Rozwój seksualny w okresie dzieciństwa Tom 1

Praktyczna analiza teoretyczna

1 ocena

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

149,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 74,50 zł  


149,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Rozumienie seksualności człowieka dorosłego nie jest możliwe bez zagłębienia się w świat seksualności dziecka. Ten fragment powrotu do wspomnień i pierwotnych doświadczeń ułatwia pracę z pacjentem. Natomiast wiedza o tym jak seksualność człowieka dorosłego powstaje, na jakich fundamentach się opiera i z jakich doświadczeń wyrasta, jest obowiązkowym fundamentem diagnozy funkcjonalnej postawionej dorosłemu i obowiązkowym materiałem służącym planowaniu leczenia.


Publikacja Marii Beisert składa się z czterech części:
Dzieciństwo – fundament rozwoju seksualnego człowieka – wyjaśniono tu, czym jest rozwój seksualny, jakie są jego czasowe i przestrzenne granice oraz w jaki sposób przejawia się na zewnątrz.
Modele seksualności - choć seksualność dotyczy każdego człowieka, to wielość sposobów jej doświadczania wymaga opisu, do którego przydają się różne modele. Praktyczny aspekt tej części przyda się diagnostom, biegłym i klinicystom, którzy dzięki wyborowi właściwego paradygmatu, z którego wyrasta model, będą mogli trafnie i skutecznie działać.
Rozwój seksualny dziecka w świetle zróżnicowanych teorii – ta część nasycona jest wskazaniami praktycznymi. Pozornie dotyczy sytuacji dziecka, ale w rzeczywistości służy wyjaśnieniom co i dlaczego działo się w życiu pacjenta na wczesnych etapach jego rozwoju seksualnego, by dziś – bo głównie diagnozy te stawiane są osobom dorosłym – móc wyjaśnić związki teraźniejszości z przeszłością, podjąć decyzje terapeutyczne i przekazać je pacjentowi.
Seksualizacja i jej związki z rozwojem seksualnym – ta część ma na celu rozróżnienie zjawiska normatywnego, czyli seksualności dziecka od patologii, czyli od procesu seksualizacji dziecka.


