INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Badania jakościowe, chociaż od lat pełnią ważną rolę w podejmowaniu decyzji marketingowych, prowadzone i wykorzystywane są dosyć intuicyjnie. Autorka przekonuje, że w świetle dokonań współczesnej psychologii należy zrewidować tradycyjne spojrzenie na konsumenta. Wiedzę tę warto uwzględniać na każdym etapie prowadzonych badań marketingowych, począwszy od konstruowania schematów badań, scenariuszy wywiadów, przez decyzje o tym, o co pytać respondentów wprost, a co próbować zrozumieć w sposób pośredni, aż po analizę i interpretację wyników badań, która powinna wykraczać poza deklaracje respondentów.
Publikacja jest adresowana do studentów i wykładowców marketingu, zarządzania, ekonomii, psychologii, socjologii, stanowi także ważne źródło wiedzy dla praktyków – pracowników firm realizujących badania marketingowe i pracowników działów marketingu zlecających te badania.
Książka Dominiki Maison jest na polskim rynku pierwszą książką, w której prezentowane jest w sposób jasny, atrakcyjny i pragmatyczny nowoczesne podejście do jakościowych badań marketingowych. Autorka łączy kompetencje rasowego psychologa akademickiego – na bieżąco śledzącego najnowsze dyskusje i idee, z kompetencjami doświadczonego badacza rynku. Dzięki temu idee naukowe okazują się użyteczne, a badania marketingowe – interesujące poznawczo (szczególnie cenne są w książce przykłady zaczerpnięte z autentycznych badań). Na podkreślenie zasługuje też połączenie zrozumienia potrzeb marketingu – wszak badania mają marketingowi właśnie dostarczyć zrozumienia i informacji, z głęboką wiedzą o samych badaniach jakościowych – które nie powinny być nadużywane ani lekceważone.
Autorka jest niezwykle uczciwa i rzetelna w prowadzonej przez siebie dyskusji : ukazuje pożytki z dobrych badań jakościowych, ale i ich słabe strony; podkreśla zawsze w nich obecny element subiektywnej interpretacji tego, co się zobaczyło i usłyszało. Tym samym, badanie jakościowe – i to chyba jest jego największy walor - jest według autorki zaproszeniem do myślenia i dyskusji.
(Prof. Anna Giza)
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 288 |
Kategoria | Marketing, reklama |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-16424-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Rozdział 1. Miejsce badań wmarketingu – czyli po co nam badania jakościowe | 11 |
Rola badań wpodejmowaniu decyzji marketingowych | 11 |
Rodzaje badań marketingowych | 14 |
Jakościowe czy ilościowe – porównanie metod | 16 |
Marketingowe obszary wykorzystania badań jakościowych | 23 |
Wprowadzanie produktu na rynek | 23 |
Badania komunikacji | 27 |
Badania postaw, potrzeb, motywów ibarier | 30 |
Rozdział 2. Ewolucja wrozumieniu konsumenta: od świadomości do nieświadomości | 33 |
Tradycyjne rozumienie konsumenta: istota racjonalna iświadoma własnych postaw ipotrzeb | 33 |
Zmiana wrozumieniu konsumenta: konsument – istota emocjonalna inieświadoma własnych postaw | 37 |
Psychologiczne dowody na istnienie procesów nieświadomych i automatycznych | 39 |
Efekt ekspozycji | 39 |
Nieświadome przetwarzanie informacji: bodźce peryferyczne i bodźce podprogowe | 41 |
Emocje pierwotne vs. emocje wtórne | 43 |
Badania nad postawami: postawy utajone | 44 |
Marketingowe dowody na istnienie procesów nieświadomych i automatycznych | 47 |
Podsumowanie | 52 |
Rozdział 3. Ewolucja wbadaniach jakościowych: od zbierania informacji do poszukiwania zrozumienia | 53 |
Kierunki zmian wbadaniach jakościowych | 53 |
Czym dysponuje badacz jakościowy – podstawowe metody badań | 61 |
Klasyka badań jakościowych: wywiad grupowy iindywidualny | 61 |
W poszukiwaniu wglądu: mniej, dłużej, inaczej | 67 |
Bliżej doświadczeń – badania etnograficzne | 79 |
W poszukiwaniu nowych rozwiązań – badania przez internet | 83 |
