Psychologia dorastania

Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

51,80  74,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 74,00 zł (-30%)

Najniższa cena z 30 dni: 51,80 zł  


51,80

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Dorastanie jest szczególnym okresem zarówno w życiu nastolatka, jak i jego otoczenia. Aby rozumieć rozwój młodego człowieka, warto zauważyć, jak bardzo wpływają na niego przemiany kulturowo-cywilizacyjne. Procesy globalizacji stwarzają zupełnie nowe, dotychczas nieuwzględniane w teoriach naukowych, warunki rozwoju.
Książka dostarcza odpowiedzi na pytania:
- jak kształtują się wzorce atrakcyjności fizycznej młodzieży stale korzystającej z mediów,
- jakie znaczenie mają realne i wirtualne przyjaźnie i związki w dobie portali społecznościowych,
- jak krystalizuje się tożsamość i światopogląd nastolatka,
- jak przebiega rozwój poznawczy człowieka dorastającego w społeczeństwie informacyjnym,
skąd się bierze bunt młodzieńczy i jakie są źródła młodzieńczego idealizmu.
Książka pozwala zrozumieć prawidłowości i dostrzec nieprawidłowości rozwoju nastolatków w sferze biologicznej, seksualnej, poznawczej, emocjonalnej i społecznej.


Rok wydania2013
Liczba stron298
KategoriaPsychologia osobowości
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-19474-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  
  Rozdział 1 (Młody) człowiek a wyzwania współczesnego świata − wprowadzenie     13
  1.1. Dialektyka przemian globalizacyjnych     14
  1.2. Oczekiwane kierunki zmian rozwojowych w adolescencji i wczesnej dorosłości     18
  
  Część I Dojrzewanie w społeczeństwie informacyjnym    25
  
  Rozdział 2 Spostrzeganie własnej atrakcyjności w kontekście przemian biologicznych i kulturowych     27
  2.1. Akceleracja rozwoju a współczesne warunki życia     28
  2.2. Dojrzewający mózg jako biologiczna podstawa zmian w zachowaniu     30
  2.3. Dojrzewanie seksualne     33
    2.3.1. Edukacja seksualna     37
    2.3.2. Negatywne skutki zachowań seksualnych młodzieży     43
  2.4. Kulturowe koncepcje atrakcyjności fizycznej     48
  2.5. Autoprezentacja jako podstawa powodzenia     53
  
  Rozdział 3 Kondycja zdrowotna adolescentów i ich jakość życia w dobie intensywnych zmian cywilizacyjnych     55
  3.1. Samopoczucie adolescentów     56
  3.2. Zachowania zdrowotne młodzieży     59
    3.2.1. Aktywność fizyczna młodzieży     61
    3.2.2. Sposób odżywiania się     62
    3.2.3. Pielęgnacja i ochrona ciała     62
    3.2.4. Zachowania ryzykowne     63
  3.3. Wybrane przykłady chorób cywilizacyjnych i zagrożeń w okresie dorastania     66
    3.3.1. Depresja młodzieńcza     66
    3.3.2. Przewlekłe zmęczenie     71
    3.3.3. Problematyczne używanie internetu     73
  3.4. Zdrowie a rozwój umiejętności kontrolowania ekspresji uczuć i wzrost wglądu we własne emocje     75
  
  Rozdział 4 Formowanie się różnych aspektów identyfikacji płciowej w społeczeństwach postmodernistycznych     79
  4.1. Płeć psychologiczna – aspekty kulturowe płci     80
  4.2. Kulturowe zmiany w stereotypach płci     84
  4.3. Negatywne i pozytywne konsekwencje przezwyciężania stereotypów płci     85
  4.4. Od orientacji seksualnej ku tożsamości seksualnej     87
    4.4.1. Rozwój orientacji hetero- i homoseksualnej     88
    4.4.2. Tożsamość seksualna jako kategoria społeczna     91
  
  Część II Zmiany w sposobie rozumienia siebie i świata w rzeczywistości zglobalizowanej    93
  
  Rozdział 5 Rozwój poznawczy w okresie dorastania     95
  5.1. Rozwój świadomości a wyzwania współczesności     95
    5.1.1. Problem uświadamiania sobie pojęć i ich zamierzonego używania w okresie dorastania w ujęciu Jeana Piageta i Lwa Wygotskiego     96
    5.1.2. Operacje konkretne i formalne a rozwój w dobie globalizacji     98
    5.1.3. Operacje konkretne i formalne jako narzędzia radzenia sobie z rzeczywistością ponowoczesną     103
    5.1.4. Operacje formalne a transgresje     104
  5.2. Rozwój poznawczy w adolescencji a myślenie relatywistyczne     106
    5.2.1. Relatywizm myślenia dorastających a globalizacja     109
  5.3. Świadomość a narzędzia poznawcze rozumienia świata     110
    5.3.1. Rozwój świadomości w ujęciu Juana Pascual-Leone     111
  
