. Książka mogła powstać dzięki temu, że w czerwcu 1989 roku rozpoczął się w Polsce okres przejścia od gospodarki centralnie planowanej do gospodarki rynkowej, a w listopadzie 1989 roku runął mur berliński i rozpoczął się demontaż bloku sowieckiego. Upadek muru berlińskiego obserwowałam w telewizji, wówczas jeszcze zachodnioniemieckiej, przebywając na stażu naukowym u prof. Jochena Schumanna na Uniwersytecie Westfalskim w Münster. Po powrocie zastałam inną Polskę ‒ Polskę budującą gospodarkę rynkową i uczącą się jej teoretycznych podstaw. Do programów studiów ekonomicznych wróciła ekonomia, nauka wyjaśniająca, jak dokonują się wolne wybory gospodarcze, jak działają rynki i jak w nich uczestniczą gospodarujące podmioty: konsumenci i producenci.


Rok wydania2015
Liczba stron494
KategoriaInne
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
ISBN-13978-83-7695-430-1
Numer wydania9
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa do wydania dziewiątego     11
  1. UWAGI WSTĘPNE     17
    1.1. Przedmiot i cel ekonomii     17
    1.2. Ekonomia pozytywna i normatywna     24
    1.3. Metoda ekonomii     26
  Podsumowanie     31
  2. PROCES GOSPODAROWANIA     33
    2.1. Cel gospodarowani    33
    2.2. Produkcja, podział i konsumpcja     37
    2.3. Struktura podmiotowa gospodarowania     40
  Podsumowanie     45
  3. GOSPODAROWANIE JAKO PROCES DOKONYWANIA WYBORÓW 47
    3.1. Wybory ekonomiczne a właściwości czynników produkcji     47
    3.2. Prawo malejącego produktu marginalnego    50
    3.3. Granica możliwości produkcyjnych w krótkim okresie     53
    3.4. Granica możliwości produkcyjnych w długim okresie     58
  Podsumowanie     60
  4. METODY DOKONYWANIA WYBORÓW EKONOMICZNYCH     61
    4.1. Wybory gospodarstw domowych i przedsiębiorstw     61
    4.2. Model optymalizacji decyzji mikroekonomicznych     65
    4.3. Rozwiązywanie problemu ograniczonej maksymalizacji funkcji celu za pomocą mnożników Lagrange’a     70
    4.4. Rozwinięcie modelu wyborów ekonomicznych     72
  Podsumowanie     76
  5. RYNEK I GOSPODARKA RYNKOWA     78
    5.1. Wymiana i rynek     78
    5.2. Mechanizm rynkowy     84
    5.3. Model gospodarki rynkowej     87
    5.4. Gospodarka mieszana     91
  Podsumowanie     93
  6. PRAWO POPYTU I PODAŻY     95
    6.1. Prawo popytu     95
    6.2. Wieloczynnikowa funkcja popytu     99
    6.3. Prawo podaży     103
    6.4. Wieloczynnikowa funkcja podaży     106
  Podsumowanie     107
  7. RÓWNOWAGA RYNKOWA     109
    7.1. Równowaga rynkowa w ujęciu statycznym     109
    7.2. Równowaga rynkowa w praktyce     114
    7.3. Równowaga rynkowa – statyka porównawcza     116
    7.4. Model pajęczyny     119
  Podsumowanie     123
  8. ELASTYCZNOŚĆ POPYTU I PODAŻY     124
    8.1. Pojęcie elastyczności funkcji     124
    8.2. Elastyczność funkcji popytu     125
    8.3. Elastyczność cenowa popytu     127
    8.4. Elastyczność cenowa podaży     133
    8.5. Uzupełnienie     137
  Podsumowanie     138
  9. ZASTOSOWANIA TEORII RYNKU     139
    9.1. Regulacja cen przez państwo     139
    9.2. Wpływ podatków i dotacji na popyt i podaż     144
    9.3. Powiązanie i konkurencyjność popytu, podaży i rynków     146
  Podsumowanie     150
  10. TEORIA UŻYTECZNOŚCI. Część 1     151
    10.1. Popyt rynkowy a popyt indywidualny     151
    10.2. Utylitarystyczna koncepcja wyborów konsumenta     152
    10.3. Nadwyżka konsumenta i paradoks wartości    156
    10.4. Właściwości dóbr jako źródło użyteczności    159
    10.5. Czas i produkcja w funkcji użyteczności gospodarstwa domowego    163
    10.6. Wybory gospodarstwa domowego w sytuacji ryzyka i niepewności     167
    10.7. Inwestycje i międzyokresowa konsumpcja gospodarstwa domowego    175
  Podsumowanie     183
  11. TEORIA UŻYTECZNOŚCI. Część 2     186
    11.1. Preferencje konsumenta     186
    11.2. Równowaga konsumenta przy ograniczeniu budżetowym     192
    11.3. Zmiany cen a równowaga konsumenta     197
    11.4. Wpływ zmian dochodu na równowagę konsumenta     201
    11.5. Efekt substytucyjny i efekt dochodowy zmian cen     204
    11.6. Alternatywne koncepcje wyborów konsumenta     211
    11.7. Koncepcja preferencji uzależnionych    214
  Podsumowanie     219
  12. KOSZTY PRZEDSIĘBIORSTWA     221
    12.1. Model przedsiębiorstwa a koszty     221
    12.2. Rodzaje kosztów w krótkim okresie     225
    12.3. Koszty przedsiębiorstwa w długim okresie     236
    12.4. Zmiany kosztów pod wpływem czynników zewnętrznych     241
  Podsumowanie     242
