POLECAMY
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Wydawnictwo PWN przedstawia nowoczesną i bardzo potrzebną książkę – kompendium dotyczące transportu kolejowego w Polsce. W związku z dużymi nakładami w tym sektorze gospodarki (pieniądze w ramach budżetu UE) i dużego rynku w naszym kraju (hub transportowy) istnieje wyraźna potrzeba zmierzenia się z taką tematyką w obecnym czasie.
Oto bowiem choćby w „Masterplanie dla transportu kolejowego w Polsce do 2030 r.” zapowiedziano modernizację linii kolejowych, budowę linii dużych prędkości, wdrożenie ERTMS (European Rail Traffic Management) – celem jest podniesienie atrakcyjności przewozów kolejowych między europejskimi państwami i budowę nowych przystanków i węzłów integracyjnych.
Publikację tę charakteryzują:
perspektywa organizatorów przewozu, ale również zarządcy infrastruktury, szerokie omówienie problemu interoperacyjności (wdrażanie systemu ERTMS, TSI „Ruch kolejowy”), zagadnienia dotyczące otoczenia biznesowego transportu kolejowego. Książka głównie kierowana do praktyków, profesjonalistów – np. biur projektowych, firm consultingowych rynku TSL, wszystkich zainteresowanych technicznymi i organizacyjnymi aspektami kolejnictwa. Będzie to również dobra lektura dla studentów kierunków politechnicznych oraz ekonomicznych – wydziałów transportu i logistyki.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 350 |
Kategoria | Transport i logistyka |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-20692-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
1. Istota i zakres funkcjonowania transportu kolejowego | 13 |
1.1. Wykaz pojęć używanych w książce | 13 |
1.2. Opis pojęć istotnych w aspekcie tematyki związanej z transportem kolejowym | 18 |
1.3. Struktura rynku kolejowego | 26 |
1.3.1. Struktura rynku przewozów pasażerskich | 26 |
1.3.2. Struktura rynku przewozów towarowych | 32 |
1.4. Utworzenie jednolitego europejskiego obszaru kolejowego – interoperacyjność | 37 |
2. System transportu kolejowego i jego podsystemy | 45 |
2.1. Pojęcie systemu transportu kolejowego, jego granice i obszar jego oddziaływania | 45 |
2.2. Podsystemy strukturalne i funkcjonalne | 51 |
2.3. Identyfikacja i ustalenie granic podsystemów strukturalnych | 53 |
2.4. Komplementarność celu działania systemu z funkcjami pełnionymi przez podsystemy | 55 |
3. Infrastruktura sieci kolejowej w Polsce | 56 |
3.1. Klasyfikacja linii kolejowych | 56 |
3.2. Podział i funkcje punktów eksploatacyjnych na sieci kolejowej | 60 |
3.3. Uwarunkowania czasowe i wymagania techniczne oraz ruchowo-przewozowe rozwoju sieci bazowej i kompleksowej TEN-T | 65 |
3.3.1. Transeuropejska sieć transportowa TEN-T | 65 |
3.3.2. Sieć kompleksowa w odniesieniu do transportu kolejowego | 67 |
3.3.3. Sieć bazowa w odniesieniu do transportu kolejowego | 70 |
3.4. Europejska sieć korytarzy towarowych | 77 |
3.5. Tabor kolejowy i jego klasyfikacja | 83 |
3.5.1. Uwagi ogólne | 83 |
3.5.2. Tabor do obsługi przewozów pasażerskich | 91 |
3.5.3. Tabor do obsługi przewozów towarowych | 96 |
4. Zasady i procedury prowadzenia ruchu pociągów na sieci kolejowej | 100 |
4.1. Organizacja ruchu na sieci kolejowej | 100 |
4.2. Uwagi o ogólne w zakresie kierowania ruchem i systemów bezpieczeństwa na sieci kolejowej | 102 |
4.3. Sposoby prowadzenia ruchu pociągów na szlaku | 106 |
4.3.1. Uwagi ogólne | 106 |
4.3.2. Prowadzenie ruchu pociągów na szlaku na podstawie zapowiadania za pomocą urządzeń łączności telefonicznej | 107 |
4.3.3. Prowadzenie ruchu pociągów na szlaku za pomocą urządzeń półsamoczynnej blokady liniowej (PBL) | 110 |
4.3.4. Blokada samoczynna (SBL) | 113 |
4.4. Prowadzenie ruchu pociągów z wykorzystaniem systemu ETCS | 115 |
4.5. Dokumentacja związana z prowadzeniem ruchu pociągów na szlaku | 119 |
4.5.1. Wypełnianie dziennika ruchu przy prowadzeniu ruchu pociągów na szlaku na podstawie zapowiadania za pomocą urządzeń łączności telefonicznej | 119 |
4.5.2. Wypełnianie dziennika ruchu przy prowadzeniu ruchu pociągów na szlaku za pomocą urządzeń półsamoczynnej blokady liniowej | 120 |
4.6. Zasady prowadzenia ruchu pociągów na posterunku ruchu | 121 |
4.6.1. Zasady ogólne | 121 |
4.6.2. Przyjmowanie, wyprawianie i przepuszczanie pociągów na posterunkach ruchu niewyposażonych w urządzenia blokady stacyjnej | 124 |
4.6.3. Przyjmowanie, wyprawianie i przepuszczanie pociągów na posterunkach ruchu wyposażonych w urządzenia blokady stacyjnej | 128 |
4.7. Dokumentacja związana z prowadzeniem ruchu pociągów na posterunkach ruchu | 134 |
