INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Rozumienie seksualności człowieka dorosłego nie jest możliwe bez zagłębienia się w świat seksualności dziecka. Ten fragment powrotu do wspomnień i pierwotnych doświadczeń ułatwia pracę z pacjentem. Natomiast wiedza o tym jak seksualność człowieka dorosłego powstaje, na jakich fundamentach się opiera i z jakich doświadczeń wyrasta, jest obowiązkowym fundamentem diagnozy funkcjonalnej postawionej dorosłemu i obowiązkowym materiałem służącym planowaniu leczenia.
Publikacja Marii Beisert składa się z czterech części:
• Dzieciństwo – fundament rozwoju seksualnego człowieka – wyjaśniono tu, czym jest rozwój seksualny, jakie są jego czasowe i przestrzenne granice oraz w jaki sposób przejawia się na zewnątrz.
• Modele seksualności - choć seksualność dotyczy każdego człowieka, to wielość sposobów jej doświadczania wymaga opisu, do którego przydają się różne modele. Praktyczny aspekt tej części przyda się diagnostom, biegłym i klinicystom, którzy dzięki wyborowi właściwego paradygmatu, z którego wyrasta model, będą mogli trafnie i skutecznie działać.
• Rozwój seksualny dziecka w świetle zróżnicowanych teorii – ta część nasycona jest wskazaniami praktycznymi. Pozornie dotyczy sytuacji dziecka, ale w rzeczywistości służy wyjaśnieniom co i dlaczego działo się w życiu pacjenta na wczesnych etapach jego rozwoju seksualnego, by dziś – bo głównie diagnozy te stawiane są osobom dorosłym – móc wyjaśnić związki teraźniejszości z przeszłością, podjąć decyzje terapeutyczne i przekazać je pacjentowi.
• Seksualizacja i jej związki z rozwojem seksualnym – ta część ma na celu rozróżnienie zjawiska normatywnego, czyli seksualności dziecka od patologii, czyli od procesu seksualizacji dziecka.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 502 |
Kategoria | Psychologia kliniczna i psychoterapia |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-23338-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp IX | |
Wprowadzenie do tomu I XIII | |
Część I. Dzieciństwo – fundament rozwoju seksualnego człowieka | 1 |
1. Definiowanie procesu rozwoju seksualnego | 3 |
2. Uzewnętrznianie procesu rozwoju seksualnego | 19 |
Część II. Modele seksualności człowieka | 37 |
3. Różnorodność modeli | 39 |
4. Perspektywy skrajne. Esencjalizm vs konstruktywizm | 41 |
4.1. Teoria strategii seksualnych (SST) | 41 |
4.2. Teoria skryptów seksualnych | 45 |
5. Perspektywy scalone. Modele ogólne vs zintegrowane | 49 |
5.1. Model ekologiczny R. Whalena w modyfikacji G. Schmidta | 49 |
5.2. Model warstwowy M.E.P. Seligmana, E.F. Walker i D.L. Rosenhana | 53 |
5.3. Model podwójnej kontroli J. Bancrofta | 57 |
Część III. Rozwój seksualny dziecka w świetle zróżnicowanych teorii | 63 |
6. Biologiczne aspekty rozwoju płci (Katarzyna Bajszczak) | 65 |
6.1. Typowy przebieg rozwoju płci | 65 |
6.2. Zróżnicowany rozwój płci | 78 |
6.3. Podsumowanie | 94 |
7. Rozwój seksualny skoncentrowany wokół zasady przyjemności | 97 |
7.1. Podstawowe założenia dotyczące seksualności człowieka | 97 |
7.2. Założenia dotyczące rozwoju seksualnego | 98 |
8. Rozwój seksualny rozgrywany według skryptów | 103 |
8.1. Podstawowe założenia | 103 |
8.2. Charakterystyka poszczególnych okresów rozwoju psychoseksualnego człowieka | 104 |
8.2.1. Dzieciństwo | 104 |
8.2.2. Dorastanie | 110 |
8.2.3. Dorosłość | 117 |
9. Tożsamość płciowa – kluczowy konstrukt rozwoju psychoseksualnego człowieka | 121 |
9.1. Podstawowe założenia | 121 |
9.2. Linia rozwoju psychoseksualnego dziewczynki | 131 |
9.2.1. Faza oralna | 132 |
9.2.2. Faza analna | 150 |
9.2.3. Faza infantylnej genitalności | 153 |
9.2.4. Latencja | 164 |
9.2.5. Preadolescencja | 168 |
9.2.6. Adolescencja | 169 |
9.2.7. Dorosłość | 179 |
9.3. Linia rozwoju rozwoju psychoseksualnego chłopca | 180 |
9.3.1. Faza oralna | 181 |
9.3.2. Faza analna | 187 |
9.3.3. Faza infantylnej genitalności | 191 |
9.3.4. Latencja | 201 |
9.3.5. Adolescencja | 203 |
9.3.6. Dorosłość | 206 |
10. Rozwój seksualny z perspektywy związku miłosnego | 207 |
10.1. Podstawowe założenia | 207 |
10.2. Rozwój seksualny w relacji z pierwotnym obiektem | 217 |
10.2.1. Rozwój dziewczynki | 217 |
10.2.2. Rozwój chłopca | 220 |
10.3. Wyłanianie się par jako proces nowego ustalania relacji z obiektem | 223 |
10.4. Dorosła para w fazie dojrzałego związku miłosnego | 233 |
10.5. Związek miłosny w starości | 239 |
11. Rozwój psychoseksualny w cyklu życia jednostki i pokoleń | 241 |
11.1. Podstawowe założenia | 241 |
11.2. Charakterystyka poszczególnych stadiów rozwoju psychoseksualnego człowieka | 257 |
11.2.1. Okres niemowlęcy. Stadium oralno-oddechowe, czuciowo-kinestetyczne | 257 |
11.2.2. Wczesne dzieciństwo. Stadium analno-uretralne, mięśniowe | 264 |
11.2.3. Wiek zabawy. Stadium dziecięco-genitalne, lokomotoryczne | 268 |
11.2.4. Wiek szkolny. Stadium latencji | 274 |
11.2.5. Wiek dojrzewania. Stadium dojrzewania płciowego | 277 |
11.2.6. Wczesna dorosłość. Stadium genitalne | 280 |
11.2.7. Dojrzała dorosłość. Stadium rozrodcze | 285 |
11.2.8. Starość. Stadium uogólniania funkcji zmysłowych | 288 |
12. Rozwój seksualny w wersji eklektycznej i zintegrowanej | 293 |
12.1. Podstawowe założenia | 293 |
12.2. Trzy wątki rozwoju seksualnego | 294 |
12.2.1. Różnicowanie płci w stronę męską lub żeńską | 295 |
12.2.2. Reaktywność seksualna człowieka | 297 |
12.2.3. Zdolność do przeżywania bliskich zwiądiadycznych | 303 |
Część IV. Seksualizacja i jej związki z rozwojem seksualnym | 313 |
13. Kontrowersje wokół definicji seksualizacji | 315 |
14. Seksualizacja człowieka dorosłego | 319 |
14.1. Seksualność a seksualizacja | 319 |
14.2. Seksualizacja jako uprzedmiotowienie | 321 |
14.3. Seksualizacja jako nadawanie znaczeń | 350 |
14.4. Scalanie perspektyw | 359 |
15. Seksualizacja dziecka | 367 |
15.1. Seksualność dziecka i jej ochrona | 367 |
15.1.1. Wiedza jako podstawa definiowania seksualności dziecka | 367 |
15.1.2. Wizja seksualności dziecka zbudowana na mitach | 370 |
15.2. Seksualizacja dziecka jako zniekształcona wizja jego seksualności | 387 |
15.2.1. Seksualizacja dziecka jako uprzedmiotowianie | 389 |
15.2.2. Seksualizacja dziecka jako nadawanie znaczeń | 439 |
15.2.3. Skutki seksualizacji dziecka | 450 |
16. Seksualizacja dziecka a edukacja seksualna | 457 |
Zakończenie | 473 |
Bibliografia | 477 |
Indeks rzeczowy | 497 |
O Autorce | 503 |