POLECAMY
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Głównym celem niniejszego opracowania jest próba poszerzenia przestrzeni dyskusyjnej oraz praktycznych rozwiązań metodycznych o zakres edukacji geometrycznej. Doskonaląc praktykę kształcenia geometrycznego dzieci i młodzieży, warto sięgnąć do tradycji pedagogicznych i jednocześnie promować nowe, innowacyjne rozwiązania metodyczne, sprawdzone metody i formy pracy oraz przydatne środki dydaktyczne. Opracowanie to próbuje dążyć do realizacji tych celów. Opiera się na założeniu, że w kształceniu geometrycznym powinno dominować podejście całościowe, oparte na teoriach psychopedagogicznych i matematycznych. Dlatego też znaczną jego część poświęcono teoretycznym aspektom rozwijania intuicji geometrycznej.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 260 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-535-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
1. Geometria jako nauka | 11 |
1.1. Geometria – wprowadzenie | 11 |
1.2. Rozwój geometrii | 15 |
1.3. Cele kształcenia geometrycznego | 19 |
2. Treści geometryczne w edukacji dziecka na przełomie wieków | 23 |
2.1. Geometria w poglądach pedagogicznych od starożytności do XVIII wieku | 23 |
2.2. Miejsce geometrii w koncepcjach pedagogicznych w XIX i pierwszej połowie XX wieku | 27 |
2.2.1. Koncepcja edukacji sferycznej Friedricha Frobla | 29 |
2.2.2. Materiał dydaktyczny Marii Montessori | 36 |
2.3. Geometria w edukacji XX wieku | 50 |
2.3.1. Treści geometryczne w programach wychowania przedszkolnego | 51 |
2.3.2. Geometria w nauczaniu początkowym w XX wieku | 59 |
2.4. Zagadnienia geometryczne w podstawie programowej i programach edukacji dziecka XXI wieku | 65 |
2.4.1. Treści geometryczne w podstawie programowej | 66 |
2.4.2. Planimetria, stereometria i symetria w wybranych programach XXI wieku | 69 |
2.4.2.1. Programy wychowania przedszkolnego | 70 |
2.4.2.2. Programy edukacji wczesnoszkolnej | 87 |
3. Psychopedagogiczne podstawy kształtowania się intuicji i pojęć geometrycznych w okresie dzieciństwa | 99 |
3.1. Istota pojęć matematycznych | 100 |
3.2. Teorie konstruktywistyczne w edukacji matematycznej | 105 |
3.2.1. Teoria rozwoju według J. Piageta | 106 |
3.2.2. Koncepcja L. S. Wygotskiego | 110 |
3.2.3. Podstawy nauczania–uczenia się geometrii w świetle teorii J. S. Brunera | 114 |
3.2.4. Budowanie wiedzy geometrycznej w ujęciu P. Vopĕnki, M. Hejny’ego i P. van Hielego | 119 |
3.2.5. Znaczenie myślenia intuicyjnego i rozumowania formalnego w procesie budowania wiedzy geometrycznej | 124 |
3.3. Aktywność matematyczna i matematyzowanie | 130 |
3.4. Aktywność geometryczna i potrzeba aktywizowania | 138 |
4. Indywidualne oblicza dyspozycji i osiągnięć rozwojowych dzieci w zakresie geometrii | 147 |
4.1. Dojrzałość do uczenia się matematyki | 147 |
4.2. Myślenie i bezmyślność matematyczna | 149 |
4.3. Uzdolnienia matematyczne | 154 |
4.4. Trudności w uczeniu się matematyki i geometrii | 161 |
5. Drogi i warunki poznania geometrycznego | 167 |
5.1. Zasady budowania wiedzy geometrycznej | 167 |
5.2. Konteksty aktywności geometrycznej | 172 |
6. Propozycje zadań o charakterze geometrycznym | 181 |
6.1. Wstępny komentarz metodyczny | 182 |
6.2. Pojęcia geometryczne opracowywane na pierwszym etapie edukacyjnym | 189 |
6.3. Pozaprogramowe zagadnienia geometryczne | 221 |
Zakończenie | 251 |
Bibliografia | 253 |