Teorie emocji i motywacji

Teorie emocji i motywacji

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

35,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 35,00 zł  


35,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Opracowanie zawiera przegląd współczesnych sposobów analizy emocji i motywacji, w którym autor odwołuje się także do wcześniejszych interpretacji.


Rok wydania2007
Liczba stron523
KategoriaPsychologia osobowości
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego
ISBN-13978-83-7072-423-8
Numer wydania2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP    15
  CZĘŚĆ PIERWSZA – EMOCJE    17
    ROZDZIAŁ I. CZYM SĄ EMOCJE – U PODSTAW OKREŚLENIA PRZEDMIOTU ROZWAŻAŃ    19
      1. Problem rozumienia pojęcia emocji    19
      2. Emocje jako zjawiska o charakterze interakcyjnym    24
    ROZDZIAŁ II. ZRÓŻNICOWANIE EMOCJI I ICH WŁAŚCIWOŚCI    31
      1. Kategorie czy wymiary emocji    31
      2. Emocje pierwotne i wtórne    37
      3. Podstawowe kategorie i poziomy analizy emocji    45
      4. Właściwości i funkcje emocji    51
    ROZDZIAŁ III. PREDYSPOZYCJE I PROCESY EMOCJONALNE W INTERPRETACJI TEORII KLASYCZNYCH    62
      1. U źródeł kontrowersji – zmiany cielesne podstawą wzbudzania emocji    62
      2. Wzgórze jako struktura odpowiadająca za procesy emocjonalne – analizy W. Cannona    66
      3. Poznanie i ocena podstawą emocji    69
      4. Percepcyjno-motywacyjna teoria R. W. Leepera    75
      5. Ekspresja emocji jako podstawa adaptacji    76
      6. Podsumowanie: podstawowe modele emocji    78
    ROZDZIAŁ IV. POZIOM PREDYSPOZYCJI EMOCJONALNYCH – EMOCJE W PERSPEKTYWIE BIOLOGICZNEJ    81
      1. Układy struktur neuronalnych jako podstawa emocji    82
      2. neurofizjologiczne mechanizmy zróżnicowanych kategorii emocji    89
      3. neurofizjologiczne mechanizmy ekspresji emocji    95
      4. Mechanizmy neurofizjologiczne emocji i motywacji – znaczenie systemów pobudzania i hamowania    103
      Podsumowanie    111
    ROZDZIAŁ V. EKSPRESJA JAKO PODSTAWA DYSPOZYCJI I STANÓW EMOCJONALNYCH – EMOCJE W PERSPEKTYWIE OBSERWATORA    115
      1. Dowody na znaczenie ekspresji    115
      2. Podstawowe teorie ekspresywne    124
      3. Wielofunkcyjna rola ekspresji emocji w życiu człowieka – refleksje podsumowujące    130
    ROZDZIAŁ VI. PRÓBY ROZSTRZYGNIĘCIA DYLEMATU „POZNANIE – EMOCJE” – EMOCJE W PERSPEKTYWIE PODMIOTU    133
      1. Próba integracji peryferalnego i poznawczego modelu emocji w interpretacji S. Schachtera    134
      2. Próby wyjaśnienia relacji „poznanie – emocje” przez zróżnicowanie na poziomy, systemy i sposoby przetwarzania informacji    138
      3. Jednoczesność i nierozdzielność procesów poznawczych oraz emocji    151
      4. Poznawczo-motywacyjno-relacyjna teoria emocji R. Lazarusa    156
      Podsumowanie    164
    ROZDZIAŁ VII. WYMIAR DOŚWIADCZANIA I ŚWIADOMOŚCI JAKO DYSPOZYCJA I WYZNACZNIK PRZEBIEGU PROCESU EMOCJONALNEGO – EMOCJE W PERSPEKTYWIE PODMIOTU    166
      1. Mechanizmy tworzenia doświadczenia emocjonalnego – perceptualno-motoryczna teoria H. Leventhala    167
      2. Świadomość i doświadczanie emocji – perspektywa poznawcza    172
