Marketing regionalnych i ekologicznych produktów żywnościowych

Perspektywa sprzedawcy i konsumenta

1 opinia

Format:

ibuk

Książka dotyczy marketingu produktów żywnościowych, w tym wzrostu znaczenia obszaru pochodzenia, tradycyjnych metod wytwarzania i ekologicznego charakteru produktu, czyli wyróżników oferty. W procesie budowania przekonania konsumentów o atrakcyjności oferty istotną rolę odgrywają instrumenty gwarantowania wysokiej jakości produktu, w szczególności oznaczenia jakości i systemy certyfikacji. Przyjmują cechy tzw. marek kolektywnych. Marketingowy proces konstruowania jakości produktów regionalnych i ekologicznych ma uwarunkowania systemowe, gdyż zależy od poziomu współpracy w kanale dystrybucji. Tożsamość obszaru pochodzenia i wymiar ekologiczny nawiązują do potrzeb współczesnego konsumenta, jego systemu wartości i preferencji.
Praca składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy dotyczy terminologii oraz stanu wiedzy na podstawie literatury przedmiotu. Ma charakter teoretyczny i stanowi kontekst problemu, drugi - własnych badań empirycznych obejmujących sprzedawców produktów regionalnych i ekologicznych. Posłużono się dwoma próbami, obejmującymi kierowników sklepów spożywczych w Polsce i przedstawicieli specjalistycznych punktów sprzedaży detalicznej we Francji. Ukazano studia przypadku czterech firm, specjalizujących się w dystrybucji produktów regionalnych i ekologicznych we Francji na podstawie wywiadów pogłębionych i analizy zawartości ich stron internetowych. Ostatni rozdział jest poświęcony wynikom badań własnych na dwu próbach konsumentów: reprezentatywnej dla dorosłych mieszkańców Polski i złożonej z młodych i wykształconych konsumentów. Na podstawie analizy danych uzyskanych w pierwszej z nich przeprowadzono weryfikację hipotez badawczych na temat zależności między kluczowymi zmiennymi. W aneksie omówiono europejskie oznaczenia jakości produktów regionalnych i ekologicznych, a także wybrane oznaczenia nadawane przez instytucje krajowe, szczególnie w Polsce i we Francji.


Rok wydania2015
Liczba stron441
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7969-751-9
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  
  Rozdział 1. Koncepcja i uwarunkowania marketingu produktów regionalnych i ekologicznych     17
  1.1. Strategia wyróżniania się według tożsamości regionalnej na rynku produktów żywnościowych     18
  1.1.1. Strategia dyferencjacji     18
  1.1.2. Charakterystyka rynku produktów regionalnych     23
  1.1.3. Specyfika i typologia lokalnych produktów żywnościowych     34
  1.1.4. Znaczenie typowości i unikatowości na rynku produktów żywnościowych     41
  1.2. Budowanie jakości na podstawie tradycji, autentyczności i ekologicznego charakteru produktu     47
  1.2.1. Atrybuty i oznaczenia jakości stosowane w marketingu regionalnych i ekologicznych produktów żywnościowych     47
  1.2.2. Wykorzystanie czynnika tradycji w marketingu produktów żywnościowych     75
  1.2.3. Postrzeganie autentyczności produktów i marek     86
  1.2.4. Ekologizacja konsumpcji na rynku żywności     93
  1.3. Preferencje i zachowania nabywców oraz charakterystyka kanałów dystrybucji produktów regionalnych i ekologicznych     114
  1.3.1. Mechanizm i przesłanki formowania preferencji nabywców     114
  1.3.2. Rola pośredników w kanałach dystrybucji w rozwoju rynku produktów regionalnych i ekologicznych     129
  
  Rozdział 2. Marketing regionalnych i ekologicznych produktów żywnościowych w świetle opinii uczestników kanałów dystrybucji w Polsce i we Francji     151
  2.1. Cele, zakres i metody badań     151
  2.2. Uwarunkowania dystrybucji regionalnych i ekologicznych produktów żywnościowych     164
  2.2.1. Sprzedaż produktów regionalnych i ekologicznych     164
  2.2.2. Świadomość sprzedawców w zakresie oznaczeń jakości produktów regionalnych i ekologicznych     178
  2.2.3. Percepcja autentyczności produktów regionalnych i ekologicznych     186
  2.2.4. Bariery rozwoju rynku i determinanty wyboru produktów regionalnych i ekologicznych     195
  2.2.5. Efekt obszaru pochodzenia i integracja kanału dystrybucji na rynku produktów regionalnych i ekologicznych     215
  2.3. Przykłady strategii marketingowych firm wyspecjalizowanych w dystrybucji regionalnych lub ekologicznych produktów żywnościowych (studia przypadku)     219
  2.3.1. Bio c’Bon     220
  2.3.1.1. Charakterystyka firmy i rozmówcy     220
  2.3.1.2. Konkurenci     225
  2.3.1.3. Klienci     226
  2.3.1.4. Etnocentryzm     227
  2.3.1.5. Asortyment     228
  2.3.1.6. Oznaczenia jakości     230
  2.3.1.7. Cena     233
  2.3.1.8. E-commerce     233
  2.3.1.9. Komunikacja marketingowa     233
  2.3.1.10. Podsumowanie     239
  2.3.2. Terroir & Nature     240
  2.3.2.1. Charakterystyka firmy i rozmówcy     240
  2.3.2.2. Konkurenci     242
  2.3.2.3. Klienci     243
  2.3.2.4. Etnocentryzm     243
  2.3.2.5. Asortyment     243
  2.3.2.6. Oznaczenia jakości     246
  2.3.2.7. Cena     247
  2.3.2.8. E-commerce     248
  2.3.2.9. Komunikacja marketingowa     249
  2.3.2.10. Podsumowanie     250
  2.3.3. La Vie Claire     251
  2.3.3.1. Charakterystyka firmy i rozmówcy     251
  2.3.3.2. Konkurenci     255
  2.3.3.3. Klienci     256
  2.3.3.4. Etnocentryzm     257
  2.3.3.5. Asortyment     257
  2.3.3.6. Oznaczenia jakości     260
  2.3.3.7. Cena     263
  2.3.3.8. E-commerce     264
  2.3.3.9. Komunikacja marketingowa     264
  2.3.3.10. Podsumowanie     273
  2.3.4. Boutique des Saveurs     274
  2.3.4.1. Charakterystyka firmy i rozmówcy     274
  2.3.4.2. Konkurenci     274
  2.3.4.3. Klienci     274
  2.3.4.4. Etnocentryzm     275
  2.3.4.5. Asortyment     275
  2.3.4.6. Oznaczenia jakości     276
  2.3.4.7. Cena     277
  2.3.4.8. E-commerce     278
  2.3.4.9. Komunikacja marketingowa     278
  2.3.4.10. Podsumowanie     281
  2.3.5. Synteza wyników autorskich badań jakościowych     281
  
  Rozdział 3. Postawy i zachowania konsumentów na rynku regionalnych i ekologicznych produktów żywnościowych w świetle badań ankietowych     287
  3.1. Cele, zakres i metody badań     287
  3.2. Uwarunkowania decyzji nabywczych na rynku regionalnych i ekologicznych produktów żywnościowych     298
  3.2.1. Produkty regionalne i ekologiczne w strukturze konsumpcji polskich gospodarstw domowych     298
  3.2.2. Świadomość konsumentów w zakresie oznaczeń jakości produktów regionalnych i ekologicznych     313
  3.2.3. Percepcja autentyczności produktów regionalnych i ekologicznych     319
  3.2.4. Bariery rozwoju rynku i determinanty wyboru produktów regionalnych i ekologicznych     327
  3.2.5. Kanały dystrybucji i efekt obszaru pochodzenia na rynku produktów regionalnych i ekologicznych     346
  3.2.6. Typologia konsumentów produktów regionalnych i ekologicznych     354
  3.3. Weryfikacja hipotez badawczych     359
  3.3.1. Wpływ wybranych czynników demograficznych i dochodów na konsumpcję produktów regionalnych i ekologicznych     359
  3.3.2. Wpływ wybranych postaw konsumentów na częstość zakupu produktów regionalnych i ekologicznych     365
  
  Zakończenie     379
  
  Bibliografia     387
  Spis tabel     409
  Spis rysunków     413
  Aneks. Charakterystyka wybranych oznaczeń jakości produktów regionalnych i ekologicznych     417
  A.1. Oznaczenia europejskie     417
  A.2. Oznaczenia krajowe stosowane w Polsce     423
  A.3. Oznaczenia stosowane w innych krajach     432
RozwińZwiń