Stanisław Kowalski. Pamięć postaci uczonego i kontynuacje jego dorobku

Stanisław Kowalski. Pamięć postaci uczonego i kontynuacje jego dorobku

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Publikacja upamiętnia postać i dorobek naukowy Stanisława Kowalskiego, wieloletniego Profesora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Celem było uchronić od zapomnienia zwłaszcza te idee i koncepcje autorstwa prof. Stanisława Kowalskiego, które przetrwały próbę czasu i okazują się w dalszym ciągu odzwierciedlać stan i funkcjonowanie naszego systemu wychowania. Zgromadzone w książce publikacje Profesora oraz Jego uczniów i kontynuatorów Jego idei zawierają równie przydatne rozwiązania metodologiczne, mogące służyć doskonaleniu struktury i działalności współczesnego nam systemu wychowania. Niewątpliwym walorem tych studiów i badań jest to, że prowadzone były przez wiele lat z perspektywy psychologii, socjologii, pedagogiki i prakseologii, co sprawia, że integrują one w sobie interdyscyplinarne i wieloaspektowe podejście do analizowanych problemów i z tej też perspektywy postulują stosowne rozwiązania modelowe, mogące być z powodzeniem wdrażane do praktyki. Przy tej też okazji Autorzy chcieli także uwydatnić specyfikę poznańskiego akademickiego ośrodka pedagogiki społecznej oraz wkład prof. Stanisława Kowalskiego w jego rozwój. Ośrodek zakończył swój pięćdziesięcioletni okres działalności naukowej i obok łódzkiego i warszawskiego równie wydatnie przyczynił się do rozwoju tej właśnie dziedziny pedagogiki.


Rok wydania2021
Liczba stron576
KategoriaPedagogika społeczna
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3917-8
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP, Wiesław Ambrozik, Jerzy Modrzewski     9
  CZĘŚĆ I. STANISŁAW KOWALSKI – SOCJOLOG WYCHOWANIA I PEDAGOG SPOŁECZNY     15
  JAN WŁODAREK Życie i działalność naukowa Stanisława Kowalskiego (1904–1990)     17
  BARBARA KOWALSKA-EHRLICH Stanisław Kowalski: mój Ojciec     33
  WŁADYSŁAW MARKIEWICZ Wspomnienie o profesorze Stanisławie Kowalskim     39
  CZĘŚĆ II. WYBRANE PUBLIKACJE Z DOROBKU NAUKOWEGO PROFESORA STANISLAWA KOWALSKIEGO     45
  STANISŁAW KOWALSKI Socjologia a pedagogika     47
  STANISŁAW KOWALSKI Pedagogika społeczna Heleny Radlińskiej a socjologia wychowania     69
  STANISŁAW KOWALSKI Znaczenie teorii systemów społecznych Floriana Znanieckiego w interdyscyplinarnych badaniach nad wychowaniem     89
  STANISŁAW KOWALSKI Systemy oświatowe scentralizowane i zdecentralizowane w świetle wyników badań M.S. Archer     105
  STANISŁAW KOWALSKI Podejście systemowe w badaniu środowisk wychowawczych     123
  STANISŁAW KOWALSKI Jednostka i jej środowisko społeczne     151
  STANISŁAW KOWALSKI Środowisko lokalne w wychowawczym funkcjonowaniu społeczeństwa     169
  STANISŁAW KOWALSKI Proces uspołecznienia     181
  STANISŁAW KOWALSKI Rodzina jako przedmiot socjologii wychowania     225
  STANISŁAW KOWALSKI Jakościowo-typologiczne a statystyczne badania nad selekcyjnymi funkcjami wychowania     235
  Bibliografia prac prof. Stanisława Kowalskiego     249
  CZĘŚĆ III. ODNIESIENIA I ZASTOSOWANIA     261
  ZBIGNIEW KWIECIŃSKI Czy możliwy jest pedagogiczny powrót do mądrości? Pamięci Profesora Stanisław Kowalskiego     263
  EWA MARYNOWICZ-HETKA Podejście systemowe i/lub podejście transwersalne? Na marginesie lektury tekstu Stanisława Kowalskiego. Podejście systemowe w badaniu środowisk wychowawczych     269
  JERZY MODRZEWSKI Impulsy edukacyjne w (re)konstrukcji struktury nie tylko społeczeństwa polskiego     281
  EWA SOLARCZYK-AMBROZIK Dynamika zmian w obszarze pracy a rozwój studiów karierowych     299
  TADEUSZ FRĄCKOWIAK Rozwój, rozmieszczenie i typy badań selekcji szkolnej     317
  MARIA JAKOWICKA Zróżnicowanie funkcjonowania szkół środowiskowych w warunkach średniego miasta (na przykładzie Zielonej Góry)     341
  HALINA SOWIŃSKA Grupa jako struktura pośrednicząca w przekazie kulturowym     365
  DZIERŻYMIR JANKOWSKI Środowisko edukacyjne człowieka dorosłego jako problem pedagogiki społecznej i andragogiki     371
  WIESŁAW AMBROZIK Aktualność koncepcji systemu profilaktyki społecznej i resocjalizacji Stanisława Kowalskiego     385
  WIESŁAWA KUBIAK-KRZYWICKA Determinizm środowiskowy w genezie zaburzonej socjalizacji – pewność czy wątpliwość     405
  CZĘŚĆ IV. KONTYNUACJE     419
  KATARZYNA SEGIET Pedagogika społeczna i socjologia wychowania – w kręgu wzajemnych inspiracji     421
  AGNIESZKA BARCZYKOWSKA Zastosowania koncepcji Profesora Stanisława Kowalskiego w badaniach przemian współczesnych środowisk wychowawczych (na przykładzie procesu gentryfikacji)     433
  KATARZYNA PAWEŁEK Społeczność lokalna jako płaszczyzna zapobiegania zachowaniom ryzykownym młodych ludzi     451
  AGATA MATYSIAK-BŁASZCZYK, JERZY MODRZEWSKI Kondycja i destrukcja funkcji socjalizacyjnej wiejskich społeczności lokalnych     471
  KATARZYNA DWORNICZEK Zastosowanie metodologii podejścia systemowego S. Kowalskiego w diagnozie biedy doświadczanej przez dzieci rodzin zamieszkujących w mieście średniej wielkości     491
  EWA WŁODARCZYK Lokalna sieć wsparcia dla osób z problemami alkoholowymi (na przykładzie Poznania). Odniesienia do podejścia systemowego Stanisława Kowalskiego     519
  MACIEJ MUSKAŁA Rekonstrukcja więzi społecznych osadzonych jako podstawa systemu resocjalizacji     533
  MONIKA KOŚCIELNIAK Zastępcza piecza rodzinna jako instytucjonalna forma rozwiązywania społecznego problemu rodzinnego w przestrzeni lokalnego środowiska wychowawczego     545
  MIROSŁAWA ŚCIUPIDER-MŁODKOWSKA Rodzina czy rodziny? Strony paradygmatu wielorodzinności we współczesnej kontrastowej rzeczywistości     561
  Informacje o autorach     575
RozwińZwiń