Polityka gospodarcza w warunkach przemian rozwojowych

Polityka gospodarcza w warunkach przemian rozwojowych

1 opinia

Format:

ibuk

Publikacja istotnie włącza się w debatę naukową toczącą się wokół kwestii związanych z wyzwaniami stawianymi przed współczesną polityką ekonomiczną, w ramach której nowoczesne państwo – wyposażone w adekwatne narzędzia – może świadomie oddziaływać na przebieg i dynamikę procesów i zjawisk gospodarczych. Głównym celem książki jest, z jednej strony, pokazanie wieloaspektowości zagadnień związanych z pojęciem „polityka ekonomiczna”, z drugiej zaś – próba identyfikacji i analiza czynników determinujących współczesne procesy gospodarcze, a znajdujących się w obszarze badań nad polityką gospodarczą sensu largo. Autorzy – reprezentujący najbardziej liczące się w Polsce ośrodki naukowe – przygotowali teksty interesujące zarówno dla przedstawicieli środowisk naukowych i studentów wyższych uczelni, jak i dla osób, które w praktyce zajmują się problemami polityki ekonomicznej.


Rok wydania2020
Liczba stron131
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
ISBN-13978-83-7695-816-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  1. Rozwój przemysłu w Polsce w latach dwudziestych XX wieku (Urszula Zagóra-Jonszta)     13
    1.1. Trudne początki    13
    1.2. Przemysł w latach 1921-1929     15
    1.3. Polska rolnicza czy przemysłowa? Debata wokół programu gospodarczego     17
  Literatura     22
  2. Synchronizacja wahań regionalnych w Polsce w latach 2005-2019 (Joanna Spychała)     23
    2.1. Regionalne determinanty wahań gospodarczych     23
    2.2. Definicja cykli koniunkturalnych    24
    2.3. Synchronizacja wahań gospodarczych w aspekcie regionalnym     25
    2.4. Metodologia wyodrębniania współczesnych wahań koniunkturalnych     26
    2.5. Synchronizacja cykli regionalnych z cyklem ogólnokrajowym     28
    2.6. Podsumowanie     31
  Literatura     32
  3. Sozologia jako współczesne wyzwanie dla nauk ekonomicznych (Joanna Karwowska)     34
    3.1. Wstęp     34
    3.2. Sozologia a nauki ekonomiczne – kontekst cyklu życia     35
    3.3. Charakter inicjatyw sozologicznych a praktyka gospodarcza     37
    3.4. Kierunek inicjatyw    37
    3.5. Obligatoryjność rozwiązań     38
    3.6. Sfera działań/dyscyplina    38
      3.6.1. Ekonomia     39
      3.6.2. Finanse     41
      3.6.3. Zarządzanie    43
      3.6.4. Marketing    44
      3.6.5. Towaroznawstwo     45
    3.7. Podsumowanie     46
  Literatura     46
  4. Zarządzanie środowiskiem w programowaniu rozwoju zrównoważonego województwa śląskiego (Elżbieta Lorek)    48
    4.1. Zasady budowy regionalnych programów ochrony środowiska     48
    4.2. Zarządzanie środowiskiem w regionie śląskim     51
    4.3. Struktura zarządzania środowiskiem w województwie śląskim     53
    4.4. Wybrane mierniki efektywności programu     56
    4.5. Wnioski dla województwa śląskiego     58
  Literatura     60
  5. Metodyka prognozowania rozwoju krajowego sektora energetycznego (Mariusz Kudełko)    62
    5.1. Wyzwania polityki energetycznej Polski     62
    5.2. Założenia modelowe     63
    5.3. Opis matematyczny     66
  Literatura     72
  6. Produkty regionalne i tradycyjne jako element funkcjonowania współczesnego rynku wysokojakościowej żywności (Mariusz Grębowiec)    74
    6.1. Historia, specyfika i podstawy funkcjonowania systemu ochrony żywności wysokiej jakości     74
    6.2. Produkty regionalne i tradycyjne oraz dynamika ich rejestracji w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej     78
    6.3. Struktura rozwoju rynku produktów tradycyjnych w Polsce     79
    6.4. Potrzeba i zakres działań marketingowych na rynku żywności wysokiej jakości    81
    6.5. Implikacje     84
  Literatura     85
  7. Ekonomiczne uwarunkowania rozwoju handlu elektronicznego (Katarzyna Pieczarka)     87
    7.1. Handel elektroniczny i jego istota     87
    7.2. Determinanty rozwoju handlu elektronicznego     89
    7.3. Wybrane determinanty rozwoju handlu elektronicznego w praktyce działalności przedsiębiorstw     90
      7.3.1. Omnichannel    91
      7.3.2. Wirtualna rzeczywistość/rozszerzona rzeczywistość     91
      7.3.3. Technologie ERP i CRM     92
      7.3.4. Logistyka     93
    7.4. Bezpieczeństwo i uwarunkowania prawne     93
  Literatura     95
  8. Działalność eksportowa mikro- i małych przedsiębiorstw (Magdalena Brojakowska-Trząska)     96
    8.1. Działalność eksportowa jako przewaga konkurencyjna mikro- i małych przedsiębiorstw     96
    8.2. Konkurowanie mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw w skali globalnej, czyli współczesna aktywna strategia umiędzynarodowienia MŚP     100
    8.3. Ocena przychodów z eksportu towarów i usług przez mikro- i małe przedsiębiorstwa    103
    8.4. Dynamika eksportu – przewidywania     106
    8.5. Czynniki rozwoju eksportu mikro- i małych przedsiębiorstw     107
  Literatura     108
  9. Strategia koopetycji w podnoszeniu konkurencyjności podmiotów gospodarczych na przykładzie branży agroturystycznej (Edyta Gąsiorowska-Mącznik)     109
    9.1. Wprowadzenie     109
    9.2. Teorie ekonomiczne jako punkt wyjścia do koopetycji     109
      9.2.1. Teoria gier     110
      9.2.2. Teoria kosztów transakcyjnych    111
      9.2.3. Teoria zasobowa     112
    9.3. Strategia koopetycji w rozwoju gospodarstw agroturystycznych     112
      9.3.1. Modele różnych sposobów koopetycji w badanych podmiotach gospodarczych     113
      9.3.2. Motywy podejmowania koopetycji w badanych podmiotach    114
    9.4. Korzyści i zagrożenia z koopetycji w rozwoju gospodarstw agroturystycznych     115
    9.5. Zakończenie     117
  Literatura     118
  10. Crowdsourcing w ograniczaniu niepewności działalności innowacyjnej (Elżbieta Pohulak-Żołędowska)     120
    10.1. Niepewność innowacji     120
    10.2. Dobra wspólne, otwartość a tworzenie innowacji     121
    10.3. Otwarte innowacje w przemyśle farmaceutycznym     123
    10.4. Crowdsourcing w przemyśle farmaceutycznym     125
  Literatura     129
  Podsumowanie    130
  Summary     132
RozwińZwiń