      3. Doświadczanie emocji w interpretacji fenomenologicznej    178
      4. Doświadczanie jako komponenta emocji – uwagi ogólne    181
    ROZDZIAŁ VIII. SOCJOKULTUROWE INTERPRETACJE EMOCJI – EMOCJE W PERSPEKTYWIE SPOŁECZNEJ    185
      1. Znaczenie kontekstu społeczno-kulturowego w kształtowaniu emocji    185
      2. Kultura jako podstawa rozwoju umysłowości i interpretacji emocji    187
      3. Społeczno-kulturowe teorie i modele interpretacji emocji    190
      4. Emocje a relacje społeczne – propozycja Th. Kempera    197
      5. Uwagi ogólne    199
    ROZDZIAŁ IX. O NIEKTÓRYCH SPOSOBACH BADANIA EMOCJI    201
      1. Możliwości pomiaru emocji – uwagi ogólne    201
      2. Sposoby pomiaru komponentu doświadczania i świadomości emocji    202
      3. Psychofizjologiczne wskaźniki emocji    212
      4. Behawioralne metody pomiaru emocji    216
  CZĘŚĆ DRUGA – MOTYWACJA    219
    ROZDZIAŁ X. POJMOWANIE, KRYTERIA I SPOSOBY ANALIZY MOTYWACJI    221
      1. Pojęcie motywacji i jej cechy    221
      2. Źródła i rodzaje motywacji    224
      3. Analiza motywacji w kategoriach predyspozycji – dyspozycji – stanu – procesu    235
  PREDYSPOZYCJE I DYSPOZYCJE JAKO WYZNACZNIKI STANÓW I PROCESÓW MOTYWACYJNYCH    239
    ROZDZIAŁ XI. OD INSTYNKTU DO POTRZEBY REALIZACJI SIEBIE SAMEGO    239
      1. Instynkty jako podstawa motywacji    239
      2. Popęd jako forma dyspozycji motywacyjnej    247
      3. Przywiązanie u podstaw rozwoju dyspozycji motywacyjnych – interpretacja J. Bowlby’ego    250
      4. Dążenie do realizacji siebie jako dyspozycja motywacyjna    255
      Podsumowanie    267
    ROZDZIAŁ XII. POTRZEBA AKTYWACJI I STYMULACJI JAKO DYSPOZYCJA MOTYWACYJNA     269
   1. Poziom energetyczny wskaźnikiem emocji i motywacji     270
   2. Analiza dążenia do optymalnego poziomu aktywacji     271
   3. D. E. Berlyne’a próba modyfikacji teorii D. Hebba     274
   4. Rola zapotrzebowanie na stymulację     278
   5. Predyspozycje i dyspozycje do stymulacji     282
   5.1. Temperament jako dyspozycja motywacyjna     283
   6. Emocje a dążenie do stymulacji i aktywacji – teoria odwrócenia M. Aptera     284
   Podsumowanie     288
   ROZDZIAŁ XIII. DĄŻENIE DO RÓWNOWAGI jako PODSTAWA UAKTYWNIENIA STANÓW I PROCESÓW MOTYWACYJNYCH     290
   1. Homeostaza jako wyznacznik stanu i procesu motywacji     291
   2. Mechanizmy dążenia do równowagi poznawczej     296
   3. Dążenie do równowagi emocjonalnej jako podstawa motywacji     303
   4. Mechanizmy i rodzaje regulacji – na przykładzie dążenia do realizacji celów     307
   5. Samoregulacja jako mechanizm dążenie do równowagi     310
   Podsumowanie     314
   ROZDZIAŁ XIV. ROZWÓJ DYSPOZYCJI MOTYWACYJNYCH – MECHANIZMY KSZTAŁTOWANIA MOTYWACJI WTÓRNEJ     317
   1. Motywacja wtórna lub nabyta – tradycja behawioralna     317
   2. Motywacja wtórna w interpretacji S. Freuda     320
   3. Mechanizm autonomii funkcjonalnej     321
   4. Kanalizacja jako podstawa motywacji wtórnej – interpretacja G. Murphy’ego     322
   Podsumowanie     324
  MECHANIZMY WZBUDZANIA STANÓW I PROCESÓW MOTYWACYJNYCH     325
   ROZDZIAŁ XV. INTERAKCJA MIĘDZY PREDYSPOZYCJAMI MOTYWACYJNYMI A AFEKTAMI JAKO PODSTAWA MOTYWACYJI     325
