Neuropsychologia kliniczna. Urazy mózgu, t. 1

Neuropsychologia kliniczna. Urazy mózgu, t. 1

Procesy poznawcze i emocjonalne

9 ocen

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 37,45 zł  


37,45

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Nowoczesny i przekrojowy wykład o diagnozie i rehabilitacji neuropsychologicznej osób po urazie mózgu!


Atutem pracy jest połączenie w jedną spójną całość najnowszych światowych trendów w myśleniu o mózgu (przede wszystkim teorii mikrogenetycznej) wraz ze specyficznymi wskazówkami, jak prowadzić diagnozę i terapię neuropsychologiczną chorego po urazie mózgu.


Zakres tematyczny książki obejmuje:


kompleksowe podejście do diagnozy zaburzeń poznawczych (w tym językowych), emocjonalnych i behawioralnych;


szczegółowe, oparte na bogatym doświadczeniu klinicznym autorki, opisy technik, metod, programów i podejść terapeutycznych.


Problematyka kliniczna jest zaprezentowana w każdym rozdziale zgodnie z przejrzystym i logicznym układem: teoretyczne wprowadzenie, metody diagnostyczne, ukierunkowana terapia.


Tom pierwszy obejmuje takie problemy, jak zaburzenia funkcji poznawczych i emocjonalnych, w tym: świadomości, orientacji, percepcji, pamięci, uwagi oraz emocji; zaburzenia celowego ruchu zwane apraksją; zaburzenia tzw. funkcji wykonawczych.


Książka przeznaczona jest głównie dla studentów psychologii, neuropsychologii, logopedii i neurologopedii, a także terapeutów i psychologów specjalizujących się w terapii poznawczej.


Opinia o książce: Można powiedzieć z całą odpowiedzialnością, że podręcznik spełnia właściwe dla tej kategorii książek standardy, zawiera reprezentatywne dla neuropsychologii klinicznej zagadnienia w ich wymiarze uniwersalnym i jednocześnie wzbogaca je o wymiar aplikacyjny dotyczący funkcjonowania osób z urazami mózgu, teoretycznego objaśniania mechanizmów patologii i mechanizmów wychodzenia z patologii. (z recenzji prof. Danuty Kądzielawy)


