POLECAMY
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Za każdym razem w psychoterapii pracujemy z konkretną, niepowtarzalną w swoim indywidualizmie osobą metodami pochodzącymi z wiedzy ogólnej. I, co niezwykle doniosłe, praca ta niejednokrotnie okazuje się skuteczna. W jaki sposób jest to możliwe? W pracy psychoterapeutycznej wszystkie drogi prowadzące do wyjaśnienia tego fenomenu sprowadzają się do jednego pojęcia - konceptualizacji. Stąd podjęcie wysiłku jej zrozumienia, a następnie szczegółowego opisania, uznaliśmy za jak najbardziej zasadne. Poszukując doprecyzowania czym jest konceptualizacja w swojej istocie, dotarliśmy do fundamentalnego znaczenia przenikania się w jej konstrukcji i zawartości kontekstów: odkrycia i uzasadniania oraz nomotetycznego i idiograficznego. Stąd prezentowane przez nas ujęcie nazwaliśmy kontekstowym podejściem do budowania konceptualizacji poznawczo-behawioralnej.
Ze Wstępu
(...) książka jest ważną pozycją na polskim rynku. Dzięki niej psychologowie i psychoterapeuci, a także dydaktycy zajmujący się psychoterapią poznawczo-behawioralną dostaną do ręki kompleksową i aktualną publikację, która w sposób niezwykle staranny i całościowy ukazuje czytelnikowi drogę, jaką należy przebyć, aby poprawnie sformułować model problemu prezentowanego przez pacjenta. To bardzo ważny krok w kierunku doskonalenia jakości kształcenia psychoterapeutów oraz pracy terapeutycznej w naszym kraju.
Z recenzji dr. hab. prof. USWPS Jarosława Michałowskiego
Powszechnie uznaje się, że budowanie konceptualizacji jest procedurą poprzedzającą i niezbędną zarazem do przeprowadzenia każdego procesu terapeutycznego w modelu pracy poznawczo behawioralnej. Określenia konceptualizacji spotykane w literaturze przedmiotu, takie jak „pierwsza zasada” (Beck i in. 1979), „serce praktyki opartej na dowodach” (Bieling i Kuyken, 2003), „most pomiędzy zrozumieniem a interwencją” (Meyer, 2003), „tłumacz teorii na terapię” (Tarrier, 2006) czy „kamień węgielny psychoterapii” (Chadwick, Williams i Mackenzie, 2003) podkreślają kluczowe znaczenie konceptualizacji i umacniają, jak się wydaje, przekonanie o jej niezbędności. Powszechność, a nawet siła przekonania, czego sami terapeuci poznawczo-behawioralni doświadczają niemal na każdej sesji, pracując z przekonaniami, nie zawsze idzie w parze ze zrozumieniem treści w nich zawartych oraz jednoznacznością uzasadnienia. Podobnie rzecz ma się z konceptualizacją, która mimo swojej niekwestionowanej popularności nie jest bynajmniej konstruktem ani w oczywisty sposób zrozumiałym, ani tym bardziej prostym.
Z tekstu
W książce Wojciecha Stefaniaka i Małgorzaty Łysiak w sposób kompleksowy został omówiony proces tworzenia konceptualizacji problemów pacjenta w terapii poznawczo-behawioralnej. Autorzy rozpoczynają swoje rozważania od wyjaśnienia czym jest konceptualizacja i jak wygląda proces jej tworzenia w różnych nurtach psychoterapeutycznych. Następnie przedstawiają szeroki wachlarz modeli konceptualizacyjnych w terapii poznawczo-behawioralnej, by w końcu przejść do tematów związanych z praktyką terapeutyczną. Na podstawie swojego wieloletniego doświadczenia Autorzy prowadzą Czytelnika przez kolejne etapy procesu tworzenia konceptualizacji. Podejmują tematy związane z poznaniem pacjenta, rozumieniem i wyjaśnieniem jego problemu oraz tworzeniem planu terapii. Książka bogata jest w przykłady pochodzące z pracy terapeutycznej. Tak jak sama konceptualizacja jest punktem wyjścia i punktem odniesienia całego procesu terapeutycznego, tak książka Konceptualizacja w terapii poznawczo-behawioralnej może być punktem wyjścia dla osób szkolących się lub punktem odniesienia dla terapeutów pracujących w nurcie poznawczo-behawioralnym.
