INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
• Jak sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje przemysł muzyczny?
• Czy maszyny zastąpią twórców i artystów?
• Jak osiągnąć sukces jako twórca, artysta, menedżer i wydawca?
• Czego słuchamy i jak zmieniliśmy się jako słuchacze w ostatnich latach?
• Jak działają algorytmy i playlisty w serwisach streamingowych?
• Dlaczego Elon Musk może być ważny dla słuchaczy muzyki?
• Jak będą wyglądały wirtualne koncerty?
• Jakie są nowe podmioty na rynku muzycznym w dobie cyfryzacji?
Odpowiedzi na te i inne pytania możesz znaleźć w pierwszej w Polsce muzycznej biblii dla początkujących i zaawansowanych. Tak kompleksowej publikacji dotyczącej rynku muzycznego jeszcze nie było!
Ta wyjątkowa książka została napisana z myślą o pasjonatach muzyki przez pasjonata muzyki. Autorem jest Stanisław Trzciński, doktor nauk o kulturze i badacz Uniwersytetu SWPS, który współtworzy polski przemysł muzyczny od 30 lat.
To kompleksowy, praktyczny podręcznik opisujący zasady działania współczesnego rynku muzycznego w erze sztucznej inteligencji. Publikacja zawiera najnowsze, przeprowadzone przez autora na szeroką skalę, badania polskich konsumentów muzyki i wywiady z najważniejszymi ludźmi polskiego przemysłu muzycznego oraz rozważania o kulturze i emocjach w muzyce.
Autor, który jest kulturoznawcą i ekonomistą, sięga także do wiedzy z zakresu socjologii, antropologii, muzykologii i psychologii. Z jednej strony pisze o funkcjach emocji i mózgu, a także opisuje sposoby słuchania muzyki i uczestnictwa w koncertach, a z drugiej – zagłębia się w zagadnienia dotyczące wykorzystania muzyki w komunikacji marketingowej. Autora interesuje marketing muzyczny w reklamach i przestrzeni publicznej.
W książce opisane są zasady działania algorytmów oraz playlist muzycznych tworzonych w serwisach streamingowych, takich jak Spotify, a także na platformach takich jak TikTok i YouTube. Czytelnik znajdzie także rozważania futurologiczne z zakresu wizualnego słuchania muzyki i wykorzystania VR czy AI.
Publikacja jest odpowiedzią na zapotrzebowania współczesnego, światowego rynku muzycznego. Autor przedstawia dane dotyczące rynków w USA, Azji i Europie ze szczególnym uwzględnieniem Polski. Ważnym elementem w książce jest pokazanie sektora muzycznego jako ważnego składnika gospodarki kreatywnej. Czytelnik dowie się wiele szczegółów dotyczących składowych, struktury i zasad funkcjonowania współczesnego przemysłu muzycznego w branży fonograficznej, publishingowej czy na rynku koncertowym. Autor opisuje też najważniejsze aspekty prawne dotyczące licencjonowania muzyki czy wspomagania się sztuczną inteligencją i te, dotyczące dynamicznie zmieniającego się rynku pracy artystów.
To obowiązkowa lektura dla pasjonatów muzyki, twórców, artystów, debiutantów, menedżerów i pracowników przemysłu muzycznego, naukowców i badaczy, dziennikarzy, przedsiębiorców, specjalistów na rynku reklamy, marketingu i handlu. To pierwszy w Europie Centralnej podręcznik akademicki o rynku muzycznym dla studentów wydziałów humanistycznych: kulturoznawstwo, socjologia, antropologia, ekonomia, muzykologia, psychologia.
Czytelnicy znajdą też w ramach publikacji kody QR, które umożliwią zapoznanie się z wybranymi badaniami i odsłuch muzyki dobranej przez autora książki. Tym samym otrzymujemy kolejną część vol. 12 – niewydawanej od 11 lat – kultowej serii kompilacji muzycznych Stanisława Trzcińskiego „Pozytywne Wibracje” (ponad 300 utworów i ponad 24 godziny muzyki), a także specjalną playlistę z utworami towarzyszącymi lekturze poszczególnych rozdziałów „Zarażonych dźwiękiem”.
