INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Nowoczesny i przekrojowy wykład o diagnozie i rehabilitacji neuropsychologicznej osób po urazie mózgu!
Atutem pracy jest połączenie w jedną spójną całość najnowszych światowych trendów w myśleniu o mózgu (przede wszystkim teorii mikrogenetycznej) wraz ze specyficznymi wskazówkami, jak prowadzić diagnozę i terapię neuropsychologiczną chorego po urazie mózgu.
Zakres tematyczny książki obejmuje:
kompleksowe podejście do diagnozy zaburzeń poznawczych (w tym językowych), emocjonalnych i behawioralnych;
szczegółowe, oparte na bogatym doświadczeniu klinicznym autorki, opisy technik, metod, programów i podejść terapeutycznych.
Problematyka kliniczna jest zaprezentowana w każdym rozdziale zgodnie z przejrzystym i logicznym układem: teoretyczne wprowadzenie, metody diagnostyczne, ukierunkowana terapia.
Tom pierwszy obejmuje takie problemy, jak zaburzenia funkcji poznawczych i emocjonalnych, w tym: świadomości, orientacji, percepcji, pamięci, uwagi oraz emocji; zaburzenia celowego ruchu zwane apraksją; zaburzenia tzw. funkcji wykonawczych.
Książka przeznaczona jest głównie dla studentów psychologii, neuropsychologii, logopedii i neurologopedii, a także terapeutów i psychologów specjalizujących się w terapii poznawczej.
Opinia o książce: Można powiedzieć z całą odpowiedzialnością, że podręcznik spełnia właściwe dla tej kategorii książek standardy, zawiera reprezentatywne dla neuropsychologii klinicznej zagadnienia w ich wymiarze uniwersalnym i jednocześnie wzbogaca je o wymiar aplikacyjny dotyczący funkcjonowania osób z urazami mózgu, teoretycznego objaśniania mechanizmów patologii i mechanizmów wychodzenia z patologii. (z recenzji prof. Danuty Kądzielawy)
Rok wydania | 2007 |
---|---|
Liczba stron | 524 |
Kategoria | Psychologia kliniczna i psychoterapia |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-14977-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa (Jason W. Brown) | 13 |
Wprowadzenie | 19 |
Cel książki | 21 |
Teoria mikrogenetyczna | 23 |
Co zaprezentowano w książce | 24 |
Dla kogo jest ta książka | 26 |
Podziękowania | 26 |
Rozdział 1. Urazy mózgu w historii neuropsychologii | 30 |
1.1. Od zarania dziejów | 30 |
1.2. Urazy głowy w epoce brązu | 31 |
1.3. Badania nad urazami głowy w starożytnej Grecji oraz w okresie Imperium Rzymskiego | 32 |
1.4. Zagadnienia urazów głowy w XVIII i XIX wieku | 40 |
1.5. Pierwsza wojna światowa i okres międzywojenny | 48 |
1.6. Okres drugiej wojny światowej i okres powojenny | 53 |
1.6.1. Model hierarchiczny Łurii | 60 |
1.6.2. Krytyka hierarchicznego modelu Łurii | 61 |
1.6.3. Model Fellemana i van Essena | 62 |
1.7. Badania neuropsychologiczne nad urazami mózgu w Polsce | 64 |
1.8. Dekada mózgu a urazy mózgu | 75 |
Rozdział 2. Urazy mózgu w praktyce klinicznej neuropsychologa | 78 |
2.1. Istota urazów mózgu | 78 |
2.1.1. Definicja urazu mózgu | 80 |
2.1.2. Wskaźniki głębokości urazu mózgu | 93 |
2.1.3. Neuropsychologiczne następstwa urazów mózgu | 96 |
2.2. Badania medyczne osób po urazach mózgu | 101 |