Rok wydania | 2024 |
---|---|
Liczba stron | 342 |
Kategoria | Psychologia kliniczna i psychoterapia |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-23538-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp IX | |
Część I. Teoria konceptualizacji | 1 |
Rozdział 1. Czym jest konceptualizacja? | 3 |
1.1. Definicje konceptualizacji w różnych systemach terapeutycznych | 3 |
1.1.1. Podejście psychodynamiczne | 6 |
1.1.2. Podejście humanistyczno-egzystencjalne | 8 |
1.1.3. Podejście systemowe | 12 |
1.1.4. Pierwsze konceptualizacje w podejściu poznawczo-behawioralnym | 14 |
1.2. Konceptualizacja w trzeciej fali terapii poznawczo-behawioralnej | 21 |
1.2.1. Modele zrównoważone | 26 |
1.2.2. Modele metapoznawcze | 32 |
1.3. Modele transdiagnostyczne | 36 |
Rozdział 2. Cele budowania konceptualizacji w terapii poznawczo-behawioralnej | 43 |
2.1. Kontekst idiograficzny i nomotetyczny w konceptualizacji | 43 |
2.1.1. Specyficzność poznania w psychoterapii | 44 |
2.1.2. Praktyczna integracja wiedzy w konceptualizacji | 47 |
2.1.3. Zastosowanie integracji podejścia nomotetycznego i idiograficznego | 51 |
2.2. Kontekst odkrycia i uzasadniania. Bazowa procedura budowania konceptualizacji poznawczo-behawioralnej | 54 |
2.3. Praktyczne cele budowania konceptualizacji | 59 |
2.3.1. Połączenie doświadczenia pacjenta, teorii CBT i wyników badań | 61 |
2.3.2. Normalizacja przedstawianych przez pacjenta problemów i ich weryfikacja | 62 |
2.3.3. Promowanie zaangażowania pacjenta | 63 |
2.3.4. Zarządzanie złożonymi problemami | 64 |
2.3.5. Kierowanie celem, wyborem i sekwencją interwencji | 65 |
2.3.6. Identyfikowanie mocnych stron pacjenta i projektowanie sposobów budowania jego odporności | 66 |
2.3.7. Planowanie najprostszych i najbardziej efektywnych interwencji | 67 |
2.3.8. Przewidywanie problemów w terapii i tworzenie ich rozwiązań | 68 |
2.3.9. Pomoc w zrozumieniu braku reakcji w terapii i możliwość wskazywania alternatywnych dróg uzyskania zmiany | 69 |
2.3.10. Umożliwienie wysokiej jakości superwizji procesu terapeutycznego | 70 |
Rozdział 3. Modele konceptualizacyjne w terapii poznawczo-behawioralnej | 73 |
3.1. Szczegółowe modele konceptualizacyjne | 73 |
3.2. Ogólne modele konceptualizacyjne | 74 |
3.2.1. Podstawowe wymiary ogólnych modeli konceptualizacyjnych | 75 |
3.3. Klasyczny format konceptualizacji w CBT | 78 |
3.3.1. Sformułowanie przypadku według Jacqueline Persons | 79 |
3.3.2. Opis przypadku według Judith Beck | 83 |
3.4. Aspektowe modele konceptualizacyjne | 90 |
3.4.1. Konceptualizacja oparta na współpracy – model tygla | 90 |
3.4.2. Integracyjny i multimodalny model konceptualizacji Daniela Davida | 94 |
3.4.3. Konceptualizacja zastosowania konkretnej techniki – model matrioszki | 95 |
CZĘŚĆ II. Praktyka konceptualizacji | 99 |
Wprowadzenie. Proces budowania konceptualizacji | 99 |
Rozdział 4. Poznanie pacjenta i jego problemu (A) | 103 |
4.1. Opis zgłoszonego problemu (A1) | 105 |
4.1.1. Cele i zawartość treściowa etapu | 105 |
4.1.2. Stosowane metody i narzędzia | 116 |
4.2. Opis poziomu funkcjonowania pacjenta (A2) | 130 |
4.2.1. Cele i zawartość treściowa etapu | 131 |
4.2.2. Stosowane metody i narzędzia | 136 |
4.3. Dane na temat pacjenta (A3) | 144 |
4.3.1. Cele i zawartość treściowa etapu | 145 |
4.3.2. Stosowane metody i narzędzia | 162 |
4.4. Motywacja pacjenta do podjęcia terapii (A4) | 177 |
4.4.1. Cele i zawartość treściowa etapu | 177 |
4.4.2. Stosowane metody i narzędzia | 181 |
Rozdział 5. Profil poznawczy pacjenta (B) | 189 |
5.1. Cele i zawartość treściowa etapu | 189 |
5.2. Typowe sytuacje problemowe (B1) | 193 |
5.2.1. Przykłady konkretnych sytuacji ujęte w modelu pięcioczynnikowym | 195 |
5.3. Przekonania kluczowe, przekonania pośredniczące i reguły rządzące życiem (B2) | 196 |
5.4. Obraz siebie, innych ludzi i świata (B3) | 200 |
5.5. Stosowane przez pacjenta strategie radzenia sobie z problemami (B4) | 202 |
5.6. Geneza powstania kluczowych elementów systemu poznawczego pacjenta (B5) | 208 |
5.7. Stosowane metody i narzędzia | 211 |
Rozdział 6. Rozumienie i wyjaśnianie problemów pacjenta w świetle teorii (C) | 217 |
6.1. Cele i zawartość treściowa etapu | 217 |
6.2. Diagnoza i skale pomiaru (C1) | 218 |
6.3. Teoretyczny model wyjaśniający zaburzenia psychiczne (C2) | 222 |
6.4. Problem kluczowy – mechanizm wywołujący dysfunkcje (C3) | 229 |
Rozdział 7. Praktyczne implikacje dla terapii wynikające z poznania pacjenta (D) | 233 |
7.1. Cele i zawartość treściowa etapu | 233 |
7.2. Cechy osobowości i temperamentu oraz ich potencjalny wpływ na przebieg terapii (D1) | 234 |
7.3. Zasoby pacjenta (D2) | 246 |
7.4. Charakterystyka pożądanej relacji terapeutycznej z pacjentem (D3) | 255 |
7.4.1. Badania nad relacją terapeutyczną w CBT | 257 |
7.4.2. Niezbędne umiejętności terapeuty poznawczo-behawioralnego w budowaniu relacji | 258 |
7.5. Stosowane narzędzia i metody | 265 |
Rozdział 8. Budowanie planu terapii (E) | 271 |
8.1. Cele i zawartość treściowa etapu | 271 |
8.2. Lista problem w uzgodnionych do pracy (E1) | 271 |
8.3. Cele terapeuty – strategiczne i taktyczne (E2) | 275 |
8.3.1. Cele strategiczne | 276 |
8.3.2. Cele taktyczne | 280 |
8.4. Plan terapii (E3) | 282 |
Zakończenie | 287 |
Bibliografia | 291 |
Indeks | 321 |
O Autorach | 327 |