Strategie komunikacyjne we współczesnym dyskursie politycznym

Strategie komunikacyjne we współczesnym dyskursie politycznym

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

34,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 34,00 zł  


34,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Dokonane w publikacji analizy wpisują się w nurt badań komunikacji politycznej, ujętej z perspektywy dyskursywnej interpretacji zachowań językowych. Wybór tej podstawy metodologicznej warunkuje użycie jako punktu wyjścia rozważań nad medialnymi tekstami politycznymi dwóch pojęć: "dyskursu" oraz "strategii". Przyjęta w pracy wieloaspektowa metoda analizy dyskursu umożliwiła wyodrębnienie oraz opis strategii: tekstowych i interakcyjnych, uwarunkowanych czynnikami społecznymi, pragmatycznymi, a także psychicznymi. Pierwszy typ strategii daje podstawę do opisu tematycznej organizacji tekstu, drugi - łączący cechy wypowiedzi i kontekstu - jest odzwierciedleniem kształtu relacji interpersonalnych między "ja" (polityk) a "ty" dziennikarz oraz między "ja" (polityk) a "ty" (polityk). Zawarte w pracy rozważania prowadzą do wniosku, że kształt współczesnego dyskursu politycznego wyznaczają: agonistyka jako naczelna zasada komunikacji, relatywizacja prawdy oraz zacieranie granicy między tym, co publiczne, a tym, co prywatne.


Rok wydania2012
Liczba stron294
KategoriaKomunikacja polityczna
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-7784-198-3
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  
  Rozdział I. Dyskurs i strategia we współczesnych naukach humanistycznych     17
  
  1. Dyskurs     17
  1.1. Dyskurs w opracowaniach leksykograficznych i w języku potocznym     20
  1.2. Dyskurs w badaniach lingwistycznych     25
  1.3. Od tekstu do dyskursu     30
  1.4. Dyskurs a terminy pokrewne     37
  
  2. Strategia     44
  2.1. Strategia jako termin specjalistyczny i ogólny     45
  2.2. Przydatność terminu „strategia” w badaniach językoznawczych     47
  2.2.1. Strategie grzecznościowe     52
  2.2.2. Strategie konwersacyjne     54
  2.2.3. Strategie dyskursywne     56
  2.2.4. Strategie komunikacyjne    59
  
  Rozdział II. Dyskurs polityczny     61
  
  1. Komunikacja polityczna w świetle analizy dyskursu     61
  
  2. Metodologiczno-teoretyczne założenia pracy     73
  
  3. Przemiany gatunkowe rozmowy w dyskursie politycznym     82
  
  Rozdział III. Strategie tekstowe     93
  
  1. Tematyczna organizacja dyskursu     93
  
  2. Strategie semantyczne     96
  
  3. Strategie progresywne     108
  
  4. Strategie retardacyjne     126
  
  5. Strategie strukturalne     138
  5.1. Sygnały wprowadzające linie tematu głównego     139
  5.2. Sygnały sterujące realizacją linii tematycznej     143
  5.3. Sygnały zamykające linie tematyczne     158
  
  Rozdział IV. Strategie interakcyjne     163
  
  1. Istota i typy strategii interakcyjnych     163
  2. Strategie nadawczo-odbiorcze w relacji: dziennikarz–polityk     169
  2.1. Strategie kooperacyjne     170
  2.2. Strategie konfrontacyjne     187
  
  3. Strategie nadawczo-odbiorcze w relacji: polityk–dziennikarz     196
  3.1. Strategie kooperacyjne     196
  3.2. Strategie konfrontacyjne     199
  
  4. Strategie nadawczo-odbiorcze w relacji: polityk–polityk     211
  4.1. Strategie kooperacyjne     212
  4.2. Strategie konfrontacyjne     215
  
  5. Strategie kooperacyjne i konfrontacyjne – podsumowanie     224
  
  Rozdział V. Stylistyczny i retoryczny wymiar strategii komunikacyjnych     227
  
  1. Strategie konwersacyjne a wybory stylowe     227
  
  2. Strategie komunikacyjne a etyka komunikacji     251
  
  Zakończenie     273
  Bibliografia     277
RozwińZwiń