FTI – Austria

Polityka, instytucje, ewaluacja

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

24,24  29,20

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 29,20 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 17,52 zł  


24,24

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Publikacja prezentuje austriacki system badań, technologii i innowacji (Forschung Technologie Innovation System, FTI) przez pryzmat nauk o polityce. Autor koncentruje się na czterech zasadniczych zagadnieniach. Pierwsze odnosi się do polityk publicznych i ścieżki rozwoju oraz wpływu czynników historyczno-społecznych. Drugie uwzględnia strategie rozwoju szkolnictwa wyższego, związane m.in. z problematyką technologii i innowacyjności, własności intelektualnej i bioekonomii. Zagadnienie trzecie zaś to instytucje wsparcia systemu FTI – tworzą je zarówno instytucje szkolnictwa wyższego, jak i ośrodki pozauniwersyteckie odpowiadające za badania podstawowe i zastosowawcze oraz za ich finansowanie i koordynację. Ostatnim zagadnieniem jest ewaluacja, którą odniesiono do krajowego „rynku ewaluacji”, instytucji, a także narodowego systemu badań, rozwoju i transferu technologii.


Zdaniem autora Austria, by być konkurencyjna, prowadzi zintegrowaną politykę badawczo-technologiczną, która uwzględnia potencjał i interes narodowy, ale jednocześnie wykorzystuje atuty członkostwa w Unii Europejskiej.


Austriacki FTI-System stanowi pewne spójne rozwiązanie, które powinno być badane i odniesione do innych rozwiązań w zakresie polityk publicznych przede wszystkim w krajach Unii Europejskiej. […] Walorem dzieła jest jego interdyscyplinarność łącząca problemy z wielu nauk (zarządzania, politologii, ekonomii, prawa). […] Monografia może stanowić ważną lekturę dla osób, których zainteresowania naukowe i praktyczne koncentrują się na strategiach i politykach publicznych w obszarze zarządzania nauką i innowacjami. (Z recenzji prof. dr. hab. Łukasza Sułkowskiego)


Na uwagę zasługuje wykorzystanie efektów badań nie tylko historyków i politologów, ale także m.in. ekonomistów, prawników, socjologów i przedstawicieli innych dyscyplin naukowych. Wybór Austrii nie był przypadkowy, ponieważ „ten mały kraj, podążając za innymi europejskimi potentatami, zabiega o to, by osiągnąć status lidera innowacji”. [Ponieważ] decydenci w Polsce deklarują podobny kierunek rozwoju, poznanie, analiza i ocena tytułowego Forschung Technologie Innovation System może dostarczyć również im cennych wniosków i wskazań. (Z recenzji prof. dr. hab. Tadeusza Wallasa)


*********


FTI – AUSTRIA. Politics, institutions, evaluation


The publication presents the Austrian system of research, technology and innovation (Forschung Technologie Innovation System, FTI) through political science. The author focuses on four key issues. The first refers to public policies, the development path and the influence of historical and social factors. The second takes into account the strategies for the development of higher education, connected with technologies, innovation, intellectual property and bioeconomics. The third is related to the institutions supporting the FTI system. The final issue concerns evaluation, which is referred to the domestic “evaluation market”, institutions and the national system of research, development and technological transfer. In the author’s opinion, Austria maintains an integrated research and technological policy, which takes into account national potential and interest, at the same time taking advantages of its membership in the European Union.


**********


Dr hab. Krzysztof Szewior (ORCID 0000-0003-2455-553X) – pracownik naukowo-dydaktyczny w Katedrze Polityk Unii Europejskiej na Wydziale Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego. Członek Polskiego Towarzystwa Nauk Politycznych i Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego, powołany do Komitetu Nauk Politycznych PAN (2016-2019). Członek Polskiej Komisji Akredytacyjnej w latach 2008-2019. W pracy naukowej i dydaktycznej koncentruje się na zagadnieniach społecznych państw niemieckiego obszaru językowego ze szczególnym uwzględnieniem szkolnictwa wyższego i bezpieczeństwa społecznego. Prowadzi działalność pozauniwersytecką na polach akredytacyjnym i doradczym szkół wyższych oraz na rzecz rozwoju dydaktyki akademickiej w kooperacji z instytucjami otoczenia społeczno-gospodarczego.
Autor monografii: "Kształtowanie systemu społecznego w Niemczech w latach 1945-1949" (2001), "Szkolnictwo w Republice Federalnej Niemiec i Niemieckiej Republice Demokratycznej w drugiej połowie XX wieku" (2005), "Kobiety w szkolnictwie Republiki Federalnej Niemiec w latach 1969-1998" (2006), "Bezpieczeństwo społeczne jednostki. Założenia i polska rzeczywistość" (2016), "Akredytacja w niemieckim szkolnictwie wyższym. Zarys zagadnienia" (2018), "Akredytacja w niemieckim szkolnictwie wyższym. Systemowe ujęcie zagadnienia" (wydanie 2. poszerzone, 2019), "Uniwersytet (w) sieci" (2021), oraz współredaktor publikacji: "Współczesne społeczne wyzwania świata i Polski" (2021).


