Edukacja geometryczna dzieci

Edukacja geometryczna dzieci

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

33,60

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 33,60 zł  


33,60

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Głównym celem niniejszego opracowania jest próba poszerzenia przestrzeni dyskusyjnej oraz praktycznych rozwiązań metodycznych o zakres edukacji geometrycznej. Doskonaląc praktykę kształcenia geometrycznego dzieci i młodzieży, warto sięgnąć do tradycji pedagogicznych i jednocześnie promować nowe, innowacyjne rozwiązania metodyczne, sprawdzone metody i formy pracy oraz przydatne środki dydaktyczne. Opracowanie to próbuje dążyć do realizacji tych celów. Opiera się na założeniu, że w kształceniu geometrycznym powinno dominować podejście całościowe, oparte na teoriach psychopedagogicznych i matematycznych. Dlatego też znaczną jego część poświęcono teoretycznym aspektom rozwijania intuicji geometrycznej.


Rok wydania2014
Liczba stron260
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-7784-535-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  
  1. Geometria jako nauka     11
  
  1.1. Geometria – wprowadzenie     11
  1.2. Rozwój geometrii     15
  1.3. Cele kształcenia geometrycznego     19
  
  2. Treści geometryczne w edukacji dziecka na przełomie wieków     23
  
  2.1. Geometria w poglądach pedagogicznych od starożytności do XVIII wieku     23
  2.2. Miejsce geometrii w koncepcjach pedagogicznych w XIX i pierwszej połowie XX wieku     27
  2.2.1. Koncepcja edukacji sferycznej Friedricha Frobla     29
  2.2.2. Materiał dydaktyczny Marii Montessori     36
  2.3. Geometria w edukacji XX wieku     50
  2.3.1. Treści geometryczne w programach wychowania przedszkolnego    51
  2.3.2. Geometria w nauczaniu początkowym w XX wieku     59
  2.4. Zagadnienia geometryczne w podstawie programowej i programach edukacji dziecka XXI wieku     65
  2.4.1. Treści geometryczne w podstawie programowej     66
  2.4.2. Planimetria, stereometria i symetria w wybranych programach XXI wieku     69
  2.4.2.1. Programy wychowania przedszkolnego     70
  2.4.2.2. Programy edukacji wczesnoszkolnej     87
  
  3. Psychopedagogiczne podstawy kształtowania się intuicji i pojęć geometrycznych w okresie dzieciństwa     99
  
  3.1. Istota pojęć matematycznych     100
  3.2. Teorie konstruktywistyczne w edukacji matematycznej     105
  3.2.1. Teoria rozwoju według J. Piageta     106
  3.2.2. Koncepcja L. S. Wygotskiego     110
  3.2.3. Podstawy nauczania–uczenia się geometrii w świetle teorii J. S. Brunera     114
  3.2.4. Budowanie wiedzy geometrycznej w ujęciu P. Vopĕnki, M. Hejny’ego i P. van Hielego     119
  3.2.5. Znaczenie myślenia intuicyjnego i rozumowania formalnego w procesie budowania wiedzy geometrycznej     124
  3.3. Aktywność matematyczna i matematyzowanie     130
  3.4. Aktywność geometryczna i potrzeba aktywizowania     138
  
  4. Indywidualne oblicza dyspozycji i osiągnięć rozwojowych dzieci w zakresie geometrii     147
  
  4.1. Dojrzałość do uczenia się matematyki     147
  4.2. Myślenie i bezmyślność matematyczna     149
  4.3. Uzdolnienia matematyczne     154
  4.4. Trudności w uczeniu się matematyki i geometrii     161
  
  5. Drogi i warunki poznania geometrycznego     167
  
  5.1. Zasady budowania wiedzy geometrycznej     167
  5.2. Konteksty aktywności geometrycznej     172
  
  6. Propozycje zadań o charakterze geometrycznym     181
  
  6.1. Wstępny komentarz metodyczny     182
  6.2. Pojęcia geometryczne opracowywane na pierwszym etapie edukacyjnym    189
  6.3. Pozaprogramowe zagadnienia geometryczne    221
  
  Zakończenie    251
  Bibliografia    253
RozwińZwiń