Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego

Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego

1 ocena

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

28,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W podręczniku omówiono najważniejsze problemy związane z czynnym i biernym bezpieczeństwem samochodu traktowanego jako element systemu, w którym uwzględnia się również oddziaływanie kierowcy i otoczenia. Przedstawiono właściwości dynamiczne pojazdu, stateczność (poślizgi, wywracanie), problematykę zderzeń, urządzenia elektroniczne wspomagające bezpieczeństwo jazdy. Zagadnienia związane z kierowcą zawierają elementy psychologii, fizjologii i metody oceny odporności biomechanicznej. Zaprezentowano też nowoczesne rozwiązania , umożliwiające zwiększenie bezpieczeństwa systemów ruchu drogowego.


Liczba stron316
WydawcaWydawnictwa Komunikacji i Łączności
ISBN-13978-83-206-1854-9
Numer wydania2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz ważniejszych oznaczeń    9
  Przedmowa    12
  Rozdział 1. Wprowadzenie    15
    1.1. Rys historyczny    15
    1.2. Próby rozwiązania problemu bezpieczeństwa ruchu drogowego    21
    1.3. Prędkość samochodu a liczba wypadków drogowych    24
    1.4. Niektóre pojęcia nauki o bezpieczeństwie    26
  Rozdział 2. Interpretacja danych statystycznych    29
    2.1. Sformułowanie ocen statystycznych    29
    2.2. Obraz bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce w świetle danych statystycznych    33
  Rozdział 3. Bezpieczeństwo ruchu drogowego    34
    3.1. Ogólna ocena stopnia bezpieczeństwa ruchu drogowego    34
    3.2. Rodzaje bezpieczeństwa samochodu    36
    3.3. Programy bezpieczeństwa ruchu drogowego    41
    3.4. Program GAMBIT    42
  Rozdział 4. Przepisy homologacyjne dotyczące bezpieczeństwa pojazdów    46
    4.1. Regulaminy ECE    46
    4.2. Wystąpienie o homologację    50
    4.3. Procedury homologacyjne    51
  Rozdział 5. Kierowca    53
    5.1. Uwagi ogólne    53
    5.2. Zachowanie kierowcy    54
    5.3. Cechy psychologiczne    57
    5.4. Osobowość kierowcy    60
    5.5. Cechy fizjologiczne    63
    5.6. Czujność i senność kierowcy    67
    5.7. Wpływ alkoholu    69
    5.8. Kolizje drogowe a leki    79
    5.9. Działanie narkotyków    82
  Rozdział 6. Biomechanika obrażeń    84
    6.1. Rys historyczny    84
    6.2. Obciążenia graniczne ciała człowieka    86
    6.3. Manekiny    87
    6.4. Skala AIS    90
    6.5. Mechanika obrażeń głowy    93
    6.6. Mechanika obrażeń górnego odcinka kręgosłupa    96
    6.7. Kryteria oceny obrażeń klatki piersiowej    98
    6.8. Kryteria oceny obrażeń nóg    101
  Rozdział 7. Zderzenie samochodu z pieszym    102
    7.1. Uwagi ogólne    102
    7.2. Konstrukcja nadwozia    103
    7.3. Modelowanie zderzenia pieszego z pojazdem    105
  Rozdział 8. Pojazd jako element systemu UPO    116
    8.1. Uwagi ogólne    116
    8.2. Układy hamulcowe    117
    8.3. Układy kierownicze    120
    8.4. Zawieszenia    124
  Rozdział 9. Przyczepność    127
    9.1. Siła przyczepności    127
    9.2. Poślizg    128
    9.3. Współczynnik przyczepności    128
  Rozdział 10. Stateczność samochodu    141
    10.1. Rodzaje stateczności    141
    10.2. Stateczność poprzeczna samochodu    145
    10.3. Wywracanie samochodu    154
    10.4. Stateczność podłużna samochodu    173
  Rozdział 11. Elektroniczne urządzenia wspomagające pracę kierowcy    181
    11.1. Układy przeciwblokujące – ABS    181
    11.2. Układy przeciwpoślizgowe – ASR    186
    11.3. Układ wspomagania nagłego hamowania – BAS    188
    11.4. Elektrohydrauliczny układ hamulcowy – EHB    190
    11.5. Układy stabilizacji toru jazdy – ESP    191
    11.6. Utrzymywanie stałej prędkości jazdy    200
    11.7. Radarowe układy zachowania odległości    200
    11.8. Automatyczne prowadzenie samochodu    205
    11.9. Dodatkowe urządzenia zwiększające bezpieczeństwo ruchu drogowego    207
    11.10. Układy nawigacyjne wykorzystujące łączność satelitarną    208
  Rozdział 12. Urządzenia bezpieczeństwa biernego    213
    12.1. Poduszki powietrzne    213
    12.2. Pasy bezpieczeństwa    226
    12.3. Fotele samochodowe    231
    12.4. Zagłówki    236
  Rozdział 13. Zderzenia samochodów    239
    13.1. Klasyfikacja zderzeń samochodów i testy NCAP    239
    13.2. Zderzenia czołowe    246
    13.3. Zderzenia boczne    247
    13.4. Modelowanie zderzenia samochodów    249
  Rozdział 14. Kompatybilność pojazdów    260
    14.1. Pojawienie się problemu kompatybilności    260
    14.2. Unifikacja badań    261
    14.3. Efekt masy    262
    14.4. Efekt sztywności    264
    14.5. Efekt parametrów geometrycznych    267
    14.6. Testy zderzeniowe a problem kompatybilności    272
  Rozdział 15. Otoczenie    278
    15.1. Droga jako istotny element bezpieczeństwa ruchu pojazdów    278
    15.2. Rodzaje dróg    280
    15.3. Prędkość - podstawowy parametr bezpieczeństwa ruchu na drodze    280
    15.4. Widoczność    283
    15.5. Pozostałe parametry geometryczne dróg    284
    15.6. Skrzyżowania    287
    15.7. Bezpieczeństwo ruchu w obszarze węzłów drogowych    291
    15.8. Wyposażenie dróg    292
    15.9. Sterowanie ruchem drogowym za pomocą sygnalizacji świetlnej    296
    15.10. Bezpieczeństwo innych uczestników ruchu drogowego    297
    15.11. Dlaczego należy spodziewać się restrykcji dla ruchu samochodowego w miastach?    299
    15.12. Warunki atmosferyczne    300
  Dodatki    305
  Literatura    309
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia