INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Każdy naukowiec pracujący w dziedzinie badań empirycznych musi przeżywać rozczarowania związane z uzyskaniem negatywnych wyników. Na ogół stwierdzeniu „nic z tego nie wyszło” towarzyszy wrzucenie ich do szuflady. Czy jednak słusznie czynimy? Czy nastawienie na publikowanie danych pozytywnych nie powoduje „skrzywienia” czy wręcz zafałszowania naszej wiedzy?
Kto wie, co skrywają szuflady naukowców i czy opublikowanie tych wszystkich danych, które pokrył kurz, nie spowodowałoby dramatycznych zmian w utartych i z pozoru dowiedzionych poglądach?
Praca dra Piotra Wolskiego Trzy sigma nie tylko pokazuje, że negatywne wyniki mają wartość naukową, ale że wręcz są niezbędnym elementem poznawania rzeczywistości. Co więcej, książka ta jest dowodem, że historia negatywnych wyników może być naprawdę ciekawa i pouczająca. Jest to możliwe dzięki żywej i autentycznej pasji poznawczej autora, która wyziera ze wszystkich kart tej książki. Prowadzeni przez autora „za rękę” przez zawiłości wyników, tropimy wraz z nim prawdę, usiłując dociec, dlaczego kolejne warianty eksperymentów przynoszą dane świadczące o braku jakichkolwiek zależności pomiędzy badanym przez autora zjawiskiem CUD (Crossed-Uncrossed Difference) mającym odzwierciedlać sprawność transmisji międzypółkulowej a indywidualnymi cechami człowieka, takimi jak inteligencja, wiek czy zaburzenia psychiczne. Wedle mojego rozeznania nie ma w literaturze światowej drugiego tak rzetelnego i gruntownego opracowania na temat CUD, jak książka Trzy sigma.
Z recenzji Prof. dr hab. Anny Grabowskiej
Rok wydania | 2005 |
---|---|
Liczba stron | 212 |
Kategoria | Psychologia stosowana |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-2331-966-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 11 |
Rozdział 1. CUD: PRZEGLĄD ZAGADNIEŃ | 17 |
1.1. Anatomiczne przesłanki pomiaru CUD – ujęcie klasyczne | 18 |
1.2. Inne wyjaśnienia mechanizmu CUD | 22 |
1.2.1. Interakcje stronne w strukturach podkorowych | 22 |
1.2.2. Nieskrzyżowane drogi ruchowe | 24 |
1.3. Różnica między reakcjami skrzyżowanymi i nieskrzyżowanymi w czasie reakcji złożonej (CRT-CUD) | 26 |
1.3.1. Przestrzenna zgodność bodźca i reakcji | 27 |
1.4. CUD dla reakcji prostych (paradygmat Poffenbergera) | 30 |
1.4.1. Dwa paradygmaty pomiaru SRT-CUD | 30 |
1.4.1.1. Procedura blokowej ekspozycji bodźców | 30 |
1.4.1.2. Procedura losowej ekspozycji bodźców | 31 |
1.4.2. Dynamiczne czy strukturalne źródło SRT-CUD | 32 |
1.5. Metaanalizy | 36 |
1.5.1. Metaanaliza Brauna | 36 |
1.5.2. Poszerzona metaanaliza Marziego i współpracowników | 37 |
1.5.2.1. Badania z ostatniej dekady | 38 |
1.5.2.2. Asymetria wymiany międzypółkulowej | 40 |
1.5.2.3. Znaczenie procedury pomiarowej – czynnik niedoceniony w metaanalizie Marziego i współpracowników | 44 |
1.6. Asymetrie CUD: strukturalne czy dynamiczne? | 48 |
1.6.1. Paradygmat blokowy – asymetria szybkości reakcji przy symetrycznej wymianie międzypółkulowej | 50 |
1.6.2. Paradygmat losowy – wpływ niepewności położenia na wyniki pomiaru CUD | 51 |
