POLECAMY
Redakcja:
Format:
ibuk
Monografia Polski język migowy w doświadczeniach osób niesłyszących, ich rodziców i rehabilitantów to książka z zakresu surdopedagogiki, poruszająca problematykę miejsca, jakie w procesie wspomagania rozwoju osób niesłyszących i słabosłyszących zajmuje język migowy. Same autorki określają to miejsce jako istotne w odniesieniu do wczesnego wspomagania rozwoju, edukacji, budowania tożsamości, a także szeroko rozumianej integracji społecznej wyżej wymienionej grupy. Ilustracją dla ich rozważań teoretycznych stały się badania zrealizowane w paradygmacie interpretatywnym. Osoby z uszkodzonym słuchem, a także ich rodzice i rehabilitanci, jako osoby badane, podzieliły się z czytelnikami swoim subiektywnym spojrzeniem na znaczenie języka migowego we własnej biografii. Tak oto dla niektórych z badanych opowieść o miejscu języka migowego we własnych doświadczeniach stała się rodzajem walki o prawo do rozpowszechniania tego języka jako sposobu porozumiewania się mniejszości kulturowej w Polsce.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 180 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-4009-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział I. Status języka migowego 13 | |
1.1. Status języka migowego wśród innych języków | 13 |
1.2. Komunikacja rodzinna oparta na naturalnym języku migowym | 15 |
1.3. Kody sztuczne a porozumiewanie się osób z uszkodzonym słuchem | 17 |
Rozdział II. Język migowy jako wyznacznik kulturowy 25 | |
2.1. Historia polskiego języka migowego | 25 |
2.2. Zwyczaje w społeczności Głuchych | 30 |
2.3. Małżeństwo i rodzicielstwo | 33 |
2.4. Twórczość artystyczna | 34 |
Rozdział III. Dwujęzyczność osób niesłyszących | 49 |
3.1. Osoby niesłyszące jako mniejszość predysponowana do dwujęzyczności | 49 |
3.2. Przyswajanie języka migowego jako czynnik sprzyjający opanowywaniu języka fonicznego | 52 |
3.3. Miejsce języka migowego w edukacji dwujęzycznej osób niesłyszących | 55 |
Rozdział IV. Miejsce języka migowego w stymulowaniu rozwoju kompetencji komunikacyjnej i językowej dziecka niesłyszącego | 61 |
4.1. Kompetencja komunikacyjna | 61 |
4.2. Miejsce języka migowego we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka niesłyszącego | 64 |
4.3. Miejsce języka migowego w ocenie dojrzałości szkolnej dziecka niesłyszącego | 74 |
Rozdział V. Miejsce polskiego języka migowego w doświadczeniach osób niesłyszących, ich rodziców i rehabilitantów. Badania własne | 79 |
5.1. Miejsce polskiego języka migowego w doświadczeniach osób niesłyszących | 79 |
5.2. Miejsce polskiego języka migowego w doświadczeniach młodych dorosłych z implantem ślimakowym | 119 |
5.3. Miejsce polskiego języka migowego w doświadczeniach rodziców i rehabilitantów | 127 |
Rozdział 6. Przykłady dobrych praktyk | 147 |
6.1. Projekty edukacyjne i innowacje pedagogiczne | 147 |
6.2. Programy i projekty społeczne | 158 |
Zakończenie | 163 |
Bibliografia | 167 |
Spis ilustracji | 177 |
Summary (Polish Sign Language in the Experiences of People with Hearing Impairment, their Parents and Rehabilitators) | 179 |