Trzeba sporej odwagi, by skupić wysiłek analityczny na zjawiskach takich jak wykorzystanie sztucznej inteligencji w muzyce, co jeszcze nie zostało poddane poważnej systematyzacji także w skali globalnej i nikt jeszcze nie wie, jakie mogą być tego skutki w tworzeniu muzyki i – szerzej – kształtowaniu się kultury muzycznej. Trzciński to ryzyko podjął [...]
Prof. UW, dr hab. Mirosław Pęczak, Kierownik Zakładu Interdyscyplinarnych Badań nad Kulturą na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 944 |
Kategoria | Marketing, reklama |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-23248-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Podziękowania | 11 |
Rozdział 1. Wprowadzenie | 15 |
1.1. Przedmowa | 15 |
Powiedz mi, czego słuchasz, a powiem ci, kim jesteś | 15 |
Bo w życiu początkującego naukowca trzeba mieć szczęście | 18 |
Jakie tematy tak bardzo mnie zainteresowały? | 19 |
Dlaczego o tym piszę w przedmowie? | 23 |
Badania, badania i jeszcze raz badania | 27 |
Kim są nanosłuchacze? | 28 |
Dwie wiadomości | 29 |
Zarażeni dźwiękiem? | 32 |
Życzę samych pozytywnych wrażeń podczas lektury | 33 |
1.2. Wstęp | 33 |
1.3. Dotychczasowy stan badań | 41 |
1.4. Trzy obszary badawcze | 45 |
1.5. Etapy procedury badawczej | 51 |
1.6. Metody badawcze | 52 |
1.6.1. Odbiorcy muzyki | 53 |
1.6.2. Podmioty na rynku muzycznym | 56 |
1.7. Struktura książki | 57 |
Rozdział 2. Przemiany odbioru muzyki w XX i XXI wieku | 63 |
2.1. Pierwsza rewolucja w odbiorze muzyki – fonografia i radio | 63 |
2.2. Druga rewolucja w odbiorze muzyki – smartfon i streaming | 67 |
2.3. Aktywny i bierny kontakt człowieka z muzykąłczesnym świecie | 69 |
2.4. Globalizacja i międzykulturowe przenikanie muzyki | 73 |
Rozdział 3. Przestrzenie odbioru muzyki | 77 |
3.1. Główne perspektywy tworzenia typologii odbiorców muzyki od drugiej połowy XIX wieku | 77 |
3.2. Sposoby słuchania i preferencje muzyczne | 84 |
3.3. Polscy odbiorcy muzyki w badaniach zwyczajów słuchaczy i preferencji muzycznych | 89 |
3.4. Miniaturyzacja doświadczenia odbioru muzyki i nanosłuchanie | 110 |
3.5. Powrót winyli i kaset. Zjawiska audiofilizmu i technofilii | 118 |
Rozdział 4. Marketing muzyczny | 124 |
4.1. Muzyka w komunikacji marketingowej. Przegląd literatury i rozważania semantyczne | 125 |
4.2. Wykorzystanie organizacji wydarzeń muzycznych w kampaniach reklamowych i sponsoringowych | 129 |
4.3. Muzyka w reklamach telewizyjnych, internetowych, kinowych i radiowych | 134 |
4.4. Audiomarketing – muzyka w przestrzeni publicznej, obiektach handlowych, gastronomicznych i działalności e-commerce | 140 |
4.5. Trackvertising oraz artyści-marki | 158 |
4.6. Streaming i nośniki fizyczne w obszarze public relations | 160 |
4.7. Polityka i samorząd a komunikacja z wykorzystaniem muzyki | 163 |
Rozdział 5. Playlista i algorytm jako filary cyfrowej dystrybucji muzyki | 173 |
5.1. Playlista | 173 |
