POLECAMY
-20%
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Tematem podejmowanym w tej rozprawie jest kwestia znaczenia doświadczeń edukacyjnych w kształtowaniu biografii osób wywodzących się z rodzin o niskim kapitale kulturowym, w których nie było dotychczas tradycji ani zdobywania średniego wykształcenia, ani tym bardziej studiowania. Analizuję doświadczenia edukacyjne podmiotów, którym pomimo różnych przeciwności udało się w rezultacie zdobyć najpierw średnie wykształcenie w szkole dla dorosłych, a później uczestniczyć w edukacji na poziomie szkoły wyższej, co mogłoby świadczyć o sile i determinacji badanych, ale także o skuteczności systemu edukacyjnego. Na ile można tę konstatację podtrzymać, postanowiłam zbadać, przyglądając się mechanizmowi kreacji doświadczeń edukacyjnych w ciągu życia trzydziesto- i czterdziestolatków powracających do systemu edukacyjnego. Należy jednak zaznaczyć, że doświadczenie edukacyjne jest tu traktowane jako doświadczenie biograficzne. Ujawnione w historiach badanych o własnym życiu, odsłania zarówno jednostkowy kapitał sprawczy autorów dotyczący bycia w sytuacji zarówno uczenia się, jak i nauczania, ale także – co ważne – pozwala ujawnić kulturowe oraz społeczne zapośredniczenia wytwarzanej narracji. Próbując odpowiedzieć na pytanie, jaka jest moc owych do-świadczeń dla ich kariery życiowej, ale także – w jakiej sytuacji dorośli stawiają siebie, myśląc o własnych praktykach uczenia się, staram się pokazać rzeczywiste znaczenie edukacji w ich życiu.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 265 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego |
ISBN-13 | 978-83-7865-101-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Rozdział pierwszy. Doświadczenie edukacyjne we współczesnym dyskursie andragogicznym | 15 |
1.1. Doświadczenie edukacyjne jako instrument racjonalizacji funkcjonowania człowieka w systemie społeczno-ekonomicznym | 18 |
1.1.1. Edukacja dorosłych w służbie praktyk oświecania społeczeństwa | 20 |
1.1.2. Edukacja dorosłych w służbie przygotowania pracowników na rynek pracy | 26 |
1.2. Doświadczenie edukacyjne jako naturalnie wpisane w sposób bycia człowieka w świecie od dzieciństwa do starości | 31 |
1.2.1 Wędrówka jako metafora życia i uczenia się | 34 |
1.2.2. Upominanie się o dydaktykę biograficzną | 37 |
1.3. Doświadczenie edukacyjne jako wyraz zaangażowania dorosłego w praktyki społeczne | 39 |
1.3.1. Krytyka praktyk szkolnych | 41 |
1.3.2. Biograficzne uczenie się – jaki dorosły, jakie praktyki edukacyjne? | 46 |
1.4. Doświadczenie edukacyjne w cieniu refleksji nad znaczeniem edukacji dorosłych | 55 |
Rozdział drugi. Możliwości badania doświadczenia edukacyjnego w świetle badań narracyjnych. Ustalenia metodologiczne | 58 |
2.1. Identyfikacja sposobów rozumienia doświadczenia edukacyjnego w świetle podejścia interpretatywno-konstruktywistycznego | 58 |
2.1.1. Potencjał poznawczy badań biograficznych i fenomenograficznych | 60 |
2.1.2. Wywiad otwarty pogłębiony jako metoda gromadzenia danych | 70 |
2.2. Dorośli, którzy stali się studentami. Charakterystyka grupy badawczej i etapy prowadzenia badań w terenie | 72 |
Rozdział trzeci. Narracyjne konstruowanie doświadczeń edukacyjnych w ciągu życia. Rezultaty analizy danych | 77 |
3.1. Proces budowania doświadczeń edukacyjnych i mechanizmy ich wytwarzania w świetle historii życia. Rezultaty analizy biograficznej | 78 |
3.1.1. Narracja typu „Chciałabym osiągnąć więcej niż moi rodzice”, z eksponowaniem znaczenia środowiska wychowania i socjalizacji w dzieciństwie i młodości dla konstrukcji doświadczeń edukacyjnych w ciągu życia | 79 |
3.1.1.1. Rozum praktyczny w splocie pochodzenia społecznego i konieczności kształcenia | 85 |
3.1.2. Narracja typu „Dziś należy dostosować się do rynku pracy i postępu cywilizacyjnego” z eksponowaniem znaczenia kształcenia dla zdobywania doświadczeń edukacyjnych w ciągu życia | 88 |
3.1.2.1. Wiara w moc prorynkowego kształcenia jako efekt internalizacji świata zewnętrznego jako ekonomicznego | 95 |
3.1.3. Narracja typu„Każdy dorosły z natury jest mądry”, z eksponowaniem znaczenia dyspozycji do uczenia się jako wpisanych w kondycję człowieka | 97 |
3.1.3.1. Pochwała codzienności i uczenie się zamiast nauczania | 103 |
3.1.4. Narracja typu „Muszę dać sobie szansę” z eksponowaniem znaczenia środowiska życia dla konstrukcji doświadczeń edukacyjnych w ciągu życia | 106 |
3.1.4.1. Edukacja w środowisku życia i znaczenie relacji społecznych | 112 |
3.1.5. Narracja typu „Chcę być świadoma/świadomy tego, w czym uczestniczę”, z eksponowaniem znaczenia studiowania dla konstrukcji doświadczeń edukacyjnych w ciągu życia | 113 |
3.1.5.1. Niedokończona edukacja motorem studiowania | 121 |
3.1.6. Edukacja dorosłych: od świata, który określa uczenie się, do uczenia się, które określa sposób życia | 122 |
3.2. Od historii życia do rekonstrukcji koncepcji doświadczeń edukacyjnych. Rezultaty analizy fenomenograficznej | 124 |
3.2.1. Doświadczenie edukacyjne jako rezultat przebywania w instytucji kształcącej i jako rezultat absorbcji wiedzy | 126 |
3.2.1.1. Społeczne zapotrzebowanie na strukturalno-funkcjonalny wizerunek szkoły | 129 |
3.2.2. Doświadczenie edukacyjne jako konsekwencja niedoświadczania edukacji adekwatnej do oczekiwań badanych na każdym etapie ich kształcenia | 132 |
3.2.2.1. W poszukiwaniu koncepcji praktycznego uczenia się | 135 |
3.2.3. Doświadczanie edukacyjne jako bycie w sytuacji wymiany zasobów | 136 |
3.2.3.1. Aktywne uczenie się i dojrzałe studiowanie jako sposób życia | 139 |
3.2.4. Biograficzny potencjał doświadczeń edukacyjnych | 140 |
Rozdział czwarty. Jakie światy doświadczeń edukacyjnych „zamieszkują” i współtworzą dorośli? Implikacje andragogiczne | 143 |
4.1. Świat instytucjonalnego kształcenia zorientowanego utylitarnie jako recepta na zapobieganie alienacji dorosłych. Pytanie o dydaktykę dorosłych | 144 |
4.2. Świat codzienności bez szkoły i instrumentalnego uczenia się poza szkołą. Próba„humanizacji” dyskursu andragogicznego czy powrót do dobrze znanych praktyk? | 148 |
4.3. Świat społeczno-kulturowego budowania doświadczeń edukacyjnych. Dynamika uczenia się przez całe życie | 151 |
4.4. Od koncepcji doświadczenia edukacyjnego do znaczenia edukacji w życiu człowieka | 154 |
Podsumowanie | 156 |
Bibliografia | 161 |