  Rozdział 6 Ku dojrzałej podmiotowości     115
  6.1. Rozwój samoregulacji i samoświadomości dorastających     115
    6.1.1. Samokontrola w ujęciach psychologii rozwojowej i społecznej     117
    6.1.2. Rozwój samoregulacji dorastających w dobie globalizacji     122
  6.2. Rozwój osobowości dorastających w dobie globalizacji     123
    6.2.1. Podstawowe funkcje Ja i rozwój osobowości w ujęciu Juana Pascual-Leone i Ronalda Irwina     124
    6.2.2. Systemy regulacji i rozwój osobowości w ujęciu Giseli Labouvie-Vief     126
    6.2.3. Rozwój koncepcji Ja a samoocena w okresie dorastania     127
    6.2.4. Rozwój Ja w dobie globalizacji     130
    6.2.5. Rozwój osobowości a reagowanie na sytuacje stresowe     134
  
  Rozdział 7 Ku dojrzałej tożsamości indywidualnej     138
  7.1. Rozwój tożsamości dorastających z perspektywy tradycyjnych ujęć     138
  7.2. Przykłady współczesnych modeli tożsamości     145
    7.2.1. Tożsamość jako struktura i jako proces – ujęcie Michaela Berzonsky’ego     145
    7.2.2. W kierunku globalnego rozumienia tożsamości osobistej     149
  
  Część III Zmiany w relacjach społecznych w kontekście przemian cywilizacyjnych    155
  
  Rozdział 8 Reorganizacja relacji z rodzicami     157
  8.1. Dojrzewanie biologiczne i jego wpływ na relacje rodzinne     158
  8.2. Kontekst psychologiczny i społeczny kształtowania się nowych relacji z rodzicami     159
    8.2.1. Przejmowanie przez młodzież kontroli nad własnym życiem     162
    8.2.2. Relacje z rodzicami w kontekście zmian społecznych – konflikt pokoleń     163
    8.2.3. Obszary sporu między rodzicami i dziećmi     167
    8.2.4. Rola buntu w relacjach z dorosłymi     170
  8.3. Racjonalna kooperacja – koloryt współczesnych relacji dzieci z dorosłymi     173
    8.3.1. Programowe opóźnienie w zakresie osiągania niezależności ekonomicznej – przygotowanie do kariery zawodowej     180
  
  Rozdział 9 Wzrost znaczenia grupy rówieśniczej     186
  9.1. Znaczenie grupy rówieśniczej w kontekście kształtującej się tożsamości     186
    9.1.1. Charakterystyka współczesnych grup pokoleniowych     190
  9.2. Rodzaje relacji z rówieśnikami     196
    9.2.1. Oblicza przyjaźni     196
    9.2.2. Związki preintymne     199
    9.2.3. Relacje interpersonalne w cyberprzestrzeni     201
  9.3. Tożsamość społeczna adolescentów     206
    9.3.1. Rodzaje kategorii MY     208
  9.4. Dwa oblicza młodzieńczej samotności     209
  
  Część IV Zmiany w sposobie wartościowania w dobie globalizacji    211
  
  Rozdział 10 Formowanie się systemu etycznego młodzieży     213
  10.1. Rozwój moralny w ujęciu klasycznych modeli Jeana Piageta i Lawrence’a Kohlberga     213
  10.2. Współczesne podejścia społeczno-relacyjne do rozwoju moralnego     215
  10.3. Rozwój moralny a plastyczność zachowań etycznych w ujęciu Dennisa Krebsa i Kathy Denton     218
  10.4. Świadoma i nieświadoma motywacja, leżąca u podstaw rozumowania moralnego     220
  10.5. Rodzaje sądów włączonych w moralną ocenę zachowań     222
  10.6. Rozwój sądów moralnych w ciągu życia     225
  10.7. Szanse i zagrożenia formowania się systemu etycznego młodzieży w zglobalizowanej rzeczywistości     227
  
  Rozdział 11 Światopogląd młodzieży     231
  11.1. Kształtowanie się światopoglądu i systemu wartości jako zadanie rozwojowe     233
  11.2. Analiza wybranych aspektów treściowych światopoglądu młodzieńczego     237
    11.2.1. Idealizm – pragmatyzm – praktycyzm     237
    11.2.2. System wartości i orientacje światopoglądowe w kontekście przemian społeczno-kulturowych     242
  11.3. Kształtowanie się cnót obywatelskich – solidarność społeczna     245
  
  Zamiast zakończenia: dylematy tożsamościowe dorastających     249
  Aneks. Zarys teorii operatorów konstruktywnych Juana Pascual-Leone     256
  Bibliografia     261
  Indeks nazwisk     287
  Indeks rzeczowy     294
  O Autorach     298
RozwińZwiń
Informacja o cookies
Strona ibuk.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych.
Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach.
Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia