EBOOKI WYDAWCY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Tom inicjuje serię „Studia Glottodydaktyczne” przygotowywaną przez Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców „Polonicum” Uniwersytetu Warszawskiego. Autorzy (językoznawcy, literaturoznawcy, kulturoznawcy, komparatyści, slawiści, logopedzi, lekarze) konfrontują się ze stawianymi glottodydaktyce wyzwaniami, które, na potrzeby tej publikacji, zostały sprowadzone do sześciu pól tematycznych: rozwijanie kompetencji językowej, integracja, mediacja kulturowa, gatunki literackie, specjalne potrzeby uczących się oraz praktyka dydaktyczna.
Otrzymujemy zbiór studiów o bardzo szerokim horyzoncie wiedzy glottodydaktycznej, prezentujący kolekcję metod, stylów i problemów uprawiania nauczania jpjo dzisiaj, a także […] rozpoznanie coraz nowych problemów, z którymi glottodydaktycy, wraz ze zmieniającym się europejskim i światowym kontekstem nauczania polszczyzny, muszą się mierzyć. (Prof. dr hab. Andrzej Zieniewicz, Uniwersytet Warszawski)
Autorzy poszczególnych artykułów podejmują tematy ważkie dla naszej dziedziny. Wskazują także na fakt, że dotąd glottodydaktyka polonistyczna przede wszystkim czerpała inspiracje z innych dyscyplin naukowych, a obecnie sama staje się intelektualną pożywką dla przedstawicieli innych dziedzin. (Dr hab. Aleksandra Achtelik, Uniwersytet Śląski)
******
Challenges of Polish Glottodidactics. “Life Begins at Sixty…”
The authors (linguists, literary scholars, culture experts, comparatists, Slavists, speech language therapists, doctors) respond to the challenges of Polish glottodidactics with regard to six subject areas: developing linguistic competence, integration, cultural mediation, literary genres, special needs of learners and teaching practice. The volume initiates the series Studia Glottodydaktyczne [Glottodidactic Studies] prepared by POLONICUM at the University of Warsaw.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 268 |
Kategoria | Językoznawstwo |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-3375-7 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa – Justyna Zych | 9 |
Wstęp – Paulina Potasińska | 11 |
Rozdział I | |
Glottodydaktyka polonistyczna a rozwijanie kompetencji językowej | |
Anna Dąbrowska, Małgorzata Pasieka – O kilku rzeczach, co nie całkiem nowe, czyli o składni w dawnych podręcznikach do języka polskiego jako obcego | 19 |
Magdalena Stasieczek-Górna – Jak integrować nauczanie zagadnień szyku wyrazów z programami nauczania języka polskiego jako obcego | 49 |
Iwona Góral-Wilhelms – Błąd kształtuje świadomość i uświęca środki | 58 |
Rozdział II | |
Glottodydaktyka polonistyczna a integracja | |
Anna Burzyńska-Kamieniecka, Urszula Dobesz – O czym przyszły obywatel wiedzieć powinien, czyli o potrzebie kształcenia i testowania kompetencji socjokulturowej | |
i realioznawczej osób ubiegających się o polskie obywatelstwo | 67 |
Samanta Busiło – Odczarować imigrantów, czyli o słuchaczach szkoleń językowych oczami lektorów | 86 |
Sylwia Chrostowska-Gałązka – Trudności i wyzwania w nauczaniu dzieci języka polskiego jako drugiego na przykładzie dzieci-uchodźców z jednej ze szkół | |
podstawowych w Warszawie | 103 |
Rozdział III | |
Glottodydaktyka polonistyczna a mediacja kulturowa | |
Grażyna Zarzycka – Mediacja kulturowa jako niedoceniony wymiar glottodydaktyki | 117 |
Anna Rabczuk, Małgorzata Majewska-Meyers – Polsko-niemieckie qui pro quo. Różnice kulturowe a akwizycja polszczyzny | 132 |
Rozdział IV | |
Glottodydaktyka polonistyczna a gatunki literackie | |
Anna Trębska-Kerntopf – Esej – gatunek twórczości słownej w roli tekstu autentycznego, stymulującego rozwijanie sprawności mówienia w nauczaniu języka | |
polskiego jako obcego | 147 |
Anna Roter-Bourkane – Kreatywne pisanie na zajęciach z języka polskiego jako obcego a kształcenie kulturowe | 165 |
Rozdział V | |
Glottodydaktyka polonistyczna a specjalne potrzeby uczących się | |
Aleksandra Święcka – Polski język migowy jako źródło interferencji gramatycznych – analiza wypowiedzi pisemnych Głuchych | 177 |
Urszula Bielecka – Język polski jako obcy na lekcji z dyslektycznym studentem. Wyzwania i problemy | 185 |
Kamila Potocka-Pirosz – „Zatrzymać język” – zastosowanie glottodydaktyki w zaburzeniach czynności nazywania u osób z chorobą Alzheimera | 192 |
Urszula Swoboda-Rydz – Czy możliwe jest zanurzenie w języku specjalistycznym? | 203 |
Rozdział VI | |
Glottodydaktyka polonistyczna a praktyka dydaktyczna | |
Magdalena Kobus, Anna Szyntor-Bykowska – „Smak sukcesu” i „gorycz porażki”, czyli o tym, jak na zajęciach z języka polskiego jako obcego wykorzystać informacje medialne o wydarzeniach sportowych | 217 |
Beata Afeltowicz – Potencjał kulturowy nazw własnych w nauczaniu języka polskiego jako obcego (na przykładzie podręcznika Joanny Włodarczyk i Julitty Poluch Język polski poza klasą) | 229 |
Agnieszka Jastrzębska – Zabawy polisensoryczne na zajęciach z języka polskiego jako obcego | 239 |
Wspomnienia Marta Pančíková – Co dla mnie oznacza „Polonicum” (lata siedemdziesiąte i osiemdziesiąte | |
w „Polonicum”) | 248 |
Piotr Kajak, Iwona | 254 |
Noty o autorach | 256 |
Indeks nazwisk | 262 |