INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka dotyczy jakości szkolnego procesu kształcenia, a w szczególności standardów wyznaczających jakość przebiegu tego procesu. Wprowadzenie ich do praktyki szkolnej, pozwala spojrzeć na pracę dydaktyczną nauczycieli nie tylko w aspekcie uzyskiwanych wyników kształcenia. Standardy te bowiem, dotyczące tego „co się dzieje w klasie szkolnej", tworzą możliwości do uzyskiwania satysfakcjonującej oceny pracy dydaktycznej przez „dobrych" nauczycieli, którzy pracują w środowisku uczniów mających duże trudności w nauce i nie odnoszących spektakularnych sukcesów. Standardy te, tworzone przez nauczycieli „dla siebie" i wykorzystywane w samoocenie oraz modyfikacji ich pracy, a przez dyrektorów szkół w sprawowaniu nadzoru pedagogicznego, mogą się znacznie przyczynić do rozwoju jakości pracy dydaktycznej w szkołach.
W książce przedstawiona jest autorska koncepcja standardów jakości procesu kształcenia, wyprowadzonych ze wskazań współczesnej dydaktyki oraz wynikających z zaleceń współczesnej teorii jakości dla edukacji. Standardy te odnoszą się następujących elementów procesu kształcenia: celów, treści, metod, środków, form i zasad kształcenia.
Książka zawiera także opis badań przeprowadzonych w wybranych szkołach, które pozwoliły zdiagnozować w jakim stopniu proces uczenia się uczniów przebiega zgodnie ze wskaźnikami wyznaczonych standardów jakości procesu kształcenia.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 116 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-931-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
Rozdział 1. Jakość i standardy w edukacji szkolnej | 11 |
1.1. Pojęcie jakości | 11 |
1.2. Postulaty jakości dla placówek szkolnych | 16 |
1.3. Standardy i wskaźniki jakości edukacji szkolnej | 19 |
1.4. Rodzaje standardów jakości edukacji szkolnej | 23 |
1.5. Rola standardów w rozwoju jakości edukacji szkolnej | 29 |
Rozdział 2. Standardy jakości procesu kształcenia | 37 |
2.1. Jakość procesu kształcenia | 37 |
2.2. Tworzenie standardów jakości procesu kształcenia | 45 |
2.2.1. Tworzenie standardów jakości dotyczących celów kształcenia | 45 |
2.2.2. Tworzenie standardów jakości dotyczących treści kształcenia | 50 |
2.2.3. Tworzenie standardów jakości dotyczących metod kształcenia | 57 |
2.2.4. Tworzenie standardów jakości dotyczących środków kształcenia | 63 |
2.2.5. Tworzenie standardów jakości dotyczących form organizacyjnych kształcenia | 68 |
2.2.6. Tworzenie standardów jakości dotyczących zasad kształcenia | 73 |
2.3. Zestaw standardów jakości procesu kształcenia | 80 |
Rozdział 3. Wykorzystanie standardów jakości procesu kształcenia w badaniach edukacyjnych | 87 |
3.1. Badanie jakości procesu uczenia się uczniów | 87 |
3.2. Analiza uzyskanych wyników badań | 88 |
3.3. Ocena jakości procesu uczenia się uczniów | 97 |
3.4. Wnioski – 14 postulatów dotyczących szkolnych standardów jakości procesu kształcenia | 99 |
Bibliografia | 101 |
Aneks 1. Ankieta dla uczniów | 109 |
Aneks 2. Powiązanie standardów i wskaźników jakości kształcenia z kwestionariuszem ankiety dla uczniów | 111 |