POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
W ostatnich dwóch dekadach zmiany w mediach nabrały tempa. Jest to w dużej mierze spowodowane ich cyfryzacją, rozwojem globalnej sieci komputerowej i pojawieniem się nowych usług (np. VoD). W najbliższym środowisku człowieka przybywa urządzeń służących komunikacji. Ulegają one integracji oraz miniaturyzacji, natomiast urządzenia mobilne wprowadzają zupełnie nową jakość w korzystaniu z mediów. Intensywne nasycenie środowiska życia człowieka mediami nie pozostaje bez skutków społecznych. Wpływa przede wszystkim na socjalizację młodego pokolenia. Aby nie zakończyła się ona regresem, istotne są procesy kontroli społecznej stabilizujące strukturę społeczną. Komplementarny i efektywny system kontroli powinien składać się z trzech poziomów: państwowego, obywatelskiego, i rodzinnego. W krajach o rozwiniętych systemach medialnych i liberalnej demokracji problemy tego typu zaistniały dużo wcześniej i miały głębszy charakter niż w Polsce. Dotyczy to m.in. Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii, których doświadczenia mogą być bardzo pomocne dla kształtowania środowiska medialnego dzieci i młodzieży także w Polsce.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 290 |
Kategoria | Pedagogika medialna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego |
ISBN-13 | 978-83-7241-907-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Rozdział 1. Pedagogika porównawcza w badaniach nad mediami | 13 |
Kierunki badań w pedagogice porównawczej | 13 |
Media elektroniczne jako przedmiot badań | 19 |
Media jako środowisko życia człowieka | 22 |
Problemy badawcze | 25 |
Rozdział 2. Znaczenie kontroli społecznej dla życia społecznego | 31 |
Powstanie i rozwój teorii kontroli społecznej | 32 |
Kontrola społeczna a media | 39 |
Tradycje kontroli społecznej w wybranych krajach | 41 |
Stany Zjednoczone | 41 |
Wielka Brytania | 46 |
Polska | 49 |
Rozdział 3. Dzieci i młodzież w świecie mediów | 55 |
Rozwój współczesnych mediów | 56 |
Telewizja | 56 |
Internet | 66 |
Telefon komórkowy | 70 |
Charakter uczestnictwa dzieci i młodzieży w kulturze medialnej | 73 |
Telewizja jako towarzyszka życia | 73 |
Środowisko globalnej sieci komputerowej | 80 |
Atrakcje mobilności | 85 |
Szkodliwe treści w mediach | 87 |
Rzeczywistość medialna | 87 |
Przemoc | 91 |
Seks i pornografia | 98 |
Promocja innych zachowań ryzykownych | 101 |
Rozdział 4. Instytucjonalne formy kontroli nad mediami w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Aspekty wychowawcze | 109 |
Stany Zjednoczone | 111 |
Newton N. Minow Speech | 111 |
Działalność Federal Communications Commission | 113 |
Niektóre regulacje prawne | 116 |
V-chip i etykietowanie programów | 124 |
Wielka Brytania | 129 |
Regulacje unijne | 129 |
Regulacje brytyjskie | 139 |
Rozdział 5. Amerykańskie i brytyjskie inicjatywy obywatelskie i edukacyjne | 151 |
Telewizja dla dzieci | 152 |
Stany Zjednoczone | 152 |
Zasady telewizji wysokiej jakości | 152 |
Powstanie i rozwój telewizji edukacyjnej | 154 |
Public Broadcasting Service i rozwój produkcji dla dzieci | 156 |
Ulica Sezamkowa (Sesame Street) | 160 |
Inne amerykańskie produkcje dla dzieci | 161 |
Wielka Brytania | 163 |
Idea telewizji służebnej społecznie | 163 |
Produkcje BBC dla młodych odbiorców | 168 |
Charakter oddziaływań organizacji pozarządowych | 170 |
Działania kontrolno-oceniające | 171 |
Działania edukacyjno-oceniające | 179 |
Działania wspierające | 183 |
Edukacja | 186 |
Kompetencje medialne | 186 |
Edukacja medialna | 188 |
Rozdział 6. Preferowane formy kontroli w środowiskach rodzinnych Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii | 193 |
Media a więzi w rodzinie | 194 |
Media w strukturze rodziny | 194 |
Media a wartość dzieciństwa | 199 |
Działania rodziców | 202 |
Kontrola i monitoring | 202 |
Edukacja medialna na forum rodziny | 207 |
Rozdział 7. Kontrola społeczna w Polsce na tle doświadczeń wybranych krajów | 213 |
Media w Polsce i ich młodzi użytkownicy | 214 |
Telewizja | 214 |
Internet | 220 |
Telefon komórkowy | 224 |
Regulacje prawne | 226 |
Działania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji | 226 |
Działania innych instytucji parlamentarnych i rządowych | 234 |
Inicjatywy obywatelskie | 235 |
Stowarzyszenie Ochrony Radiosłuchacza i Telewidza | 235 |
Stowarzyszenie Twoja Sprawa | 237 |
Fundacja Dzieci Niczyje | 240 |
„Przyjazne media” | 242 |
Inne inicjatywy obywatelskie | 244 |
Rodzice, dzieci i media | 248 |
Zakończenie | 253 |
Bibliografia | 257 |
Summary | 287 |