Rok wydania2023
Liczba stron502
KategoriaPsychologia kliniczna i psychoterapia
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-23338-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp IX
  Wprowadzenie do tomu I XIII
  Część I. Dzieciństwo – fundament rozwoju seksualnego człowieka     1
  1. Definiowanie procesu rozwoju seksualnego     3
  2. Uzewnętrznianie procesu rozwoju seksualnego     19
  Część II. Modele seksualności człowieka     37
  3. Różnorodność modeli     39
  4. Perspektywy skrajne. Esencjalizm vs konstruktywizm     41
    4.1. Teoria strategii seksualnych (SST)     41
    4.2. Teoria skryptów seksualnych     45
  5. Perspektywy scalone. Modele ogólne vs zintegrowane     49
    5.1. Model ekologiczny R. Whalena w modyfikacji G. Schmidta     49
    5.2. Model warstwowy M.E.P. Seligmana, E.F. Walker i D.L. Rosenhana     53
    5.3. Model podwójnej kontroli J. Bancrofta     57
  Część III. Rozwój seksualny dziecka w świetle zróżnicowanych teorii     63
  6. Biologiczne aspekty rozwoju płci (Katarzyna Bajszczak)     65
    6.1. Typowy przebieg rozwoju płci     65
    6.2. Zróżnicowany rozwój płci     78
    6.3. Podsumowanie     94
  7. Rozwój seksualny skoncentrowany wokół zasady przyjemności     97
    7.1. Podstawowe założenia dotyczące seksualności człowieka     97
    7.2. Założenia dotyczące rozwoju seksualnego     98
  8. Rozwój seksualny rozgrywany według skryptów     103
    8.1. Podstawowe założenia     103
    8.2. Charakterystyka poszczególnych okresów rozwoju psychoseksualnego człowieka     104
      8.2.1. Dzieciństwo     104
      8.2.2. Dorastanie     110
      8.2.3. Dorosłość     117
  9. Tożsamość płciowa – kluczowy konstrukt rozwoju psychoseksualnego człowieka     121
    9.1. Podstawowe założenia     121
    9.2. Linia rozwoju psychoseksualnego dziewczynki     131
      9.2.1. Faza oralna     132
      9.2.2. Faza analna     150
      9.2.3. Faza infantylnej genitalności     153
      9.2.4. Latencja     164
      9.2.5. Preadolescencja     168
      9.2.6. Adolescencja     169
      9.2.7. Dorosłość     179
    9.3. Linia rozwoju rozwoju psychoseksualnego chłopca     180
      9.3.1. Faza oralna     181
      9.3.2. Faza analna     187
      9.3.3. Faza infantylnej genitalności     191
      9.3.4. Latencja     201
      9.3.5. Adolescencja     203
      9.3.6. Dorosłość     206
  10. Rozwój seksualny z perspektywy związku miłosnego     207
    10.1. Podstawowe założenia     207
    10.2. Rozwój seksualny w relacji z pierwotnym obiektem     217
      10.2.1. Rozwój dziewczynki     217
      10.2.2. Rozwój chłopca     220
    10.3. Wyłanianie się par jako proces nowego ustalania relacji z obiektem     223
    10.4. Dorosła para w fazie dojrzałego związku miłosnego     233
    10.5. Związek miłosny w starości     239
  11. Rozwój psychoseksualny w cyklu życia jednostki i pokoleń     241
    11.1. Podstawowe założenia     241
    11.2. Charakterystyka poszczególnych stadiów rozwoju psychoseksualnego człowieka     257
      11.2.1. Okres niemowlęcy. Stadium oralno-oddechowe, czuciowo-kinestetyczne     257
      11.2.2. Wczesne dzieciństwo. Stadium analno-uretralne, mięśniowe     264
      11.2.3. Wiek zabawy. Stadium dziecięco-genitalne, lokomotoryczne     268
      11.2.4. Wiek szkolny. Stadium latencji     274
      11.2.5. Wiek dojrzewania. Stadium dojrzewania płciowego     277
      11.2.6. Wczesna dorosłość. Stadium genitalne     280
      11.2.7. Dojrzała dorosłość. Stadium rozrodcze     285
      11.2.8. Starość. Stadium uogólniania funkcji zmysłowych     288
  12. Rozwój seksualny w wersji eklektycznej i zintegrowanej     293
    12.1. Podstawowe założenia     293
    12.2. Trzy wątki rozwoju seksualnego     294
      12.2.1. Różnicowanie płci w stronę męską lub żeńską     295
      12.2.2. Reaktywność seksualna człowieka     297
      12.2.3. Zdolność do przeżywania bliskich zwiądiadycznych     303
  Część IV. Seksualizacja i jej związki z rozwojem seksualnym     313
  13. Kontrowersje wokół definicji seksualizacji     315
  14. Seksualizacja człowieka dorosłego     319
    14.1. Seksualność a seksualizacja     319
    14.2. Seksualizacja jako uprzedmiotowienie     321
    14.3. Seksualizacja jako nadawanie znaczeń     350
    14.4. Scalanie perspektyw     359
  15. Seksualizacja dziecka     367
    15.1. Seksualność dziecka i jej ochrona     367
      15.1.1. Wiedza jako podstawa definiowania seksualności dziecka     367
      15.1.2. Wizja seksualności dziecka zbudowana na mitach     370
    15.2. Seksualizacja dziecka jako zniekształcona wizja jego seksualności     387
      15.2.1. Seksualizacja dziecka jako uprzedmiotowianie     389
      15.2.2. Seksualizacja dziecka jako nadawanie znaczeń     439
      15.2.3. Skutki seksualizacji dziecka     450
  16. Seksualizacja dziecka a edukacja seksualna     457
  Zakończenie     473
  Bibliografia     477
  Indeks rzeczowy     497
  O Autorce     503
RozwińZwiń