EBOOKI WYDAWCY
Wydawca:
Format:
ibuk
Podręcznik akademicki omawiający problematykę istotną dla projektowania dróg i organizacji ruchu drogowego (badania, pomiary i analizy ruchu), teorię ruchu drogowego (cechy użytkowników dróg, pojazdy i ich ruch po drodze, modelowanie ruchu drogowego, przepustowość dróg, ulic i skrzyżowań), charakterystykę polityki transportowej i zarządzania ruchem, organizację ruchu drogowego (oznakowanie, systemy sygnalizacji oraz sterowania ruchem na drogach miejskich i autostradach, priorytety w ruchu dla środków transportu zbiorowego, parkowanie, ruch pieszy i rowerowy), a także bezpieczeństwo ruchu drogowego i opis działań zmierzających do jego poprawy.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 504 |
Kategoria | Drogownictwo |
Wydawca | Wydawnictwa Komunikacji i Łączności |
ISBN-13 | 978-83-206-1888-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 11 |
Ważniejsze oznaczenia | 14 |
1. Użytkownicy dróg | 17 |
1.1. Człowiek jako podmiot w ruchu drogowym | 17 |
1.2. Prawidłowości zachowań człowieka | 18 |
1.3. Wpływ osobowości na zachowanie na drodze | 21 |
1.4. Czynniki modyfikujące zachowanie | 22 |
1.5. Wnioski do projektowania dróg i organizacji ruchu | 23 |
2. Pojazdy i ich ruch po drodze | 25 |
2.1. Cechy pojazdów wpływające na ruch i jego bezpieczeństwo | 25 |
2.2. Ruch pojazdów na odcinku drogi | 29 |
2.3. Podstawowe manewry pojazdów | 41 |
2.4. Ruch pojazdów w rejonie skrzyżowań | 54 |
2.4.1. Manewry pojazdów na skrzyżowaniu | 54 |
2.4.2. Kolizyjność skrzyżowania | 56 |
2.4.3. Przejezdność skrzyżowania | 57 |
2.5. Prędkość pojazdów | 59 |
2.5.1. Prędkość jako parametr projektowy | 59 |
2.5.2. Podstawowe elementy geometryczne drogi zależne od prędkości | 67 |
2.5.3. Wpływ prędkości na wymaganą widoczność dróg i skrzyżowań | 73 |
2.5.4. Prędkość jako parametr charakteryzujący warunki ruchu | 79 |
2.5.5. Analityczne metody wyznaczania prędkości pojazdów | 80 |
2.6. Wpływ ruchu pojazdów na środowisko | 84 |
2.6.1. Zanieczyszczenia powietrza | 85 |
2.6.2. Hałas drogowy | 90 |
2.7. Postęp techniczny i jego wpływ na projektowanie dróg | 94 |
3. Pomiary, badania i analizy ruchu | 96 |
3.1. Cele, zastosowania i rodzaje pomiarów oraz badań ruchu | 96 |
3.2. Proste metody pomiarów i badań natężeń ruchu | 99 |
3.2.1. Pomiary natężenia ruchu | 99 |
3.2.2. Pomiary prędkości i strat czasu | 106 |
3.3. Badania parkowania | 111 |
3.3.1. Charakterystyka wykorzystania parkingów | 112 |
3.3.2. Badania wykorzystania istniejących parkingów | 112 |
3.4. Automatyczne pomiary ruchu | 115 |
3.5. Kompleksowe badania ruchu | 117 |
3.5.1. Istota kompleksowych badań ruchu | 117 |
3.5.2. Rodzaje i zestaw badań | 118 |
3.6. Pomiary natężenia ruchu na sieci dróg zamiejskich w Polsce | 119 |
3.6.1. Generalny pomiar ruchu | 119 |
3.6.2. Ciągłe pomiary ruchu w GPR | 121 |
3.7. Analizy ruchu | 122 |
4. Modelowanie ruchu drogowego | 132 |
4.1. Probabilistyczna charakterystyka procesu ruchu drogowego | 133 |
4.1.1. Procesy zgłoszeń i ich opis | 133 |
4.1.2. Charakterystyki prędkości | 139 |
4.2. Makroskopowe modele ruchu | 141 |
4.2.1. Zależność pomiędzy podstawowymi parametrami strumienia | 141 |
4.2.2. Analogia hydrodynamiczna | 144 |
4.2.3. Falowy model ruchu | 146 |