4.7.1. Prowadzenie dokumentacji na posterunkach ruchu niewyposażonych w urządzenia blokady stacyjnej | 134 |
4.7.2. Prowadzenie dokumentacji na posterunkach ruchu wyposażonych w urządzenia blokady stacyjnej | 135 |
5. Procedura konstruowania rozkładu jazdy pociągów | 136 |
5.1. Organizowanie ruchu na sieci kolejowej | 136 |
5.2. Zdolność przepustowa i przewozowa linii kolejowych | 142 |
5.2.1. Założenia ogólne do obliczania zdolności przepustowej linii kolejowych | 142 |
5.2.2. Zdolność przepustowa szlaku dla pociągów posiadających jednakowe charakterystyki | 144 |
5.2.3. Zdolność przepustowa linii dla pociągów posiadających niejednakowe charakterystyki | 148 |
5.2.4. Zdolność przewozowa linii kolejowych | 153 |
6. Technologia pasażerskich przewozów kolejowych | 156 |
6.1. Charakterystyka ruchu pasażerskiego | 156 |
6.2. Zasady organizacji międzynarodowych i krajowych przewozów kolejowych | 165 |
6.2.1. Podział przewozów kolejowych z punktu widzenia finansowania | 165 |
6.2.2. Podział przewozów kolejowych z punktu widzenia organizatora przewozu | 168 |
6.2.3. Podział przewozów kolejowych z punktu widzenia zarządcy infrastruktury | 172 |
6.2.4. Podział przewozów kolejowych z punktu widzenia potrzeb przewozowych | 172 |
6.2.5. Jakość usług przewozowych | 175 |
6.3. Obliczanie wielkości potrzeb przewozowych w przewozach pasażerskich | 184 |
6.3.1. Istota modeli potoków ruchu | 184 |
6.3.2. Elementy modelu potoków ruchu | 186 |
6.3.3. Procedura opracowania modelu potoków ruchu | 188 |
6.4. Obiegowanie pojazdów kolejowych oraz planowanie pracy drużyn trakcyjnych i konduktorskich | 202 |
6.4.1. Obiegowanie pojazdów trakcyjnych | 202 |
6.4.2. Obiegowanie składów pociągów | 207 |
6.4.3. Planowanie pracy drużyn konduktorskich | 211 |
6.4.4. Planowanie pracy drużyn trakcyjnych | 216 |
6.4.5. Czas pracy drużyn pociągowych | 218 |
6.5. Mierniki ruchu pasażerskiego | 221 |
7. Technologia towarowych przewozów kolejowych | 227 |
7.1. Planowanie ruchu towarowego na sieci kolejowej z punktu widzenia przewoźnika | 227 |
7.2. Procedura planowania przemieszczania wagonów ładownych i pustych | 230 |
7.3. Technologia przewozów w procesie obsługi eksploatacyjnej | 232 |
7.4. Koszty w różnych systemach przewozu | 237 |
7.5. Technologia przemieszczania wagonów w systemie zwartym | 240 |
7.6. Technologia przemieszczania wagonów w systemie rozproszonym | 243 |
7.7. Mierniki ruchu towarowego | 247 |
8. Interoperacyjność i cel wdrażania wymagań w ruchu kolejowym | 249 |
8.1. Standardy techniczne w obszarze sieci kolejowych państw UE | 249 |
8.2. Likwidacja barier technicznych i eksploatacyjnych pomiędzy poszczególnymi sieciami państw członkowskich UE | 255 |
8.2.1. Problematyka różnic technicznych | 255 |
8.2.2. Problematyka różnic eksploatacyjnych i prawnych | 259 |
8.2.3. Dotychczasowe rozwiązania w celu likwidacji barier | 260 |
8.2.4. Likwidacja barier przez wdrożenie interoperacyjności | 261 |
8.3. Wprowadzenie powiązań w obszarze systemu transportu kolejowego | 263 |
8.3.1. Uwagi ogólne | 263 |
8.3.2. Granice podsystemów | 267 |
8.4. Poprawa dostępności infrastruktury | 268 |
8.5. Stwierdzenie interoperacyjności systemu kolei | 275 |
8.5.1. Uwagi ogólne | 275 |
8.5.2. Warunek interoperacyjności linii kolejowej | 275 |
8.5.3. Warunek interoperacyjności dla pojazdów | 277 |
8.5.4. Warunek interoperacyjności dla pociągu | 279 |
8.5.5. Warunek interoperacyjności systemu kolei | 280 |
9. Techniczne specyfikacje interoperacyjności | 284 |
9.1. Przeznaczenie I zakres zastosowania | 284 |
9.2. Parametry techniczne, warunki graniczne, odstępstwa od stosowania TSI | 303 |
9.3. Moduły oceny składników interoperacyjności i podsystemów strukturalnych | 307 |
10. Dopuszczenie do eksploatacji infrastruktury i taboru kolejowego | 310 |
10.1. Dopuszczenie do eksploatacji infrastruktury kolejowej | 310 |
10.2. Dopuszczenie do eksploatacji taboru kolejowego | 319 |
11. Zgodność podsystemów a ruch pociągów interoperacyjnych | 323 |
11.1. Interfejsy i powiązania pomiędzy podsystemami | 323 |
11.2. Zgodność infrastruktury stałej z suprastrukturą ruchomą | 329 |
11.3. Planowanie tras pociągów interoperacyjnych na podstawie bazy RINF | 331 |
11.4. Warunki dopuszczenia do ruchu pociągu na danej linii kolejowej | 339 |
12. Otoczenie biznesowe transportu kolejowego | 345 |
12.1. Łańcuch wartości w procesach przewozowych | 345 |
12.2. Jakość usług w łańcuchach wartości | 355 |
Bibliografia | 357 |
Skorowidz skrótów | 369 |
Załącznik 1 | 371 |
Załącznik 2 | 379 |