1.6.3. Prawopółkulowa kontrola uwagi a CUD | 53 |
1.7. Wskaźniki asymetrii transferu | 57 |
1.7.1. Elementarne wskaźniki CUD | 57 |
1.7.2. Syntetyczny wskaźnik asymetrii | 60 |
Rozdział 2. RÓŻNICE INDYWIDUALNE I PSYCHOPATOLOGIA A CUD | 63 |
2.1. Inteligencja | 65 |
2.1.1. Eksperyment 1989 – CUD dla czasu reakcji z wyborem a inteligencja | 67 |
2.1.1.1. Metoda | 68 |
2.1.1.2. Wyniki | 70 |
2.1.1.3. Dyskusja | 73 |
2.1.2. CUD dla reakcji prostej (SRT-CUD) a inteligencja | 75 |
2.1.2.1. Eksperyment 1990 | 75 |
2.1.2.2. Eksperyment 1996 | 78 |
2.1.3. Połączone wyniki Eksperymentów 1990 i 1996 | 82 |
2.1.4. Eksperymenty 1990 i 1996 – dyskusja ogólna | 84 |
2.1.4.1. Reprezentatywność wyników | 84 |
2.1.4.2. Inteligencja | 85 |
2.2. Osobowość i temperament | 86 |
2.3. Schizotypia | 87 |
2.4. Schizofrenia i zaburzenia lękowe | 89 |
2.4.1. CUD w schizofrenii i zaburzeniach lękowych – dyskusja | 96 |
2.4.1.1. Schizofrenia | 96 |
2.4.1.2. Zaburzenia lękowe | 99 |
2.5. Rzetelność CUD w roli wskaźnika różnic indywidualnych | 100 |
Rozdział 3. ZMIANY ROZWOJOWE | 103 |
3.1. Eksperyment 1999 | 105 |
3.1.1. Metoda | 107 |
3.1.1.1. Osoby badane | 107 |
3.1.1.2. Aparatura pomiarowa | 107 |
3.1.1.3. Bodźce | 108 |
3.1.1.4. Procedura | 109 |
3.1.1.5. Analizy statystyczne | 111 |
3.1.2. Wyniki | 112 |
3.1.2.1. CUD – różnice między warunkami skrzyżowanymi i nieskrzyżowanymi | 112 |
3.1.2.2. BFA – przewaga ekspozycji dwustronnej | 115 |
3.1.2.3. Asymetrie czasów reakcji | 115 |
3.1.2.4. Korelacje CUD i BFA | 116 |
3.1.3. Dyskusja wyników | 117 |
3.2. Eksperyment 2001 | 119 |
3.2.1. Metoda | 119 |
3.2.1.1. Osoby badane | 119 |
3.2.1.2. Narzędzia psychometryczne | 120 |
3.2.1.3. Procedura | 121 |
3.2.2. Wyniki | 121 |
3.2.2.1. Czasy reakcji | 121 |
3.2.2.2. Korelacje CUD-BFA | 124 |
3.2.2.3. Inteligencja | 125 |
3.2.2.4. Arkusz obserwacyjny | 131 |
3.2.2.5. Rzetelność CUD i innych miar czasu reakcji | 135 |
3.2.3. Dyskusja wyników | 138 |
3.3. Eksperyment 2003 | 139 |
3.3.1. Metoda | 140 |
3.3.2. Wyniki | 140 |
3.3.2.1. Czasy reakcji | 140 |
3.3.2.2. Korelacja CUD-BFA | 148 |
3.3.2.3. Korelacje z inteligencją | 148 |
3.3.2.4. Rzetelność CUD u dzieci | 149 |
3.3.3. Dyskusja wyników | 151 |
3.4. Zmiany rozwojowe CUD – dyskusja ogólna | 153 |
3.4.1. Wielkość CUD u dzieci | 153 |
3.4.1.1. Sens fizjologiczny CUD u dzieci | 156 |
Rozdział 4. RZETELNOŚĆ I TRAFNOŚĆ MIARY CUD | 161 |
4.1. Rzetelność | 161 |
4.1.1. Rzetelność ? Cronbacha – badania St. Johna i Timneya | 162 |
4.1.2. Rzetelność CUD dzieci i dorosłych – badania własne | 164 |
4.1.3. Źródła zmienności CUD | 170 |
4.1.3.1. Wewnątrzosobowa zmienność CUD | 171 |
4.2. Trafność – fizjologiczny sens wskaźnika CUD | 172 |
4.2.1. Model Poffenbergera w świetle badań aktywności mózgu | 173 |
4.3. Wnioski – co mierzy CUD? | 179 |
4.3.1. Hipoteza strukturalno-dynamicznych źródeł CUD | 180 |
4.3.1.1. Perspektywa topologiczna | 180 |
4.3.1.2. CUD u dzieci | 181 |
4.3.1.3. CUD u dorosłych | 183 |
UWAGI KOŃCOWE | 187 |
PODZIĘKOWANIA | 191 |
LITERATURA CYTOWANA | 193 |