4.2.4. Makroskopowe modele ruchu w arterii | 148 |
4.3. Mikroskopowe modele ruchu | 152 |
4.3.1. Model jazdy za liderem | 152 |
4.3.2. Modele teorii kolejek | 155 |
4.3.3. Modele symulacyjne | 158 |
5. Przepustowość dróg i ulic na odcinkach między skrzyżowaniami | 163 |
5.1. Pojęcie przepustowości i warunków ruchu | 163 |
5.1.1. Podstawowe pojęcia | 163 |
5.1.2. Rozwój metod estymacji przepustowości | 164 |
5.2. Podstawowe cechy metody HCM | 168 |
5.2.1. Założenia metody HCM | 168 |
5.2.2. Poziomy swobody ruchu | 170 |
5.2.3. Typy i procedury analiz | 171 |
5.3. Przepustowość i warunki ruchu na dwupasowych drogach dwukierunkowych | 173 |
5.3.1. Przypadki analiz | 173 |
5.3.2. Przepustowość | 174 |
5.3.3. Obliczeniowe natężenie ruchu | 174 |
5.3.4. Miary warunków ruchu | 176 |
5.3.5. Określenie poziomu swobody ruchu | 180 |
5.3.6. Odcinki o dużych pochyleniach | 181 |
5.4. Przepustowość i warunki ruchu na drogach wielopasowych | 187 |
5.4.1. Przypadki analiz | 187 |
5.4.2. Miary warunków ruchu | 188 |
5.4.3. Prędkość w ruchu swobodnym | 190 |
5.4.4. Obliczeniowe natężenie ruchu | 191 |
5.4.5. Określenie poziomu swobody ruchu | 192 |
5.5. Przepustowość i warunki ruchu na autostradach | 193 |
5.5.1. Przypadki analiz | 193 |
5.5.2. Odcinki między węzłami | 194 |
5.5.3. Odcinki przeplatania | 197 |
5.5.4. Łącznice, wyjazdy i wjazdy z łącznic | 199 |
5.6. Metoda niemiecka HBS-2001 | 202 |
5.6.1. Przepustowość i warunki ruchu na drogach dwupasowych dwukierunkowych | 202 |
5.6.2. Przepustowość i warunki ruchu na odcinkach autostrad | 206 |
6. Przepustowość skrzyżowań drogowych | 211 |
6.1. Przepustowość skrzyżowań z pierwszeństwem przejazdu | 211 |
6.1.1. Podstawy metod obliczeniowych przepustowości | 211 |
6.1.2. Czynniki wpływające na przepustowość i jej obliczanie | 221 |
6.1.3. Warunki ruchu | 229 |
6.2. Przepustowość małych i średnich rond | 233 |
6.2.1. Założenia metod obliczeniowych | 233 |
6.2.2. Czynniki wpływające na przepustowość rond i ich obliczanie | 236 |
6.3. Przepustowość skrzyżowań z sygnalizacją świetlną | 239 |
6.3.1. Założenia metody polskiej | 239 |
6.3.2. Natężenia nasycenia i przepustowość | 246 |
6.3.3. Miary oceny warunków ruchu | 253 |
6.3.4. Charakterystyczne elementy metod zagranicznych | 257 |
7. Polityka transportowa i zarządzanie ruchem | 263 |
7.1. Komunikacyjna pojemność obszaru | 263 |
7.2. Polityka transportowa w miastach i narzędzia jej realizacji | 266 |
7.2.1. Alternatywne strategie | 266 |
7.2.2. Instrumenty realizacji polityki transportowej | 269 |
7.3. Zarządzanie ruchem | 276 |
7.3.1. Cele, środki i metody zarządzania ruchem | 276 |
7.3.2. Organizacja ruchu na drogach zamiejskich | 278 |
7.3.3. Organizacja ruchu w obszarach zurbanizowanych | 278 |
7.4. Ruch jednokierunkowy | 282 |
7.4.1. Zalety i wady ruchu jednokierunkowego | 282 |
7.4.2. Zasady projektowania ruchu jednokierunkowego | 283 |
7.5. Ograniczenia prędkości | 285 |
7.5.1. Ogólne ograniczenia prędkości | 285 |
7.5.2. Lokalne ograniczenia prędkości | 286 |
7.6. Organizacja ruchu samochodów ciężarowych i transportu ładunków | 287 |
7.6.1. Charakterystyka i rola ruchu samochodów ciężarowych | 287 |
7.6.2. Organizacja ruchu samochodów ciężarowych | 288 |
7.6.3. Kierunki postępu | 290 |
