Kontrola działalności administracji publicznej sprawowana przez sądy powszechne

-20%

Kontrola działalności administracji publicznej sprawowana przez sądy powszechne

1 opinia

Format:

pdf

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

81,60  102,00

Format: pdf

81,60102,00

cena zawiera podatek VAT

W książce kompleksowo omówiono problematykę kontroli działalności administracji publicznej sprawowanej przez sądy powszechne. Celem pracy jest ustalenie, czy w polskim systemie prawnym zdarzają się przypadki sprawowania takiej kontroli przez sądy powszechne, a tym samym, czy sądy te wkraczają w zakres kompetencji przypisany konstytucyjnie sądom administracyjnym.


Publikacja przedstawia istniejący w polskim systemie prawnym mieszany model sądowej kontroli administracji publicznej, z uwzględnieniem zarówno Konstytucji RP, jak i ustaw szczególnych.


Autorka analizuje m.in. zagadnienia, takie jak:


delimitacja właściwości sądów powszechnych i administracyjnych,
kompetencje sądów powszechnych i administracyjnych,
sprawy, w których kontrolę administracji publicznej sprawują sądy powszechne zamiast sądów administracyjnych,
związki między prawem materialnym i procesowym oraz ich wpływ na zakres kognicji sądów powszechnych i administracyjnych.


Adresaci:
Opracowanie jest przeznaczone dla sędziów, adwokatów, radców prawnych, pracowników administracji publicznej, a także dydaktyków i studentów na kierunkach prawo i administracja.


Liczba stron672
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8187-194-5
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów | str.    9
  
  Wstęp | str.    15
  
  Rozdział    1
  Administracja publiczna we współczesnej nauce prawa | str.    27
  1.1. Uwagi wprowadzające | str.    27
  1.2. Administracja publiczna i znaczenie przypisane temu pojęciu w nauce prawa | str.    28
  1.3. Prawne formy działania administracji publicznej i ich systematyka | str.    60
  1.4. Podsumowanie | str.    70
  
  Rozdział    2
  Sądowa kontrola działalności administracji publicznej – jej cele oraz systemy na tle porównawczym | str.    72
  
  Rozdział    3
  Konstytucyjnoprawne podstawy kontroli działalności administracji publicznej sprawowanej przez sądy powszechne | str.    94
  3.1. Uwagi wprowadzające | str.    94
  3.2. Rys historyczny | str.    97
  3.3. Delimitacja zakresu właściwości sądów administracyjnych i sądów powszechnych na gruncie Konstytucji RP | str.    116
  3.3.1. Prawo do sądu | str.    116
  3.3.2. Konstytucyjne podstawy istnienia sądownictwa powszechnego i administracyjnego | str.    136
  3.3.2.1. Zasada sądowego wymiaru sprawiedliwości | str.    136
  3.3.2.2. Konstytucyjne zasady rozgraniczenia właściwości sądów powszechnych i sądów administracyjnych | str.    140
  3.3.3. Istota kontroli działalności administracji publicznej w polskim porządku prawnym | str.    160
  3.3.3.1. Uwagi ogólne | str.    160
  3.3.3.2. Sądowa kontrola działalności administracji publicznej na gruncie Konstytucji RP | str.    163
  3.3.4. Sprawowanie kontroli działalności administracji publicznej przez sądy powszechne – czy w ogóle jest możliwe? | str.    176
  
  Rozdział    4
  Kompetencje sądów powszechnych a kompetencje sądów administracyjnych i organów administracji publicznej | str.    187
  4.1. Sprawa cywilna a sprawa administracyjna i sądowoadministracyjna | str.    187
  4.1.1. Uwagi wstępne | str.    187
  4.1.2. Koncepcja sprawy cywilnej, administracyjnej i sądowoadministracyjnej | str.    189
  4.1.2.1. Sprawa administracyjna | str.    189
  4.1.2.2. Sprawa sądowoadministracyjna | str.    201
  4.1.2.3. Sprawa cywilna | str.    213
  4.2. Formy wykonywania działalności orzeczniczej przez władzę sądowniczą i władzę wykonawczą – analiza porównawcza | str.    226
  4.2.1. Uwagi wstępne | str.    226
  4.2.2. Wyrok cywilny a wyrok sądu administracyjnego | str.    228
  4.2.3. Wyrok cywilny a decyzja administracyjna | str.    245
  4.2.4. Postanowienie w nieprocesie cywilnym | str.    253
  4.3. Podsumowanie | str.    257
  
  Rozdział    5
  Kontrola działalności administracji publicznej – znaczenie pojęcia ustalone na potrzeby dalszych rozważań | str.    261
  5.1. Pojęcie kontroli działalności administracji publicznej | str.    261
  5.2. Pojęcia sporu i stosunku publicznoprawnego | str.    275
  5.3. Podsumowanie | str.    304
  
  Rozdział    6
  Kontrola działalności administracji publicznej sprawowana przez sądy powszechne w polskim porządku prawnym – próba klasyfikacji | str.    306
  6.1. Uwagi wprowadzające | str.    306
  6.2. Klasyfikacja przypadków kontroli działalności administracji publicznej sprawowanej przez sądy powszechne | str.    307
  6.3. Część szczegółowa | str.    356
  6.3.1. Kontrola jednostronnych aktów administracyjnych | str.    356
  6.3.1.1. Sprawy z zakresu ubezpieczeń społecznych | str.    356
  6.3.1.2. Sprawy dotyczące rozstrzygnięć regulatorów rynku | str.    377
  6.3.1.3. Sprawy z zakresu udzielania ochrony cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej | str.    405
  6.3.1.4. Sprawy z zakresu prawa wyborczego | str.    409
  6.3.1.5. Sprawy o odszkodowania | str.    414
  6.3.1.6. Sprawy z zakresu rozgraniczenia nieruchomości | str.    437
  6.3.2. Kontrola bezczynności administracji publicznej | str.    451
  6.3.3. Kontrola działań faktycznych | str.    457
  6.3.4. Porozumienia administracyjne | str.    462
  6.4. Podsumowanie | str.    477
  
  Zakończenie | str.    491
  
  Wykaz orzecznictwa | str.    505
  
  Bibliografia | str.    513
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia