Zarażeni dźwiękiem

Rynek muzyczny w czasach sztucznej inteligencji

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

89,10  99,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 99,00 zł (-10%)

Najniższa cena z 30 dni: 49,50 zł  


89,10

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

• Jak sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje przemysł muzyczny?
• Czy maszyny zastąpią twórców i artystów?
• Jak osiągnąć sukces jako twórca, artysta, menedżer i wydawca?
• Czego słuchamy i jak zmieniliśmy się jako słuchacze w ostatnich latach?
• Jak działają algorytmy i playlisty w serwisach streamingowych?
• Dlaczego Elon Musk może być ważny dla słuchaczy muzyki?
• Jak będą wyglądały wirtualne koncerty?
• Jakie są nowe podmioty na rynku muzycznym w dobie cyfryzacji?
Odpowiedzi na te i inne pytania możesz znaleźć w pierwszej w Polsce muzycznej biblii dla początkujących i zaawansowanych. Tak kompleksowej publikacji dotyczącej rynku muzycznego jeszcze nie było!


Ta wyjątkowa książka została napisana z myślą o pasjonatach muzyki przez pasjonata muzyki. Autorem jest Stanisław Trzciński, doktor nauk o kulturze i badacz Uniwersytetu SWPS, który współtworzy polski przemysł muzyczny od 30 lat.


To kompleksowy, praktyczny podręcznik opisujący zasady działania współczesnego rynku muzycznego w erze sztucznej inteligencji. Publikacja zawiera najnowsze, przeprowadzone przez autora na szeroką skalę, badania polskich konsumentów muzyki i wywiady z najważniejszymi ludźmi polskiego przemysłu muzycznego oraz rozważania o kulturze i emocjach w muzyce.


Autor, który jest kulturoznawcą i ekonomistą, sięga także do wiedzy z zakresu socjologii, antropologii, muzykologii i psychologii. Z jednej strony pisze o funkcjach emocji i mózgu, a także opisuje sposoby słuchania muzyki i uczestnictwa w koncertach, a z drugiej – zagłębia się w zagadnienia dotyczące wykorzystania muzyki w komunikacji marketingowej. Autora interesuje marketing muzyczny w reklamach i przestrzeni publicznej.


W książce opisane są zasady działania algorytmów oraz playlist muzycznych tworzonych w serwisach streamingowych, takich jak Spotify, a także na platformach takich jak TikTok i YouTube. Czytelnik znajdzie także rozważania futurologiczne z zakresu wizualnego słuchania muzyki i wykorzystania VR czy AI.


Publikacja jest odpowiedzią na zapotrzebowania współczesnego, światowego rynku muzycznego. Autor przedstawia dane dotyczące rynków w USA, Azji i Europie ze szczególnym uwzględnieniem Polski. Ważnym elementem w książce jest pokazanie sektora muzycznego jako ważnego składnika gospodarki kreatywnej. Czytelnik dowie się wiele szczegółów dotyczących składowych, struktury i zasad funkcjonowania współczesnego przemysłu muzycznego w branży fonograficznej, publishingowej czy na rynku koncertowym. Autor opisuje też najważniejsze aspekty prawne dotyczące licencjonowania muzyki czy wspomagania się sztuczną inteligencją i te, dotyczące dynamicznie zmieniającego się rynku pracy artystów.


To obowiązkowa lektura dla pasjonatów muzyki, twórców, artystów, debiutantów, menedżerów i pracowników przemysłu muzycznego, naukowców i badaczy, dziennikarzy, przedsiębiorców, specjalistów na rynku reklamy, marketingu i handlu. To pierwszy w Europie Centralnej podręcznik akademicki o rynku muzycznym dla studentów wydziałów humanistycznych: kulturoznawstwo, socjologia, antropologia, ekonomia, muzykologia, psychologia.


Czytelnicy znajdą też w ramach publikacji kody QR, które umożliwią zapoznanie się z wybranymi badaniami i odsłuch muzyki dobranej przez autora książki. Tym samym otrzymujemy kolejną część vol. 12 – niewydawanej od 11 lat – kultowej serii kompilacji muzycznych Stanisława Trzcińskiego „Pozytywne Wibracje” (ponad 300 utworów i ponad 24 godziny muzyki), a także specjalną playlistę z utworami towarzyszącymi lekturze poszczególnych rozdziałów „Zarażonych dźwiękiem”.


Trzeba sporej odwagi, by skupić wysiłek analityczny na zjawiskach takich jak wykorzystanie sztucznej inteligencji w muzyce, co jeszcze nie zostało poddane poważnej systematyzacji także w skali globalnej i nikt jeszcze nie wie, jakie mogą być tego skutki w tworzeniu muzyki i – szerzej – kształtowaniu się kultury muzycznej. Trzciński to ryzyko podjął [...]


Prof. UW, dr hab. Mirosław Pęczak, Kierownik Zakładu Interdyscyplinarnych Badań nad Kulturą na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego


Rok wydania2023
Liczba stron944
KategoriaMarketing, reklama
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-23248-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Podziękowania     11
  Rozdział 1. Wprowadzenie     15
  1.1. Przedmowa     15
    Powiedz mi, czego słuchasz, a powiem ci, kim jesteś     15
    Bo w życiu początkującego naukowca trzeba mieć szczęście     18
    Jakie tematy tak bardzo mnie zainteresowały?     19
    Dlaczego o tym piszę w przedmowie?     23
    Badania, badania i jeszcze raz badania     27
    Kim są nanosłuchacze?     28
    Dwie wiadomości     29
    Zarażeni dźwiękiem?     32
    Życzę samych pozytywnych wrażeń podczas lektury     33
  1.2. Wstęp     33
  1.3. Dotychczasowy stan badań     41
  1.4. Trzy obszary badawcze     45
  1.5. Etapy procedury badawczej     51
  1.6. Metody badawcze     52
    1.6.1. Odbiorcy muzyki     53
    1.6.2. Podmioty na rynku muzycznym     56
    1.7. Struktura książki     57
  Rozdział 2. Przemiany odbioru muzyki w XX i XXI wieku     63
  2.1. Pierwsza rewolucja w odbiorze muzyki – fonografia i radio     63
  2.2. Druga rewolucja w odbiorze muzyki – smartfon i streaming     67
  2.3. Aktywny i bierny kontakt człowieka z muzykąłczesnym świecie     69
  2.4. Globalizacja i międzykulturowe przenikanie muzyki     73
  Rozdział 3. Przestrzenie odbioru muzyki     77
  3.1. Główne perspektywy tworzenia typologii odbiorców muzyki od drugiej połowy XIX wieku     77
  3.2. Sposoby słuchania i preferencje muzyczne     84
  3.3. Polscy odbiorcy muzyki w badaniach zwyczajów słuchaczy i preferencji muzycznych     89
  3.4. Miniaturyzacja doświadczenia odbioru muzyki i nanosłuchanie     110
  3.5. Powrót winyli i kaset. Zjawiska audiofilizmu i technofilii     118
  Rozdział 4. Marketing muzyczny     124
  4.1. Muzyka w komunikacji marketingowej. Przegląd literatury i rozważania semantyczne     125
  4.2. Wykorzystanie organizacji wydarzeń muzycznych w kampaniach reklamowych i sponsoringowych     129
  4.3. Muzyka w reklamach telewizyjnych, internetowych, kinowych i radiowych     134
  4.4. Audiomarketing – muzyka w przestrzeni publicznej, obiektach handlowych, gastronomicznych i działalności e-commerce     140
  4.5. Trackvertising oraz artyści-marki     158
  4.6. Streaming i nośniki fizyczne w obszarze public relations     160
  4.7. Polityka i samorząd a komunikacja z wykorzystaniem muzyki     163
  Rozdział 5. Playlista i algorytm jako filary cyfrowej dystrybucji muzyki     173
  5.1. Playlista     173
  5.2. Algorytm     178
  5.3. Koncerty w cyberprzestrzeni     184
  Rozdział 6. Organizacja i finansowanie produkcji oraz dystrybucji muzyki     187
  6.1. Rynek muzyczny jako sektor gospodarki kreatywnej     187
  6.2. Podstawowe branże przemysłu muzycznego     202
    6.2.1. Branża fonograficzna     218
    6.2.2. Branża publishingowa     222
    6.2.3. Branża koncertowa     224
  6.3. Zmieniające się modele biznesowe branży fonograficznej. Produkcja i dystrybucja muzyki     227
  6.4. Nowe podmioty i zmieniająca się organizacja branży fonograficznej     247
  6.5. Wpływ technologii i nowych podmiotów na rynku muzycznym na politykę cenową i rynek pracy twórców.254
  Rozdział 7. Jak sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje przemysł muzyczny?     262
  7.1. Początki sztucznej inteligencji w muzyce     263
  7.2. Subiektywny przegląd najciekawszych aplikacji i systemów     265
  7.3. Komponowanie muzyki przez sztuczną inteligencję – szanse i zagrożenia     272
  7.4. Co łączy sztuczną inteligencję z doświadczeniami firmy Muzak?     278
  7.5. Sieci neuronowe w służbie największych graczy w przemyśle muzycznym     280
  7.6. Ludzkość stać na znacznie więcej     286
  Rozdział 8. Prezentacja wyników badania jakościowego – ankietowego: Kontakt z muzyką studentów kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS     291