7.7. Systemy pobierania opłat | 290 |
7.8. Projekt organizacji ruchu | 294 |
8. Oznakowanie dróg i ulic | 296 |
8.1. Rodzaje oznakowania i wymagania stawiane znakom drogowym | 296 |
8.1.1. Cele i funkcje oznakowania | 296 |
8.1.2. Wymagania stawiane oznakowaniu | 297 |
8.1.3. Hierarchia oznakowania | 298 |
8.2. Pionowe znaki drogowe | 298 |
8.2.1. Wymagania | 298 |
8.2.2. Kategorie znaków pionowych | 302 |
8.2.3. Widoczność znaków pionowych w nocy | 303 |
8.2.4. Zasady stosowania znaków pionowych | 304 |
8.3. Poziome znaki drogowe | 304 |
8.3.1. Funkcje i wymagania | 304 |
8.3.2. Kategorie znaków poziomych | 305 |
8.3.3. Zasady projektowania | 308 |
8.3.4. Materiały do znakowania poziomego | 311 |
9. Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu | 312 |
9.1. Cele i kryteria stosowania sygnalizacji | 312 |
9.2. Rodzaje sygnalizacji | 315 |
9.3. Sygnały, sygnalizatory i ich lokalizacja | 316 |
9.3.1. Sygnały i sygnalizatory | 316 |
9.3.2. Lokalizacja sygnalizatorów | 319 |
9.4. Projektowanie sygnalizacji | 320 |
9.4.1. Elementy programu sygnalizacji i jego sporządzanie | 320 |
9.4.2. Kryteria konstrukcji programu | 323 |
9.4.3 Sygnalizacja dwu- i wielofazowa. Struktura programu sygnalizacji | 324 |
9.4.4. Sygnalizacja acykliczna | 327 |
9.4.5. Czasy międzyzielone | 329 |
9.4.6. Długość cyklu i sygnałów | 332 |
9.4.7. Sygnalizacja akomodacyjna | 334 |
9.5. Miary efektywności ruchu na skrzyżowaniu z sygnalizacją | 339 |
9.5.1. Miary efektywności | 339 |
9.5.2. Straty czasu | 340 |
10. Systemy sterowania ruchem na drogach miejskich i autostradach | 344 |
10.1. Koordynacja sygnalizacji na ciągu ulicznym | 344 |
10.1.1. Cele koordynacji sygnalizacji | 344 |
10.1.2. Maksymalizacja szerokości wiązki sygnału zielonego | 346 |
10.1.3. Minimalizacja strat czasu - analityczne metody liniowo-sieciowe | 348 |
10.2. Koordynacja sygnalizacji w sieci - metoda TRANSYT | 349 |
10.2.1. Założenia metody | 349 |
10.2.2. Model ruchu | 350 |
10.2.3. Obliczanie funkcji celu i optymalizacja | 351 |
10.3. Systemy sterowania ruchem ulicznym | 354 |
10.3.1. Scentralizowane i zdecentralizowane systemy sterowania ruchem | 354 |
10.3.2. System SCOOT | 357 |
10.3.3. System UTOPIA | 359 |
10.4. Systemy i środki zarządzania ruchem | 361 |
10.4.1. Cele i środki zarządzania ruchem | 361 |
10.4.2. Środki informowania użytkowników | 363 |
10.4.3. Opłaty drogowe | 363 |
10.4.4. Zaawansowane rozwiązania techniczne i organizacyjne ITS | 364 |
10.5. Sterowanie na autostradach | 366 |
10.5.1. Ogólna charakterystyka systemów | 366 |
10.5.2. Sterowanie przy powtarzających się zakłóceniach ruchu | 369 |
10.5.3. Losowe zakłócenia i nadzór nad ruchem | 372 |
11. Priorytety w ruchu dla środków transportu zbiorowego | 374 |
11.1. Powody uprzywilejowania komunikacji zbiorowej | 374 |
11.2. Efekty wprowadzania uprzywilejowania | 376 |
11.3. Metody i środki uprzywilejowania | 377 |
11.4. Wydzielone pasy ruchu | 380 |
11.5. Pasy ruchu „pod prąd” | 382 |
11.6. Ulice i drogi autobusowe oraz tramwajowe | 383 |
11.7. Uprzywilejowanie autobusów na drogach szybkiego ruchu | 385 |
11.8. Uprzywilejowanie przy sygnalizacji | 385 |
11.8.1. Sygnalizacja na odosobnionych skrzyżowaniach | 386 |
11.8.2. Sygnalizacja skoordynowana | 388 |