5.2. Algorytm | 178 |
5.3. Koncerty w cyberprzestrzeni | 184 |
Rozdział 6. Organizacja i finansowanie produkcji oraz dystrybucji muzyki | 187 |
6.1. Rynek muzyczny jako sektor gospodarki kreatywnej | 187 |
6.2. Podstawowe branże przemysłu muzycznego | 202 |
6.2.1. Branża fonograficzna | 218 |
6.2.2. Branża publishingowa | 222 |
6.2.3. Branża koncertowa | 224 |
6.3. Zmieniające się modele biznesowe branży fonograficznej. Produkcja i dystrybucja muzyki | 227 |
6.4. Nowe podmioty i zmieniająca się organizacja branży fonograficznej | 247 |
6.5. Wpływ technologii i nowych podmiotów na rynku muzycznym na politykę cenową i rynek pracy twórców.254 | |
Rozdział 7. Jak sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje przemysł muzyczny? | 262 |
7.1. Początki sztucznej inteligencji w muzyce | 263 |
7.2. Subiektywny przegląd najciekawszych aplikacji i systemów | 265 |
7.3. Komponowanie muzyki przez sztuczną inteligencję – szanse i zagrożenia | 272 |
7.4. Co łączy sztuczną inteligencję z doświadczeniami firmy Muzak? | 278 |
7.5. Sieci neuronowe w służbie największych graczy w przemyśle muzycznym | 280 |
7.6. Ludzkość stać na znacznie więcej | 286 |
Rozdział 8. Prezentacja wyników badania jakościowego – ankietowego: Kontakt z muzyką studentów kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS | 291 |
8.1. Metody badawcze | 293 |
8.2. Opis badanej grupy i rekrutacji | 296 |
8.3. Szczegółowa prezentacja wyników | 300 |
8.4. Podsumowanie wyników badania | 311 |
8.5. Analiza typologii odbiorców muzyki | 313 |
Rozdział 9. Prezentacja wyników badania jakościowego – etnograficznego: Konsumenci muzyki w Polsce | 315 |
9.1. Metody badawcze | 315 |
9.2. Opis badanej grupy i rekrutacji | 319 |
9.3. Szczegółowa prezentacja wyników – dziewięć person | 321 |
9.3.1. Pasjonat | 324 |
9.3.2. Bierny słuchacz | 337 |
9.3.3. Aspiracyjny koneser | 341 |
9.3.4. Fan z fandomu | 348 |
9.3.5. Słuchacz hitów | 351 |
9.3.6. Zapatrzony w przeszłość | 356 |
9.3.7. Fan jednego zespołu | 359 |
9.3.8. Fanatyk festiwali | 361 |
9.3.9. Zrezygnowana matka | 364 |
9.4. Podsumowanie wyników badania | 371 |
9.4.1. Cechy charakterystyczne dziewięciu person | 371 |
9.4.2. Wybory muzyczne | 377 |
9.4.3. Strategia słuchania muzyki. Deklaracje a rzeczywistość | 378 |
Ulubiona nie znaczy najczęściej słuchana. Cztery powody, które komunikują badani | 379 |
Słuchanie przez funkcje, a nie gatunki. Dziewięć funkcji wynikających z analizy badania | 381 |
9.4.4. Analiza źródeł muzyki | 386 |
9.4.5. Uczestnictwo w wydarzeniach muzycznych | 393 |
Koncert jako wydarzenie muzyczne | 394 |
Koncert jako wydarzenie społeczne | 394 |
9.4.6. Muzyka w reklamie | 397 |
Wybrane cytaty z tego obszaru badawczego | 398 |
9.4.7. Muzyka w przestrzeni publicznej | 400 |
Wybrane cytaty z tego obszaru badawczego | 400 |
9.4.8. Wpływ nowych technologii na odbiorców muzyki | 403 |
9.4.9. Młodzi konsumenci | 404 |
9.5. Rozważania na temat typologii odbiorców muzyki po badaniu | 407 |
Rozdział 10. Prezentacja wyników badania ilościowego: Konsumenci muzyki w Polsce | 409 |
10.1. Metody badawcze | 409 |
10.2. Opis badanej grupy i rekrutacji | 411 |
10.3. Szczegółowa prezentacja wyników | 414 |
10.3.1. Rola muzyki w życiu | 414 |
10.3.2. Sposoby słuchania muzyki | 426 |
10.3.3. Urządzenia do słuchania muzyki | 430 |
10.3.4. Preferencje muzyczne – odpowiedzi spontaniczne | 439 |
10.3.5. Preferencje muzyczne – wspomagane listą gatunków | 444 |
10.3.6. Wydatki na słuchanie muzyki | 458 |
10.3.7. Słuchanie muzyki z płyt winylowych | 461 |
10.3.8. Słuchanie muzyki z kaset magnetofonowych | 464 |
10.3.9. Uczestnictwo w stacjonarnych i zdalnych wydarzeniach muzycznych | 467 |
10.3.10. Postawy dotyczące muzyki ośmiu person | 478 |
10.3.11. Marketing muzyczny. Muzyka w reklamach, audiomarketing, trackvertising i sponsoring ulubionych artystów | 484 |
10.4. Podsumowanie wyników badania | 497 |
10.4.1. Znaczenie muzyki w życiu badanych | 497 |
10.4.2. Preferencje muzyczne Polaków | 498 |
10.4.3. Sposoby słuchania muzyki, źródła i urządzenia | 499 |
10.4.4. Wydatki na treści muzyczne | 500 |
10.4.5. Wydarzenia muzyczne | 500 |
10.4.6. Persony | 501 |
10.4.7. Marketing muzyczny | 502 |
10.5. Analiza typologii odbiorców muzyki po badaniu | 503 |
Rozdział 11. Prezentacja wyników badania jakościowego: Kondycja biznesu muzycznego w Polsce | 505 |
11.1. Metody badawcze | 505 |
11.2. Opis badanej grupy i rekrutacji rozmówców | 507 |
11.3. Szczegółowa prezentacja wyników | 510 |
Hubert Augustyniak – Radiospacja/Warner Music Poland | 510 |
Marcin Bąkiewicz – Antyradio/Eurozet | 513 |
Miłosz Bembinow – kompozytor, dyrygent i pedagog/ZAiKS | 517 |
Bartłomiej Chaciński – dziennikarz muzyczny/tygodnik „Polityka” | 521 |
Nawojka Chałupińska – Tidal Polska | 525 |
Joanna Comberska – Eventim Polska | 528 |
Jan Ejsmont – e-muzyka i Going/Empik S.A. | 532 |
Andrzej Giza – Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena | 535 |
Marcin Tytus Grabski – Asfalt Records | 539 |
Tomik Grewiński – Kayax i Kayax Production & Publishing | 542 |
Julita Janicka – menedżerka Andrzeja Piaska Piasecznego/Impres JOT | 546 |
Robert Kaleta – Universitatis Varsoviensis/Palladium, Hybrydy, Proxima | 549 |
Michał Kornacki – IMS S.A. | 551 |
Agnieszka Kulczycka – Sirens | 555 |
Grzegorz Kurant – Live Nation Polska | 558 |
Maciej Kutak – Universal Music Polska | 560 |
Anna Laskowska – Sony Music Publishing Poland | 563 |
Wojciech Nowak – Filharmonia Narodowa w Warszawie | 567 |
Tomasz Organek – artysta | 570 |
Dionizy Wincenty Płaczkowski – śpiewak operowy | 574 |
Wojciech Urbański – producent muzyczny/Dyspensa Records | 577 |
Krzysztof Wawrzyniak – Good Taste Production | 581 |
Marek Włodarczyk – Independent Digital | 584 |
Maciej Woć – Sony Music Entertainment Polska | 588 |
