EBOOKI WYDAWCY
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
W monografii opisano działania nazywane pedagogizacją rodziny, które mogą być podjęte z rodzicami i prawnymi opiekunami w celu szerzenia wiedzy i kultury pedagogicznej w zakresie korzystania z mediów przez ich podopiecznych, m.in. przy okazji spotkań z wychowawcą klasy. Działania owe mogą obejmować: wychowanie i kształcenie za pośrednictwem mediów, wychowanie do mediów oraz edukację medialną rodziców i prawnych opiekunów. W pracy przedstawiono wyniki badań dotyczące tej pedagogizacji. Potencjalnymi czytelnikami pracy mogą być czynni zawodowo i przyszli nauczyciele różnych etapów edukacyjnych oraz rodzice i opiekunowie dzieci i nastolatków.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 408 |
Kategoria | Pedagogika medialna |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-219-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
Ebook dostępny na rozdziały
Pedagogizacja medialna rodzinyEBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp / | 11 |
Rozdział 1. | |
Koncepcja metodologiczna badań własnych / | 15 |
1.1. Charakterystyka planowanych badań / | 20 |
1.2. Problematyka badań / | 20 |
1.3. Hipotezy badawcze / | 22 |
1.4. Zmienne i ich wskaźniki / | 23 |
1.5. Wykorzystane metody, techniki i narzędzia badawcze / | 28 |
1.6. Teren badań i badana próba / | 32 |
Rozdział 2. | |
Proces pedagogizacji rodziny / | 39 |
2.1. Wiedza pedagogiczna przydatna rodzicom i prawnym opiekunom / | 41 |
2.2. Pojęcie pedagogizacji rodziny / | 44 |
2.3. Cele i zadania pedagogizacji rodziny / | 45 |
2.4. Pedagogizacja medialna rodziny / | 50 |
2.5. Cele pedagogizacji medialnej rodziny / | 53 |
2.6. Zakres pedagogizacji medialnej rodziny / | 55 |
2.7. Miejsce pedagogizacji medialnej rodziny / | 56 |
2.8. Planowanie, przygotowanie i przebieg działań pedagogizujących medialnie rodzinę / | 62 |
Rozdział 3. | |
Działania rodziców i opiekunów związane z wychowaniem i kształceniem przez media / | 65 |
3.1. Informacja w życiu jednostki i społeczeństwa / | 68 |
3.2. Media jako nośniki kultury / | 70 |
3.3. Media jako nośniki norm i wartości / | 76 |
3.4. Możliwości wykorzystywania mediów w procesie rozwoju dziecka oraz nastolatka / | 78 |
3.5. Możliwości wykorzystywania materiałów drukowanych w rozwoju i wychowaniu dziecka oraz nastolatka / | 84 |
3.6. Możliwości wykorzystywania mediów audialnych w rozwoju i wychowaniu dziecka oraz nastolatka / | 90 |
3.7. Możliwości wykorzystywania programów telewizyjnych w rozwoju i wychowaniu dziecka oraz nastolatka / | 96 |
3.8. Możliwości wykorzystywania programów komputerowych w rozwoju i wychowaniu dziecka oraz nastolatka / | 106 |
3.9. Możliwości wykorzystywania Internetu w rozwoju i wychowaniu dziecka oraz nastolatka / | 110 |
3.10. Możliwości wykorzystywania fotografii i filmów w rozwoju i wychowaniu dziecka oraz nastolatka / | 117 |
3.11. Media w systemie nagród i kar / | 124 |
Rozdział 4. | |
Działania rodziców i opiekunów związane z wychowaniem do mediów / | 127 |
4.1. Czas wolny dzieci i młodzieży / | 131 |
4.2. Cyberprzemoc / | 135 |
4.3. Przygotowywanie dzieci i nastolatków do komunikacji interpersonalnej pośredniej / | 138 |
4.4. Przygotowywanie dzieci i nastolatków do korzystania z materiałów drukowanych / | 141 |
4.5. Przygotowywanie dzieci i nastolatków do korzystania z mediów audialnych / | 142 |
4.6. Przygotowywanie dzieci i nastolatków do korzystania z programów telewizyjnych / | 156 |
4.7. Przygotowywanie dzieci i nastolatków do nauki i pracy z komputerem / | 188 |
4.8. Przygotowywanie dzieci i nastolatków do korzystania z gier komputerowych / | 199 |
4.9. Przygotowywanie dzieci i nastolatków do korzystania z usług internetowych / | 207 |
4.9.1. Przygotowywanie dzieci i nastolatków do komunikowania się z wykorzystaniem usług internetowych / | 213 |
4.9.2. Przygotowywanie dzieci i nastolatków do korzystania z gier sieciowych / | 231 |
4.9.3. Przygotowywanie dzieci i nastolatków do korzystania z serwisu WWW / | 238 |
4.9.4. Przygotowywanie dzieci i nastolatków do zamieszczania informacji w Internecie / | 253 |
4.9.5. Przygotowywanie dzieci i nastolatków do korzystania z portali społecznościowych / | 263 |
4.9.6. Przygotowywanie dzieci i nastolatków do korzystania z alterrzeczywistości typu second life / | 270 |
4.10. Przygotowywanie dzieci i nastolatków do korzystania z usług telefonii komórkowej / | 277 |
4.11. Przygotowywanie dzieci i nastolatków do korzystania z aparatu cyfrowego oraz z kamery cyfrowej / | 287 |
4.12. Uzależnienie od mediów / | 291 |
4.13. Manipulacja w mediach / | 301 |
Rozdział 5. | |
Edukacja medialna rodziny / | 309 |
5.1. Przygotowanie rodziców i opiekunów w zakresie systemów operacyjnych i oprogramowania użytkowego / | 312 |
5.2. Techniczne zabezpieczenia mające chronić dzieci przed zagrożeniami medialnymi / | 321 |
5.3. Programowe zabezpieczenia mające chronić dzieci przed zagrożeniami medialnymi / | 323 |
Rozdział 6. | |
Metodyczne aspekty pedagogizacji medialnej rodziny / | 337 |
6.1. Ustalenie potrzeb i/lub zainteresowań medialnych rodziców i prawnych opiekunów / | 339 |
6.2. Przygotowanie i prowadzenie zajęć pedagogizujących medialnie rodzinę — wyniki badań / | 348 |
Podsumowanie / | 355 |
Aneksy / | 365 |
Bibliografia / | 387 |
Indeks nazwisk / | 399 |
Summary / | 403 |
Zusammenfassung / | 404 |