Organizacja ruchu kolejowego

1 ocena

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

44,40  74,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 74,00 zł (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 44,40 zł  


44,40

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Wydawnictwo PWN przedstawia nowoczesną i bardzo potrzebną książkę – kompendium dotyczące transportu kolejowego w Polsce. W związku z dużymi nakładami w tym sektorze gospodarki (pieniądze w ramach budżetu UE) i dużego rynku w naszym kraju (hub transportowy) istnieje wyraźna potrzeba zmierzenia się z taką tematyką w obecnym czasie.
Oto bowiem choćby w „Masterplanie dla transportu kolejowego w Polsce do 2030 r.” zapowiedziano modernizację linii kolejowych, budowę linii dużych prędkości, wdrożenie ERTMS (European Rail Traffic Management) – celem jest podniesienie atrakcyjności przewozów kolejowych między europejskimi państwami i budowę nowych przystanków i węzłów integracyjnych.
Publikację tę charakteryzują:
perspektywa organizatorów przewozu, ale również zarządcy infrastruktury, szerokie omówienie problemu interoperacyjności (wdrażanie systemu ERTMS, TSI „Ruch kolejowy”), zagadnienia dotyczące otoczenia biznesowego transportu kolejowego. Książka głównie kierowana do praktyków, profesjonalistów – np. biur projektowych, firm consultingowych rynku TSL, wszystkich zainteresowanych technicznymi i organizacyjnymi aspektami kolejnictwa. Będzie to również dobra lektura dla studentów kierunków politechnicznych oraz ekonomicznych – wydziałów transportu i logistyki.


