EBOOKI WYDAWCY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Kluczowa praca Abrahama Maslowa, uważanego za jednego z najbardziej kreatywnych psychologów XX wieku, wciąż wykorzystywana nie tylko w szeroko pojętych naukach humanistycznych i społecznych. Zaletą drugiego wydania tej książki jest rzetelna organizacja materiału. We wprowadzeniu, autorstwa Roberta Fragera, można odnaleźć dokładną charakterystykę zawartości publikacji wraz z notą biograficzną o autorze oraz wypunktowane główne kategorie koncepcji Maslowa, pomocne w dalszej lekturze.
Tekst główny podzielony jest na 4 odrębne części.
Pierwsza część jest jego oryginalnym wykładem z teorii motywacji, będącym krytyką podejść behawioralnych. Opiera się on na koncepcji hierarchicznie ułożonych potrzeb, których dynamiką rządzą określone prawidłowości decydujące o kolejności ich pojawiania się i gratyfikacji.
Druga część, w której Maslow analizuje przyczyny destruktywności oraz wskazuje na psychoterapeutyczny charakter "dobrych" relacji międzyludzkich, poświęcona jest rozważaniom wokół psychopatologii i normalności.
W trzeciej części Maslow na przykładzie postaci mu współczesnych i historycznych buduje jeden ze swoich najbardziej znanych modeli: osoby samorealizującej się, dużo miejsca poświęcając cesze kreatywności.
Całość zamyka część 4, rozdział o metodologii nauk humanistycznych, w którym postuluje przyjęcie całościowej, holistycznej perspektywy w podejściu do człowieka.
Dodatkowym atutem tego wydania jest zamieszczona na końcu analiza recepcji myśli Maslowa w ramach różnych dyscyplin wraz z dostępną literaturą oraz całościowa bibliografia prac autora.
Rok wydania | 2006 |
---|---|
Liczba stron | 403 |
Kategoria | Psychologia osobowości |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-0114-809-6 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa do trzeciego wydania | 7 |
Podziękowania | 13 |
Przedmowa do drugiego wydania | 15 |
Słowo wstępne. Wpływ Abrahama Maslowa | 35 |
Wprowadzenie | 35 |
Wpływ Maslowa | 35 |
Krótka biografia | 38 |
Bibliografia | 44 |
CZĘŚĆ I. Teoria motywacji | 47 |
1. Wstęp do teorii motywacji | 47 |
Podejście holistyczne | 47 |
Paradygmat dla stanów motywacyjnych | 48 |
Środki i cele | 49 |
Motywacja nieświadoma | 50 |
Powszechność ludzkich pragnień | 50 |
Motywacje wielorakie | 51 |
Stany motywujące | 51 |
Zaspokajanie pragnień generuje nowe motywy | 52 |
Niemożność sporządzenia listy popędów | 53 |
Klasyfikowanie motywów według podstawowych celów | 54 |
Nieadekwatność danych z badań prowadzonych na zwierzętach | 55 |
Środowisko | 56 |
Działanie zintegrowane | 57 |
Zachowania niemotywowane | 58 |
Możliwość osiągnięcia celu | 58 |
Rzeczywistość a nieświadomość | 59 |
Motywacja najwyższych możliwości ludzkich | 60 |
2. Teoria ludzkiej motywacji | 62 |
Hierarchia potrzeb podstawowych | 62 |
Podstawowe potrzeby poznawcze | 72 |
Cechy potrzeb podstawowych | 76 |
3. Zaspokajanie potrzeb podstawowych | 84 |
Konsekwencje zaspokojenia potrzeby podstawowej | 85 |
Uczenie się zaspokajania potrzeb | 87 |
Zaspokajanie potrzeb a kształtowanie charakteru | 89 |
Zaspokajanie potrzeb a zdrowie | 92 |
Zaspokajanie potrzeb a patologia | 94 |
Implikacje teorii zaspokajania potrzeb | 95 |
Wpływ zaspokojenia potrzeb | 98 |
4. Rewizja teorii instynktu | 102 |
Doniosłe znaczenie ponownej oceny | 102 |
Krytyka tradycyjnej teorii instynktu | 104 |
Potrzeby podstawowe w teorii instynktu | 110 |
5. Hierarchia potrzeb | 115 |
Różnice między potrzebami wyższymi a niższymi | 115 |
Konsekwencje hierarchii potrzeb | 119 |
6. Zachowanie niemotywowane | 123 |
Zachowanie instrumentalne a ekspresja | 125 |
Zachowania ekspresywne | 132 |
CZĘŚĆ II. Psychopatologia i normalność | 139 |
