INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Książka odnosi się do ważnego problemu współczesnej pedagogiki i psychologii. Wnosi ona wartościowy wkład do wiedzy pedagogicznej dotyczącej roli nagród i kar w procesie wychowania w rodzinie, a także jego wpływu na sytuację szkolna dziecka we wczesnej fazie okresu dorastania. Wyniki badań do pewnego stopnia podważają stereotypy funkcjonujące w społeczeństwie polskim w tym zakresie. Okazje się bowiem, że tzw. Przeciętna rodzina polska pod względem rodzajów i częstotliwości nagród i kar stosowanych wobec dzieci nie odbiega istotnie od innych rodzin w krajach europejskich.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 216 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-227-3171-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
ROZDZIAŁ I. WYCHOWANIE W RODZINIE | 13 |
1. Pojęcie i teorie rodziny | 13 |
2. Wychowawcza funkcja rodziny | 17 |
3. Wybrane czynniki warunkujące wychowawcze funkcjonowanie rodziny | 22 |
3.1. Struktura rodziny | 23 |
3.2. Atmosfera w rodzinie | 29 |
3.3. Styl wychowania w rodzinie | 33 |
3.4. Postawy rodzicielskie | 36 |
3.5. Metody wychowania w rodzinie | 38 |
ROZDZIAŁ II. NAGRODY I KARY W WYCHOWANIU | 43 |
1. Pojęcie nagrody i kary w literaturze przedmiotu | 44 |
2. Funkcje i rodzaje nagród | 47 |
3. Funkcje i rodzaje kar | 50 |
4. Stosowanie kar a przemoc | 53 |
5. Warunki skutecznego nagradzania i karania | 57 |
6. Nagrody i kary w rodzinie – przegląd badań | 60 |
ROZDZIAŁ III. SYTUACJA SZKOLNA UCZNIÓW I JEJ UWARUNKOWANIA Z UWZGLĘDNIENIEM NAGRÓD I KAR STOSOWANYCH W ŚRODOWISKU RODZINNYM | 65 |
1. Wyznaczniki sytuacji szkolnej uczniów | 65 |
1.1. Osiągnięcia w nauce szkolnej | 66 |
1.2. Zachowanie się uczniów w szkole | 68 |
1.3. Pozycja społeczna uczniów w klasie szkolnej | 73 |
2. Zależności między stosowanymi przez rodziców nagrodami i karami a wyznacznikami sytuacji szkolnej uczniów – przegląd badań | 74 |
ROZDZIAŁ IV. METODOLOGICZNE PODSTAWY BADAŃ WŁASNYCH | 85 |
1. Problematyka badań, zmienne i ich wskaźniki oraz hipotezy | 85 |
2. Metoda badań, techniki i narzędzia badawcze | 88 |
3. Teren i organizacja badań oraz charakterystyka badanej grupy | 93 |
4. Metody analizy statystycznej | 95 |
ROZDZIAŁ V. NAGRODY I KARY STOSOWANE PRZEZ RODZICÓW BADANYCH UCZNIÓW | 97 |
1. Nagrody stosowane w rodzinach badanych uczniów gimnazjum | 97 |
1.1. Rodzaje stosowanych nagród | 99 |
1.2. Wykorzystywanie w wychowaniu nagród materialnych i niematerialnych | 103 |
1.3. Zakres nagród | 104 |
1.4. Częstotliwość stosowania nagród | 105 |
1.5. Okoliczności posługiwania się nagrodami | 106 |
1.6. Ocena słuszności stosowanych nagród | 107 |
1.7. Skuteczność stosowanych nagród | 108 |
2. Kary stosowane w rodzinach badanych uczniów | 111 |
2.1. Rodzaje stosowanych kar | 112 |
2.2. Opinie matek badanych gimnazjalistów na temat stosowania kar cielesnych | 115 |
2.3. Kary pedagogiczne i niepedagogiczne | 117 |
2.4. Zakres kar | 118 |
2.5. Częstotliwość stosowania kar | 119 |
2.6. Okoliczności stosowania kar | 120 |
2.7. Ocena słuszności stosowanych kar | 121 |
2.8. Skuteczność stosowanych kar | 122 |
ROZDZIAŁ VI. NAGRODY I KARY W RODZINACH GIMNAZJALISTÓW A ICH SYTUACJA SZKOLNA | 127 |
1. Charakterystyka sytuacji szkolnej badanych uczniów | 128 |
1.1. Osiągnięcia w nauce szkolnej badanych gimnazjalistów | 128 |
1.2. Zachowanie się uczniów w szkole | 130 |
1.3. Pozycja społeczna uczniów w szkolnym środowisku rówieśniczym | 133 |
2. Nagrody i kary w rodzinach badanych gimnazjalistów a ich sytuacja szkolna w zakresie osiągnięć w nauce szkolnej | 134 |
2.1. Nagrody w wychowaniu rodzinnym, ich zróżnicowanie i częstotliwość a osiągnięcia w nauce szkolnej gimnazjalistów | 135 |
2.2. Stosowanie w wychowaniu rodzinnym kar, ich zróżnicowanie i częstotliwość a osiągnięcia w nauce szkolnej badanych gimnazjalistów | 140 |
2.3. Stosunek nagród do kar w wychowaniu rodzinnym a osiągnięcia w nauce szkolnej uczniów | 145 |
3. Nagrody i kary w rodzinach badanych uczniów a ich sytuacja szkolna w zakresie zachowania się w szkole | 146 |
3.1. Nagrody w wychowaniu rodzinnym, ich zróżnicowanie i częstotliwość a zachowanie się w szkole gimnazjalistów | 146 |
3.2. Kary stosowane przez rodziców, ich zróżnicowanie i częstotliwość a zachowanie się w szkole badanych gimnazjalistów | 151 |
3.3. Stosunek nagród do kar w wychowaniu rodzinnym a zachowanie się w szkole uczniów | 156 |
4. Nagrody i kary w rodzinach badanych gimnazjalistów a ich sytuacja szkolna w zakresie pozycji socjometrycznej w szkolnym środowisku rówieśniczym | 156 |
4.1. Nagrody w środowisku rodzinnym, ich zróżnicowanie i częstotliwość a pozycja socjometryczna uczniów w klasie szkolnej | 157 |
4.2. Stosowanie w wychowaniu rodzinnym kar, ich zróżnicowanie i częstotliwość a pozycja społeczna uczniów w szkolnym środowisku rówieśniczym | 161 |
4.3. Stosunek nagród do kar w wychowaniu rodzinnym a pozycja socjometryczna gimnazjalistów w klasie szkolnej | 166 |
5. Sytuacja szkolna uczniów doświadczających w rodzinie kar fizycznych w świetle wyników analizy jakościowej | 166 |
Zakończenie | 173 |
Bibliografia | 187 |
Spis tabel | 201 |
Spis wykresów | 207 |
Aneksy | 209 |