Sławomir Wrzask – menedżer Marcin Wasilewski Trio/Golden Mine | 590 |
Maciej Zieliński – kompozytor muzyki filmowej/Soundflower | 595 |
11.4. Podsumowanie wyników badań | 598 |
11.4.1. Zmiany i nowe podmioty na rynku muzycznym – dystrybucja i produkcja | 598 |
11.4.2. Nowe wyzwania w promocji muzyki | 607 |
11.4.3. Nowe sposoby finansowania rynku muzycznego | 610 |
11.4.4. Pozyskiwanie informacji o odbiorcach muzyki | 611 |
11.4.5. Pandemia a polski rynek muzyczny | 612 |
11.4.6. Ocena jedności środowiska biznesowego i artystycznego | 617 |
11.5. Rozważania na temat typologii odbiorców muzyki w ramach badania | 619 |
Rozdział 12. Analiza i podsumowanie wyników badań własnych | 623 |
12.1. Stopniowanie zaangażowania nanosłuchaczy | 623 |
12.2. Dynamiczny model typologii konsumentów muzyki | 628 |
12.3. Typologia zaangażowania konsumentów muzyki w Polsce | 634 |
12.4. Nowa struktura przemysłu muzycznego w dobie cyfryzacji | 647 |
Zakończenie | 651 |
Posłowie. Suplement. Miszmasz | 667 |
Muzyka mózgu (ciąg dalszy) | 668 |
Muzyka na wojnie | 670 |
Recepta na playlistę miłosną | 671 |
Guilty pleasures | 672 |
Ile jest gatunków muzycznych na świecie i kto pomógł Spotify zarazić nas dźwiękiem? | 672 |
Zarażanie dźwiękiem przez big tech (perspektywa antropologiczna) | 676 |
Najważniejszy jest groove | 681 |
Twórcy vs. sztuczna inteligencja | 683 |
Młodzi vs. starzy | 684 |
Jeszcze muzyka czy już hałas? | 684 |
Megaceremoniały i subświaty | 686 |
Artyści-marki w Polsce (suplement) | 687 |
Wielki boom na klasykę | 689 |
Czego słuchają psychopaci? | 691 |
Muzyka w wirtualnym świecie gier i metawersum | 691 |
Epoka muzyki kompilowanej | 692 |
Zombie culture | 694 |
Kolejne obszary badawcze, które mnie interesują | 696 |
Schemat amerykańskiego przemysłu muzycznego | 697 |
Muzyka a sztuki wizualne | 699 |
Rady doświadczonego kolegi | 702 |
Zamiast kropki. Ostatni przegląd newsów | 705 |
Ciekawe cytaty o sztucznej inteligencji i muzyce | 716 |
Kolejne zagrożenia dotyczące AI w przemyśle muzycznym | 735 |
Prawo autorskie i licencjonowanie (suplement) | 740 |
O coraz droższych biletach na koncerty raz jeszcze | 747 |
Trudne życie artysty | 749 |
Na koniec prezenty dla czytelników | 751 |
Załączniki | 757 |
Załącznik 1 Kontakt z muzyką studentów Uniwersytetu SWPS w Warszawie (jakościowe badanie ankietowe) – ankieta | 757 |
Załącznik 2 Badanie studentów Uniwersytetu SWPS w Warszawie – wybrane cytaty z esejów autobiograficznych | 761 |
Załącznik 3 Konsumenci muzyki w Polsce (badanie jakościowe – etnograficzne) – scenariusz pogłębionych wywiadów IDI | 807 |
Załącznik 4 Konsumenci muzyki w Polsce (badanie ilościowe CAWI) – kwestionariusz | 814 |
Załącznik 5 Nota metodologiczna do badania CAWI | 835 |
Załącznik 6 Kondycja biznesu muzycznego w Polsce – scenariusz indywidualnego wywiadu pogłębionego IDI | 839 |
Spis rycin | 841 |
Spis tabel | 847 |
Bibliografia | 849 |
O autorze | 895 |
Indeks | 897 |