11.9. Inne środki uprzywilejowania | 389 |
12. Parkowanie | 392 |
12.1. Charakterystyka parkowania | 392 |
12.1.1. Wstęp | 392 |
12.1.2. Cele i czas parkowania | 392 |
12.1.3. Akumulacja parkowania | 393 |
12.1.4. Wykorzystanie parkingów | 394 |
12.2. Potrzeby parkingowe | 395 |
12.3. Rodzaje parkingów | 397 |
12.3.1. Parkowanie przykrawężnikowe | 397 |
12.3.2. Parkingi wydzielone | 398 |
12.4. Organizacja parkowania | 400 |
12.4.1. Cele organizacji parkowania | 400 |
12.4.2. Środki i metody organizacji parkowania | 401 |
12.4.3. Opłaty zaparkowanie | 401 |
12.4.4. Specjalne grupy użytkowników | 406 |
12.4.5. Obiekty o dużej frekwencji | 406 |
12.5. Kontrola prawidłowości parkowania | 407 |
13. Ruch pieszy | 408 |
13.1. Charakterystyki ruchu pieszego | 408 |
13.2. Przepustowość chodników | 410 |
13.3. Prędkość potoku ruchu pieszego na chodnikach i schodach | 413 |
13.4. Przepustowość chodników i schodów | 414 |
13.5. Warunki ruchu pieszego | 415 |
13.5.1. Warunki ruchu pieszego po chodnikach | 415 |
13.5.2. Warunki ruchu pieszego na przejściach z sygnalizacją | 417 |
13.6. Urządzenia dla pieszych | 418 |
13.6.1. Chodniki dla pieszych | 418 |
13.6.2. Przejścia dla pieszych | 420 |
13.6.3. Sygnalizacja wzbudzana dla pieszych | 422 |
13.7. Uwarunkowania bezpieczeństwa ruchu na przejściach | 423 |
14. Ruch rowerowy | 426 |
14.1. Charakterystyka ruchu rowerowego | 426 |
14.2. Bezpieczeństwo ruchu rowerowego | 428 |
14.3. Projektowanie urządzeń dla ruchu rowerowego | 429 |
14.3.1. Ogólne zasady projektowania | 429 |
14.3.2. Rozwiązania geometryczne i przepustowość dróg rowerowych | 430 |
15. Bezpieczeństwo ruchu drogowego - stan i analizy | 434 |
15.1. Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce i w innych krajach | 434 |
15.2. Rejestracja i statystyka wypadków | 436 |
15.2.1. Rodzaje zdarzeń | 436 |
15.2.2. Karta zdarzenia drogowego | 437 |
15.2.3. Bazy danych | 442 |
15.3. Analizy danych o wypadkach | 443 |
15.4. Analizy i oceny stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego | 447 |
15.4.1. Rodzaje analiz bezpieczeństwa ruchu drogowego | 447 |
15.4.2. Wskaźniki stosowane w poszczególnych rodzajach analiz | 449 |
15.4.3. Okoliczności i przyczyny wypadków | 450 |
15.4.4. Identyfikacja miejsc niebezpiecznych | 452 |
15.5. Szczegółowe analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego | 455 |
15.5.1. Ana1izy problemowe | 455 |
15.5.2. Analizy szczegółowe miejsc niebezpiecznych | 456 |
15.6. Wpływ niektórych czynników na bezpieczeństwo ruchu | 460 |
15.6.1. Kompleks czynników wpływających na bezpieczeństwo ruchu | 460 |
15.6.2. Wpływ prędkości i sposoby jej redukcji | 462 |
15.6.3. Wpływ natężenia i struktury ruchu | 465 |
15.6.4. Wpływ niektórych czynników geometrycznych | 465 |
16. Metody działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego | 469 |
16.1. Cele i kategorie działań | 469 |
16.2. Projektowanie dróg | 470 |
16.3. Organizacja ruchu | 473 |
16.4. Konstrukcja i eksploatacja pojazdów; dodatkowe urządzenia zabezpieczające | 474 |
16.5. Prewencja i karanie | 475 |
16.6. Wychowanie komunikacyjne | 477 |
16.7. Efektywność działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego | 479 |
Literatura | 483 |
Indeks | 488 |