Rok wydania2007
Liczba stron524
KategoriaPsychologia kliniczna i psychoterapia
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-14977-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa (Jason W. Brown)    13
  Wprowadzenie    19
    Cel książki    21
    Teoria mikrogenetyczna    23
    Co zaprezentowano w książce    24
    Dla kogo jest ta książka    26
    Podziękowania    26
  Rozdział 1. Urazy mózgu w historii neuropsychologii    30
    1.1. Od zarania dziejów    30
    1.2. Urazy głowy w epoce brązu    31
    1.3. Badania nad urazami głowy w starożytnej Grecji oraz w okresie Imperium Rzymskiego    32
    1.4. Zagadnienia urazów głowy w XVIII i XIX wieku    40
    1.5. Pierwsza wojna światowa i okres międzywojenny    48
    1.6. Okres drugiej wojny światowej i okres powojenny    53
      1.6.1. Model hierarchiczny Łurii    60
      1.6.2. Krytyka hierarchicznego modelu Łurii    61
      1.6.3. Model Fellemana i van Essena    62
    1.7. Badania neuropsychologiczne nad urazami mózgu w Polsce    64
    1.8. Dekada mózgu a urazy mózgu    75
  Rozdział 2. Urazy mózgu w praktyce klinicznej neuropsychologa    78
    2.1. Istota urazów mózgu    78
      2.1.1. Definicja urazu mózgu    80
      2.1.2. Wskaźniki głębokości urazu mózgu    93
      2.1.3. Neuropsychologiczne następstwa urazów mózgu    96
    2.2. Badania medyczne osób po urazach mózgu    101
      2.2.1. Laboratoryjne techniki diagnostyczne    101
      2.2.2. Techniki statyczne neuroobrazowania    102
      2.2.3. Techniki dynamiczne neuroobrazowania    104
  Rozdział 3. Zarys neuroanatomii i neurofizjologii układu nerwowego    112
    3.1. Informacje ogólne    112
      3.1.1. Wstępny przegląd głównych struktur ośrodkowego układu nerwowego    113
    3.2. Neurony    116
      3.2.1. Neurony i komórki glejowe    117
      3.2.2. Istota szara, biała i siatkowata    121
      3.2.3. Jądra, nerwy i szlaki nerwowe    122
      3.2.4. Nerwy obwodowe    122
    3.3. Rdzeń kręgowy    122
    3.4. Pień mózgu    125
      3.4.1. Rdzeń przedłużony    125
      3.4.2. Międzymózgowie    126
      3.4.3. Śródmózgowie    128
      3.4.4. Tyłomózgowie    129
      3.4.5. Móżdżek    129
      3.4.6. Nerwy czaszkowe    130
      3.4.7. Układ limbiczny    131
      3.4.8. Zwoje podstawy    134
    3.5. Mózg    135
      3.5.1. Półkule mózgowe    136
      3.5.2. Ukrwienie    141
      3.5.3. Naturalna ochrona mózgu    143
    3.6. Funkcjonalna organizacja mózgu    143
      3.6.1. Płaty czołowe    143
      3.6.2. Płaty skroniowe    144
      3.6.3. Płaty ciemieniowe    144
      3.6.4. Płaty potyliczne    145
    3.7. Struktura a funkcja    145
      3.7.1. Piętrowość organizacji funkcji    145
  Rozdział 4. Teoria mikrogenetyczna    152
    4.1. Informacje ogólne    152
      4.1.1. Pojęcie mikrogenezy    154
      4.1.2. Podejścia modularne a teoria mikrogenetyczna    154
    4.2. Stosunek teorii mikrogenetycznej do innych podejść funkcjonowania mózgu    155
    4.3. Główne założenia teorii mikrogenetycznej    159
    4.4. Mikrogenetyczna teoria czasu    162
      4.4.1. O rozumieniu terminów "proces" i "funkcja" w teoriii mikrogenetycznej    165
    4.5. Mikrogenetyczna teoria percepcji    167
    4.6. Mikrogenetyczna teoria objawu    169
      4.6.1. Morfogeneza a tworzenie się objawów    174
      4.6.2. Parcelacja    176
      4.6.3. Heterochronia    177
  Rozdział 5. Podstawy teoretyczne procesu diagnozy neuropsychologicznej    180
    5.1. Istota procesu diagnozy    180
      5.1.1. Status diagnozy neuropsychologicznej    180
      5.1.2. Formy diagnozy neuropsychologicznej    185
    5.2. Cele diagnozy neuropsychologicznej    187
      5.2.1. Pytania, na które powinna udzielić odpowiedzi diagnoza neuropsychologiczna    188
    5.3. Proces diagnozy neuropsychologicznej    190
      5.3.1. Standaryzowane testy    191
      5.3.2. Testy komputerowe    192
      5.3.3. "Transfer" dysfunkcji na życie osobiste, zawodowe i społeczne    194
      5.3.4. Uwarunkowania procesu prowadzenia badań u pacjentów po urazach mózgu    194
    5.4. Harmonogram procesu oceny neuropsychologicznej    199
      5.4.1. Etap przygotowawczy    200
      5.4.2. Etap wywiadów    200
      5.4.3. Etap badań właściwych    201
      5.4.4. Obserwacje    204
      5.4.5. Etap przygotowania opinii    206
  Rozdział 6. Podstawy teoretyczne procesu rehabilitacji neuropsychologicznej    209
    6.1. Istota rehabilitacji neuropsychologicznej    209
      6.1.1. Problemy definicyjne    209
      6.1.2. Rehabilitacja neuropsychologiczna a rozumienie niepełnosprawności zaproponowane przez WHO    210
      6.1.3. Procesualność rehabilitacji neuropsychologicznej    211
    6.2. Plastyczność mózgu i możliwości
RozwińZwiń
Informacja o cookies
Strona ibuk.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych.
Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach.
Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia