POLECAMY
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
„Niewidzialne dzieci”, „niewinne ofiary systemu sprawiedliwości” czy „ukryte ofiary prawa” to niektóre z utrwalonych w literaturze określeń odnoszących się do osób doświadczających izolacji penitencjarnej rodzica. Autorka monografii nie tylko poddaje refleksji wymiary wspomnianej „niewidzialności”, lecz przede wszystkim analizuje wciąż mało rozpoznane długofalowe konsekwencje uwięzienia rodzica w życiu jego dorosłego już dziecka. Przyjęta interpretatywna perspektywa badawcza pozwala czytelnikowi zagłębić się w doświadczenia narratorów, odkrywając bieg ich historii uwikłanych w szeroko rozumiany kontekst kryzysu penitencjarnego. Sformułowane wnioski mogą być przydatne zarówno dla pedagogów, socjologów, kryminologów, jak i praktyków pracujących na rzecz więźniów i ich rodzin.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 286 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8331-280-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Część I | |
Kryzys penitencjarny rodziny Obszary problemowe i przegląd badań | 13 |
1.1. Miejsce i rola rodziny w procesie resocjalizacji i readaptacji więźnia | 15 |
1.2. Więźniowie w roli rodzica | 24 |
1.3. Charakterystyka rodzin osób pozbawionych wolności. Wybrane problemy | 27 |
1.4. Konsekwencje uwięzienia rodzica w życiu dziecka | 37 |
Część II | |
Doświadczenie izolacji penitencjarnej rodzica w perspektywie interpretatywnej | 51 |
2.1. Uwięzienie rodzica jako źródło przemiany lub utraty relacji | 53 |
2.2. Symboliczny interakcjonizm w badaniu kryzysu penitencjarnego rodziny | 56 |
2.3. Metoda badawcza. Podejście biograficzne | 62 |
2.3.1 Podejście Fritza Schützego Podstawowe założenia teoretyczne | 64 |
2.3.2. Autobiograficzny wywiad narracyjny – procedura i realizacja we własnych doświadczeniach badawczych | 67 |
2.3.3. Koncepcja trajektorii cierpienia jako rama interpretacyjna | 79 |
Część III | |
Analiza biograficzna procesów trajektorii cierpienia w doświadczeniach dzieci więźniów | 91 |
3.1. Style funkcjonowania rodzin osób skazanych na karę pozbawienia wolności | 93 |
3.1.1. Narrator w rodzinie z incydentalnym przestępstwem jako turysta „przestępczego świata” | 99 |
3.1.2. Narrator w rodzinie z karierą przestępczą jako przewodnik po „przestępczej rzeczywistości” | 105 |
3.1.3. Osoby znaczące w życiu dorosłych dzieci więźniów | 112 |
3.2. Doświadczenie aresztu rodzica | 122 |
3.2.1. Dziecko jako uczestnik aresztowania – doświadczenie incydentalne | 123 |
3.2.2. Dziecko jako uczestnik aresztowania – doświadczenie cykliczne | 127 |
3.2.3. Wspomnienie niedoświadczone | 131 |
3.2.4. Areszt i uwięzienie w różnych kontekstach świadomości. Uwagi zebrane | 133 |
3.3. Dziecko w kryzysie izolacji penitencjarnej rodzica. Bezład i odzyskiwanie kontroli | 135 |
3.3.1. Przeobrażenia struktury rodzin i dezorganizacja relacji w codzienności odzwierciedlone w narracji | 136 |
3.3.2. Poszukiwanie miejsca w przeobrażonej rodzinie: dziecko starego porządku | 139 |
3.3.3. Dezorganizacja relacji rodzeństw | 145 |
3.3.4. Techniki neutralizacji: mitologizacja winnego ojca | 146 |
3.3.5. Techniki odwróconej neutralizacj i | 155 |
3.4. (Auto)definiowanie piętna | 163 |
3.4.1. Naznaczanie społeczne. Wymiary i konteksty tego, co „zewnętrzne” | 166 |
3.4.2. Praktyki autostygmatyzacyjne. Zorientowanie do wewnątrz | 170 |
3.4.3. Zarządzanie piętnem oraz taktyki kontroli informacji | 175 |
3.5. Spotkanie w instytucji totalnej | 180 |
3.5.1. Inicjacja i efekt pierwszego wrażenia | 183 |
3.5.2. Rutynizacja lub wzmaganie intensywności doświadczenia | 187 |
3.5.3. Doświadczenie iluzyjne | 192 |
3.5.4. Doświadczenie obojętne | 195 |
3.5.5. Widzenie jako tradycja, odwzajemnienie lub oczekiwanie | 197 |
3.5.6. Perspektywa pokonującego i perspektywa pokonanego – podsumowanie | 199 |
3.5.7. Z pozycji odwiedzanego i odwiedzającego: doświadczenie podwójnej perspektywy | 200 |
3.6. Homecomer: odbudowa relacji między dzieckiem a powracającym rodzicem | 207 |
3.6.1. Odzyskiwanie straconego czasu | 209 |
3.6.2. Skonfliktowani współmałżonkowie: dziecko w roli mediatora | 214 |
3.6.3. (Nie)powroty rodziców-recydywistów | 215 |
3.6.4. Powroty pozorne, okolicznościowe i zaznaczanie obecności | 216 |
Część IV | |
Między rekonstrukcją a interpretacją. Wokół metaforyki autobiograficznych narracji | 221 |
4.1. Metaforyczne wymiary narracji | 223 |
4.2. Figura narratora, opowiadacza, bohatera | 232 |
4.3. Spektakle narracyjne – wybrane przykłady | 239 |
4.4. Styl i cechy języka przedstawień: case study | 250 |
Podsumowanie | 257 |
Zakończenie | 265 |
Aneks Charakterystyka narratorów: dane podstawowe | 269 |
Bibliografia | 273 |