EBOOKI WYDAWCY
-24%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka Współdziałanie pedagogiczne szkoły ze środowiskiem lokalnym składa się z trzech części.
Część pierwsza zawiera wyjaśnienia terminów związanych z pojęciami „środowisko lokalne" i „współdziałanie pedagogiczne". Przedstawia również rozważania na temat działalności wychowawczej, dydaktycznej, opiekuńczej i profilaktycznej szkoły podstawowej jako najważniejszego ogniwa systemu oświatowego. Ponadto prezentuje rolę i zadania nauczyciela we współczesnej szkole na tle realiów wdrażania reformy oświatowej.
W części drugiej znajduje się opis metodologii badań własnych autorki. W szczególności przedstawia ona: problematykę badań (współdziałanie szkoły ze środowiskiem lokalnym w zakresie wychowania, kształcenia, opieki i profilaktyki), zmienne i określone wskaźniki, charakterystykę metod i narzędzi badawczych, miejsca i czasu badań oraz badanych grup. Badania przeprowadzono na terenie szkół podstawowych oraz środowiska lokalnego Tarnowa i okolic. Zastosowano następujące metody: wywiad, ankietę, skalowanie, analizę dokumentacji, obserwacje. Badaniami objęto 103 nauczycieli, 202 rodziców oraz 20 przedstawicieli instytucji i organizacji środowiska lokalnego.
Trzecia część książki zawiera analizę wyników badań. Koncentruje się przede wszystkim na takich zagadnieniach, jak: stan współdziałania pedagogicznego szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym (z określeniem m.in. instytucji i dziedzin współdziałania), realizacja współdziałania pedagogicznego (cele, treści, metody, formy), efekty współdziałania oraz ich uwarunkowania. Podsumowanie tej części stanowią uogólnienia wyników badań oraz wnioski dla praktyki.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 334 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-327-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 11 |
Część I. Teoretyczne podstawy badań | 15 |
Rozdział I. Wyjaśnienia terminologiczne | 15 |
1. Współdziałanie pedagogiczne | 15 |
2. Środowisko lokalne | 25 |
Rozdział II. Kształcenie i wychowanie we współczesnej szkole | 33 |
1. Tendencje w funkcjonowaniu współczesnej szkoły | 33 |
2. Główne zakresy działalności szkoły | 38 |
2.1. Działalność wychowawcza | 38 |
2.2. Działalność dydaktyczna | 42 |
2.3. Działalność opiekuńcza | 43 |
2.4. Działalność profilaktyczna | 45 |
3. Rola nauczyciela we współczesnej szkole | 49 |
Rozdział III. Reformowana szkoła podstawowa | 55 |
1. Założenia reformy systemu oświaty | 55 |
2. Realia funkcjonowania reformowanej szkoły | 60 |
Rozdział IV. Społeczne uwarunkowania funkcjonowania szkoły | 65 |
1. Szkoła jako centralne ogniwo systemu oświaty | 65 |
2. Rola szkoły w społeczeństwie | 70 |
3. Społeczny kontekst funkcjonowania szkoły | 74 |
Rozdział V. Współdziałanie pedagogiczne szkoły ze środowiskiem lokalnym | 81 |
1. Składniki środowiska lokalnego warunkujące pracę szkoły | 81 |
2. Współdziałanie pedagogiczne szkoły ze środowiskiem lokalnym | 87 |
2.1. Współdziałanie w zakresie wychowania | 87 |
2.2. Współdziałanie w zakresie kształcenia | 92 |
2.3. Współdziałanie w zakresie opieki | 94 |
2.4. Współdziałanie w zakresie profilaktyki | 96 |
Część II. Metodologiczne podstawy badań | 101 |
Rozdział VI. Metodologia badań własnych | 101 |
1. Problematyka badań | 101 |
2. Zmienne i wskaźniki | 102 |
3. Metody i narzędzia badawcze | 104 |
4. Miejsce i czas badań | 106 |
5. Charakterystyka badanych grup | 109 |
6. Organizacja i przebieg badań | 112 |
7. Charakterystyka zgromadzonych materiałów | 112 |
Część III. Współdziałanie pedagogiczne szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym – analiza wyników badań | 117 |
Rozdział VII. Stan współdziałania pedagogicznego szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym | 117 |
1. Waga przywiązywana do współdziałania pedagogicznego szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym | 117 |
2. Instytucje współdziałania pedagogicznego szkoły ze środowiskiem lokalnym | 126 |
3. Dziedziny współdziałania pedagogicznego szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym | 130 |
Rozdział VIII. Proces realizacji współdziałania pedagogicznego szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym | 161 |
1. Szczegółowe cele współdziałania pedagogicznego szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym | 161 |
2. Treści współdziałania pedagogicznego szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym | 179 |
3. Metody i formy organizacyjne współdziałania pedagogicznego szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym | 188 |
Rozdział IX. Efekty współdziałania pedagogicznego szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym | 209 |
1. Ocena wyników współdziałania pedagogicznego szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym | 209 |
2. Wyniki współdziałania pedagogicznego szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym | 220 |
Rozdział X. Uwarunkowania efektów współdziałania pedagogicznego szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym | 239 |
1. Czynniki ułatwiające i czynniki utrudniające współdziałanie pedagogiczne szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym | 239 |
2. Możliwości efektywniejszego współdziałania pedagogicznego szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym | 263 |
Rozdział XI. Uogólnienia i wnioski z badań | 269 |
1. Uogólnienia wyników badań | 269 |
2. Wnioski dla praktyki | 274 |
Bibliografia | 277 |
Aneksy | 291 |
Streszczenie | 331 |
Summary | 333 |