POLECAMY
-24%
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Niniejsze opracowanie ma na celu przybliżenie ważnej, lecz niedostatecznie uwzględnianej lub wręcz pomijanej w kształceniu przyszłych nauczycieli problematyki. Niedostateczna wiedza nauczycieli o trudnościach oraz możliwościach uczniów o innych prawidłowościach rozwojowych, o ich problemach psychologicznych i społecznych, błędne przekonania i postawy dotyczące roli integracji społecznej, brak odpowiedniego przygotowania metodycznego powodują liczne nieporozumienia w kontaktach z nimi i ograniczają efektywność oddziaływań dydaktycznych, terapeutycznych i wychowawczych.
Analizie zagadnień teoretycznych i wynikających z niej wnioskom są poświęcone trzy rozdziały opracowania. W rozdziale pierwszym zostały omówione zagadnienie niepełnosprawności w aspekcie społecznym oraz postrzeganie osób niepełnosprawnych i postawy społeczeństwa wobec nich. Rozdział drugi jest poświęcony problemom edukacyjnym. Analizie zostały poddane wiedza i postawy nauczycieli i rówieśników wobec uczniów niepełnosprawnych oraz został omówiony stan obecny i tendencje w kształceniu specjalnym (tj. kształceniu uczniów potrzebujących specjalnej pomocy) w Polsce i w Europie. W rozdziale trzecim są przedstawione zalety, trudności i warunki efektywnej realizacji idei integracji oraz sugestie dotyczące kształcenia nauczycieli. Kolejny rozdział jest próbą przybliżenia nauczycielom języków obcych i kandydatom do tego zawodu problemów uczniów niepełnosprawnych (z rożnymi deficytami i zaburzeniami) w zależności od rodzaju niepełnosprawności.
Analizie poddane zostały te niepełnosprawności, z którymi najczęściej się może spotkać nauczyciel w szkołach masowych. W każdym z siedmiu podrozdziałów zostały nakreślone zarys niepełnosprawności oraz przyczyny, objawy i charakterystyczne zachowanie uczniów, skutki niepełnosprawności i trudności psychologiczne, dydaktyczne i społeczne, a także są sformułowane wskazania dydaktyczne w odniesieniu do nauczania języków obcych. Niepełnosprawność, deficyty rozwojowe, zaburzenia i trudności mają jednak bardzo indywidualny charakter, rożny zakres i głębokość, mogą dotyczyć rożnych aspektów, mogą być sprzężone, dlatego ich opis został ograniczony do najczęściej występujących problemów.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 276 |
Kategoria | Pedagogika specjalna |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-289-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
1. Niepełnosprawność jako problem społeczny | 9 |
1.1. Osoby niepełnosprawne w dokumentach Unii Europejskiej i dokumentach polskich | 14 |
1.2. Postrzeganie niepełnosprawności w społeczeństwie – rola stereotypów | 24 |
1.3. Postawy społeczeństwa wobec osób niepełnosprawnych | 29 |
2. Niepełnosprawni uczniowie jako problem edukacyjny | 41 |
2.1. Niepełnosprawni uczniowie w realizacji reformy edukacji | 46 |
2.2. Wiedza i przygotowanie nauczycieli do pracy z uczniami niepełnosprawnymi | 64 |
2.3. Postawy nauczycieli wobec niepełnosprawności i kształcenia integracyjnego | 68 |
2.4. Wiedza uczniów o niepełnosprawności | 75 |
2.5. Postawy uczniów wobec niepełnosprawnych rówieśników | 82 |
2.6. Stan i tendencje kształcenia uczniów niepełnosprawnych w Polsce i w Europie | 90 |
3. Idea kształcenia integracyjnego i problemy w jej realizacji | 107 |
3.1. Zalety, trudności i ograniczenia w realizacji kształcenia integracyjnego | 114 |
3.2. Warunki efektywnej realizacji idei integracji | 122 |
3.3. Kształcenie nauczycieli dla potrzeb nauczania uczniów niepełnosprawnych | 147 |
4. Analiza wybranych niepełnosprawności/specjalnych potrzeb edukacyjnych i wskazania metodyczne | 157 |
4.1. Uczniowie z niepełnosprawnością słuchu (niedosłyszący i niesłyszący) | 159 |
4.2. Uczniowie niedowidzący (słabo widzący) i niewidomi | 173 |
4.3. Uczniowie z niepełnosprawnością ruchową | 188 |
4.4. Uczniowie z zaburzeniami mowy/zaburzeniami komunikacji | 198 |
4.5. Uczniowie dyslektyczni | 209 |
4.6. Uczniowie z ADHD | 229 |
4.7. Uczniowie przewlekle chorzy | 243 |
Zakończenie | 251 |
Bibliografia | 253 |