7. Geneza patologii | 139 |
Deprywacja i zagrożenie | 139 |
Konflikt i zagrożenie | 141 |
Indywidualna definicja zagrożenia | 143 |
Uraz i choroba jako zagrożenie | 144 |
Zahamowanie samorealizacji jako zagrożenie | 145 |
Źródło patologii | 145 |
Podsumowanie | 146 |
8. Czy destrukcyjność jest instynktowna? | 147 |
Zwierzęta | 148 |
Dzieci | 151 |
Antropologia | 154 |
Doświadczenia kliniczne | 155 |
Endokrynologia i genetyka | 155 |
Rozważania teoretyczne | 156 |
Destrukcyjność – instynktowna czy wyuczona? | 158 |
9. Psychoterapia jako dobre relacje międzyludzkie | 160 |
Psychoterapia a zaspokajanie potrzeb | 163 |
Dobre relacje międzyludzkie | 167 |
Dobre społeczeństwo | 176 |
Profesjonalna psychoterapia | 180 |
10. Sposoby podejścia do normalności i zdrowia | 185 |
Standardowe pojęcia | 186 |
Nowe pojęcia | 189 |
Jakimi ludźmi możemy się stać? | 191 |
Właściwa natura ludzka | 193 |
Odróżnienie tego, co właściwe, od tego, co przypadkowe | 195 |
Warunki korzystne dla zdrowia | 196 |
Środowisko a osobowość | 197 |
Utopia psychologiczna | 198 |
Natura normalności | 199 |
CZĘŚĆ III. Samorealizacja | 203 |
11. Ludzie samorealizujący się: studium zdrowia psychicznego | 203 |
Badanie | 204 |
Obserwacje | 207 |
12. Miłość u ludzi samorealizujących się | 235 |
Otwartość | 235 |
Kochać i być kochanym | 236 |
Seksualność | 237 |
Przekraczanie granic ego | 239 |
Zabawa i radość | 240 |
Szacunek dla innych | 240 |
Miłość jako nagroda dla samej siebie | 241 |
Miłość altruistyczna | 242 |
Dystansowanie się i indywidualność | 243 |
13. Twórczość u ludzi samorealizujących się | 245 |
Przedwczesne sądy | 245 |
Nowe modele | 246 |
Twórczość samorealizowania się | 247 |
Rozwiązanie dychotomii | 249 |
Brak lęku | 250 |
Doświadczenia szczytowe | 251 |
Poziomy twórczości | 253 |
Twórczość a samorealizacja | 256 |
CZĘŚĆ IV. Metodologia nauk humanistycznych | 259 |
14. Pytania do nowej psychologii | 259 |
Uczenie się | 259 |
Percepcja | 260 |
Emocje | 261 |
Motywacja | 262 |
Inteligencja | 263 |
Poznanie i myślenie | 264 |
Psychologia kliniczna | 265 |
Psychologia zwierząt | 266 |
Psychologia społeczna | 267 |
Osobowość | 270 |
15. Psychologiczne podejście do nauki | 273 |
Badania nad uczonym | 273 |
Nauka a ludzkie wartości | 274 |
Zrozumienie wartości | 274 |
Prawa ludzkie a prawa naturalne | 275 |
Socjologia nauki | 276 |
Różne podejścia do rzeczywistości | 276 |
Zdrowie psychiczne | 278 |
16. Koncentracja na środkach a koncentracja na problemie | 280 |
Nadmierny nacisk na technikę | 280 |
Koncentracja na środkach a ortodoksja naukowa | 283 |
17. Stereotypizacja a prawdziwe poznanie | 288 |
Uwaga | 289 |
Percepcja | 293 |
Uczenie się | 295 |
Myślenie | 300 |
Język | 306 |
Teoria | 307 |
18. Holistyczne podejście do psychologii | 310 |
Podejście holistyczno-dynamiczne | 310 |
Pojęcie syndromu osobowości | 318 |
Cechy syndromów osobowości | 323 |
Badanie syndromu osobowości | 331 |
Poziom i jakość syndromów osobowości | 336 |
Syndromy osobowości a zachowanie | 337 |
Logiczne i matematyczne sposoby przedstawiania danych dotyczących syndromów | 340 |
Bibliografia | 345 |
Posłowie. Bogaty plon Abrahama Maslowa | 351 |
Wprowadzenie | 351 |
Psychologia humanistyczna | 355 |
Psychologia transpersonalna | 358 |
Edukacja: wartości humanistyczne i nowe sposoby uczenia się | 361 |
Wpływ Maslowa na pracę i zarządzanie | 365 |
Zdrowie a osoba jako całość | 368 |
Teoria motywacji i samorealizacji a psychologia kobiet | 370 |
Społeczeństwo synergiczne | 371 |
Nieustające żniwa | 375 |
Przegląd cytatów z Motywacji i osobowości | 375 |
Bibliografia i wybrana lektura | 377 |
Bibliografia pism Abrahama Maslowa | 383 |
Indeks nazwisk | 394 |