Trzy sigma

Trzy sigma

Współpraca półkul mózgowych w prostej integracji wzrokowo-ruchowej

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Każdy naukowiec pracujący w dziedzinie badań empirycznych musi przeżywać rozczarowania związane z uzyskaniem negatywnych wyników. Na ogół stwierdzeniu „nic z tego nie wyszło” towarzyszy wrzucenie ich do szuflady. Czy jednak słusznie czynimy? Czy nastawienie na publikowanie danych pozytywnych nie powoduje „skrzywienia” czy wręcz zafałszowania naszej wiedzy?


Kto wie, co skrywają szuflady naukowców i czy opublikowanie tych wszystkich danych, które pokrył kurz, nie spowodowałoby dramatycznych zmian w utartych i z pozoru dowiedzionych poglądach?


Praca dra Piotra Wolskiego Trzy sigma nie tylko pokazuje, że negatywne wyniki mają wartość naukową, ale że wręcz są niezbędnym elementem poznawania rzeczywistości. Co więcej, książka ta jest dowodem, że historia negatywnych wyników może być naprawdę ciekawa i pouczająca. Jest to możliwe dzięki żywej i autentycznej pasji poznawczej autora, która wyziera ze wszystkich kart tej książki. Prowadzeni przez autora „za rękę” przez zawiłości wyników, tropimy wraz z nim prawdę, usiłując dociec, dlaczego kolejne warianty eksperymentów przynoszą dane świadczące o braku jakichkolwiek zależności pomiędzy badanym przez autora zjawiskiem CUD (Crossed-Uncrossed Difference) mającym odzwierciedlać sprawność transmisji międzypółkulowej a indywidualnymi cechami człowieka, takimi jak inteligencja, wiek czy zaburzenia psychiczne. Wedle mojego rozeznania nie ma w literaturze światowej drugiego tak rzetelnego i gruntownego opracowania na temat CUD, jak książka Trzy sigma.


