INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Książka ta poświęcona jest tematyce kryzysów religijnych młodzieży. Przyjmuje się tu, że religia i wartości religijne czynią życie bardziej cennym, nadając rzeczywisty i właściwie jedyny sens ziemskiej egzystencji człowieka. W sytuacji, gdy zawiedzie wychowanie, przekazane wartości, wypróbowane sposoby radzenia sobie w kłopotach, człowiek wierzący nadal afirmuje swoje życie – wie, że źródło tego życia nie znajduje się na zewnątrz, w innych ludziach czy jedynie w nim samym. Człowiek może żyć w rozmaity sposób, ale z religijnego punktu widzenia ważne jest, aby opierał się na trwałych (religijnych) zasadach i aby nie zapominał, że został stworzony przez Boga. Stwórca pokazał mu (według religii chrześcijańskiej: najpierw przez Prawo Przymierza – Dekalog, a potem przez swego Syna – Jego życie, naukę, mękę i śmierć), jak należy żyć, aby osiągnąć szczęście wieczne w niebie, a także szczęście na ziemi. A skoro jest jego Stwórcą, to tylko On może wiedzieć, co dla człowieka jest dobre.
Czasy współczesne pokazują, że człowiek, szczególnie młody, łatwo o tym zapomina. Jeśli nawet twierdzi, że wierzy w Boga, nie podejmuje zobowiązań wynikających z tego faktu. Wyznając wiarę w Boga, żyje tak, jakby Go nie było. Tym samym znajduje się w stanie kryzysu religijnego (co nie zawsze sobie uświadamia). Problem rozważany w tej pracy dotyczy uwarunkowań powstawania i przeżywania takich kryzysów przez młodzież polską. Nie analizuje się tu jednak uwarunkowań natury psychicznej czy duchowej, ale raczej uwarunkowania zewnętrzne: społeczne i te, które dotyczą wychowania młodego człowieka. Dlatego rozważany tu problem można wyrazić w pytaniu: Jakie są społeczno-pedagogiczne uwarunkowania kryzysów religijnych współczesnej młodzieży?
Uwarunkowania te rozumieć będziemy jako liczne przyczyny (zwane też czynnikami), które tkwią zarówno w zjawiskach, procesach społecznych, jak i w samej strukturze i funkcjonowaniu grup czy instytucji. Śledząc rozwój religijności i proces pojawiania się kryzysów religijnych młodzieży, odkrywamy istnienie jeszcze innych niż społeczne uwarunkowań, między innymi: psychologicznych i sytuacyjnych. Są one rozmaicie określane, dzielone i grupowane.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 204 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku |
ISBN-13 | 978-83-7467-063-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 5 |
1. Stan badań na temat religijności i kryzysów religijnych młodzieży polskiej | 6 |
2. Problematyka pracy | 16 |
3. Metoda badawcza pracy | 22 |
Rozdział I. Młodzież – religijność – kryzysy religijne – ustalenia terminologiczne | 23 |
1.1. Młodzież w ujęciu psychologicznym i jako kategoria społeczna | 23 |
1.1.1. Młodzież w ujęciu psychologicznym | 25 |
1.1.2. Młodzież jako kategoria społeczna | 33 |
1.2. Geneza i dynamika przemian religijności młodzieży | 48 |
1.3. Kryzysy religijne młodzieży | 58 |
Rozdział II. Przeobrażenia życia społecznego a kryzysy religijne młodzieży | 64 |
2.1. Społeczno-kulturowy kontekst kryzysów religijnych młodzieży | 64 |
2.1.1. Postmodernistyczna rzeczywistość w Polsce | 64 |
2.1.2. „Odczarowanie codzienności”: sekularyzacja a przemiany świadomości religijnej | 71 |
2.1.3. „Religia widzialna – niewidzialna”: instytucjonalizacja – indywidualizacja religijności | 76 |
2.2. Media a kryzysy religijne młodzieży | 81 |
2.2.1. Media dla młodzieży – rodzaje i dominujące treści (laickie i religijne) | 83 |
– Prasa | 84 |
– Film (kino) | 86 |
– Radio | 87 |
– Telewizja | 88 |
– Internet | 90 |
2.2.2. Różnorodność światopoglądów i stylów życia prezentowanych w mediach | 91 |
– Życie ludzkie i jego cel | 92 |
– Cierpienie | 93 |
– Ciało | 94 |
– Duchowość | 95 |
– Wartości: miłość, prawda, wolność | 96 |
2.2.3. Znaczenie mediów w kształtowaniu religijności młodzieży | 99 |
2.3. Przemiany współczesnej rodziny a kryzysy religijne młodzieży | 103 |
2.3.1. Możliwości rodzinnej religijnej socjalizacji młodzieży | 103 |
2.3.2. Zmiany w obrazie i życiu współczesnej rodziny polskiej | 108 |
2.3.3. Proces sekularyzacji współczesnej rodziny | 116 |
2.3.4. Współczesna zsekularyzowana rodzina a występowanie kryzy-sów religijnych młodzieży | 118 |
2.4. Znaczenie grup rówieśniczych a kryzysy religijne młodzieży | 122 |
2.4.1. Znaczenie grupy rówieśniczej w wychowaniu młodzieży | 122 |
2.4.2. Grupy stymulujące rozwój religijności młodzieży | 126 |
– Ku dojrzałej religijności – grupy religijne Kościoła katolickiego | 127 |
– Ku „pseudoreligijności” – sekty | 130 |
2.4.3. Grupy neutralne dla rozwoju religijnego młodzieży | 135 |
2.4.4. Grupy hamujące rozwój religijności młodzieży | 136 |
2.4.5. Wpływ grupy rówieśniczej na występowanie kryzysów religijnych młodzieży | 139 |
2.5. Przeobrażenia życia społecznego a występowanie kryzysów religijnych młodzieży – spojrzenie całościowe, konkluzja | 141 |
Rozdział III . Życie Kościoła a kryzysy religijne młodzieży | 143 |
3.1. Zmiany w społecznym wizerunku Kościoła | 143 |
3.2. Stosunek Kościoła do młodzieży | 152 |
3.2.1. Dokumenty Kościoła | 152 |
3.2.2. Nauczanie Jana Pawła II | 159 |
3.2.3. Problem kryzysów religijnych młodzieży w nauczaniu Kościoła | 163 |
3.3. Nauczanie religii i katecheza a kryzysy religijne młodzieży | 165 |
3.3.1. Ewangelizacja, katechizacja – nauczanie religii, nowa ewangelizacja – wyjaśnienie pojęć | 165 |
3.3.2. Katechizacja i nauczanie religii – szansą czy przeszkodą w pokonywaniu kryzysów religijnych młodzieży? | 172 |
– Powrót religii do szkół | 172 |
– Modele nauczania religii i katechezy | 173 |
– Język religijnego przekazu | 186 |
– Katecheta | 188 |
3.4. Życie Kościoła a występowanie kryzysów religijnych młodzieży – spojrzenie całościowe, konkluzja | 192 |
Zakończenie | 196 |
Wykaz skrótów | 201 |