  8.1. Metody badawcze     293
  8.2. Opis badanej grupy i rekrutacji     296
  8.3. Szczegółowa prezentacja wyników     300
  8.4. Podsumowanie wyników badania     311
  8.5. Analiza typologii odbiorców muzyki     313
  Rozdział 9. Prezentacja wyników badania jakościowego – etnograficznego: Konsumenci muzyki w Polsce     315
  9.1. Metody badawcze     315
  9.2. Opis badanej grupy i rekrutacji     319
  9.3. Szczegółowa prezentacja wyników – dziewięć person     321
    9.3.1. Pasjonat     324
    9.3.2. Bierny słuchacz     337
    9.3.3. Aspiracyjny koneser     341
    9.3.4. Fan z fandomu     348
    9.3.5. Słuchacz hitów     351
    9.3.6. Zapatrzony w przeszłość     356
    9.3.7. Fan jednego zespołu     359
    9.3.8. Fanatyk festiwali     361
    9.3.9. Zrezygnowana matka     364
  9.4. Podsumowanie wyników badania     371
    9.4.1. Cechy charakterystyczne dziewięciu person     371
    9.4.2. Wybory muzyczne     377
    9.4.3. Strategia słuchania muzyki. Deklaracje a rzeczywistość     378
      Ulubiona nie znaczy najczęściej słuchana. Cztery powody, które komunikują badani     379
      Słuchanie przez funkcje, a nie gatunki. Dziewięć funkcji wynikających z analizy badania     381
    9.4.4. Analiza źródeł muzyki     386
  9.4.5. Uczestnictwo w wydarzeniach muzycznych     393
    Koncert jako wydarzenie muzyczne     394
    Koncert jako wydarzenie społeczne     394
  9.4.6. Muzyka w reklamie     397
    Wybrane cytaty z tego obszaru badawczego     398
  9.4.7. Muzyka w przestrzeni publicznej     400
    Wybrane cytaty z tego obszaru badawczego     400
  9.4.8. Wpływ nowych technologii na odbiorców muzyki     403
  9.4.9. Młodzi konsumenci     404
  9.5. Rozważania na temat typologii odbiorców muzyki po badaniu     407
  Rozdział 10. Prezentacja wyników badania ilościowego: Konsumenci muzyki w Polsce     409
  10.1. Metody badawcze     409
  10.2. Opis badanej grupy i rekrutacji     411
  10.3. Szczegółowa prezentacja wyników     414
    10.3.1. Rola muzyki w życiu     414
    10.3.2. Sposoby słuchania muzyki     426
    10.3.3. Urządzenia do słuchania muzyki     430
    10.3.4. Preferencje muzyczne – odpowiedzi spontaniczne     439
    10.3.5. Preferencje muzyczne – wspomagane listą gatunków     444
    10.3.6. Wydatki na słuchanie muzyki     458
    10.3.7. Słuchanie muzyki z płyt winylowych     461
    10.3.8. Słuchanie muzyki z kaset magnetofonowych     464
    10.3.9. Uczestnictwo w stacjonarnych i zdalnych wydarzeniach muzycznych     467
    10.3.10. Postawy dotyczące muzyki ośmiu person     478
    10.3.11. Marketing muzyczny. Muzyka w reklamach, audiomarketing, trackvertising i sponsoring ulubionych artystów     484
  10.4. Podsumowanie wyników badania     497
    10.4.1. Znaczenie muzyki w życiu badanych     497
    10.4.2. Preferencje muzyczne Polaków     498
    10.4.3. Sposoby słuchania muzyki, źródła i urządzenia     499
    10.4.4. Wydatki na treści muzyczne     500
    10.4.5. Wydarzenia muzyczne     500
    10.4.6. Persony     501
    10.4.7. Marketing muzyczny     502
  10.5. Analiza typologii odbiorców muzyki po badaniu     503
  Rozdział 11. Prezentacja wyników badania jakościowego: Kondycja biznesu muzycznego w Polsce     505
  11.1. Metody badawcze     505
  11.2. Opis badanej grupy i rekrutacji rozmówców     507
  11.3. Szczegółowa prezentacja wyników     510
    Hubert Augustyniak – Radiospacja/Warner Music Poland     510
    Marcin Bąkiewicz – Antyradio/Eurozet     513
    Miłosz Bembinow – kompozytor, dyrygent i pedagog/ZAiKS     517
    Bartłomiej Chaciński – dziennikarz muzyczny/tygodnik „Polityka”     521
    Nawojka Chałupińska – Tidal Polska     525
    Joanna Comberska – Eventim Polska     528
    Jan Ejsmont – e-muzyka i Going/Empik S.A.     532
    Andrzej Giza – Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena     535
    Marcin Tytus Grabski – Asfalt Records     539