Rok wydania2019
Liczba stron350
KategoriaTransport i logistyka
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-20692-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    9
  1. Istota i zakres funkcjonowania transportu kolejowego    13
    1.1. Wykaz pojęć używanych w książce    13
    1.2. Opis pojęć istotnych w aspekcie tematyki związanej z transportem kolejowym    18
    1.3. Struktura rynku kolejowego     26
      1.3.1. Struktura rynku przewozów pasażerskich     26
      1.3.2. Struktura rynku przewozów towarowych     32
    1.4. Utworzenie jednolitego europejskiego obszaru kolejowego – interoperacyjność    37
  2. System transportu kolejowego i jego podsystemy     45
    2.1. Pojęcie systemu transportu kolejowego, jego granice i obszar jego oddziaływania    45
    2.2. Podsystemy strukturalne i funkcjonalne     51
    2.3. Identyfikacja i ustalenie granic podsystemów strukturalnych    53
    2.4. Komplementarność celu działania systemu z funkcjami pełnionymi przez podsystemy    55
  3. Infrastruktura sieci kolejowej w Polsce     56
    3.1. Klasyfikacja linii kolejowych     56
    3.2. Podział i funkcje punktów eksploatacyjnych na sieci kolejowej    60
    3.3. Uwarunkowania czasowe i wymagania techniczne oraz ruchowo-przewozowe rozwoju sieci bazowej i kompleksowej TEN-T    65
      3.3.1. Transeuropejska sieć transportowa TEN-T    65
      3.3.2. Sieć kompleksowa w odniesieniu do transportu kolejowego    67
      3.3.3. Sieć bazowa w odniesieniu do transportu kolejowego    70
    3.4. Europejska sieć korytarzy towarowych     77
    3.5. Tabor kolejowy i jego klasyfikacja    83
      3.5.1. Uwagi ogólne    83
      3.5.2. Tabor do obsługi przewozów pasażerskich     91
      3.5.3. Tabor do obsługi przewozów towarowych     96
  4. Zasady i procedury prowadzenia ruchu pociągów na sieci kolejowej    100
    4.1. Organizacja ruchu na sieci kolejowej     100
    4.2. Uwagi o ogólne w zakresie kierowania ruchem i systemów bezpieczeństwa na sieci kolejowej    102
    4.3. Sposoby prowadzenia ruchu pociągów na szlaku     106
      4.3.1. Uwagi ogólne     106
      4.3.2. Prowadzenie ruchu pociągów na szlaku na podstawie zapowiadania za pomocą urządzeń łączności telefonicznej     107
      4.3.3. Prowadzenie ruchu pociągów na szlaku za pomocą urządzeń półsamoczynnej blokady liniowej (PBL)    110
      4.3.4. Blokada samoczynna (SBL)    113
    4.4. Prowadzenie ruchu pociągów z wykorzystaniem systemu ETCS    115
    4.5. Dokumentacja związana z prowadzeniem ruchu pociągów na szlaku     119
      4.5.1. Wypełnianie dziennika ruchu przy prowadzeniu ruchu pociągów na szlaku na podstawie zapowiadania za pomocą urządzeń łączności telefonicznej     119
      4.5.2. Wypełnianie dziennika ruchu przy prowadzeniu ruchu pociągów na szlaku za pomocą urządzeń półsamoczynnej blokady liniowej    120
    4.6. Zasady prowadzenia ruchu pociągów na posterunku ruchu     121
      4.6.1. Zasady ogólne    121
      4.6.2. Przyjmowanie, wyprawianie i przepuszczanie pociągów na posterunkach ruchu niewyposażonych w urządzenia blokady stacyjnej     124
      4.6.3. Przyjmowanie, wyprawianie i przepuszczanie pociągów na posterunkach ruchu wyposażonych w urządzenia blokady stacyjnej    128
    4.7. Dokumentacja związana z prowadzeniem ruchu pociągów na posterunkach ruchu    134
      4.7.1. Prowadzenie dokumentacji na posterunkach ruchu niewyposażonych w urządzenia blokady stacyjnej     134
      4.7.2. Prowadzenie dokumentacji na posterunkach ruchu wyposażonych w urządzenia blokady stacyjnej     135
  5. Procedura konstruowania rozkładu jazdy pociągów     136
    5.1. Organizowanie ruchu na sieci kolejowej     136
    5.2. Zdolność przepustowa i przewozowa linii kolejowych     142
      5.2.1. Założenia ogólne do obliczania zdolności przepustowej linii kolejowych     142
      5.2.2. Zdolność przepustowa szlaku dla pociągów posiadających jednakowe charakterystyki     144
      5.2.3. Zdolność przepustowa linii dla pociągów posiadających niejednakowe charakterystyki     148
      5.2.4. Zdolność przewozowa linii kolejowych     153
  6. Technologia pasażerskich przewozów kolejowych     156
    6.1. Charakterystyka ruchu pasażerskiego     156
    6.2. Zasady organizacji międzynarodowych i krajowych przewozów kolejowych    165
      6.2.1. Podział przewozów kolejowych z punktu widzenia finansowania    165
      6.2.2. Podział przewozów kolejowych z punktu widzenia organizatora przewozu    168
      6.2.3. Podział przewozów kolejowych z punktu widzenia zarządcy infrastruktury    172
      6.2.4. Podział przewozów kolejowych z punktu widzenia potrzeb przewozowych    172
      6.2.5. Jakość usług przewozowych     175
    6.3. Obliczanie wielkości potrzeb przewozowych w przewozach pasażerskich     184
      6.3.1. Istota modeli potoków ruchu     184
      6.3.2. Elementy modelu potoków ruchu     186
      6.3.3. Procedura opracowania modelu potoków ruchu     188
    6.4. Obiegowanie pojazdów kolejowych oraz planowanie pracy drużyn trakcyjnych i konduktorskich     202
      6.4.1. Obiegowanie pojazdów trakcyjnych     202
      6.4.2. Obiegowanie składów pociągów     207
      6.4.3. Planowanie pracy drużyn konduktorskich     211
      6.4.4. Planowanie pracy drużyn trakcyjnych     216
      6.4.5. Czas pracy drużyn pociągowych     218
    6.5. Mierniki ruchu pasażerskiego     221
  7. Technologia towarowych przewozów kolejowych     227
    7.1. Planowanie ruchu towarowego na sieci kolejowej z punktu widzenia przewoźnika    227
    7.2. Procedura planowania przemieszczania wagonów ładownych i pustych     230
    7.3. Technologia przewozów w procesie obsługi eksploatacyjnej     232
    7.4. Koszty w różnych systemach przewozu     237
    7.5. Technologia przemieszczania wagonów w systemie zwartym     240
    7.6. Technologia przemieszczania wagonów w systemie rozproszonym     243
    7.7. Mierniki ruchu towarowego     247
  8. Interoperacyjność i cel wdrażania wymagań w ruchu kolejowym    249
    8.1. Standardy techniczne w obszarze sieci kolejowych państw UE     249
    8.2. Likwidacja barier technicznych i eksploatacyjnych pomiędzy poszczególnymi sieciami państw członkowskich UE     255
      8.2.1. Problematyka różnic technicznych     255
      8.2.2. Problematyka różnic eksploatacyjnych i prawnych     259
      8.2.3. Dotychczasowe rozwiązania w celu likwidacji barier     260
      8.2.4. Likwidacja barier przez wdrożenie interoperacyjności     261
    8.3. Wprowadzenie powiązań w obszarze systemu transportu kolejowego    263
      8.3.1. Uwagi ogólne     263
      8.3.2. Granice podsystemów     267
    8.4. Poprawa dostępności infrastruktury     268
    8.5. Stwierdzenie interoperacyjności systemu kolei     275
      8.5.1. Uwagi ogólne     275
      8.5.2. Warunek interoperacyjności linii kolejowej     275
      8.5.3. Warunek interoperacyjności dla pojazdów     277
      8.5.4. Warunek interoperacyjności dla pociągu     279
      8.5.5. Warunek interoperacyjności systemu kolei     280
  9. Techniczne specyfikacje interoperacyjności     284
    9.1. Przeznaczenie I zakres zastosowania     284
    9.2. Parametry techniczne, warunki graniczne, odstępstwa od stosowania TSI     303
    9.3. Moduły oceny składników interoperacyjności i podsystemów strukturalnych    307
  10. Dopuszczenie do eksploatacji infrastruktury i taboru kolejowego     310
    10.1. Dopuszczenie do eksploatacji infrastruktury kolejowej     310
    10.2. Dopuszczenie do eksploatacji taboru kolejowego     319
  11. Zgodność podsystemów a ruch pociągów interoperacyjnych     323
    11.1. Interfejsy i powiązania pomiędzy podsystemami     323
    11.2. Zgodność infrastruktury stałej z suprastrukturą ruchomą     329
    11.3. Planowanie tras pociągów interoperacyjnych na podstawie bazy RINF     331
    11.4. Warunki dopuszczenia do ruchu pociągu na danej linii kolejowej     339
  12. Otoczenie biznesowe transportu kolejowego     345
    12.1. Łańcuch wartości w procesach przewozowych     345
    12.2. Jakość usług w łańcuchach wartości    355
  Bibliografia     357
  Skorowidz skrótów    369
  Załącznik 1     371
  Załącznik 2     379
RozwińZwiń