Obraz świata w podręcznikach szkolnych do klas początkowych

Obraz świata w podręcznikach szkolnych do klas początkowych

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

32,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 25,60 zł  


32,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Podręcznik „wrósł” na dobre w krajobraz polskiej szkoły. Stanowi najważniejszy element wyprawki małego ucznia, przekraczającego po raz pierwszy szkolne progi, wyznacza rytm i treści jego działań. W ciągu trzech pierwszych lat nauki dziecko wykona tysiące poleceń, ćwiczeń i zadań zawartych w podręczniku; z jego pomocą nauczy się czytać, pisać i liczyć. Polecenie „Otwórzcie podręczniki!” stanie się fundamentalnym składnikiem codziennego szkolnego rytuału, w którym dziecko uczestniczyć będzie aż do ukończenia edukacji.

Pytanie o to, jaki obraz świata (czy obrazy świata) prezentują dziecku współczesne podręczniki dla najmłodszych uczniów, jest równocześnie pytaniem o ich potencjał socjalizacyjny, na który składają się rekomendowane systemy wartości, wzorce ról społecznych, postaw i interpersonalnych relacji, zakres podejmowanej tematyki oraz sposób jej konceptualizacji; ponadto istotne są modele organizacji procesu uczenia się związane z obudową metodyczną podręcznika, bowiem poprzez dobór ćwiczeń, poleceń i zadań zostają określone granice uczniowskiej autonomii poznawczej i etycznej.


Rok wydania2013
Liczba stron314
KategoriaEdukacja przedszkolna i wczesnoszkolna
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
ISBN-13978-83-7865-110-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    9
  
  Część I Podręcznik szkolny jako medium społeczne i edukacyjne    15
  
  Rozdział 1. Podręcznik szkolny w świetle teoretycznej refleksji    17
  
  1.1. Podręcznik szkolny do edukacji początkowej – geneza i współczesne wyzwania    23
  1.2. Konwencjonalna perspektywa badań nad podręcznikiem szkolnym    31
  1.2.1. Teoria podręcznika szkolnego    32
  1.2.1.1. Podręcznik szkolny – wymiary definicyjne    34
  1.2.1.2. Funkcje podręcznika szkolnego    36
  1.2.1.3. Założenia konstrukcyjne, struktura i procedury tworzenia podręcznika    40
  1.2.1.4. Treści podręczników szkolnych – status i charakterystyka    45
  1.2.1.5. Kryteria analizy i oceny podręcznika    49
  1.2.2. Metodologia badań podręcznika szkolnego – procedury i metody badań    52
  1.2.3. Kontrowersje wokół przesłanek konwencjonalnej perspektywy badań nad podręcznikiem szkolnym    63
  1.3. Dyskursywno-analityczna perspektywa badań nad podręcznikiem szkolnym    65
  1.3.1. Podręcznik szkolny jako Konstruktorium    70
  1.3.2. Funkcje podręcznika w perspektywie dyskursywno-analitycznej    73
  1.3.3. Wiedza w podręczniku – kondensacja dyskursów władzy    74
  1.3.4. Metody badań podręcznika szkolnego – analiza dyskursu    78
  1.4. Podręcznik szkolny do edukacji początkowej – stan i perspektywy badań    88
  
  Rozdział 2. Współczesne konteksty funkcjonowania podręcznika do klas początkowych    108
  
  2.1. Dyskursy społeczne, polityczne i kulturowe jako wyzwania dla podręcznikowego obrazu świata    109
  2.2. Społeczna i integracyjna funkcja podręcznika szkolnego do klas I–III    123
  2.3. Szkolne ramy procesu socjalizacji    130
  2.3.1. Socjalizacja: funkcje, etapy i mechanizmy    131
  2.3.2. Socjalizacja w klasach I–III w ujęciu współczesnych teorii socjalizacji    135
  
  Część II. Obraz świata w podręcznikach szkolnych do edukacji początkowej – analiza badań własnych    141
  
