POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Współcześnie dyskurs na temat edukacji małego dziecka przybiera na sile. Rozwój cywilizacji, członkowstwo Polski w Unii Europejskiej, zmiany w funkcjonowaniu rodziny, reformy oświatowe, nowe wytyczne programowe, mediatyzacja procesu kształcenia – to wszystko problematyzuje wczesną edukację i opiekę nad dzieckiem nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Próby sprostania pojawiającym się trudnościom bywają nieefektywne. Istnieje więc potrzeba poszukiwania rozwiązań, które kreowałyby nowe konteksty dla wychowania przedszkolnego. (...)
Publikacja adresowana jest zarówno do studentów, jak i nauczycieli wychowania przedszkolnego, do pracowników nauki oraz decydentów oświatowych. Zebrane w książce teksty dotyczą obszarów tematycznych, które potrzebują obudowy teoretycznej oraz eksploracji empirycznej. Poruszana problematyka oscyluje na styku teorii i praktyki oświatowej. Wielokrotnie – podczas dyskusji na temat doboru artykułów do tomu – powracała konkluzja, że pedagogika (a w szczególności pedagogika przedszkolna czy wczesnoszkolna) powinna realizować zadania badawcze, uwzględniając poprawę jakości edukacji w Polsce. Mając świadomość, że podjęty głos w dyskusji stanowi zaledwie niewielki wkład do toczącej się debaty na temat kształtu wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem w Polsce, chciano wskazać kierunek, w którym zmiany edukacyjne powinny się toczyć.
ze Wstępu
Opieka i wychowanie małego dziecka w kontekście zmian cywilizacyjnych, społecznych, demograficznych, technologicznych, integracyjnych, jakie zachodzą w krajach Europy Wschodniej w XXI wieku, stanowi duże wyzwanie dla polityki każdego państwa. Książka pod redakcją Marty Kotarba-Kańczugowskiej jest odpowiedzią na to wyzwanie, namysłem nad kondycją wychowania przedszkolnego w Polsce, próbą wskazania przestrzeni ważnych i wymagających dalszej penetracji, stąd też wynika jej aktualność i znaczenie. Tytuł trafnie odzwierciedla podejmowaną przez autorów problematykę, która dotyka istotnych, a niejednokrotnie zaniedbanych obszarów wychowania przedszkolnego.
z recenzji prof. Ewy M. Kuleszy
Przedstawiona monografia powinna być udostępniona szerszej grupie czytelników, szczególnie że wśród zainteresowanych mogą być zarówno studenci, nauczyciele, lecz także osoby związane z projektowaniem programów i działań edukacyjnych kierowanych do młodszych dzieci.
z recenzji prof. Wandy Hajnicz
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 173 |
Kategoria | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Wydawca | Akademia Pedagogiki Specjalnej |
ISBN-13 | 978-83-62828-57-9 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp Marta Kotarba-Kańczugowska | |
Wychowanie przedszkolne w Polsce – różne tradycje, odmienne formy, europejskie aspiracje? Marta Kotarba-Kańczugowska | |
Dzieci uzdolnione matematycznie. Okresy krytyczne rozwijania uzdolnień matematycznych. Rozpoznawanie uzdolnień matematycznych. Wyniki badań Edyta Gruszczyk-Kolczyńska | |
Nauka czytania czy kształtowanie gotowości do czytania? Wyzwania przedszkolnej edukacji polonistycznej Edyta Roszyńska | |
Różne języki w przestrzeni edukacyjnej – przesada czy konieczność? Marta Kotarba-Kańczugowska | |
Edukacja medialna małego dziecka – (bez)błędnie realizowana konieczność Jan Amos Jelinek | |
Kiedy dzieci badają świat przyrody czyli edukacja przyrodnicza inaczej – o uczeniu się podczas eksperymentu przyrodniczego Edyta Roszyńska | |
Dwulatki w przedszkolu. Szanse i zagrożenia Anna Mikler-Chwastek | |