2.2.1. Laboratoryjne techniki diagnostyczne | 101 |
2.2.2. Techniki statyczne neuroobrazowania | 102 |
2.2.3. Techniki dynamiczne neuroobrazowania | 104 |
Rozdział 3. Zarys neuroanatomii i neurofizjologii układu nerwowego | 112 |
3.1. Informacje ogólne | 112 |
3.1.1. Wstępny przegląd głównych struktur ośrodkowego układu nerwowego | 113 |
3.2. Neurony | 116 |
3.2.1. Neurony i komórki glejowe | 117 |
3.2.2. Istota szara, biała i siatkowata | 121 |
3.2.3. Jądra, nerwy i szlaki nerwowe | 122 |
3.2.4. Nerwy obwodowe | 122 |
3.3. Rdzeń kręgowy | 122 |
3.4. Pień mózgu | 125 |
3.4.1. Rdzeń przedłużony | 125 |
3.4.2. Międzymózgowie | 126 |
3.4.3. Śródmózgowie | 128 |
3.4.4. Tyłomózgowie | 129 |
3.4.5. Móżdżek | 129 |
3.4.6. Nerwy czaszkowe | 130 |
3.4.7. Układ limbiczny | 131 |
3.4.8. Zwoje podstawy | 134 |
3.5. Mózg | 135 |
3.5.1. Półkule mózgowe | 136 |
3.5.2. Ukrwienie | 141 |
3.5.3. Naturalna ochrona mózgu | 143 |
3.6. Funkcjonalna organizacja mózgu | 143 |
3.6.1. Płaty czołowe | 143 |
3.6.2. Płaty skroniowe | 144 |
3.6.3. Płaty ciemieniowe | 144 |
3.6.4. Płaty potyliczne | 145 |
3.7. Struktura a funkcja | 145 |
3.7.1. Piętrowość organizacji funkcji | 145 |
Rozdział 4. Teoria mikrogenetyczna | 152 |
4.1. Informacje ogólne | 152 |
4.1.1. Pojęcie mikrogenezy | 154 |
4.1.2. Podejścia modularne a teoria mikrogenetyczna | 154 |
4.2. Stosunek teorii mikrogenetycznej do innych podejść funkcjonowania mózgu | 155 |
4.3. Główne założenia teorii mikrogenetycznej | 159 |
4.4. Mikrogenetyczna teoria czasu | 162 |
4.4.1. O rozumieniu terminów "proces" i "funkcja" w teoriii mikrogenetycznej | 165 |
4.5. Mikrogenetyczna teoria percepcji | 167 |
4.6. Mikrogenetyczna teoria objawu | 169 |
4.6.1. Morfogeneza a tworzenie się objawów | 174 |
4.6.2. Parcelacja | 176 |
4.6.3. Heterochronia | 177 |
Rozdział 5. Podstawy teoretyczne procesu diagnozy neuropsychologicznej | 180 |
5.1. Istota procesu diagnozy | 180 |
5.1.1. Status diagnozy neuropsychologicznej | 180 |
5.1.2. Formy diagnozy neuropsychologicznej | 185 |
5.2. Cele diagnozy neuropsychologicznej | 187 |
5.2.1. Pytania, na które powinna udzielić odpowiedzi diagnoza neuropsychologiczna | 188 |
5.3. Proces diagnozy neuropsychologicznej | 190 |
5.3.1. Standaryzowane testy | 191 |
5.3.2. Testy komputerowe | 192 |
5.3.3. "Transfer" dysfunkcji na życie osobiste, zawodowe i społeczne | 194 |
5.3.4. Uwarunkowania procesu prowadzenia badań u pacjentów po urazach mózgu | 194 |
5.4. Harmonogram procesu oceny neuropsychologicznej | 199 |
5.4.1. Etap przygotowawczy | 200 |
5.4.2. Etap wywiadów | 200 |
5.4.3. Etap badań właściwych | 201 |
5.4.4. Obserwacje | 204 |
5.4.5. Etap przygotowania opinii | 206 |
Rozdział 6. Podstawy teoretyczne procesu rehabilitacji neuropsychologicznej | 209 |
6.1. Istota rehabilitacji neuropsychologicznej | 209 |
6.1.1. Problemy definicyjne | 209 |
6.1.2. Rehabilitacja neuropsychologiczna a rozumienie niepełnosprawności zaproponowane przez WHO | 210 |
6.1.3. Procesualność rehabilitacji neuropsychologicznej | 211 |
6.2. Plastyczność mózgu i możliwości | |