  Rozdział 3. Koncepcja i metody badań własnych    143
  
  3.1. Przedmiot, cel i problematyka badawcza    143
  3.2. Analiza dyskursu jako metoda badań własnych    146
  3.3. Zasady analizy materiału empirycznego    148
  3.4. Charakterystyka badanych podręczników    150
  
  Rozdział 4. Prezentacja wyników badań    153
  
  4.1. Dogmat prorozwojowego potencjału podręcznika – status podręcznika w opinii autorów    154
  4.2. Horyzontalny i wertykalny wymiar podręcznikowego obrazu świata    157
  4.3. Oblicza dzieciństwa – obraz szczęśliwego dzieciństwa i próby jego demistyfikacji    161
  4.3.1. Dorosły i dziecko jako uczestnicy międzypokoleniowej komunikacji: od autorytaryzmu do partnerstwa    162
  4.3.2. Różne wymiary podręcznikowego dzieciństwa: od dzieciństwa idyllicznego do dzieciństwa zagrożonego    168
  4.3.3. Nieformalna grupa rówieśnicza – od konfliktu do przyjaźni    171
  4.4. Szkoła i rodzina w podręczniku – dyskurs tradycji versus dyskurs nowoczesności    177
  4.4.1. Szkoła tradycyjna – szkołą idealną    178
  4.4.1.1. Dlaczego warto chodzić do szkoły? – instytucja w służbie dziecka    178
  4.4.1.2. Nauczyciel-ideał i uczeń z deficytem; podręcznikowe wykładnie instytucjonalnych ról    183
  4.4.1.3. Rodzice i szkoła – sojusz dla dobra dziecka    190
  4.4.1.4. Klasa szkolna – społeczność prawie wzorcowa    193
  4.4.2. Różne oblicza podręcznikowej rodziny – od rodziny wielopokoleniowej do rodziny rozbitej    200
  4.4.2.1. Stereotypizacja i idealizacja – podstawowe wymiary konstrukcyjne dominującego wzorca rodziny    201
  4.4.2.1.1. Wspaniałych rodziców mam – mama i tata z podręcznika    202
  4.4.2.1.2. U babci jest słodko – dziadkowie w służbie wnuków    209
  4.4.2.1.3. Dobrze mieć brata, czyli kochające się rodzeństwo    212
  4.4.3. Rodzina wobec zmian społecznych i wyzwań codzienności: dysfunkcje w życiu rodzinnym    215
  4.5. Społeczeństwo: organizacja, struktura i system wartości    219
  4.5.1. Miasto i wieś w podręczniku – niwelowanie różnorodności    220
  4.5.2. Społeczny podział i wartość pracy; praca zawodowa a prestiż społeczny    225
  4.5.3. System wartości jako fundament relacji interpersonalnych: dualistyczny model ludzkich postaw    231
  4.6. Dziecko w obliczu trudnych sytuacji życiowych    235
  4.6.1. Zdrowie i choroba. Patetyczny i naturalistyczny obraz śmierci    236
  4.6.2. „Inny” w poszukiwaniu akceptacji „normalnych” – podręcznikowy wariant programu „przeciw społecznemu wykluczeniu”    240
  4.7. Kultura wysoka i kultura popularna: centrum i antypody kulturowej edukacji ucznia    247
  4.8. Dyskurs religijny jako dyskurs religii chrześcijańskiej    255
  4.9. Nauka i technika w służbie postępu    259
  4.10. Sport jako szlachetne współzawodnictwo    263
  4.11. Edukacja obywatelska – między glokalizacją a globalizacją    268
  4.11.1. Ojczyzna i jej symbole – patetyczność jako formuła prezentacji    270
  4.11.2. Różne oblicza patriotyzmu    274
  4.11.3. Wielcy Polacy, czyli pióra, pędzle i retorty na usługach Ojczyzny    275
  4.11.4. Kultura ludowa – między skansenem a oberkiem    281
  4.11.5. Podręcznikowa historia Polski, czyli martyrologiczna wizja dziejów    283
  4.11.6. Polska w Unii Europejskiej – jedność ponad podziałami    290
  
  Wnioski końcowe    294
  Bibliografia    303
RozwińZwiń