INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Po 14 latach od pierwszego wydania oddajemy w ręce Czytelników zaktualizowane wydanie podręcznika Diagnostyka edukacyjna. Drugie wydanie podręcznika pogłębia podstawy psychologiczne diagnostyki edukacyjnej, poszerza i aktualizuje jej tematykę i literaturę, wprowadza Czytelnika w zagadnienia, które współcześnie zyskują na znaczeniu. Autor podręcznika wyodrębnił trzy główne bloki tematyczne dotyczące diagnozy osiągnięć uczniów oraz systemów edukacyjnych:
• Przedmiot diagnozy. Ta część została poświęcona zagadnieniom uczenia się i kształcenia. Autor scharakteryzował modele uczenia się, koncepcję sprawczości i wspólnotowości w odniesieniu do ucznia oraz relacje między nauczaniem, wychowaniem i kształceniem. W tej części Czytelnik znajdzie także podstawowe informacje dotyczące paradygmatów diagnostyki oraz diagnozy edukacyjnej, a także charakterystykę pracy diagnosty w kontekście oczekiwanych kompetencji oraz wrażliwości etycznej.
• Metody diagnostyczne. Druga część podręcznika zawiera podstawowe informacje na temat pomiaru jako podstawy diagnostyki edukacyjnej. Oprócz nabycia wiedzy na temat skal pomiarowych i narzędzi diagnozowania Czytelnik zapozna się z etapami pracy diagnosty, sposobami definiowania celów diagnozowania oraz konstruowania i ewaluacji narzędzi diagnozy. Autor scharakteryzował tu także nieformalne narzędzia diagnozy edukacyjnej.
• Wyniki diagnozy. Ostatni blok tematyczny przybliża wiedzę na temat wyników procesu diagnozy edukacyjnej ucznia w sferze emocjonalnej i poznawczej. Autor opisał także zagadnienia związane z prowadzeniem egzaminów wewnętrznych oraz z diagnozą osiągnięć edukacyjnych na poziomie placówki edukacyjnej i kraju.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 372 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-21935-2 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa do pierwszego wydania | 11 |
Przedmowa do drugiego wydania | 13 |
Część I. Przedmiot diagnozy | 15 |
Rozdział 1. Uczenie się i kształcenie | 17 |
1.1. Uczenie się | 19 |
1.2. Modele uczenia się | 19 |
1.3. Sprawczość i wspólnotowość ucznia | 28 |
1.4. Nauczanie, wychowanie i kształcenie | 29 |
Najważniejsze pojęcia rozdziału | 34 |
Zalecenia | 35 |
Podstawowa literatura | 36 |
Rozdział 2. Diagnoza i diagnostyka edukacyjna | 37 |
2.1. Paradygmaty diagnostyki edukacyjnej | 39 |
2.2. Diagnoza pełna i cząstkowa | 46 |
2.3. Krytyka diagnostyki edukacyjnej | 47 |
Najważniejsze pojęcia rozdziału | 48 |
Zalecenia | 49 |
Podstawowa literatura | 49 |
Rozdział 3. Diagnosta i jego praca | 51 |
3.1. Diagnosta edukacyjny | 53 |
3.2. Kontakt diagnostyczny | 56 |
3.3. Problemy etyczne diagnostyki edukacyjnej | 61 |
3.4. Postępy edukacyjnej diagnostyki rozwojowej w Polsce | 65 |
Najważniejsze pojęcia rozdziału | 67 |
Zalecenia | 67 |
Podstawowa literatura | 68 |
Część II. Metody diagnostyczne 69 | |
Rozdział 4. Pomiar jako podstawa diagnostyki edukacyjnej | 71 |
4.1. Skale pomiarowe | 73 |
4.2. Pomiar sprawdzający i różnicujący | 79 |
4.3. Narzędzia diagnozowania | 82 |
4.4. Etapy przygotowań do pomiaru edukacyjnego | 92 |
Najważniejsze pojęcia rozdziału | 93 |
Zalecenia | 94 |
Podstawowa literatura | 95 |
Rozdział 5. Planowanie narzędzi diagnozowania | 97 |
5.1. Operacjonalizacja celów kształcenia | 99 |
5.2. Taksonomie celów kształcenia | 100 |
5.3. Holizm i atomizm w planowaniu narzędzi pomiaru | 104 |
Najważniejsze pojęcia rozdziału | 110 |
Zalecenia | 111 |
Podstawowa literatura | 111 |
Rozdział 6. Konstrukcja i analiza elementów narzędzi diagnozowania | 113 |
