Dorosłe dzieci więźniów. Analiza doświadczeń biograficznych

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

17,06  22,45

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 22,45 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 13,47 zł  


17,06

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

„Niewidzialne dzieci”, „niewinne ofiary systemu sprawiedliwości” czy „ukryte ofiary prawa” to niektóre z utrwalonych w literaturze określeń odnoszących się do osób doświadczających izolacji penitencjarnej rodzica. Autorka monografii nie tylko poddaje refleksji wymiary wspomnianej „niewidzialności”, lecz przede wszystkim analizuje wciąż mało rozpoznane długofalowe konsekwencje uwięzienia rodzica w życiu jego dorosłego już dziecka. Przyjęta interpretatywna perspektywa badawcza pozwala czytelnikowi zagłębić się w doświadczenia narratorów, odkrywając bieg ich historii uwikłanych w szeroko rozumiany kontekst kryzysu penitencjarnego. Sformułowane wnioski mogą być przydatne zarówno dla pedagogów, socjologów, kryminologów, jak i praktyków pracujących na rzecz więźniów i ich rodzin.


Rok wydania2023
Liczba stron286
KategoriaPedagogika społeczna
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8331-280-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  
  Część I
  Kryzys penitencjarny rodziny Obszary problemowe i przegląd badań    13
  1.1. Miejsce i rola rodziny w procesie resocjalizacji i readaptacji więźnia    15
  1.2. Więźniowie w roli rodzica    24
  1.3. Charakterystyka rodzin osób pozbawionych wolności. Wybrane problemy    27
  1.4. Konsekwencje uwięzienia rodzica w życiu dziecka    37
  
  Część II
  Doświadczenie izolacji penitencjarnej rodzica w perspektywie interpretatywnej    51
  2.1. Uwięzienie rodzica jako źródło przemiany lub utraty relacji    53
  2.2. Symboliczny interakcjonizm w badaniu kryzysu penitencjarnego rodziny    56
  2.3. Metoda badawcza. Podejście biograficzne    62
  2.3.1 Podejście Fritza Schützego Podstawowe założenia teoretyczne    64
  2.3.2. Autobiograficzny wywiad narracyjny – procedura i realizacja we własnych doświadczeniach badawczych    67
  2.3.3. Koncepcja trajektorii cierpienia jako rama interpretacyjna    79
  
  Część III
  Analiza biograficzna procesów trajektorii cierpienia w doświadczeniach dzieci więźniów    91
  3.1. Style funkcjonowania rodzin osób skazanych na karę pozbawienia wolności    93
  3.1.1. Narrator w rodzinie z incydentalnym przestępstwem jako turysta „przestępczego świata”    99
  3.1.2. Narrator w rodzinie z karierą przestępczą jako przewodnik po „przestępczej rzeczywistości”    105
  3.1.3. Osoby znaczące w życiu dorosłych dzieci więźniów    112
  3.2. Doświadczenie aresztu rodzica    122
  3.2.1. Dziecko jako uczestnik aresztowania – doświadczenie incydentalne    123
  3.2.2. Dziecko jako uczestnik aresztowania – doświadczenie cykliczne    127
  3.2.3. Wspomnienie niedoświadczone    131
  3.2.4. Areszt i uwięzienie w różnych kontekstach świadomości. Uwagi zebrane    133
  3.3. Dziecko w kryzysie izolacji penitencjarnej rodzica. Bezład i odzyskiwanie kontroli    135
  3.3.1. Przeobrażenia struktury rodzin i dezorganizacja relacji w codzienności odzwierciedlone w narracji    136
  3.3.2. Poszukiwanie miejsca w przeobrażonej rodzinie: dziecko starego porządku    139
  3.3.3. Dezorganizacja relacji rodzeństw    145
  3.3.4. Techniki neutralizacji: mitologizacja winnego ojca    146
  3.3.5. Techniki odwróconej neutralizacj i    155
  3.4. (Auto)definiowanie piętna    163
  3.4.1. Naznaczanie społeczne. Wymiary i konteksty tego, co „zewnętrzne”    166
  3.4.2. Praktyki autostygmatyzacyjne. Zorientowanie do wewnątrz    170
  3.4.3. Zarządzanie piętnem oraz taktyki kontroli informacji    175
  3.5. Spotkanie w instytucji totalnej    180
  3.5.1. Inicjacja i efekt pierwszego wrażenia    183
  3.5.2. Rutynizacja lub wzmaganie intensywności doświadczenia    187
  3.5.3. Doświadczenie iluzyjne    192
  3.5.4. Doświadczenie obojętne    195
  3.5.5. Widzenie jako tradycja, odwzajemnienie lub oczekiwanie    197
  3.5.6. Perspektywa pokonującego i perspektywa pokonanego – podsumowanie    199
  3.5.7. Z pozycji odwiedzanego i odwiedzającego: doświadczenie podwójnej perspektywy    200
  3.6. Homecomer: odbudowa relacji między dzieckiem a powracającym rodzicem    207
  3.6.1. Odzyskiwanie straconego czasu    209
  3.6.2. Skonfliktowani współmałżonkowie: dziecko w roli mediatora    214
  3.6.3. (Nie)powroty rodziców-recydywistów    215
  3.6.4. Powroty pozorne, okolicznościowe i zaznaczanie obecności    216
  
  Część IV
  Między rekonstrukcją a interpretacją. Wokół metaforyki autobiograficznych narracji    221
  4.1. Metaforyczne wymiary narracji    223
  4.2. Figura narratora, opowiadacza, bohatera    232
  4.3. Spektakle narracyjne – wybrane przykłady    239
  4.4. Styl i cechy języka przedstawień: case study    250
  
  Podsumowanie    257
  Zakończenie    265
  Aneks Charakterystyka narratorów: dane podstawowe    269
  Bibliografia    273
RozwińZwiń