INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Podręcznik „wrósł” na dobre w krajobraz polskiej szkoły. Stanowi najważniejszy element wyprawki małego ucznia, przekraczającego po raz pierwszy szkolne progi, wyznacza rytm i treści jego działań. W ciągu trzech pierwszych lat nauki dziecko wykona tysiące poleceń, ćwiczeń i zadań zawartych w podręczniku; z jego pomocą nauczy się czytać, pisać i liczyć. Polecenie „Otwórzcie podręczniki!” stanie się fundamentalnym składnikiem codziennego szkolnego rytuału, w którym dziecko uczestniczyć będzie aż do ukończenia edukacji.
Pytanie o to, jaki obraz świata (czy obrazy świata) prezentują dziecku współczesne podręczniki dla najmłodszych uczniów, jest równocześnie pytaniem o ich potencjał socjalizacyjny, na który składają się rekomendowane systemy wartości, wzorce ról społecznych, postaw i interpersonalnych relacji, zakres podejmowanej tematyki oraz sposób jej konceptualizacji; ponadto istotne są modele organizacji procesu uczenia się związane z obudową metodyczną podręcznika, bowiem poprzez dobór ćwiczeń, poleceń i zadań zostają określone granice uczniowskiej autonomii poznawczej i etycznej.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 314 |
Kategoria | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego |
ISBN-13 | 978-83-7865-110-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Część I Podręcznik szkolny jako medium społeczne i edukacyjne | 15 |
Rozdział 1. Podręcznik szkolny w świetle teoretycznej refleksji | 17 |
1.1. Podręcznik szkolny do edukacji początkowej – geneza i współczesne wyzwania | 23 |
1.2. Konwencjonalna perspektywa badań nad podręcznikiem szkolnym | 31 |
1.2.1. Teoria podręcznika szkolnego | 32 |
1.2.1.1. Podręcznik szkolny – wymiary definicyjne | 34 |
1.2.1.2. Funkcje podręcznika szkolnego | 36 |
1.2.1.3. Założenia konstrukcyjne, struktura i procedury tworzenia podręcznika | 40 |
1.2.1.4. Treści podręczników szkolnych – status i charakterystyka | 45 |
1.2.1.5. Kryteria analizy i oceny podręcznika | 49 |
1.2.2. Metodologia badań podręcznika szkolnego – procedury i metody badań | 52 |
1.2.3. Kontrowersje wokół przesłanek konwencjonalnej perspektywy badań nad podręcznikiem szkolnym | 63 |
1.3. Dyskursywno-analityczna perspektywa badań nad podręcznikiem szkolnym | 65 |
1.3.1. Podręcznik szkolny jako Konstruktorium | 70 |
1.3.2. Funkcje podręcznika w perspektywie dyskursywno-analitycznej | 73 |
1.3.3. Wiedza w podręczniku – kondensacja dyskursów władzy | 74 |
1.3.4. Metody badań podręcznika szkolnego – analiza dyskursu | 78 |
1.4. Podręcznik szkolny do edukacji początkowej – stan i perspektywy badań | 88 |
Rozdział 2. Współczesne konteksty funkcjonowania podręcznika do klas początkowych | 108 |
2.1. Dyskursy społeczne, polityczne i kulturowe jako wyzwania dla podręcznikowego obrazu świata | 109 |
2.2. Społeczna i integracyjna funkcja podręcznika szkolnego do klas I–III | 123 |
2.3. Szkolne ramy procesu socjalizacji | 130 |
2.3.1. Socjalizacja: funkcje, etapy i mechanizmy | 131 |
2.3.2. Socjalizacja w klasach I–III w ujęciu współczesnych teorii socjalizacji | 135 |
Część II. Obraz świata w podręcznikach szkolnych do edukacji początkowej – analiza badań własnych | 141 |