Rozdział 4. Najważniejszy pierwszy krok: od pytań marketingowych do pytań badawczych | 86 |
Definicja problemu badawczego | 87 |
Pytania marketingowe apytania badawcze | 89 |
Wybór metody badania | 93 |
Ilościowe czy jakościowe? | 93 |
Co, gdzie, kiedy – wybór metody jakościowej | 94 |
Rozdział 5. Najtrudniejszy drugi krok: planowanie schematu badania | 100 |
Dobór osób do badania – kryteria selekcyjne | 101 |
Kryteria doboru celowego | 104 |
Kryteria dodatkowe | 106 |
Dodatkowe zasady selekcji uczestników | 115 |
Miejsce realizacji badania | 121 |
Liczba wywiadów – ostateczny schemat badania | 123 |
Najczęstsze błędy na etapie planowania badania | 129 |
Rozdział 6. Decyzje organizacyjne – proza badań jakościowych | 131 |
Rekrutacja | 132 |
Warunki lokalowe i techniczne | 141 |
Planowanie czasu i kosztów realizacji badania | 148 |
Rozdział 7. Scenariusz wywiadu, czyli czego chcemy się dowiedzieć, a o co możemy zapytać | 152 |
Kto przygotowuje scenariusz? | 152 |
Podstawowe zasady dobrego scenariusza | 154 |
Struktura wywiadu | 160 |
Wywiad pilotażowy | 164 |
Rozdział 8. Techniki projekcyjne itechniki wspomagające – sposób na wyjście poza deklaracje | 166 |
Co to są techniki projekcyjne | 166 |
Początki stosowania technik projekcyjnych wmarketingu | 168 |
Kiedy można lub należy stosować techniki projekcyjne iwspomagające wbadaniach marketingowych | 169 |
Techniki projekcyjne iwspomagające najczęściej stosowane wbadaniach marketingowych | 173 |
Typy technik projekcyjnych | 174 |
Przykłady technik projekcyjnych | 178 |
Przykłady technik wspomagających | 193 |
Analiza iinterpretacja technik projekcyjnych iwspomagających | 198 |
Rozdział 9. Prowadzenie wywiadu, czyli co każdy moderator wiedzieć powinien | 201 |
Moderator – umiejętności czy powołanie? | 201 |
Kto może być moderatorem? | 201 |
Doświadczenie – droga do sukcesu | 203 |
Dobór moderatora do badania | 205 |
Cechy dobrego moderatora | 208 |
Umiejętności poznawcze | 208 |
Umiejętności związane zprowadzeniem wywiadu | 210 |
Umiejętności związane zkontaktem zinnymi ludźmi | 214 |
Odpowiedni wygląd | 215 |
Rodzaje badań a rodzaje umiejętności | 217 |
Wywiad grupowy | 217 |
Pogłębiony wywiad indywidualny | 223 |
Badanie etnograficzne/badanie w domu respondenta | 224 |
Dodatkowe umiejętności niezbędne w badaniach jakościowych | 225 |
Aktywne słuchanie – metoda podtrzymywania kontaktu | 225 |
Komunikacja niewerbalna – narzędzie pracy moderatora | 229 |
Podstawowe rodzaje pytań | 232 |
Język wywiadu | 232 |
Jakie pytanie zadać? | 233 |
Zasady szeregowania pytań | 235 |
Kolejność pytań w zależności od rodzaju pytania | 235 |
Kolejność zagadnień w zależności od miejsca w wywiadzie | 237 |
Najczęstsze błędy moderowania | 240 |
Rozdział 10. Analiza i interpretacja badań jakościowych | 243 |
Podstawowe zasady analizy jakościowej | 243 |
Trudności analizy jakościowej | 243 |
Etapy analizy jakościowej | 246 |
Rodzaje prezentacji wyników z jakościowego badania marketingowego | 251 |
Zasady jakościowej analizy danych | 255 |
Prowadzenie wywiadów – początek analizy jakościowej | 255 |
Rozumienie znaczenia wypowiedzi | 257 |
Poszukiwanie szerszego kontekstu | 258 |
Pułapka myślenia ilościowego – częstotliwość a znaczenie | 259 |
Raport | 260 |
Ogólne zasady pisania raportu | 260 |
Zasadnicze elementy raportu | 261 |
O czym jeszcze należy pamiętać, pisząc raport zbadania jakościowego | 263 |
Bibliografia | 267 |
ZAŁĄCZNIKI | 272 |
ZAŁĄCZNIK 1. Przykład ankiety selekcyjnej dotyczącej badania na temat wyjazdów turystycznych | 273 |
ZAŁĄCZNIK 2. Przykład scenariusza wywiadu grupowego natemat wyjazdów turystycznych | 275 |
ZAŁĄCZNIK 3. Przykład tabeli porządkującej dane z transkrypcji ze zogniskowanych wywiadów grupowych | 277 |
ZAŁĄCZNIK 4. Przykłady graficznej prezentacji wyników badania jakościowego | 282 |
Indeks nazwisk | 286 |
O Autorce | 288 |