   1. Prekursorzy teorii hedonistycznych i podnietowych     325
   2. Hedonistyczna koncepcja motywacji P. Younga     328
   3. Podnietowa teoria motywacji D. C. McClellanda     331
   Podsumowanie     341
   ROZDZIAŁ XVI. MECHANIZMY WZBUDZANIA MOTYWACJI – TEORIE „WARTOŚĆ – OCZEKIWANIE”     342
   1. Teoria J. W. Atkinsona jako podstawa analizy motywacji w kategoriach „wartość – oczekiwanie”     342
   2. Czynniki wzbudzające stan i proces motywacyjny – rola kompetencji i oczekiwania własnej skuteczności     345
   3. Poziom lub mistrzostwo wykonania jako czynniki wyjaśniające dążenie do osiągnięć     351
   4. Procesy atrybucji i ich uwarunkowania jako źródła motywacji     352
   5. Wartościowanie i antycypacja jako samodzielne motywy     357
   6. O wariantach teorii „wartość – oczekiwanie”     360
   Podsumowanie     363
   ROZDZIAŁ XVII. EMOCJE A DYSPOZYCJE I STANY MOTYWACYJNE     365
   1. Emocje a popędy     366
   2. Emocje jako czynniki wyznaczające stany motywacyjne     372
   3. Uczucia moralne a motywacja     376
   Podsumowanie     381
   ROZDZIAŁ XVIII. FRUSTRACJE, KONFLIKTY, KRYZYSY JAKO STANY EMOCJONALNO-MOTYWACYJNE     383
   1. Frustracja a motywacja     383
   2. Konflikty motywacyjne     385
   3. Kryzysy jako źródło motywacji     387
   4. Mechanizmy obronne jako motywy     393
  KU FUNDAMENTALNYM ŹRÓDŁOM MOTYWACJI LUDZKIEJ     400
   ROZDZIAŁ XIX. WARTOŚCI I ZNACZENIA JAKO PODSTAWA ROZWOJU DYSPOZYCJI MOTYWACYJNYCH. OD WARTOŚCI NARZUCANYCH KU WARTOŚCIOM WYBIERANYM     400
   1. Potrzeby źródłem wartości     402
   2. Mechanizmy nadawania znaczeń     405
   3. Spójność wartości jako podstawowy motyw     416
   4. Motywy jako następstwo utrwalenia wzorców uporządkowania społecznego – propozycja A. P. Fiske     418
   5. „Ja” centrum i wyznacznikiem wartości     423
   Podsumowanie     426
   ROZDZIAŁ XX. „JA” FUNDAMENTEM I ŹRÓDŁEM MOTYWACJI LUDZKIEJ     427
   1. Rola „ja” we wzbudzaniu motywacji – uwagi wstępne     427
   2. Rodzaj interakcji jako podstawa angażowania i rozwoju „ja”     429
   3. Potrzeba wartości siebie jako motyw     436
   4. Stany uczuciowe związane z samym sobą jako źródła motywacji     445
   Podsumowanie     455
   ROZDZIAŁ XXI. O ŹRÓDŁACH PODMIOTOWOŚCI – OD MOTYWACJI EGOCENTRYCZNEJ KU SPEŁNIANIU SIEBIE JAKO OSOBY     457
   1. Podmiot jako sprawca –wybrane sposoby analizy w psychologii     459
   2. U źródeł motywacji egocentrycznej     470
   3. Rozważania o możliwych mechanizmach zmiany charakteru motywacji     473
   4. Atrybuty osoby jako predyspozycje motywacyjne     477
   5. Dążenie do realizacji atrybutów osobowych jako cel rozwoju     480
   Podsumowanie     487
  ZAKOŃCZENIE     488
   ROZDZIAŁ XXII. ROZWÓJ EMOCJONALNY I ROZWÓJ W ZAKRESIE MOTYWACJI     488
   1. Rozwój emocji i motywacji jako układ sprzężony z całościowym rozwojem psychicznym człowieka     488
   2. Właściwości „ja” jako podstawa rozwoju emocji i motywacji     493
   3. Specyfika rozwoju emocji i motywacji w różnych okresach życia     497
   4. Ogólne zasady rozwoju emocji i motywacji – podsumowanie     504
  BIBLIOGRAFIA     509
RozwińZwiń