POLECAMY
-17%
Format:
pdf, ibuk
Krytyczna rola zasobów strategicznych w kształtowaniu strategicznej efektywności przedsiębiorstwa jest powszechnie znana. Jednym z definiujących atrybutów strategicznego potencjału współczesnego przedsiębiorstwa jest bogactwo społeczno-emocjonalne opisywane w kategoriach: kontroli i wpływu przez rodzinę na podejmowanie decyzji; identyfikacji członków rodziny z przedsiębiorstwem; zespolenia więzi społecznych posiadanych przez członków rodziny zarówno wewnątrz przedsiębiorstwa, jak i w jego otoczeniu; emocjonalnego przywiązania do prowadzonej działalności gospodarczej; odnowy związków rodzinnych przez sukcesję mającą na celu zachowanie efektywnego biznesu dla przyszłych pokoleń. Niniejsze opracowanie koncentruje uwagę na tym, jak spożytkować bogactwo społeczno-emocjonalne jako zasób strategiczny oraz twórczość organizacyjną jako dynamiczną zdolność dla budowania względnie trwałej przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Opisany mechanizm stanowi znaczny wkład do teorii zarządzania strategicznego, wskazując na nową ścieżkę formowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw, która ma również istotne implikacje dla praktyki menedżerskiej. Koncepcja bogactwa społeczno-emocjonalnego, choć obecna w literaturze światowej, nie doczekała się dotychczas teoretycznego i empirycznego wsparcia na gruncie polskim. Jest to zatem pierwsza publikacja w języku polskim podejmująca tę problematykę.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 156 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach |
ISBN-13 | 978-83-7875-580-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział 1. Nowy zasób strategiczny: bogactwo społeczno-emocjonalne | 11 |
1.1. Istota i wymiary bogactwa społeczno-emocjonalnego | 11 |
1.2. Bogactwo społeczno-emocjonalne a przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa | 14 |
1.3. Ciemne strony bogactwa społeczno-emocjonalnego | 20 |
Rozdział 2. Spojrzenie na twórczość organizacyjną z perspektywy zdolności dynamicznych przedsiębiorstwa | 27 |
2.1. Twórczość organizacyjna jako źródło przewagi konkurencyjnej | 27 |
2.2. Bogactwo społeczno-emocjonalne i twórczość organizacyjna | 34 |
Rozdział 3. W kierunku zrozumienia wpływu zewnętrznego i wewnętrznego kontekstu działalności przedsiębiorstwa | 43 |
3.1. Otoczenie zadaniowe jako moderator zależności pomiędzy bogactwem społeczno-emocjonalnym a twórczością organizacyjną | 44 |
3.2. Specyfika firm rodzinnych | 47 |
Rozdział 4. Metodyka badań empirycznych | 60 |
4.1. Opis populacji | 62 |
4.2. Narzędzia pomiaru zmiennych | 68 |
4.3. Zmienne kontrolne | 72 |
Rozdział 5. Wyniki analizy statystycznej oraz ich interpretacja | 76 |
5.1. Na drodze do przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa: bogactwo społeczno-emocjonalne i twórczość organizacyjna | 76 |
5.2. Otoczenie zadaniowe oraz typ przedsiębiorstwa w zależności pomiędzy bogactwem społeczno-emocjonalnym a twórczością organizacyjną | 79 |
5.3. Analiza uzupełniająca | 91 |
5.4. Synteza wyników badań empirycznych | 94 |
Zakończenie | 95 |
Konsekwencje dla teorii | 95 |
Konsekwencje dla praktyki zarządzania | 98 |
Ograniczenia i kierunki przyszłych badań | 101 |
Bibliografia | 109 |
Spis rysunków | 149 |
Spis tabel | 150 |
Załącznik | 151 |