Z recenzji Prof. dr hab. Anny Grabowskiej


Rok wydania2005
Liczba stron212
KategoriaPsychologia stosowana
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-2331-966-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP    11
  Rozdział 1. CUD: PRZEGLĄD ZAGADNIEŃ    17
    1.1. Anatomiczne przesłanki pomiaru CUD – ujęcie klasyczne    18
    1.2. Inne wyjaśnienia mechanizmu CUD    22
      1.2.1. Interakcje stronne w strukturach podkorowych    22
      1.2.2. Nieskrzyżowane drogi ruchowe    24
    1.3. Różnica między reakcjami skrzyżowanymi i nieskrzyżowanymi w czasie reakcji złożonej (CRT-CUD)    26
      1.3.1. Przestrzenna zgodność bodźca i reakcji    27
    1.4. CUD dla reakcji prostych (paradygmat Poffenbergera)    30
      1.4.1. Dwa paradygmaty pomiaru SRT-CUD    30
        1.4.1.1. Procedura blokowej ekspozycji bodźców    30
        1.4.1.2. Procedura losowej ekspozycji bodźców    31
      1.4.2. Dynamiczne czy strukturalne źródło SRT-CUD    32
    1.5. Metaanalizy    36
      1.5.1. Metaanaliza Brauna    36
      1.5.2. Poszerzona metaanaliza Marziego i współpracowników    37
        1.5.2.1. Badania z ostatniej dekady    38
        1.5.2.2. Asymetria wymiany międzypółkulowej    40
        1.5.2.3. Znaczenie procedury pomiarowej – czynnik niedoceniony w metaanalizie Marziego i współpracowników    44
    1.6. Asymetrie CUD: strukturalne czy dynamiczne?    48
      1.6.1. Paradygmat blokowy – asymetria szybkości reakcji przy symetrycznej wymianie międzypółkulowej    50
      1.6.2. Paradygmat losowy – wpływ niepewności położenia na wyniki pomiaru CUD    51
      1.6.3. Prawopółkulowa kontrola uwagi a CUD    53
    1.7. Wskaźniki asymetrii transferu    57
      1.7.1. Elementarne wskaźniki CUD    57
      1.7.2. Syntetyczny wskaźnik asymetrii    60
  Rozdział 2. RÓŻNICE INDYWIDUALNE I PSYCHOPATOLOGIA A CUD    63
    2.1. Inteligencja    65
      2.1.1. Eksperyment 1989 – CUD dla czasu reakcji z wyborem a inteligencja    67
        2.1.1.1. Metoda    68
        2.1.1.2. Wyniki    70
        2.1.1.3. Dyskusja    73
      2.1.2. CUD dla reakcji prostej (SRT-CUD) a inteligencja    75
        2.1.2.1. Eksperyment 1990    75
        2.1.2.2. Eksperyment 1996    78
      2.1.3. Połączone wyniki Eksperymentów 1990 i 1996    82
      2.1.4. Eksperymenty 1990 i 1996 – dyskusja ogólna    84
        2.1.4.1. Reprezentatywność wyników    84
        2.1.4.2. Inteligencja    85
    2.2. Osobowość i temperament    86
    2.3. Schizotypia    87
    2.4. Schizofrenia i zaburzenia lękowe    89
      2.4.1. CUD w schizofrenii i zaburzeniach lękowych – dyskusja    96
        2.4.1.1. Schizofrenia    96
        2.4.1.2. Zaburzenia lękowe    99
    2.5. Rzetelność CUD w roli wskaźnika różnic indywidualnych    100
  Rozdział 3. ZMIANY ROZWOJOWE    103
    3.1. Eksperyment 1999    105
      3.1.1. Metoda    107
        3.1.1.1. Osoby badane    107
        3.1.1.2. Aparatura pomiarowa    107
        3.1.1.3. Bodźce    108
        3.1.1.4. Procedura    109
        3.1.1.5. Analizy statystyczne    111
      3.1.2. Wyniki    112
        3.1.2.1. CUD – różnice między warunkami skrzyżowanymi i nieskrzyżowanymi    112
        3.1.2.2. BFA – przewaga ekspozycji dwustronnej    115
        3.1.2.3. Asymetrie czasów reakcji    115
        3.1.2.4. Korelacje CUD i BFA    116
      3.1.3. Dyskusja wyników    117
    3.2. Eksperyment 2001    119
      3.2.1. Metoda    119
        3.2.1.1. Osoby badane    119
        3.2.1.2. Narzędzia psychometryczne    120
        3.2.1.3. Procedura    121
      3.2.2. Wyniki    121
        3.2.2.1. Czasy reakcji    121
        3.2.2.2. Korelacje CUD-BFA    124
        3.2.2.3. Inteligencja    125
        3.2.2.4. Arkusz obserwacyjny    131
        3.2.2.5. Rzetelność CUD i innych miar czasu reakcji    135
      3.2.3. Dyskusja wyników    138
    3.3. Eksperyment 2003    139
      3.3.1. Metoda    140
      3.3.2. Wyniki    140
        3.3.2.1. Czasy reakcji    140
        3.3.2.2. Korelacja CUD-BFA    148
        3.3.2.3. Korelacje z inteligencją    148
        3.3.2.4. Rzetelność CUD u dzieci    149
      3.3.3. Dyskusja wyników    151
    3.4. Zmiany rozwojowe CUD – dyskusja ogólna    153
      3.4.1. Wielkość CUD u dzieci    153
        3.4.1.1. Sens fizjologiczny CUD u dzieci    156
  Rozdział 4. RZETELNOŚĆ I TRAFNOŚĆ MIARY CUD    161
    4.1. Rzetelność    161
      4.1.1. Rzetelność ? Cronbacha – badania St. Johna i Timneya    162
      4.1.2. Rzetelność CUD dzieci i dorosłych – badania własne    164
      4.1.3. Źródła zmienności CUD    170
        4.1.3.1. Wewnątrzosobowa zmienność CUD    171
    4.2. Trafność – fizjologiczny sens wskaźnika CUD    172
      4.2.1. Model Poffenbergera w świetle badań aktywności mózgu    173
    4.3. Wnioski – co mierzy CUD?    179
      4.3.1. Hipoteza strukturalno-dynamicznych źródeł CUD    180
        4.3.1.1. Perspektywa topologiczna    180
        4.3.1.2. CUD u dzieci    181
        4.3.1.3. CUD u dorosłych    183
  UWAGI KOŃCOWE    187
  PODZIĘKOWANIA    191
  LITERATURA CYTOWANA    193
RozwińZwiń