Rozdział 3. Koncepcja i metody badań własnych | 143 |
3.1. Przedmiot, cel i problematyka badawcza | 143 |
3.2. Analiza dyskursu jako metoda badań własnych | 146 |
3.3. Zasady analizy materiału empirycznego | 148 |
3.4. Charakterystyka badanych podręczników | 150 |
Rozdział 4. Prezentacja wyników badań | 153 |
4.1. Dogmat prorozwojowego potencjału podręcznika – status podręcznika w opinii autorów | 154 |
4.2. Horyzontalny i wertykalny wymiar podręcznikowego obrazu świata | 157 |
4.3. Oblicza dzieciństwa – obraz szczęśliwego dzieciństwa i próby jego demistyfikacji | 161 |
4.3.1. Dorosły i dziecko jako uczestnicy międzypokoleniowej komunikacji: od autorytaryzmu do partnerstwa | 162 |
4.3.2. Różne wymiary podręcznikowego dzieciństwa: od dzieciństwa idyllicznego do dzieciństwa zagrożonego | 168 |
4.3.3. Nieformalna grupa rówieśnicza – od konfliktu do przyjaźni | 171 |
4.4. Szkoła i rodzina w podręczniku – dyskurs tradycji versus dyskurs nowoczesności | 177 |
4.4.1. Szkoła tradycyjna – szkołą idealną | 178 |
4.4.1.1. Dlaczego warto chodzić do szkoły? – instytucja w służbie dziecka | 178 |
4.4.1.2. Nauczyciel-ideał i uczeń z deficytem; podręcznikowe wykładnie instytucjonalnych ról | 183 |
4.4.1.3. Rodzice i szkoła – sojusz dla dobra dziecka | 190 |
4.4.1.4. Klasa szkolna – społeczność prawie wzorcowa | 193 |
4.4.2. Różne oblicza podręcznikowej rodziny – od rodziny wielopokoleniowej do rodziny rozbitej | 200 |
4.4.2.1. Stereotypizacja i idealizacja – podstawowe wymiary konstrukcyjne dominującego wzorca rodziny | 201 |
4.4.2.1.1. Wspaniałych rodziców mam – mama i tata z podręcznika | 202 |
4.4.2.1.2. U babci jest słodko – dziadkowie w służbie wnuków | 209 |
4.4.2.1.3. Dobrze mieć brata, czyli kochające się rodzeństwo | 212 |
4.4.3. Rodzina wobec zmian społecznych i wyzwań codzienności: dysfunkcje w życiu rodzinnym | 215 |
4.5. Społeczeństwo: organizacja, struktura i system wartości | 219 |
4.5.1. Miasto i wieś w podręczniku – niwelowanie różnorodności | 220 |
4.5.2. Społeczny podział i wartość pracy; praca zawodowa a prestiż społeczny | 225 |
4.5.3. System wartości jako fundament relacji interpersonalnych: dualistyczny model ludzkich postaw | 231 |
4.6. Dziecko w obliczu trudnych sytuacji życiowych | 235 |
4.6.1. Zdrowie i choroba. Patetyczny i naturalistyczny obraz śmierci | 236 |
4.6.2. „Inny” w poszukiwaniu akceptacji „normalnych” – podręcznikowy wariant programu „przeciw społecznemu wykluczeniu” | 240 |
4.7. Kultura wysoka i kultura popularna: centrum i antypody kulturowej edukacji ucznia | 247 |
4.8. Dyskurs religijny jako dyskurs religii chrześcijańskiej | 255 |
4.9. Nauka i technika w służbie postępu | 259 |
4.10. Sport jako szlachetne współzawodnictwo | 263 |
4.11. Edukacja obywatelska – między glokalizacją a globalizacją | 268 |
4.11.1. Ojczyzna i jej symbole – patetyczność jako formuła prezentacji | 270 |
4.11.2. Różne oblicza patriotyzmu | 274 |
4.11.3. Wielcy Polacy, czyli pióra, pędzle i retorty na usługach Ojczyzny | 275 |
4.11.4. Kultura ludowa – między skansenem a oberkiem | 281 |
4.11.5. Podręcznikowa historia Polski, czyli martyrologiczna wizja dziejów | 283 |
4.11.6. Polska w Unii Europejskiej – jedność ponad podziałami | 290 |
Wnioski końcowe | 294 |
Bibliografia | 303 |