    Tomik Grewiński – Kayax i Kayax Production & Publishing     542
    Julita Janicka – menedżerka Andrzeja Piaska Piasecznego/Impres JOT     546
    Robert Kaleta – Universitatis Varsoviensis/Palladium, Hybrydy, Proxima     549
    Michał Kornacki – IMS S.A.     551
    Agnieszka Kulczycka – Sirens     555
    Grzegorz Kurant – Live Nation Polska     558
    Maciej Kutak – Universal Music Polska     560
    Anna Laskowska – Sony Music Publishing Poland     563
    Wojciech Nowak – Filharmonia Narodowa w Warszawie     567
    Tomasz Organek – artysta     570
    Dionizy Wincenty Płaczkowski – śpiewak operowy     574
    Wojciech Urbański – producent muzyczny/Dyspensa Records     577
    Krzysztof Wawrzyniak – Good Taste Production     581
    Marek Włodarczyk – Independent Digital     584
    Maciej Woć – Sony Music Entertainment Polska     588
    Sławomir Wrzask – menedżer Marcin Wasilewski Trio/Golden Mine     590
    Maciej Zieliński – kompozytor muzyki filmowej/Soundflower     595
  11.4. Podsumowanie wyników badań     598
    11.4.1. Zmiany i nowe podmioty na rynku muzycznym – dystrybucja i produkcja     598
    11.4.2. Nowe wyzwania w promocji muzyki     607
    11.4.3. Nowe sposoby finansowania rynku muzycznego     610
    11.4.4. Pozyskiwanie informacji o odbiorcach muzyki     611
    11.4.5. Pandemia a polski rynek muzyczny     612
    11.4.6. Ocena jedności środowiska biznesowego i artystycznego     617
  11.5. Rozważania na temat typologii odbiorców muzyki w ramach badania     619
  Rozdział 12. Analiza i podsumowanie wyników badań własnych     623
  12.1. Stopniowanie zaangażowania nanosłuchaczy     623
  12.2. Dynamiczny model typologii konsumentów muzyki     628
  12.3. Typologia zaangażowania konsumentów muzyki w Polsce     634
  12.4. Nowa struktura przemysłu muzycznego w dobie cyfryzacji     647
  Zakończenie     651
  Posłowie. Suplement. Miszmasz     667
    Muzyka mózgu (ciąg dalszy)     668
    Muzyka na wojnie     670
    Recepta na playlistę miłosną     671
    Guilty pleasures     672
    Ile jest gatunków muzycznych na świecie i kto pomógł Spotify zarazić nas dźwiękiem?     672
    Zarażanie dźwiękiem przez big tech (perspektywa antropologiczna)     676
    Najważniejszy jest groove     681
    Twórcy vs. sztuczna inteligencja     683
    Młodzi vs. starzy     684
    Jeszcze muzyka czy już hałas?     684
    Megaceremoniały i subświaty     686
    Artyści-marki w Polsce (suplement)     687
    Wielki boom na klasykę     689
    Czego słuchają psychopaci?     691
    Muzyka w wirtualnym świecie gier i metawersum     691
    Epoka muzyki kompilowanej     692
    Zombie culture     694
    Kolejne obszary badawcze, które mnie interesują     696
    Schemat amerykańskiego przemysłu muzycznego     697
    Muzyka a sztuki wizualne     699
    Rady doświadczonego kolegi     702
    Zamiast kropki. Ostatni przegląd newsów     705
    Ciekawe cytaty o sztucznej inteligencji i muzyce     716
    Kolejne zagrożenia dotyczące AI w przemyśle muzycznym     735
    Prawo autorskie i licencjonowanie (suplement)     740
    O coraz droższych biletach na koncerty raz jeszcze     747
    Trudne życie artysty     749
    Na koniec prezenty dla czytelników     751
  Załączniki     757
  Załącznik 1 Kontakt z muzyką studentów Uniwersytetu SWPS w Warszawie (jakościowe badanie ankietowe) – ankieta     757
  Załącznik 2 Badanie studentów Uniwersytetu SWPS w Warszawie – wybrane cytaty z esejów autobiograficznych     761
  Załącznik 3 Konsumenci muzyki w Polsce (badanie jakościowe – etnograficzne) – scenariusz pogłębionych wywiadów IDI     807
  Załącznik 4 Konsumenci muzyki w Polsce (badanie ilościowe CAWI) – kwestionariusz     814
  Załącznik 5 Nota metodologiczna do badania CAWI     835
  Załącznik 6 Kondycja biznesu muzycznego w Polsce – scenariusz indywidualnego wywiadu pogłębionego IDI     839
  Spis rycin     841
  Spis tabel     847
  Bibliografia     849
  O autorze     895
  Indeks     897
RozwińZwiń