Rok wydania2022
Liczba stron270
KategoriaZarządzanie, organizacja, strategie
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-5767-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów    9
  Wprowadzenie metodologiczno-pojęciowe    15
  
  ROZDZIAŁ I. System FTI w Austrii    33
   1. Etapy i determinanty rozwoju systemu FTI 33
   1.1. Podstawy prawne systemu    35
   1.2. Rada Nauki oraz Rada ds. Badań i Rozwoju
   Technologii    40
   1.3. Narodowe programy reform    42
   2. Polityka badawcza i finansowanie badań 52
   2.1. Polityka badawcza    52
   2.2. Finansowanie badań i rozwoju    57
   2.3. Internacjonalizacja nauki i badań naukowych
       61
   3. Rozwój szkolnictwa wyższego 65
   3.1. Ogólnoaustriacki Plan Rozwoju Uniwersytetów
       65
   3.2. Umowa o wykonanie i umowa finansowa    72
   3.3. Plany rozwoju wyższych szkół zawodowych    76
   3.4. Plany rozwoju uczelni pedagogicznych    79
   4. Europejska przestrzeń badawcza i austriacki
   plan działania ERA 81
   4.1. Europejska Przestrzeń Badawcza    81
   4.2. Horyzont 2020 i Horyzont Europa    86
   4.3. Plan Odbudowy i Zwiększenia Odporności    91
   5. Europejski nadzór nad systemem badań i
   innowacji 93
   5.1. Komisja Europejska    93
   5.2. Rada Europejska    96
   5.3. Rada Unii Europejskiej    97
   Podsumowanie    99
  
  ROZDZIAŁ II. Strategie rozwoju systemu FTI    101
   1. Strategia otwartej innowacyjności    101
   2. Strategia rozwoju nauk humanistycznych,
   społecznych i o kulturze    108
   3. Strategia rozwoju nauk o życiu i sektora
   farmaceutycznego    113
   4. Strategia ochrony praw i własności intelektualnej
       117
   5. Strategia bioekonomii    122
   6. Strategia rozwoju badań, technologii i innowacji
   2030    127
   7. Strategie mobilności i umiędzynarodowienia
   szkolnictwa wyższego 144
   Podsumowanie    146
  
  ROZDZIAŁ III. Instytucje wsparcia systemu FTI    147
   1. Infrastruktura edukacyjna i badawcza    147
   2. Instytucje systemu FTI 154
   2.1. Austrian Institute of Technology (AIT)    156
   2.2. Institute of Science and Technology Austria
   (IST Austria)    158
   2.3. Österreichische Akademie der Wissenschaften
   (ÖAW)    162
   2.4. Silicon Austria Labs (SAL)    165
   2.5. Austria Wirtschaftsservice (AWS)    168
   2.6. Christian Doppler Forschungsgesellschaft
   (CDG)    171
   2.7. Fonds zur Förderung der wissenschaftlichen
   Forschung (FWF)    175
   2.8. Österreichs Agentur für Bildung und
   Internationalisierung (OEAD)    178
   2.9. Forschungsförderungsgesellschaft (FFG)    182
   2.10. Ludwig Boltzmann Gesellschaft (LBG)    186
   Podsumowanie    191
  
  ROZDZIAŁ IV. Ewaluacja systemu FTI    193
   1. Kultura i praktyka ewaluacji    193
   2. Austria w rankingach 196
   2.1. Publikacje    196
   2.2. Zgłoszenia patentowe    197
   2.3. Rankingi innowacyjności    198
   3. Ewaluacja szkolnictwa wyższego 202
   3.1. Umowa o wykonanie    202
   3.2. Wyższe szkoły zawodowe    204
   4. FTI w ocenie instytucji krajowych 206
   4.1. Rada ds. Badań i Rozwoju Technologii    206
   4.2. Rada Nauki    211
   5. FTI w ocenie instytucji unijnych 214
   5.1. Europejski Semestr    214
   5.2. Austriacki Plan Działania ERA    218
   6. FTI w ocenie OECD 228
   Podsumowanie    232
  
  Zakończenie    235
  Wykorzystane literatura i materiały    251
RozwińZwiń