INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
W podręczniku omówiono najważniejsze problemy związane z czynnym i biernym bezpieczeństwem samochodu traktowanego jako element systemu, w którym uwzględnia się również oddziaływanie kierowcy i otoczenia. Przedstawiono właściwości dynamiczne pojazdu, stateczność (poślizgi, wywracanie), problematykę zderzeń, urządzenia elektroniczne wspomagające bezpieczeństwo jazdy. Zagadnienia związane z kierowcą zawierają elementy psychologii, fizjologii i metody oceny odporności biomechanicznej. Zaprezentowano też nowoczesne rozwiązania , umożliwiające zwiększenie bezpieczeństwa systemów ruchu drogowego.
Rok wydania | 2004 |
---|---|
Liczba stron | 316 |
Kategoria | Motoryzacja |
Wydawca | Wydawnictwa Komunikacji i Łączności |
ISBN-13 | 978-83-206-1854-9 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz ważniejszych oznaczeń | 9 |
Przedmowa | 12 |
Rozdział 1. Wprowadzenie | 15 |
1.1. Rys historyczny | 15 |
1.2. Próby rozwiązania problemu bezpieczeństwa ruchu drogowego | 21 |
1.3. Prędkość samochodu a liczba wypadków drogowych | 24 |
1.4. Niektóre pojęcia nauki o bezpieczeństwie | 26 |
Rozdział 2. Interpretacja danych statystycznych | 29 |
2.1. Sformułowanie ocen statystycznych | 29 |
2.2. Obraz bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce w świetle danych statystycznych | 33 |
Rozdział 3. Bezpieczeństwo ruchu drogowego | 34 |
3.1. Ogólna ocena stopnia bezpieczeństwa ruchu drogowego | 34 |
3.2. Rodzaje bezpieczeństwa samochodu | 36 |
3.3. Programy bezpieczeństwa ruchu drogowego | 41 |
3.4. Program GAMBIT | 42 |
Rozdział 4. Przepisy homologacyjne dotyczące bezpieczeństwa pojazdów | 46 |
4.1. Regulaminy ECE | 46 |
4.2. Wystąpienie o homologację | 50 |
4.3. Procedury homologacyjne | 51 |
Rozdział 5. Kierowca | 53 |
5.1. Uwagi ogólne | 53 |
5.2. Zachowanie kierowcy | 54 |
5.3. Cechy psychologiczne | 57 |
5.4. Osobowość kierowcy | 60 |
5.5. Cechy fizjologiczne | 63 |
5.6. Czujność i senność kierowcy | 67 |
5.7. Wpływ alkoholu | 69 |
5.8. Kolizje drogowe a leki | 79 |
5.9. Działanie narkotyków | 82 |
Rozdział 6. Biomechanika obrażeń | 84 |
6.1. Rys historyczny | 84 |
6.2. Obciążenia graniczne ciała człowieka | 86 |
6.3. Manekiny | 87 |
6.4. Skala AIS | 90 |
6.5. Mechanika obrażeń głowy | 93 |
6.6. Mechanika obrażeń górnego odcinka kręgosłupa | 96 |
6.7. Kryteria oceny obrażeń klatki piersiowej | 98 |
6.8. Kryteria oceny obrażeń nóg | 101 |
Rozdział 7. Zderzenie samochodu z pieszym | 102 |
7.1. Uwagi ogólne | 102 |
7.2. Konstrukcja nadwozia | 103 |
7.3. Modelowanie zderzenia pieszego z pojazdem | 105 |
Rozdział 8. Pojazd jako element systemu UPO | 116 |
8.1. Uwagi ogólne | 116 |
8.2. Układy hamulcowe | 117 |
8.3. Układy kierownicze | 120 |
8.4. Zawieszenia | 124 |
Rozdział 9. Przyczepność | 127 |
9.1. Siła przyczepności | 127 |
9.2. Poślizg | 128 |
9.3. Współczynnik przyczepności | 128 |
Rozdział 10. Stateczność samochodu | 141 |
10.1. Rodzaje stateczności | 141 |
10.2. Stateczność poprzeczna samochodu | 145 |
10.3. Wywracanie samochodu | 154 |
10.4. Stateczność podłużna samochodu | 173 |
Rozdział 11. Elektroniczne urządzenia wspomagające pracę kierowcy | 181 |
11.1. Układy przeciwblokujące – ABS | 181 |
11.2. Układy przeciwpoślizgowe – ASR | 186 |
11.3. Układ wspomagania nagłego hamowania – BAS | 188 |
11.4. Elektrohydrauliczny układ hamulcowy – EHB | 190 |
11.5. Układy stabilizacji toru jazdy – ESP | 191 |
11.6. Utrzymywanie stałej prędkości jazdy | 200 |
11.7. Radarowe układy zachowania odległości | 200 |
11.8. Automatyczne prowadzenie samochodu | 205 |
11.9. Dodatkowe urządzenia zwiększające bezpieczeństwo ruchu drogowego | 207 |
11.10. Układy nawigacyjne wykorzystujące łączność satelitarną | 208 |
Rozdział 12. Urządzenia bezpieczeństwa biernego | 213 |
12.1. Poduszki powietrzne | 213 |
12.2. Pasy bezpieczeństwa | 226 |
12.3. Fotele samochodowe | 231 |
12.4. Zagłówki | 236 |
Rozdział 13. Zderzenia samochodów | 239 |
13.1. Klasyfikacja zderzeń samochodów i testy NCAP | 239 |
13.2. Zderzenia czołowe | 246 |
13.3. Zderzenia boczne | 247 |
13.4. Modelowanie zderzenia samochodów | 249 |
Rozdział 14. Kompatybilność pojazdów | 260 |
14.1. Pojawienie się problemu kompatybilności | 260 |
14.2. Unifikacja badań | 261 |
14.3. Efekt masy | 262 |
14.4. Efekt sztywności | 264 |
14.5. Efekt parametrów geometrycznych | 267 |
14.6. Testy zderzeniowe a problem kompatybilności | 272 |
Rozdział 15. Otoczenie | 278 |
15.1. Droga jako istotny element bezpieczeństwa ruchu pojazdów | 278 |
15.2. Rodzaje dróg | 280 |
15.3. Prędkość - podstawowy parametr bezpieczeństwa ruchu na drodze | 280 |
15.4. Widoczność | 283 |
15.5. Pozostałe parametry geometryczne dróg | 284 |
15.6. Skrzyżowania | 287 |
15.7. Bezpieczeństwo ruchu w obszarze węzłów drogowych | 291 |
15.8. Wyposażenie dróg | 292 |
15.9. Sterowanie ruchem drogowym za pomocą sygnalizacji świetlnej | 296 |
15.10. Bezpieczeństwo innych uczestników ruchu drogowego | 297 |
15.11. Dlaczego należy spodziewać się restrykcji dla ruchu samochodowego w miastach? | 299 |
15.12. Warunki atmosferyczne | 300 |
Dodatki | 305 |
Literatura | 309 |