6.1. Zasady konstrukcji elementów narzędzi diagnozy | 115 |
6.2. Analiza elementów | 124 |
6.3. Banki elementów | 132 |
Najważniejsze pojęcia rozdziału | 137 |
Zalecenia | 138 |
Podstawowa literatura | 139 |
Rozdział 7. Analiza i ocena narzędzia diagnozowania 141 | |
7.1. Hierarchia niezbędnych właściwości pomiaru pedagogicznego | 143 |
7.2. Bezstronność sytuacji diagnostycznej | 144 |
7.3. Dokładność punktowania elementów narzędzia | 147 |
7.4. Rzetelność diagnozowania | 151 |
7.5. Trafność diagnozowania | 157 |
7.6. Obiektywizm diagnozy | 163 |
Najważniejsze pojęcia rozdziału | 165 |
Zalecenia | 167 |
Podstawowa literatura | 168 |
Rozdział 8. Nieformalne metody diagnostyczne | 169 |
8.1. Odrębność metodologiczna nieformalnej diagnostyki edukacyjnej | 171 |
8.2. Obserwacja | 175 |
8.3. Nauczycielski pomiar dydaktyczny | 177 |
8.4. Analiza dokumentów | 179 |
8.5. Rozmowa diagnostyczna | 181 |
8.6. Ankieta audytoryjna | 183 |
8.7. Eksperyment | 185 |
Najważniejsze pojęcia rozdziału | 188 |
Zalecenia | 189 |
Podstawowa literatura | 190 |
Część III. Wyniki diagnozy | 191 |
Rozdział 9. Diagnoza osiągnięć w dziedzinie emocjonalnej | 193 |
9.1. Pozycja społeczno-ekonomiczna rodziny ucznia | 195 |
9.2. Styl wychowania w rodzinie | 198 |
9.3. Osobowość, lęk, samoocena i podmiotowość ucznia | 200 |
9.4. Motywacja do uczenia się | 203 |
9.5. Uspołecznienie i rozwój moralny | 208 |
9.6. Wspólnota dydaktyczna i pozycja ucznia w zespole | 210 |
Najważniejsze pojęcia rozdziału | 213 |
Zalecenia | 215 |
Podstawowa literatura | 215 |
Rozdział 10. Diagnoza osiągnięć w dziedzinie poznawczej | 217 |
10.1. Schematy, style i strategie poznawcze | 219 |
10.2. Wymagania dydaktyczne | 223 |
10.3. Sprawdzanie osiągnięć poznawczych | 225 |
10.4. Dwa rodzaje oceniania szkolnego | 228 |
10.5. Skala stopni szkolnych | 233 |
10.6. Komunikowanie oceny osiągnięć poznawczych | 235 |
Najważniejsze pojęcia rozdziału | 237 |
Zalecenia | 238 |
Podstawowa literatura | 239 |
Rozdział 11. Egzaminy zewnętrzne 241 | |
11.1. Rodzaje egzaminów | 243 |
11.2. Standardy egzaminu doniosłego | 246 |
11.3. Efekt egzaminatora | 249 |
11.4. Wyniki egzaminu zewnętrznego | 252 |
11.5. Edukacyjna wartość dodana | 256 |
11.6. Perspektywy egzaminów zewnętrznych | 262 |
Najważniejsze pojęcia rozdziału | 268 |
Zalecenia | 269 |
Podstawowa literatura | 270 |
Rozdział 12. Diagnoza osiągnięć placówki edukacyjnej | 271 |
12.1. Rozwój osiągnięć ucznia i jego wspomaganie | 273 |
12.2. Wpływ szkoły na osiągnięcia uczniów | 273 |
12.3. Kierowanie placówką edukacyjną | 281 |
12.4. Szkoła jako instytucja samoucząca się | 287 |
Najważniejsze pojęcia rozdziału | 289 |
Zalecenia | 290 |
Podstawowa literatura | 290 |
Rozdział 13. Diagnoza osiągnięć edukacyjnych kraju 291 | |
13.1. Diagnostyka edukacyjna w skali międzynarodowej | 293 |
13.2. Diagnostyka rozwojowa systemów edukacyjnych | 295 |
13.3. Metodologiczne problemy wielkich badań edukacyjnych | 296 |
13.4. Międzynarodowe badania edukacyjne | 300 |
13.5. Znaczenie porównań międzynarodowych dla rozwoju systemów edukacyjnych | 308 |
Najważniejsze pojęcia rozdziału | 309 |
Zalecenia | 310 |
Podstawowa literatura | 311 |
Rozdział 14. Ewaluacja w edukacji jako pochodna diagnozy 313 | |
14.1. Pojęcie i pole działania ewaluacji | 315 |
14.2. Modele ewaluacji | 319 |
14.3. Ewaluator edukacyjny | 322 |
Najważniejsze pojęcia rozdziału | 324 |
Zalecenia | 324 |
Podstawowa literatura | 325 |
Bibliografia | 327 |
Indeks nazwisk | 351 |
Indeks rzeczowy | 357 |
Nota o Autorze | 371 |