  13. OPTIMUM PRZEDSIĘBIORSTWA W WARUNKACH KONKURENCJI DOSKONAŁEJ (RACHUNEK MARGINALNY)     244
    13.1 Założenia     244
    13.2 Krótkookresowe decyzje przedsiębiorstw o ilości produktu     246
    13.3 Długookresowe decyzje produkcyjne firmy     253
  Podsumowanie     259
  14. OPTIMUM PRZEDSIĘBIORSTWA W WARUNKACH KONKURENCJI DOSKONAŁEJ (TEORIA PRODUKCJI)     260
    14.1. Techniczne właściwości produkcji     260
    14.2. Wybór optymalnej techniki produkcji w krótkim okresie     265
    14.3. Funkcja produkcji i koszt długookresowy     270
    14.4. Wybór asortymentu produkcji     273
  Podsumowanie     276
  15. TEORIA OPTIMUM OGÓLNEGO W WARUNKACH DOSKONAŁEJ KONKURENCJI     278
    15.1. Równowaga ogólna a optimum gospodarki     278
    15.2. Optimum wymiany     281
    15.3. Optimum produkcji     284
    15.4. Optimum ogólne     287
    15.5. Optimum gospodarki w praktyce     289
  Podsumowanie     293
  16. MONOPOL     295
    16.1. Charakterystyka monopolu     295
    16.2. Przychód firmy w warunkach monopolu podaży     297
    16.3. Krótkookresowa równowaga firmy monopolistycznej     300
    16.4. Długookresowa równowaga firmy monopolistycznej     303
    16.5. Monopol dyskryminujący     306
    16.6. Transakcje w monopolu bilateralnym oraz w ograniczonym monopolu podaży i popytu     309
    16.7. Działania monopolistyczne w świetle teorii dobrobytu społecznego    313
  Podsumowanie     316
  17. MIĘDZY KONKURENCJĄ DOSKONAŁĄ A MONOPOLEM     318
    17.1. Realna konkurencja jako konkurencja niedoskonała     318
    17.2. Konkurencja monopolistyczna     320
    17.3. Teoria innowacji i cykle form rynku     325
    17.4. Instytucjonalne warunki innowacyjności     329
  Podsumowanie     333
  18. OLIGOPOL – KONKURENCJA I WSPÓŁPRACA     335
    18.1. Charakterystyka oligopolu     335
    18.2. Ustalanie ilości produkcji w oligopolu homogenicznym     337
    18.3. Ustalanie cen w oligopolu     342
      18.3.1. Ustalanie cen w świetle koncepcji załamanej krzywej popytu    342
      18.3.2. Przywództwo cenowe     346
    18.4. Bariery wejścia w oligopolu     348
      18.4.1. Koncepcja Baina     348
      18.4.2. Koncepcja Sylosa-Labiniego i Modiglianiego     353
      18.4.3. Koncepcja rynków spornych     357
    18.5. Współpraca w oligopolu     359
      18.5.1. Zastosowanie teorii gier do opisu konkurencji i współpracy w oligopolu     359
      18.5.2. Kartel     362
      18.5.3. Współpraca w świetle teorii kosztów transakcyjnych     365
    18.6. Niedoskonała informacja     368
  Podsumowanie     371
  19. NOWE KIERUNKI MIKROEKONOMICZNEJ TEORII PRZEDSIĘBIORSTWA     373
    19.1. Kontrowersje wokół neoklasycznej teorii przedsiębiorstwa na rynku    373
    19.2. Menedżerskie modele przedsiębiorstwa    374
    19.3. Model wewnętrznej nieefektywności przedsiębiorstwa     380
    19.4. Behawiorystyczny model przedsiębiorstwa     382
    19.5. Przedsiębiorstwo jako alternatywny mechanizm koordynacji zasobów (Bożena Borkowska)     384
    19.6. Wpływ bodźców rynkowych na działania menedżerów     392
  Podsumowanie     397
  20. NOWE KIERUNKI MIKROEKONOMICZNEJ TEORII RYNKÓW I KONKURENCJI     399
    20.1. Rynki z niedoskonałą informacją     399
    20.2. Konkurencja jako proces     404
      20.2.1. Konkurencja jako proces katalaktyczny     404
      20.2.2. Konkurencja jako proces ewolucyjny (Bożena Borkowska)     406
    20.3. Konkurencja jako gra strategiczna     415
  Podsumowanie     420
  21. RYNEK CZYNNIKÓW PRODUKCJI     421
    21.1. Rynki czynników produkcji w warunkach konkurencji doskonałej     421
    21.2. Renta ekonomiczna     426
    21.3. Rynki czynników produkcji w warunkach konkurencji niedoskonałej    430
  Podsumowanie     433
  22. RYNEK PRACY     434
    22.1. Doskonale konkurencyjny rynek pracy     434
    22.2. Rynek pracy w warunkach niedoskonałej konkurencji     440
    22.3. Działania grup interesu     444
  Podsumowanie     445
  23. RYNEK FINANSOWY     447
    23.1. Podaż kapitału finansowego     447
    23.2. Popyt na kapitał finansowy     451
    23.3. Inwestycje finansowe w sytuacji ryzyka     455
    23.4. Źródła zysku     457
  Podsumowanie     458
  24. BŁĘDY RYNKU A ROLA PAŃSTWA W GOSPODARCE RYNKOWEJ    460
    24.1. Mechanizm rynkowy a błędy rynku     460
    24.2. Efekty zewnętrzne     463
    24.3. Dobra publiczne     467
    24.4. Monopol naturalny i regulacja mikroekonomiczna     472
    24.5. Ochrona konkurencji i konsumenta     476
  Podsumowanie     482
  Literatura     484
  Indeks rzeczowy     487
RozwińZwiń